Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 21:00

Hoe vaak is hier wel niet de discussie geweest over het dragen van wel of geen cap?

Eigenlijk weet iedereen hoe belangrijk het is om een cap te dragen.

Nu wilde ik een voorstel doen voor een nieuwe regel in de HAW en ITP topics:

"Zodra een bokker een HAW topic wil openen met rijfoto's van hem/haar te paard/pony, mag men alleen het topic openen als de ruiter op de foto's een cap draagt."

Ofwel; geen cap, dan ook geen topic.
Want hoeveel topics beginnen met de openingspost: "Cap eigen keuze, Cap is eigen verantwoordelijkheid, geen commentaar over niet dragen van cap."

Dit vind ik eigenlijk niet kunnen. Natuurlijk is iedereen zelf verantwoordelijk voor het wel of niet dragen van een cap. Maar ik denk dat we er goed aan doen om zo'n soort regel in te stellen voor alle "rijdende"foto's.

Natuurlijk heb je wel wat uitzonderingen:
* Amazones/Ruiters in klasse Z dressuur of hoger,waarbij is toegestaan om met hoedje te rijden, die mogen natuurlijk ook foto's plaatsen met een hoedje op ipv cap.
* Westernriders dragen een hoed.
* En het fora; [AR-ITP] Aangespannen Rijden Foto's, [GVL-ITP] Grondwerk, Vrijheidsdressuur en Longeren foto's ==> Daarbij hoef je natuurlijk geen cap te dragen. Knipoog Evenals bij de poseerfoto's van paarden e.d. maar goed dat lijkt me wel duidelijk.

Hoe denken jullie over deze regel?
(Om zo een klein beetje de discussie over het wel/niet dragen van een cap te voorkomen. En toch een stukje veiligheid voorop te stellen.)

elizevb

Re: Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:03

ik vind het wel een goed idee, maar toch ook wel heel wat om iemand te verbieden een topic te openen alleen omdat hij/zij geen cap draagt. Ik vind het nogal moeilijk.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:04

Het is in Nederland nog steeds niet verplicht om overal met cap te rijden. Lijkt me dus een beetje onzin om dit voor HAW wel verplicht te stellen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:04

Pffff je hebt mensen die zich overal druk om maken! Wat een onzin, het is toch ook gewoon eigen keuze?!
Ik draag altijd een cap met rijden maar als ik echt een mooie foto wil maken zet ik em af.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:05

Vind ik geen goed idee, het dragen van een cap is de eigen verantwoordelijkheid en een dergelijke maatregel zou ik te betuttelend vinden eigenlijk. Natuurlijk is veiligheid heel erg belangrijk, maar het is aan een ieder zelf om dit in te zien en er al dan niet naar te handelen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:06

Ik vind het wel een goed idee Ja

Zo draag je de noodzaak van een cap ook meer uit, aangezien er ook jonge en/of onervaren bokkers naar die foto's kijken en wordt het (hopelijk) steeds meer een vanzelfsprekendheid.

En dan kan een cap nog steeds je eigen keuze zijn, maar dan moet je geen foto's op internet zetten.

lijntje87

het met cap rijden wordt steeds strenger, ook op de manege's en pension stallen.
dus als bokt daarin meegaat vind ik een goed idee.

_Nelleke_

Vind het juist wel een goed idee. Weet jij veel hoeveel (jonge) meiden zo'n topic bekijken, dan moet er eigenlijk gewoon het goede voorbeeld gegeven worden. *LOL*

Bij ons op de vereniging moet trouwens ook aangespannen een cap gedragen worden Knipoog

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:07

vind ik ook geen goed idee,
ik blijf erbij dat iedereen dat zelf moet weten.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:09

Laat mensen toch leven zoals ze dat zelf willen Vriendjes zijn?
Pure bemoeizucht!

8nnemiek

Re: Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:09

Ik denk dat het ten eerste moeilijk gaat worden om een lijn te trekken.. zoals je al zegt; westernruiters dragen een hoed of pet.. vrijheidsdressuur (ook wel eens óp het paard) gebeurt ook vaak zonder cap.. Waar hoort een boscrosser met westernoutfit dan bij? Bij de westernruiters? En iemand die westernstijl rijdt met engels tuig?
Ten tweede denk ik dat we bokt niet té streng moeten gaan maken. Voor die mensen maakt het toch niets uit, die zullen misschien voor een paar boktfoto's eens een cap op doen maar voor de rest toch gewoon zonder rijden.
Ik vind het gewoon eigen verantwoordelijkheid.
Maar ik vind wel dat je er gewoon een reactie op mag geven als je vind dat het echt gevaarlijk is. Dus de 'cap is eigen keuze' mag van mij worden afgeschaft. Misschien kan Bart het censoren Haha! In "Ik draag geen cap! Don't try this at home!" Clown
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 29-10-08 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:11

Toch gaat het wel deze kant op. Ik ken een pensionstal hier in de buurt die een veiligheidscertificaat hebben en waar dus iedereen verplicht is een cap te dragen. Aan de ene kant heb ik zoiets van: moet ik toch lekker zelf weten. Aan de andere kant: misschien moeten we als paardensportbeoefenaars toch ook het signaal afgeven dat we bewust met onze sport en de daarbij behorende risico's bezig zijn.
Als regel voor HAW./ Ik weet het niet.. HAW is er met de nieuwe regels al een stuk minder leuk op geworden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:11

Ik vind het een belachelijk idee!

Iedereen moet lekker zelf weten of hij/zij een cap opdoet.
Dat het op sommige pensionstallen/ maneges verplicht is geworden prima, maar bokt is geen manege!

IK draag geen cap, en ja, daat is mijn eigen keuze!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:12

waarom zou die iemand geen topic mogen openen?

de mensen moetten zich ergewoon niet mee bemoeien is hun eigenkeuze!
ik zit ook op andere fora's en daar word nooit wat van de cap gezecht asl je die niet op hebt iedereen weet dat het onverantwoordelijk is zonder cap te rijden en als ze zonder cap ban dat je dan niet verzekerd bent ofja bijna iedereenw eet dat waarom moet er dan in een topic 20 duizend keer gezecht worden dat het onverantwoordelijk is blablabla
????

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:12

niet echt graag, voor een foto zit ik er ook wel eens even op zonder cap, dan vind ik leuk (ik denk dat ik niet de enige ben) ik rij zoiezo niet vaak met cap Bloos
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 29-10-08 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:13

Een beetje offtopic, maar misschien is het gemakkelijker om een poll te maken? Dan heb je een beter overzicht van de voor- en tegenstanders Lachen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:13

Maak je geen illusies over de bezorgdheid van stalhouders die de cap verplicht stellen:dat is alleen maar voor de verzekering!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:14

Langs de ene kant vind ik het een goed idee. Een cap dragen is gewoonweg belangrijk. Hoe meer het gestimuleerd word hoe beter Lachen.
Langs de andere kant zijn er al zo veel regeltjes op HAW... En is het nog altijd je eige keuze om een cap op te zetten of niet.

Maar ik vind de bedoeling hier achter zeker goed en ik zou het persoonlijk niet erg vinden als deze regel wordt ingevoerd Lachen.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:14

Ik vind het onzin .. Als ik mijn verzorgpaardje over het terrein stap draag ik ook geen cap .. Maar moet dit mij verbieden om foto's in een topic te plaatsen ! Ik vind het onzin.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:15

Nee, dat is ivm dat veiligheidscertificaat @Jodi

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:16

Wat een gelul. Sorry hoor. Jij bent voor nóg meer betutteling? Je lijkt Rouvoet wel! Clown
Jij mag dat vinden hoor maar de dag dat zo'n regel zou worden ingevoerd, is mijn laatste dag op dit forum.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:17

Ik heb niet eens een (goedgekeurde) cap, ik heb alleen nog een plastic dopje van 10 jaar geleden in mn kast liggen, ja zoeentje met een elastiekje voor onder je kin.

Stybba

Ik rij altijd met cap, maar vind het volledig eigen keus. Mij lijkt het niet echt een goed idee. Ik denk dat het eerder jammer is dat mensen in hun beginpost moeten zetten "geen cap is eigen keus" etc. omdat ze anders zoveel nutteloos commentaar krijgen.

MarrieLeen

Ik ben het er ook niet mee eens. Iedereen moet zelf weten of er een cap gedragen wordt.
Als diegene graag z'n hoofd in de kreukels wil vallen, eigen risico toch.
Wil je 'm op, doe je 'm op, zo niet, dan niet. Iedereen heeft hier toch recht op z'n eigen mening, dus ook over de cap.

Ik vind niet dat je die mensen kunt weigeren op HAW.
En net wat MysticTinker zegt, de grens wordt lastig te trekken dan.

dipstaartje

vind het op zich wel ok

bij ons moet je met cap rijden
pension klant of manege klant
je moet dat ding op je kop