Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:08

Shadow0 schreef:
Jammer, daar wordt Bokt niet leuker van. Het idee dat aaantoonbare leugens net zoveel ruimte krijgen als onderbouwde waarheden vind ik echt niet te begrijpen.

Ja vind het ook jammer, ga hierin mee. Is het 'allen' als in alle mods of ook de bokt admins?

@Mondy: het meer modereren van discussies (iets meer richting discussieleider in bijv. risicotopics) is dat ook besproken of niet?

Mondy

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:18

Jazeker! Waar we kunnen willen we wel bij dit soort topics meer aanwezig zijn :j
Zo nu en dan glipt er helaas ook iets tussendoor maar proberen wel meer te doen om te sturen.
Wellicht zoals ik in dit topic al doe, dus buiten de mening geven ook op die manier het ontopic te laten houden.
Gespreksleider alsin zeggen dat pietje dit niet mag en kareltje zo moet doen gaan we niet doen.

Shadow0 schreef:
Jammer, daar wordt Bokt niet leuker van. Het idee dat aaantoonbare leugens net zoveel ruimte krijgen als onderbouwde waarheden vind ik echt niet te begrijpen.

Voor mij persoonlijk is dit wel een voorbeeld met hoe een topic staat of valt.
Dat de uitkomst niet voor iedereen even fijn is is natuurlijk niet leuk.
Echter is proberen open te staan of soms bij iets neerleggen of zelf een manier bedenken om positief ergens een draai aan te geven ook een mooi punt.
Er is een vraag gesteld.. we hebben er uitvoerig over gesproken hier en achter de schermen en komen uiteindelijk tot een antwoord.

En op de vraag allen is het antwoord allen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:18

Een realistisch standpunt. Feitelijk verandert er dus niets.
Waarom (Shadow) zou Bokt er daarmee 'niet leuker' op worden? Bokkers kunnen zelf prima fake news en misinformatie ontmaskeren en weerleggen.
Bokt lijkt me er juist minder leuk op worden als de moderators moeten gaan bepalen wat fake news en misinformatie is. Krijg je eindeloos gezeur over wie Bokt wel denkt te zijn dat voor de vaste Bokkers en bezoekers te bepalen, en terecht.

Vraag aan het moderatorteam, doen jullie nog iets met het volgende?
Askja schreef:
In de huidige vorm, met de bestaande functies en vormgeving, is Bokt en het team erachter nogal anoniem. Ik bedoel dan qua visie en identiteit. Als je als bezoeker meer wilt weten over het beleid en de regels, kun je dat uiteraard wel vinden, maar het is voor een nieuwe bezoeker niet in één oogopslag duidelijk wat Bokt precies is, waar het voor staat en wat men ervan kan verwachten. Dat kan een bewuste keuze zijn uiteraard. Maar als paardenforum met inmiddels een behoorlijk groot aandeel niet-paardgerelateerde onderwerpen is het misschien wel een idee daar eens wat mee te doen.

Imandra's opmerking over stille meelezers is hierbij ook van belang. Dat zou weleens een behoorlijk grote groep kunnen zijn. Het zou best interessant zijn om daar eens wat statistieken van te zien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:19

Ik had zelfs een ander onderwerp gespot waar dat ook relevant wordt: de Oostvaarders Plassen en dan vooral de beschuldiging dat SBB expres dieren fokt om te kunnen slachten. Dat is het soort van beschuldiging dat je niet zomaar moet kunnen doen zonder onderbouwing. Om die onderbouwing is in dat topic gevraagd, maar die wordt niet gegeven. Dan zou ik heel graag willen dat het boktbeleid is dat dergelijke uitlatingen niet meer kunnen tot een betere onderbouwing er wel is. En dat die last niet alleen op de lezers / gebruikers terecht komt om dat steeds te bevragen en weerleggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:29

Nee sorry, ik zie het probleem niet.

Persoon A doet een uitspraak.
Personen B en C vragen waar die uitspraak vandaan komt en of persoon A die kan onderbouwen.
Persoon A kan dat niet.
Personen D t.e.m. ZZZ kunnen daaruit een eigen conclusie trekken en de stelling al dan niet geloven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:51

Gini schreef:
Nee sorry, ik zie het probleem niet.

Persoon A doet een uitspraak.
Personen B en C vragen waar die uitspraak vandaan komt en of persoon A die kan onderbouwen.
Persoon A kan dat niet.
Personen D t.e.m. ZZZ kunnen daaruit een eigen conclusie trekken en de stelling al dan niet geloven.
Precies.
Shadow, jij kunt toch zelf prima in.je hoedanigheid als Bokker reageren op de uitspraak dat sbb paarden zou fokken voor de slacht?
Dat hoeft Bokt toch niet voor jou te doen?
Overigens, als je dit al een verontrustend voorbeeld van fake news vindt waarop beslist ingegrepen moet worden, dan vraag ik me serieus af of inhoudelijk modereren volgens jouw maatstaven niet neer zou komen op censuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:02

Shadow0 schreef:
Ik had zelfs een ander onderwerp gespot waar dat ook relevant wordt: de Oostvaarders Plassen en dan vooral de beschuldiging dat SBB expres dieren fokt om te kunnen slachten. Dat is het soort van beschuldiging dat je niet zomaar moet kunnen doen zonder onderbouwing. Om die onderbouwing is in dat topic gevraagd, maar die wordt niet gegeven. Dan zou ik heel graag willen dat het boktbeleid is dat dergelijke uitlatingen niet meer kunnen tot een betere onderbouwing er wel is. En dat die last niet alleen op de lezers / gebruikers terecht komt om dat steeds te bevragen en weerleggen.

Ik heb nog wel een paar onderwerpen gespot:

America - Iran: in dat topic hebben mensen geroepen dat het het begin van een oorlog is (leugen) en dat Trump een ondoordachte beslissing heeft genomen (leugen).

Brexit topic: mensen wisten dat de meeste britten tegen een brexit waren en als ze opnieuw konden stemmen dan zouden ze zeker tegen stemmen. Dat bleek ook onwaar en omdat het niet als mening werd gebracht is het ook een leugen.

Trump of Cliton topic: de wereld zou vergaan als Trump zou winnen. We zijn nu 4 jaar later en er is nog niets aan de hand. Ook een leugens dus.

Algemene politieke discussie: op 27-09-2019 om 15:53 post jij dat ik vaker Brexit propaganda heb gepost, als ik je daar om 16:23 op aanspreek reageer je opeens niet meer omdat je zelf heel makkelijk kan nazoeken hoevaak ik over Brexit heb gepost op bokt en dat nauwelijks was voorgekomen voor die tijd. Dat was dus een aantoonbare leugen... beschuldiging en niet reageren op verzoek tot onderbouwing.

En zo kan ik nog wel even doorgaan :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:13

Even kort terug in jullie huiskamer :-) Mooie feedback. Goeie beslissing.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:58

Prima beslissing. Iedereen is tegen het plaatsen van fake news, totdat het hun eigen fake waarheid is.

Goed om te horen dat jullie ook proactiever aanwezig willen zijn in risico topics. Ik denk dat dat meer toevoegt.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:31

En mochten we een topic toch missen dan stuur gerust een berichtje !
Altijd fijn als er meegedacht wordt en we op die manier er met zn alle een zo'n fijn mogelijk topic van kunnen maken.

Hoewel het helaas niet mogelijk is om iedereen 100% tevreden te houden (we doen er zeker wel ons best voor) vind ik het een dikke +:)+ waard met hoe er gereageerd wordt. Fijn om een pittige discussie te kunnen hebben maar er toch op deze manier uit te kunnen komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:37

Verstandige keuze denk ik :)
Fijn als er wat meer op fatsoenlijk met elkaar omgaan wordt gelet zodat 1 en ander hopelijk minder snel grimmig wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:40

Askja schreef:
Shadow, jij kunt toch zelf prima in.je hoedanigheid als Bokker reageren op de uitspraak dat sbb paarden zou fokken voor de slacht?]

Askja, nee. Ten eerste omdat ik daar echt helemaal geen zin in heb. Ten tweede omdat je als gebruiker niets kunt veranderen. Als A iets schrijft, ook al is het nog zo onwaar, kan B daar niks aan veranderen, alleen maar iets tegenover plaatsen. Dan komt de waarheid ineens 'tussen' A en B in te liggen, terwijl het dus helemaal niet zo is.

Dat maakt een forum toch niet leuk, als je steeds weer onzin moet weerleggen omdat het eindeloos herhaald kan worden? Dat is eerder corveedienst dan interessante discussies voeren.

Citaat:
Overigens, als je dit al een verontrustend voorbeeld van fake news vindt waarop beslist ingegrepen moet worden, dan vraag ik me serieus af of inhoudelijk modereren volgens jouw maatstaven niet neer zou komen op censuur.

Ik zou juist vragen: waarom zou je dat toelaatbaar vinden? Het gaat dus niet om de kritiek op het handelen van SBB in het algemeen, maar het specifiek uiten dat ze dit beleid zo uitvoeren om te kunnen slachten. Als je dat over een persoon of bedrijf zou zeggen, zou het heel dicht in de buurt komen van smaad of laster.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:47

Maar verwacht je dan serieus dat Bokt hier een aandeel in moet hebben, als in het gehele team?

Zoals Mondy al zegt, voor vrijwel al de bronnen is er een tegen-bron aanwezig. Dan kan de waarheid duidelijk links of rechts zijn, dit zal niet voor iedereen gelden.

En dan 'moet' een mod dus gaan bepalen wat wel en niet online mag blijven? Waar Bokkers dan ook weer een mening bij hebben/verklaring voor willen.

Dan is het einde denk ik zoek. Nee, ik geloof oprecht in zelfonderzoek en gezond verstand.

Enne, een ander veranderen is vrijwel onmogelijk, moet je ook niet willen ;)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:48

Maar Shadow0.. geen zin hebben om te posten of iets zelf op te zoeken is je goed recht. Maar zou geen reden moeten zijn dat een forum zou moeten regelen dat er precies staat wat je hoopt/wilt dat er staat omdat iemand er geen zin in heeft om dat uit te zoeken of geen tijd voor heeft of ....

Een site die puur uitgaat van informatie verstrekken op die manier zonder de kans te geven dat gebruikers reageren heeft die "taak" (een douane.nl bijv)
Dit is echter een forum wat deels informatie geeft maar aan de andere kant ruimte geeft voor meningen en andere informatie.
Of iemand die informatie nu terecht vind of niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:54

Er is wel een verschil tussen een mening en een leugen...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:56

Mondy schreef:
Maar Shadow0.. geen zin hebben om te posten of iets zelf op te zoeken is je goed recht. Maar zou geen reden moeten zijn dat een forum zou moeten regelen dat er precies staat wat je hoopt/wilt dat er staat omdat iemand er geen zin in heeft om dat uit te zoeken of geen tijd voor heeft of ....

Een site die puur uitgaat van informatie verstrekken op die manier zonder de kans te geven dat gebruikers reageren heeft die "taak" (een douane.nl bijv)
Dit is echter een forum wat deels informatie geeft maar aan de andere kant ruimte geeft voor meningen en andere informatie.
Of iemand die informatie nu terecht vind of niet.
Dit inderdaad. Lijkt wel alsof Bokkers echt een hoop verwachten van het team. Wat an sich prima is, vrijwillig staat niet direct gelijk aan enkel doen wat diegene wil.

Maar hier verkondigen zelf iets niet te willen doen maar het wel van een ander verwachten, slaat imo als een tiet op een drumstel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:58

Mwah Ailill er zit wel een verschil tussen een 'normale' Bokker en een mod he. Een mod zet zich immers in voor het forum, een lid is 'gewoon' deelnemer. Dus zo heel vreemd is die opmerking niet eens.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:01

IMANDRA schreef:
Mwah Ailill er zit wel een verschil tussen een 'normale' Bokker en een mod he. Een mod zet zich immers in voor het forum, een lid is 'gewoon' deelnemer. Dus zo heel vreemd is die opmerking niet eens.
Deels eens. Maar eerst zeggen iets zelf niet te willen doen/die behoefte niet te voelen én het vervolgens wel van een ander te verwachten (in welke hoedanigheid dan ook), roept i.i.g. bij mij direct weerstand op.

En ik blijf ook zeer sterk van mening dat dit niet de taak van Bokt is, om diverse redenen. Dat zal ook meespelen wat betreft mijn visie en mening.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:02

Van die smaad of laster achtige opmerkingen vind ik wel een probleem :j

I.m.o. moeten zulke beweringen verwijderd worden als degene die het nodig vindt om zoiets te plaatsen, verder geen goede onderbouwing geeft. Maarja ik heb ook wel eens getemd op dergelijke opmerkingen en dan was de mod-reactie iets in de trant van: als het iemand niet aanstaat wat er gezegd wordt dan kan die zich verdedigen, iedereen kan zich aanmelden op Bokt.

En anders kunnen andere gebruikers er wat van zeggen.

Ik snap die reactie an sich wel.maar toch vind ik het niet goed dat er "niet zulke nette dingen" over mensen gezegd mogen worden en die blijven staan, terwijl het voor het forum an sich niet uitmaakt als die verwijderd zouden worden maar voor die persoon wel uitmaakt dat het blijft staan.... haal dat toch gewoon weg jongens en maak de wereld een stukje minder hard en vals :j

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:12

Qua smaad en laster is iets wat ik nog wel mee wil nemen trouwens :j
Dat is ook wel een lastig punt maar zeker de moeite waard om naar te kijken.
Al is elke situatie daarin natuurlijk ook weer niet gelijk in. Daarmee bedoel ik dat ook daar de lijn soms wat vaag ligt.
Maar goed punt :j

Shadow0 nu ben ik wel benieuwd of er voor jou een gulden middenweg zou zijn of is het dit is wat ik/we/ze wil(len) en niks anders ? Zo komt het nu wat over maar geeft weinig tot geen ruimte om er uit te komen.
Is natuurlijk prima en is ook niet te voorkomen op een groot forum als dit. Maar ben oprecht benieuwd ernaar :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:19

Er is een groep mensen die denkt dat SBB de oorzaak van al het kwaad in de wereld is. Denkt nou iemand serieus dat als een bokker zegt dat dit niet waar is, dat ze dat niet geloven, maar dat als een mod het zegt, dat ze opeens tot een ander inzicht komen?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:24

:D hoewel het soms erg fijn en handig zou zijn als er altijd meteen naar ons geluisterd zou worden ... denk ik inderdaad dat dat weinig uit gaat maken.
Als iemand Darwin niet geloofd mbt de evolutie theorie.. waarom zou die persoon mij daar wel in geloven.. Gewoon omdat ik dat zeg. (En daarin als bewijs Darwin zijn theorie erbij zet)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:44

Ik heb dit topic stilletjes meegelezen, was erg benieuwd wat de reactie van het team zou zijn. Blij met deze reactie en beslissing dat het níet aan het modteam/Beheer van Bokt is om te bepalen wat De Waarheid is.

De mods en het beheer van Bokt zijn toffe mensen, maar ik vind het veel en veel te ver gaan om te verwachten dat zij:
- zich dusdanig in een onderwerp inlezen dat ze een expert erin worden
- ze vervolgens op basis van hun expert-zijn een mening moeten vormen die ook nog eens over te brengen is via puur schrift
- ze vervolgens ook de mening nog eens moeten verdedigen in een topic

Koekoek.. Want wie bepaalt vervolgens of de mod expert genoeg is? Of er voldoende onderzoek is gepleegd (en! via welke methode?). Dus dan zou Bokt moeten bepalen wat De Waarheid is, en worden gebruikers (die toch over het algemeen ook niet echt achterlijk zijn) die waarheid braaf slikken. Nee, ik zie echt niet hoe dat zou moeten werken. Er wordt al jaren niet gemod op de inhoud, en dat is imo zéér terecht. Er zou in topics zoals het vaccinatiegedrocht wel veel eerder en beter ingegrepen mogen worden, maar zoals ik het begrijp is dat ook (weer) de intentie: eerder (en zichtbaarder?) aanwezig zijn in een topic.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:00

Berdien schreef:
Ik heb dit topic stilletjes meegelezen, was erg benieuwd wat de reactie van het team zou zijn. Blij met deze reactie en beslissing dat het níet aan het modteam/Beheer van Bokt is om te bepalen wat De Waarheid is.

De mods en het beheer van Bokt zijn toffe mensen, maar ik vind het veel en veel te ver gaan om te verwachten dat zij:
- zich dusdanig in een onderwerp inlezen dat ze een expert erin worden
- ze vervolgens op basis van hun expert-zijn een mening moeten vormen die ook nog eens over te brengen is via puur schrift
- ze vervolgens ook de mening nog eens moeten verdedigen in een topic

Koekoek.. Want wie bepaalt vervolgens of de mod expert genoeg is? Of er voldoende onderzoek is gepleegd (en! via welke methode?). Dus dan zou Bokt moeten bepalen wat De Waarheid is, en worden gebruikers (die toch over het algemeen ook niet echt achterlijk zijn) die waarheid braaf slikken. Nee, ik zie echt niet hoe dat zou moeten werken. Er wordt al jaren niet gemod op de inhoud, en dat is imo zéér terecht. Er zou in topics zoals het vaccinatiegedrocht wel veel eerder en beter ingegrepen mogen worden, maar zoals ik het begrijp is dat ook (weer) de intentie: eerder (en zichtbaarder?) aanwezig zijn in een topic.
Geheel met je eens, zullen we gaan trouwen :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:05

Mondy schreef:

Ik vind het echt buitengewoon vervelend dat dit de manier is waarop je reageert.

Ik wil helemaal niet dat alles precies zou staat als ik wil of hoop. Ik wil alleen dat aantoonbare leugens en/of ononderbouwde verdachtmakingen die ook bij navragen niet worden verantwoord beperkt worden.
Dus voorbij daar waar gebruikers dat kunnen.