Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:26

Natuurlijk hoef je niet te overleggen over elk bericht wat er geplaatst wordt. Maar ik verwacht wel van een mod, die in een discussie over modereren reageert, dat die weet wat het beleid is en berichten plaatst die dat bestaande beleid uitleggen. En op het moment dat er achter de schermen overleg is naar aanleiding van een topic, dan verwacht ik dat een mod alleen informatie geeft waar het team achter staat. En dat kan zijn om te melden dat ze er nog over nadenken of dat ze naar aanleiding van die discussie een bepaalde uitkomst hebben.

Wat ik niet verwacht is dat een mod in een topic over het beleid zijn eigen mening plaatst. Die is namelijk niet relevant. Als mod modereer je niet op basis van je privé mening, maar modereer je op basis van beleid en het is dus ook de bedoeling dat je in een topic over beleid niet die privé mening uitdraagt maar het beleid. Je privé mening kan je achter de schermen geven als input hoe het beleid eruit moet komen te zien.

Dit is een discussie tussen gebruikers en het team over het beleid en dan mag je toch verwachten dat reacties van het team ook reacties van het team zijn en niet een privé mening van een mod?

Mondy

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:30

Karl66 wel even goed lezen met wat ik hiervoor schreef.
Wat ik zeg is tot nu toe wel zoals we het allemaal doen (dus noem het beleid)
Op het veranderen daarvan mag ik als mod zeker mijn mening erin geven aangezien ik mod ben.
Het samen discussiëren erover helpt juist om als team te kunnen zien wat we wel of niet kunnen aanpassen.
Ipv een modopmerking te plaatsen als het offtopic gaat reageer ik op deze manier om zo toch het doel van het topic te krijgen en om daarin de visie van gebruikers te horen en die van iig 1 mod ook te laten horen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:38

Ik vind ik dit opzicht dat er in een andere actueel discussietopic onder Forumzaken (ik weet dat het in principe tegen de Boktregels is om naar andere topics te verwijzen maar ik weet even niet hoe ik dit anders aan moet kaarten) ook heel relevante vragen worden gesteld.
Ofwel: misschien is het toch echt tijd dat het mod team/Bart hier eens iets mee gaan doen en dat vervolgens naar buiten communiceren. Er bestaat momenteel namelijk best veel onduidelijkheid over het Boktbeleid, is mijn indruk.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:42

Kan me alleen maar aansluiten bij Askja. Ik denk dat het goed is om in ieder geval te praten over beleid vormen op het gebied van misinformatie en fake news. Het lijkt nu vrij willekeurig.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:05

Mondy, wat jullie doen dat weten we. We zien namelijk wat jullie wel en niet doen als mods. We willen weten wat het beleid is en een aantal willen dat het beleid aangepast wordt. Het is ook niet dat ik niet geïnteresseerd ben in je mening, alleen in deze situatie gaat het om een discussie tussen gebruikers en het team en dan kan je als teamlid niet vanuit je eigen mening mee gaan discussiëren. Ik weet dat er een beleid was over het voeren van discussies over het beleid door teamleden en dat het niet de bedoeling was om je privé mening te plaatsen. Op dat moment krijg je namelijk een twee petten probleem. Op dit moment bespreek je als gebruiker Mondy de manier waarop mod Mondy modereert en dat is behoorlijk onhandig en daarnaast ook onduidelijk voor andere mensen in de discussie.

Dat wil niet zeggen dat je als gebruiker Mondy monddood gemaakt wordt, je hebt namelijk de mogelijkheid om achter de schermen over het beleid mee te praten en daar kan je je mening kwijt en zo kan je over de vorming van het beleid meepraten.

Maar wat ik dus begrijp is dat jullie als team geen mening hebben over dit onderwerp en ook nog niet de moeite hebben genomen om een mening te vormen. Behalve dan dat jullie zeggen: "We doen wat we altijd gedaan hebben, zonder dat we daar ooit over nagedacht hebben en daar zijn we wel tevreden mee."

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:14

Dat laatste is een verkeerde gedachte. Er wordt wel degelijk over nagedacht.
Om dat goed te kunnen doen heb je wel bepaalde antwoorden en visies nodig. Vandaar dat iig al 2 mods hier meereageren.
Maar ik snap je punt nu wel iets beter want begreep uit je vorige inderdaad een andere insteek op mijn reageren.
Dus fijn dat je het zo verwoord hebt :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:35

mja, naar mijn idee is dat visie iets wat de laatste tijd steeds vaker terug komt. Bokt is geen forumpje meer maar een serieus forum, 1 van de grootste van Nederland. Dit soort discussies komen blijkbaar steeds vaker langs. En er is blijkbaar ook erg onduidelijkheid in dat soort gesprekken of iemand reageert als moderator, of als gebruiker...
Ik denk zonder visie dat dit gesprek een beetje een open einde houdt. Er zijn verschillende opties besproken, maar het dobbert nu een beetje rond naar mijn idee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:36

secricible schreef:
mja, naar mijn idee is dat visie iets wat de laatste tijd steeds vaker terug komt. Bokt is geen forumpje meer maar een serieus forum, 1 van de grootste van Nederland. Dit soort discussies komen blijkbaar steeds vaker langs. En er is blijkbaar ook erg onduidelijkheid in dat soort gesprekken of iemand reageert als moderator, of als gebruiker...
Ik denk zonder visie dat dit gesprek een beetje een open einde houdt. Er zijn verschillende opties besproken, maar het dobbert nu een beetje rond naar mijn idee.

Ja eens. Heb nu het gevoel dat we steeds in herhaling vallen :j

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:32

Nou we zijn in ieder geval zover dat we weten dat er achter de schermen over nagedacht wordt :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:53

Het topic waar ik hierboven naar verwijs, is ineens verdwenen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:00

Hij staat er nog maar is naar beneden gezakt zie ik.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:01

Hij is niet naar beneden gezakt, hij is gesloten en dan komen ze onderaan de pagina te staan...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:24

Jaren geleden zijn hier toch ook al discussies over geweest? Met name over fake news en leugens in politieke discussies? Daar waren ook SA's toen aan het rellen en stoken.
Daar is toen nooit een werkbare oplossing voor gekomen.

Ik ben voor zelfregulering en alleen moderaten op schelden en bedreigen enz.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:33

Ja, dat was niet bepaald de gezelligste periode op NM. Maar het was wel een interessante tijd om te modden :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:35

Karl66 schreef:
Ja, dat was niet bepaald de gezelligste periode op NM. Maar het was wel een interessante tijd om te modden :D

Jij had toen een bijnaam? Karl en zijn harem ofzo? :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:43

Nee, dat waren de karlettes en dat was nog voor die tijd. Tijdens die periode werd ik als mod door de ene helft van Bokt voor fascist uitgemaakt en door de andere helft voor communist...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 04:30

Karl66 schreef:
Nee, dat waren de karlettes en dat was nog voor die tijd. Tijdens die periode werd ik als mod door de ene helft van Bokt voor fascist uitgemaakt en door de andere helft voor communist...

O ja, de Karlettes, sorry maar dat vond ik erg grappig. :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:36

secricible schreef:
Hij is niet naar beneden gezakt, hij is gesloten en dan komen ze onderaan de pagina te staan...

Ah, niet goed gekeken ...

Wat qua modereren nog niet echt aan bod is gekomen hier, is het fenomeen 'heksenjacht', om het maar zo even te noemen. Dat houdt in dat een groep(je) Bokkers zich specifiek op één andere Bokker gaat richten, en deze herhaaldelijk hard aanvalt omdat diegene in hun ogen in een bepaald opzicht over de schreef gaat.
Dit komt met enige regelmaat in heel uiteenlopende topics voor.

Los van de vraag of de 'aanvallers' een punt hebben, lijkt het mij uitermate onwenselijk dat ze met zijn allen op één persoon losgaan, ook als dat op zich 'inhoudelijk' blijft.

Mijn indruk is dat hier heel wisselend op gemodereerd wordt, dat er weinig lijn in zit.

Het is weliswaar soms moeilijk vast te stellen waar de grens ligt tussen stevige adviezen/ inhoudelijke opmerkingen, en met zijn allen doordrammen tot over het punt van intimideren.
Maar er zijn in het verleden gevallen geweest waarbij er m.i. echt sprake was van pesten, van met zijn allen tegen één, waarbij er niet ingegrepen werd door de mod. De aangevallen Bokker kan dan uiteraard TEMmen, maar dan is het kwaad al geschied.
Dit kan ervoor zorgen dat Bokt voor sommigen niet langer een veilige plek is om hun mening te uiten, ervaringen te delen of om advies te vragen.

Ik doel hier overigens niet op de groep met een eigen, van de mainstream afwijkende visie op bepaalde zaken, die van mening is dat die mainstream zijn visie te veel opdringt. Dat zijn namelijk over het algemeen Bokkers die sterk genoeg in hun schoenen staan en verbaal vaardig genoeg zijn om zich niet omver te laten blazen. Het gaat met name om diegenen die dat minder goed kunnen.

Misschien zou het schelen als de mods per definitie ingrijpen zodra er in een discussie een patroon dreigt te ontstaan dat meerdere Bokkers zich op intimiderende of zelfs agressieve wijze tegen één Bokker keren, òf gezamenlijk een sfeer creëren (dat kan ook bijv. door flauwe, lollige opmerkingen over en weer) waarin één Bokker duidelijk het mikpunt vormt of buitengesloten wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:12

Goed punt Askja, alleen niet echt passend aangezien het geen misinformatie of fake news betreft.

Maar toch...
Ik zie dat ook regelmatig gebeuren, waar een iemand een post maakt en vervolgens 8 mensen die post quoten en vragen stellen. En zo snel een iemand beantwoord is door degene die de post maakte, springen dezelfde 8 er weer op om meer vragen te stellen nav dat ene antwoord.

Op die manier stapelen de vragen zich op en is het wachten tot die persoon het topic verlaat, of zijn/haar baan beëindigd om full-time antwoorden te gaan typen.

Het zou soms handig zijn als 7 van de 8 mensen soms een stapje terug doen en eerst het antwoord op die ene vraag afwachten. Dan komt het minder over als "dogpiling".

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:24

enzino schreef:
Goed punt Askja, alleen niet echt passend aangezien het geen misinformatie of fake news betreft.

Maar toch...
Ik zie dat ook regelmatig gebeuren, waar een iemand een post maakt en vervolgens 8 mensen die post quoten en vragen stellen. En zo snel een iemand beantwoord is door degene die de post maakte, springen dezelfde 8 er weer op om meer vragen te stellen nav dat ene antwoord.

Op die manier stapelen de vragen zich op en is het wachten tot die persoon het topic verlaat, of zijn/haar baan beëindigd om full-time antwoorden te gaan typen.

Het zou soms handig zijn als 7 van de 8 mensen soms een stapje terug doen en eerst het antwoord op die ene vraag afwachten. Dan komt het minder over als "dogpiling".

Dat is niet helemaal waar ik op doel, maar wel een punt waarop beter gemodereerd zou kunnen worden, al was het maar om de discussie enigszins overzichtelijk en leesbaar te houden.

Waar ik het hierboven over heb, is verdekt pestgedrag, waarbij iemand door meerdere mensen achtereen volle bak aangevallen wordt op zijn/haar uitspraken of handelwijze. Zodanig dat het letterlijk gelezen misschien nog wel inhoudelijk is, maar qua toon en sfeer op een nare, soms echt sneaky manier toch persoonlijk wordt.

Maar je hebt gelijk, het is enigszins off topic hier.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:19

Om terug te komen op de algehele vraag van dit topic:

We hebben het met zn alle besproken maar zijn het er allemaal over eens dat het niet haalbaar is om op inhoud te modderen.
Het is te groot en te veel om van zoveel onderwerpen eea af te moeten weten.
De grens tussen bij het ene topic wel en het andere niet gaat niet.
Er is ontzettend veel op internet te vinden en elke bron heeft ook weer een tegenbron. Wij kunnen en willen niet bepalen wat misinformatie is voor gebruikers.
Het meer proberen te sturen dat eea op een normale en fatsoenlijke manier verloopt is wel wat we (willen) doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:23

Daar kan ik me goed in vinden. Bedankt voor de feedback.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:31

Jammer, daar wordt Bokt niet leuker van. Het idee dat aaantoonbare leugens net zoveel ruimte krijgen als onderbouwde waarheden vind ik echt niet te begrijpen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:35

Mondy schreef:
Om terug te komen op de algehele vraag van dit topic:

We hebben het met zn alle besproken maar zijn het er allemaal over eens dat het niet haalbaar is om op inhoud te modderen.
Het is te groot en te veel om van zoveel onderwerpen eea af te moeten weten.
De grens tussen bij het ene topic wel en het andere niet gaat niet.
Er is ontzettend veel op internet te vinden en elke bron heeft ook weer een tegenbron. Wij kunnen en willen niet bepalen wat misinformatie is voor gebruikers.
Het meer proberen te sturen dat eea op een normale en fatsoenlijke manier verloopt is wel wat we (willen) doen.
Fijne feedback!

Uiteraard zal er niet voor iedereen een passende oplossing komen, dit is denk ik wel de beste uitkomst.

Zelf na blijven denken lijkt me cruciaal én belangrijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:40

Goede conclusie! De essentie van een forum is juist woord en wederwoord van de gebruikers.