Artikel over EMND?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Artikel over EMND?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 14:06

Ik zag deze ziekte nog niet tussen de lijst met aandoeningen staan. Ik zou er wel een stuk over willen schrijven, maar het punt is dat er bijvoorbeeld nog niet exact bekend is waar het door veroorzaakt wordt. Er zijn wel speculaties, maar niemand heeft nog kunnen bewijzen of dat klopt. Daarom twijfel ik of ik er wel goed aan doe om er een stuk over te schrijven voor de wiki.

Kan zoiets dan wel in de wiki?

Eline

Re: Artikel over EMND?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:39

Op het moment dat je duidelijk aangeeft dat het nog niet bekend is waar het door veroorzaakt wordt en dat ook bij de speculaties aangeeft denk ik dat het geen probleem is.

Eventueel kan je het artikel hier altijd neerzetten zodat er meer mensen naar kunnen kijken voordat het op de wiki kan.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 15:33

Goed, dan zal ik binnenkort eens aan de slag. Lachen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 16:26

Eerste opzet:

EMND - Equine Motor Neuron Disease

Achtergrondinformatie:

Voor het genereren van spierkracht is het nodig dat er twee soorten zenuwcellen geactiveerd worden. Het eerste soort ligt in de hersenen, het tweede soort in het ruggenmerg en in de hersenstam. Deze cellen zorgen voor de motoriek van het paard en worden daarom motorneuronen genoemd.

EMND is een zeldzame ziekte die ervoor zorgt dat de motorneuronen achteruit gaan. Het is een progressieve ziekte en wordt ook wel vergeleken met de ziekte ALS (amyotrofische lateraal sclerose), die bij mensen voorkomt. De ziekte wordt geschaard onder de categorie ‘neuro-musculaire aandoeningen’ (zenuw-spier aandoeningen). Het is nog een relatief jonge (en daarom waarschijnlijk ook onbekende) ziekte die in 1990 voor het eerst werd beschreven in de Verenigde Staten.

De exacte oorzaak van de ziekte is tot vandaag onbekend, al wordt er gespeculeerd over een tekort aan vitamine E en selenium in de voeding.

Symptomen:

Er zijn verschillende symptomen die kunnen wijzen op EMND. Dat een paard de symptomen niet heeft wil overigens niet zeggen dat het paard geen EMND heeft, het verschilt per geval welke symptomen zichtbaar zijn. Het symptoom dat het vaakst voorkomt en ook het meest in het oog springt is het feit dat het paard blijft vermageren ondanks een (vaak extreem) goede eetlust. Ook valt het paard erg terug in bespiering (atrofie) en is het steeds minder goed in staat om zijn hoofd omhoog te houden. Andere symptomen zijn veel liggen en het plaatsen van de benen onder de massa om beter te blijven staan. De paarden kunnen spiertrillingen tonen en sommige paarden zweten ook overmatig. Sommige paarden krijgen de neiging om hun eigen mest op te eten en krijgen hierdoor verkleurde tanden.

Van ataxie is geen sprake, maar door de spierzwakte lijkt het alsof het paard moeite heeft met zijn coördinatie. Op een gegeven moment kan de spierzwakte zo ernstig worden dat het paard niet meer kan staan.

Diagnose:

Vaak kan bij een bloedonderzoek al gezien worden of een paard een tekort aan vitamine E of selenium heeft. Als er dan een vermoeden van EMND is kan dit eventueel bevestigd worden door het nemen van een EMG. Bij zo’n EMG wordt de actiestroom van een spiersamentrekking gemeten. Ook kan de diagnose gesteld worden door het nemen van een spierbiopt.

Prognose en therapie:

Over het algemeen is de prognose slecht, veel paarden die EMND hebben overlijden er ook aan. Er is een manier om de ziekte af te remmen of zelfs tot staan te brengen en dit is het toedienen van vitamine E injecties of het geven van een vitamine E voedingssupplement. Het effect hiervan wisselt sterk per paard, er zijn paarden die uiteindelijk alsnog overlijden maar er zijn ook paarden die herstellen.

Ik heb eventueel ook foto's van een paard met EMND en ook van hoe dit paard opknapt nadat hij elke dag vit. E + selenium door zijn eten krijgt.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:09

Een interessant artikel maar ik heb nog nooit van deze ziekte gehoord. Kan dus een mooie aanvulling zijn maar heb te weinig kennis om inhoudelijk te reageren. Daarom kunnen we best even wachten op commentaar van bokkers met een medische achtergrond oid.

Foto's bij dit artikel zijn welkom maar dan moeten ze wel van jezelf zijn of moet er toestemming geven worden voor het gebruik in de Wiki. Meer info over de eisen die aan de foto's gesteld worden, vind je hier.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 12:41

Het zijn foto's die ik zelf gemaakt heb van mijn eigen pony. (mijn pony heeft deze zomer de diagnose EMND gekregen)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:45

Dan graag ja Ja Ja

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 12:47

Ik zal een aantal foto's uitzoeken. Mag mijn naam er in het klein op staan?

Edit: dit omdat het om foto's van een pony in mindere conditie gaat, zo gaan ze hopelijk geen eigen leven (incl vreemde verhalen) leiden.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:00

Als je naam niet te groot op de foto geplaatst wordt, kan dat wel. Plaats hier je foto's maar met naam en kijken we er even naar.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:12

Okay, ik heb 4 foto's, ik weet niet of de foto's van het spierbiopt nut hebben, maar heb ze toch even ertussen gezet.

http://usera.ImageCave.com/Mayart/Voor-diagnose.jpg

Pony voordat bekend was wat hij had.

http://usera.ImageCave.com/Mayart/Hecht ... rbiopt.jpg

Net gehechte snee van spierbiopt inclusief aluminiumspray.

http://usera.ImageCave.com/Mayart/Hecht ... biopt2.jpg

Snee 2 dagen later inclusief 'drain'.

http://usera.ImageCave.com/Mayart/Maand-medicatie.jpg

Pony met EMND die een maand lang medicatie krijgt

Mochten er nog ergens anders foto's nodig zijn van hechtingen of nietjes, dan heb ik die dus ook wel. Knipoog

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:26

Ik denk dat vooral de eerste foto goed bruikbaar is bij het artikel Flew, de 2e / 3e zijn relatief onscherp en op de vierde is de verbetering lastig te zien doordat het paard vrij donker op de foto staat.

Bij je artikel mis ik nog wel de bronnen die je gebruikt heb. Juist omdat je het over speculaties hebt, is het belangrijk om die er wel bij te plaatsen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 12:58

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:51

Ten eerste weet ik niet of het aan mij is om hier te reageren.
Mocht dat niet zo zijn negeer mijn post dan maar Haha!

Flew schreef:
Als er dan een vermoeden van EMND is kan dit eventueel bevestigd worden door het nemen van een EMG. Bij zo’n EMG wordt de actiestroom van een spiersamentrekking gemeten. Ook kan de diagnose gesteld worden door het nemen van een spierbiopt.

Wat ik me nog kan herinneren van de diagnose EMND bij mijn paard 4 jaar geleden is dat EMND alleen bevestigd kan worden wanneer het dier overleden is.
Is dit inmiddels veranderd?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 08:17

Dat is veranderd, sinds kort. Ja Op die van mij is het vastgesteld door middel van een spierbiopt. Ik kon ook nog kiezen voor een EMG in Utrecht, maar aangezien ze zo goed als zeker waren van de diagnose heb ik dat niet gedaan.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:10

Kan je na gaan hoe snel dat veranderd.
Bij Juke is ook een spierbiopt afgenomen, maar dat was toen voor onderzoek.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:15

Flew, ik neem aan dat je je artikel en foto zelf plaatst wanneer het klaar is?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:41

Geloof het of niet, maar ik was het alweer halfjes vergeten. Ik ga het artikel nog een beetje aanpassen en dan probeer ik het er zelf op te zetten. Ja