"foeis"?! > "foes"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

"foeis"?! > "foes"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 15:46

Jaja daar ben ik weer met m'n nooitaflatende drang om de Nederlandse/Engelse taal in bescherming te nemen....

ik heb weer wat gevonden, ditmaal in het gebruikerspaneel: kan iemand mij uitleggen wat de herkomst is van het woord "foeis"?

Met andere woorden: volgens mij zou het "foes" moeten zijn, dat is namelijk het meervoud van het Engelse "foe" dat vijand betekent. Het ziet er qua schrijfwijze misschien wat vreemd uit voor diegene die niet bekend zijn met het Engelse woord, maar dat zou geen reden moeten zijn om een Nederlands-lijkend, nietbestaand woord te gebruiken Clown

Ik neem aan dat dat als tegenovergestelde term wordt gebruikt van 'vrienden'. Het nut van de combinatie van het Nederlandse "vrienden" en het Engelse "foeis/foes" ontgaat mij ook al (ik zou kiezen voor ofwel "vrienden/vijanden" ofwel "friends/foes"), maar ach.....een kniesoor die daar op let Knipoog

Wie durft?

Eline

Re: "foeis"?! > "foes"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:49

Yup, de herkomst vind je in dit topic:
[FZ] Friend/Foe of welke nederlandse vertaling?

We hebben toen de functie op Bokt werd ingevoerd zitten twijfelen over een vertaling omdat we 'vijand' een veel te zware term vonden. Vandaar is het 'foei' geworden (en daar zit dus geen letter Engels bij Knipoog ).

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:04

Ik zag Foei altijd als in 'stout'.
Je zegt ook foei tegen de hond als hij iets doet wat niet mag.
Daarom dacht ik Foei...of is dat nou weer geheel krom? Clown

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:07

eerlijk..? ja dat vind ik krom Clown niks tegen jouw redenering hoor, ik zie er zelf ook wel wat in, maar ik zou toch pleiten voor een eenduidige/eentalige benaming (o god ik ben nu al té lang ambtenaar Knipoog )

Maar dan weet ik iig dat het geen fout is, maar een weldoordachte keuze is geweest Haha!

Dankje Eline!