Fout in pagina fjord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzann3

Fout in pagina fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:04

hei hei,

Ik zat wat te zoeken op google over fjorden en natuurlijk komt de prachtige Bokt wiki naar voren!
Prachtige pagina, maar ik kwam een foutje tegen. Ik las dat de fjord in Noorwegen Vestlandhest word genoemt, maar na een aantal jaar in Noorwegen te hebben gewoont heb ik deze term nog nooit gehoord.
In plaats daarvan word Fjording gebruikt, de term Vestlandhest word in de Noorse wikipedia niet eens gebruikt! Daar staan de twee correcte termen: Fjordenhest en Fjor
http://no.wikipedia.org/wiki/Fjording

Ik vraag mij af of dit mischien veranderd kan worden?

groetjes uit Noorwegen,

Suzanne

MaiMai

Re: Fout in pagina fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:12

Inderdaad een fout, een dubbele zelfs. Het Nederlandse boek van het stamboek, van "Vestlandhest tot Fjordenpaard" heeft zelfs dezelfde fout in de titel. Want als de benaming al wordt gebruikt, is het Vestlandshest. Daarbij komt dat dit de benaming is voor paarden die in het westen van Noorwegen werden gebruikt en die wel de voorouders zijn van onze fjorden, maar niet de raszuivere fjord van nu is.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:23

Interessant, dank voor de aanvulling/verbetering beide. (Maar grappig om te zien dat we niet de enige zijn die de fout hebben gemaakt Clown )

Even kijken, de eerste alinea van het artikel is nu:

Citaat:
Oorspronkelijk werd de fjord voornamelijk in westelijk Noorwegen door boeren gefokt. De Noorse naam is daarom nog altijd “Vestlandhest”, wat letterlijk westlandpaard betekent. Rond 1600 heeft dit primitieve ras zich over heel Noorwegen verspreid. De geschiedenis start pas echt rond 1850.

Klopt die informatie wel, maar ging het dus om een 'voorvader' van het moderne fjordenpaard?

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 18:03

Ik lees in die noorse wiki helemaal niets over een Vestlandhest. Er wordt gezegt dat de fjord uit de Vestland regio komt, maar ik weet verder helemaal niets van dit mooie ras dus mischien even op een andere website kijken!

* ok. Volgens een engelse website komt de fjord van een oud, wild paarden ras wat in het zuiden van zweden en denemarken. Deze wilde paarden rond 1200 BC tam werden gemaakt en uit deze paarden stamt de fjord af. Nu worden de meeste Noorse Fjorden in het westen van Noorwegen gefokt.

vrij vertaalt van http://members.tripod.com/cec_anja/norwegianfjording/id3.html

Ga nu eten! Hoop dat jullie er wat aan hebben!