het longeerstukje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amillia

het longeerstukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 12:53

ik zag net het stukje over het longeerstukje, maar zonder dat het eigenlijk heel slecht voor je paard is, het gaat om het onderstaande stuk+het schijngedrukte heb ik er zelf bijgetypt en hoop dat het stuk zo in wiki kan komen.

Longeerbitstukje

Deze wordt bevestigd aan de twee bitringen van het hoofdstel. De longeerlijn kan hieraan worden vastgemaakt met de karabijnhaak. Het voordeel van dit artikel is dat je de longeerlijn niet meer om hoeft te draaien bij van hand veranderen, zoals gedaan wordt bij vastzetten van de longeerlijn door de bitringen heen.

Wel moet de ring tussen de bitringen los zijn, omdat er bij een vast ringetje ongelijke druk ontstaat op het bit wat het paard zal corrigeren door het hoofd te kantelen. Buiten dat is alle druk op de buitenste bitring ook nog erg oncomfortabel voor je paard

Ibonn

Re: het longeerstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:55

En wat is de bron voor deze aanvulling?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 11:46

Ibonn schreef:
En wat is de bron voor deze aanvulling?

ik heb het zelf getypt, ik weet dit namelijk al heel lang. en op internet heb ik het ook zien staan, zal het zo snel mogelijk opzoeken waar dat was.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:47

Je moet een bron hebben volgens mij Knipoog een feit Knipoog geen mening Nagelbijten / Gniffelen al hoe wel ben ik het wel met je eens Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:49

Klopt wel, is mij ook bekend.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:51

amillia schreef:
ik zag net het stukje over het longeerstukje, maar zonder dat het eigenlijk heel slecht voor je paard is, het gaat om het onderstaande stuk+het schijngedrukte heb ik er zelf bijgetypt en hoop dat het stuk zo in wiki kan komen.

Longeerbitstukje

Deze wordt bevestigd aan de twee bitringen van het hoofdstel. De longeerlijn kan hieraan worden vastgemaakt met de karabijnhaak. Het voordeel van dit artikel is dat je de longeerlijn niet meer om hoeft te draaien bij van hand veranderen, zoals gedaan wordt bij vastzetten van de longeerlijn door de bitringen heen.

Wel moet de ring tussen de bitringen los zijn, omdat er bij een vast ringetje ongelijke druk ontstaat op het bit wat het paard zal corrigeren door het hoofd te kantelen. Buiten dat is alle druk op de buitenste bitring ook nog erg oncomfortabel voor je paard

Ben het er ook mee eens zou alleen het woordje ALLE in ALLEEN veranderen....

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:13

Ik heb het artikel op de Wiki aangepast ondanks dat er geen bronvermelding was. Het is nl een toevoeging met uitleg over wat nou precies een longeerbitstukje. Ik heb wel duidelijk proberen te maken dat niet bewezen is dat het nadelig is voor het paard. Wanneer er een goede bron gevonden wordt, kan die tekst aangepast worden.

zwartpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:34

Ik heb net in de wiki gezocht naar manieren om te longeren, maar bij het kopje longeermateriaal zag ik niets over het nadeel van het longeerbitstukje. Misschien wel op een andere plaats, maar hier wordt alleen het voordeel van het longeerbitstukje genoemd. Misschien is het ook mogelijk het flexibele longeerbitstukje in het verhaal op te nemen waardoor ook duidelijk wordt dat er een betere methode is dan het longeerbitstukje met een vaste D-ring.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:46

Klinkt als een goede aanvulling zwartpaard, maar ik heb zelf geen idee wat een flexibel bitstukje is? Heb je daar een foto/omschrijving van?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:56

Dat is toch een longeerbitstukje waar aan de bovenkant de stof is weggehaald zodat de d-ring niet langer vast zit maar (dus) los. Zodat de druk over beide bitringen verdeeld is i.p.v. voornamelijk over de buitenste bitring.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:55

Als iemand hier een foto van heeft of kan maken, zouden we die mooi op de Wiki kunnen plaatsen :j