Zoals jullie misschien zien ben ik al een tijd lid van bokt maar ik ben nooit echt actief geweest hier.
Een tijd geleden heb ik wel wat dingen gepost, daar wil ik nog even wat over zeggen. Ik heb behoorlijk wat 'rel geschopt' over de paardenslachterij. Achteraf vind ik dat ik mijn mening totaal anders had moeten brengen, en het scheelde ook niet veel of ik was verbannen. Ik hoop dat ik dat hiermee kan rechtzetten. Sommige zullen het zich misschien nog herinneren, sommige niet, die moeten dit deel van mijn voorsteltopic maar even vergeten.
Nu zou ik wat over mezelf vertellen. Zoals ik al zei ben ik Sanne, 14 jaar en ik kom uit Oudewater, een klein plaatsje in Utrecht. Mijn hobby's zijn paardrijden, (goh, verassend) met vrienden afspreken, tijdschriften lezen, computeren, en dat soort dingen. Ik zou even wat vertellen over mijn ervaringen met paardrijden.
2,5 jaar geleden ben ik begonnen met rijden bij de Hollandse IJsselruiters in Oudewater. Ik rijd dus nog niet zo heel erg lang. Ik begon met 1 keer per week met een dressuurles. Dat is ongeveer zo gebleven tot een halfjaar geleden. Toen ben ik begonnen met 1 keer in de week een verzorgpony, Sukke. Dat ging via de manege en houd in dat je hem uitmest, borstelt, zijn hoeven krabt, berijd en anders longeert. Een tijdje later ben ik begonnen met nog een dag in de week een verzorgpony, dat was een andere pony, Male. Met Sukke ging het in het begin best wel goed. Ik had vaak wel wat moeite met hem onder controle te houden, maar dat vond ik niet erg. Maar op een gegeven moment kreeg Sukke last van een vliegende kies. Ik weet niet zo goed wat het precies inhoud, maar in ieder geval levert het gedragswisselingen en problemen op. Op een gegeven moment wilde hij zich alleen maar losrukken en wegrennen als hij bijvoorbeeld aan een halster liep. We moesten hem soms zelfs met zijn vieren naar zijn stal brengen. Dat is ook de reden dat ik ben gestopt. Ik kon hem, voornamelijk in zijn stal echt niet meer aan. Inmiddels gaat het wel weer beter met Sukke, het preciese verhaal weet ik niet.
Na een aantal weken Sukke te hebben gedaan vond ik het eigenlijk ook wel leuk om op nog een dag te rijden, dat werd dus Male. De eerste tijd ging ook dat prima. Maar op een gegeven moment werd 3 keer in week paardrijden, echt teveel. Sommige mensen rijden misschien elke dag en redden dat prima, maar voor mij was het teveel met school en andere dingen. Ook was ik een keer hard gevallen waardoor ik een gekneusde spier had, af en toe heb ik er nog last van maar het was niet ernstig ofzo. Wel was ik de eerste paar keer na de val op Male erg angstig, waar door hij me ook uit begon te proberen. Het was dus eigenlijk deze 2 dingen waarom ik heb besloten te stoppen.
Toen had ik dus even helemaal geen verzorgpony meer. Ik twijfelde of ik er weer 1 zou willen omdat het dus 2 keer een soort van mis was gelopen. Maar ik wilde het weer, en begon met, mijn lievelingspony van de manege, Blondie te verzorgen. Dat doe ik nu, ik schat, een maand of 4, en het gaat heel goed. Ik ben wel heel vaak, ook buiten het verzorgen, heel vaak van Blondie afgevallen. Dat is natuurlijk niet leuk, maar ik denk dat je er uiteindelijk juist van leert, door naar de oorzaak te zoeken dat je viel, en te kijken of je dat de volgende keer anders kan doen. Blondie is een lekker eigenwijs beestje, en ik ben dol op haar.
Voor de rest heb ik nog meerder keren door het bos en de bergen gereden, en dat was echt onwijs leuk. Ik wil en kan mezelf geen goede ruiter noemen, ik rijd pas kort en ik kan nog heel veel leren. Ik rijd niet met het doel ooit heel hoog te komen in de paardensport, maar meer als hobby. Maar leuk, dat vind ik het =D
Het is ondertussen een onwijs lang verhaal geworden, maar nu weten jullie dus wat over mij & mijn paardrijervaringen

Owh, en als iemand nog wat wilt vragen, vraag maar (: