Bokt-leaks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:32

Lovely schreef:
Cer, het topic stond er en nu is het weg, dat lijkt me makkelijk te constateren.

Nja, zo zit ik niet in elkaar.. door dat soort aannames en constateringen zijn al heel wat problemen ontstaan..

Er wordt wel eens vaker wat geschreven en overdreven. Zolang er nergens zwart op wit een officieel bevel ligt, zal het allemaal nog wel meevallen.

Wat ik me ook nog herinner uit de tijd dat ik mod was, is dat het voor mods soms heel frusterend was omdat de afspraak was dat bepaalde zaken niet op bokt besproken worden. Dus beslissingen die genomen werden, en waar goede redenen voor waren, mochten niet in het openbaar toegelicht worden. Dat betekende dat gebruikers die zich oneerlijk behandeld voelden (en daar soms heeel fantasierijk over schreven) dat heel uitgebreid konden uitmeten, maar als mod kon je eigenlijk nooit je weerwoord geven want dan bracht je iets van achter de schermen naar voren.

Het blijkt nu ook wel een beetje dat er van alles achter de schermen zou gebeuren, maar eigenlijk brengen de mods cq het beheer dat niet naar buiten, dat zijn altijd reguliere gebruikers (al dan niet met een grudge).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:32

Ja, maar niet door betrokkenen.

Het is dus niemand gelukt om in mijn posts de speculatie aan te wijzen en dat komt vooral omdat ik niet speculeer en niet zomaar van alles aanneem. In de tijd dat ik mod was, hoefde je dat namelijk nog niet te kunnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-10 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:34

Inderdaad flink wat speculaties, ik ga een poging doen om wat duidelijkheid te scheppen.

Het verhaal is op zich vrij eenvoudig. Zodra duidelijk werd dat het volledige team topic op internet stond is contact opgenomen met het beheer van Forum-xl.nl, dit was ruim voor de kerst. Forum-xl wilde duidelijk weten wat er dan verwijderd moest worden en waarom, kerst kwam ook tussendoor en daardoor heeft het even geduurd voor het topic is verwijderd. Overigens had wat ons betreft het hele topic niet weg gehoeven, het gaat ons om de teksten die via een hack van een afgesloten team-forum zijn gehaald.

Er is overigens nergens gedreigd met een advocaat of aangifte, wel is het zo dat forum-xl.nl in dit soort gevallen aansprakelijk is en dat er dus een rechtzaak aangespannen kan worden. Wij hebben (zeker nu) al meer dan voldoende te doen, een rechtzaak is het laatste waar ik graag tijd en energie instop.

Antwoorden op een aantal andere onderwerpen die hierboven ter sprake zijn gekomen houden jullie nog tegoed. Wel vind ik het jammer dat de constructieve toon van kerstavond voor 95% weer lijkt te zijn verdwenen. Het heel hard roepen dat alles bar en boos is is makkelijk en soms ook erg bevredigend maar daarmee komen we niet veel verder. Het is duidelijk waar men ontevreden over is, als je daadwerkelijk iets wilt verbeteren aan de situatie dan horen we graag waar jij denkt dat de knelpunten zitten maar doe dit op zijn minst op een constructieve manier. Nog prettiger is het als je ook na zou willen denken over mogelijke oplossingen, een flink aantal problemen zijn makkelijk om te constateren maar onmogelijk of vrijwel onmogelijk om op te lossen. 100x melden dat b.v. vervelende gebruikers vervelend zijn helpt niemand verder.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:35

Jola schreef:
Maar waarom speculeren en het niet gewoon vragen?

Bart ben jij op een of andere manier betrokken (kan dus ook zijn: was jij vooraf op de hoogte) bij het verwijderen van het topic op Geit? Een simpel ja of nee antwoord is voldoende, ik hoef niet een heel epistel.

Het antwoord is dus klaarblijkelijk ja.....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:37

Bart, even een eerlijke vraag:

Wilden jullie het topic verwijderd hebben omdat het niet uit een openbaar gedeelte kwam?
Wilden jullie het topic verwijderd hebben omdat het via een hacker naar boven is gekomen?
Wilden jullie het topic verwijderd hebben omdat er nu bleek dat wat er achter de schermen eigenlijk niet door de beugel kan?

Uit dat topic blijkt nl wel degelijk dat er buiten Bokt gemodereerd wordt en dat er andere zaken aan de orde zijn die eigenlijk niet door de beugel kunnen....

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:38

Wolken schreef:
Zwartwitje schreef:
Die hadden nooit gelezen moeten worden door wie dan ook behalve het modteam, de BC en het beheer.

Maar Zwartwitje, vind jij het dan wel correct dat de BC mee kan lezen? Want volgens mij kan je, door de BC mee te laten lezen met zulke zaken, nooit een onpartijdig antwoord krijgen, helemaal niet als er leden uit de BC nog mee gaan posten ook....

Ik begrijp geloof ik je punt, maar de BC moet wel meelezen op het moderatorgedeelte. Als ze niet weten wat er zich daar heeft afgespeeld en hoe dat is gebeurd, kunnen ze nooit een uitspraak doen of een modbeslissing terugdraaien. Als ik me niet vergis staat het ook zo uitgelegd in de help of daar ergens. :) Stel je een willekeurige/gemiddelde situatie voor: gebruiker Pietje heeft een OW wegens het herhaalderlijk negeren van modaanwijzingen en contacteert de BC omdat hij/zij vindt dat dat niet het geval is geweest. Dan moet de BC kunnen teruglezen op het modgedeelte hoe de beslissing tot die OW tot stand is gekomen en of die inderdad terecht was, ja of nee.
Wat wel zo is en wat Eline ook al gezegd heeft, is dat de BC zich in dit geval er teveel mee heeft gemoeid. Het is/was zo'n afwijkende situatie dat zowel de mods als de BC er niet meer met een 100% objectieve blik naar konden kijken en in dat opzicht is het niet helemaal naar wens verlopen. Maar ik begrijp van Eline dat de afspraken wat dat betreft zijn aangescherpt.

djuno, jouw post begrijp ik niet helemaal.

Ik ga offline, mochten er nav mijn post nog vragen of opmerkingen zijn dan lees ik die later :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:39

Wolken schreef:
Zwartwitje schreef:
Die hadden nooit gelezen moeten worden door wie dan ook behalve het modteam, de BC en het beheer.

Maar Zwartwitje, vind jij het dan wel correct dat de BC mee kan lezen? Want volgens mij kan je, door de BC mee te laten lezen met zulke zaken, nooit een onpartijdig antwoord krijgen, helemaal niet als er leden uit de BC nog mee gaan posten ook....

Wat mij betreft krijgt de BC alleen de feiten op een rijtje, ik vind gezellig meekletsen met de mods ook niet echt kunnen.
Anderzijds, dan treffen ze elkaar wel op MSN als ze niet meer op Bokt zitten.

Mods en BC anoniem (ook voor elkaar) dat lijkt mij het beste.
Niks geen huiskamergeklets meer achter de schermen, hoe jammer ook voor ze.
Anders blijft dit aan de gang. Dat is mijn mening.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:39

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dat je het gespeculeer, de onvrede, ruzies en onenigheid behoorlijk hebt aangewakkerd door het desbetreffende bericht te laten verwijderen....

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:40

BartVB schreef:
Het verhaal is op zich vrij eenvoudig. Zodra duidelijk werd dat het volledige team topic op internet stond is contact opgenomen met het beheer van Forum-xl.nl, dit was ruim voor de kerst. Forum-xl wilde duidelijk weten wat er dan verwijderd moest worden en waarom, kerst kwam ook tussendoor en daardoor heeft het even geduurd voor het topic is verwijderd. Overigens had wat ons betreft het hele topic niet weg gehoeven, het gaat ons om de teksten die via een hack van een afgesloten team-forum zijn gehaald.

maar waarom moest het weg Bart... het is en was toch de waarheid wat op Geit stond? Wat is er mis met de waarheid?

waarom wordt er zo ontzettend om de hete brij heen gedraaid??

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:41

Liezel1 schreef:
Bart, even een eerlijke vraag:

Wilden jullie het topic verwijderd hebben omdat het niet uit een openbaar gedeelte kwam?
Wilden jullie het topic verwijderd hebben omdat het via een hacker naar boven is gekomen?
Wilden jullie het topic verwijderd hebben omdat er nu bleek dat wat er achter de schermen eigenlijk niet door de beugel kan?

Uit dat topic blijkt nl wel degelijk dat er buiten Bokt gemodereerd wordt en dat er andere zaken aan de orde zijn die eigenlijk niet door de beugel kunnen....

Staat in bart zijn tekst dat ze het weg willen hebben omdat het via een hack van een gesloten gedeelte van het forum komt. Dat lijkt me duidelijk.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:42

En een hoop gespeculeer had voorkomen kunnen worden door dit nieuws direct op een duidelijke zichtbare plaats te melden. Dit had het beheer toch kunnen voorzien en voorkomen Bart? Ik denk dat dat de communicatie naar de gebruikers echt een knelpunt is waar jullie aan moeten werken. Niet te veel achter de schermen houden, wees maar duidelijk en open. Ik denk dat mensen dat wel kunnen waarderen.
Bij wijze van uitzondering wordt er nu op Bokt gespeculeerd (vind ik op zich geen slechte zaak - als het tot iets leidt tenminste), maar over het algemeen gebeurt dat vaak buiten Bokt of via mail en pb. Mensen willen gewoon weten hoe beslissingen worden genomen, daar moet je op anticiperen. Dan ben je dat gespeculeer voor en is er meer rust en respect (zou je verwachten)

manic

Re: Bokt-leaks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:45

Ik vind het eigenlijk wel typerend... En dat er een paar mensen een enorme plaat voor een hoofd hebben dat ze niet inzien dat juist dit soort gedoe de oorzaak is van het hele probleem...

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:45

BartVB schreef:
Inderdaad flink wat speculaties, ik ga een poging doen om wat duidelijkheid te scheppen.

Waarom moesten die teksten die via een hack van het afgesloten team-forum zijn gehaald verwijderd worden?

Het is toch gewoon de waarheid van dingen die daar besproken zijn, waarom nu weer in de doofpot stoppen en verwijderen.
Daar krijg je alleen maar meer speculaties over.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar bart zijn mening als hij Kiwiko is en dit dus over hem gaat. Hoe zij hij het vinden als hier zo mee om wordt gegaan.

Ik denk dat er aan beide kanten fouten zijn gemaakt. (die wel/ niet recht getrokken kunnen worden)
Misschien is het wel erg kort door de bocht om te zeggen Excuses aan elkaar en zand erover we beginnen overnieuw met een schone lei.

(ik weet niet wat er is voorgevallen inzake die bans. Ben niet van plan om alles terug te gaan lezen etc...dus ik hou me er verderbuiten) (gaat weer verder lezen)

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:46

Dan moet je wel het hele forum uitspitten dus denk dan eerder dat iemand het heeft aangegeven.
De vraag is dan wie.

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:46

1 van de eerste dingen die aangepakt zouden moeten worden is uiteraard het privacy beleid,Boktmods die werkgevers bellen om dingen te checken die een gebruiker op Bokt heeft gepost?
Je snapt toch zelf ook wel dat mensen daar over vallen?
En wat hier meerdere keren is aangehaald,bemiddelaars die achter de schermen vrolijk meelezen en posten over gebruikers waar verdenkingen tegen zijn?
Hoe onafhankelijk zijn die dan nog?
De gemiddelde gebruiker zal hier geen problemen krijgen,zolang ze niet de verkeerde op de tenen trappen,maar mocht dat wel gebeuren,dan willen ze wel een onafhankelijke partij die bemiddelt,en geen "vriendjes van"die ze achter de schermen vrolijk afkraakt.
De "leaks"die op geit stonden heb ik gelezen voordat ze verdwijdert werden,die verdienen geen schoonheidsprijs,ongeacht hoe ze verkregen zijn,ze klopten wel toch?
Dáár zou je dus zeker verandering in aan moeten brengen,wat nu gebeurt is kan weer gebeuren,hacken is blijkekbaar pies of koekie hier.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:49

@Liezel1: Belangrijkste reden voor ons is dat het een (behoorlijk uitzonderlijk) topic is dat van een afgesloten teamforum komt. Op zich is dat al meer dan voldoende reden. In dit geval is het ook zo dat er een hoop persoonlijke informatie in staat over gebruikers (email adressen, IP adressen) en ook persoonlijke informatie over teamleden.

Dat er fouten zijn gemaakt is al veel langer duidelijk, ook al voor Kim met het gehackte topic aan kwam zetten. Dat het beleid op een aantal punten verbetering nodig heeft, is ook duidelijk en dat was ook al langer bekend. Voor het verbeteren van de site voegt het publiceren van dat teamtopic dus niets tot weinig toe.

Ik hoop in ieder geval dat we, nu iedereen die dat topic heeft willen lezen het heeft kunnen lezen, verder kunnen met het daadwerkelijk toewerken naar verbeteringen in plaats van het bashen van teamleden die iedere dag weer hun best doen om het op Bokt.nl voor zoveel mogelijk mensen naar de zin te maken.

Wat betreft 'de waarheid'; die bestaat niet. De letters die in dat topic stonden die komen inderdaad overeen met wat er in het teamtopic stond. De context, de smileys, de achtergrondinformatie en een hele hoop voorgeschiedenis ontbreekt volledig. Het was dus een stuk informatie dat een beeld gaf van een stukje teamforum maar zeker geen beeld dat overeenkomt met de werkelijkheid.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:51

Je zou moeten beginnen om een onafhankelijke bezwaarcommissie in te stellen, eentje die niet actief is op bokt, enige ervaring in het zakenleven heeft en dus totaal onpartijdig is
Gebleken is dat dat voor sommigen onmogelijk is, als je ziet dat iemand net erbij zat en zich gelijk met het beleid begon te bemoeien dan vraag ik mij af waarom zit die persoon erbij en waarom je niet even op de achtergrond houden...

Het aktief mee-bokken en aktief bemiddelen gaat dus niet samen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:55

Bart ... ik blijf me erover verbazen dat jullie als beheerders kennelijk nog steeds in de overtuiging leven dat als je zaken maar onder het vloerkleed veegt, geen antwoorden geeft, zaken verwijdert ( hier en op andere fora) dat je daarmee iets oplost. Zelfs redelijke en intelligente deelnemers, waaronder ik zelf als ik zo vrij mag zijn, beginnen nu toch langzaamaan te twijfelen over de integriteit. Het is crisis op bokt en dan gaat het niet aan om bij herhaling de zaken vor je uit te schuiven door antwoorden en oplossingen te beloven die vervolgens niet komen. Dat gehackte stukken openbaar geworden zijn is uiterst pijnlijk maar het helpt er echt niet aan om die te laten verdwijnen, op welke gronden dan ook. De teksten zijn tenslotte op ieders netvlies gebrand. Je had je energie beter kunnen besteden.

De waarheid? Om maar even plagiaat te plegen op een liedtekstje in mijn profiel: er is jouw verhaal, er is hun verhaal en er is de waarheid.

Well there's three versions of this story.... mine, yours and then the truth
And we can put it down to circumstance, our childhood, then our youth............

Waarheidsvinding is niet meer van belang - er zijn fouten gemaakt en die moeten hersteld worden. Dat houdt ook in dat ieder naar eigen fouten moet kijken en vervolgens met een oplossing moet komen. Zo simpel is het.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 27-12-10 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:56

Bart
Wat gebeurd is kun je inderdaad niet veranderen maar je kunt wel iets doen, namelijk om de tafel met degenen die niet terecht zijn geband. Dat zij een printscreen hebben is voortgekomen doordat er niet goed met het voorval is omgegaan, dit om aan te tonen dat er grote fouten waren gemaakt.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:58

Bart....als dan de helft toch al openbaar is gemaakt waarom dan geen openheid van zaken en laat iedereen de andere helft ook zien. De vuile was hangt nu toch al buiten, je hebt een optie om het opnieuw te wassen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:01

Bart: wat vind je van het idee om niet zoveel meer achter de schermen te houden, maar juist meer open te zijn?
Het publiceren van dat teamtopic op Geit en alles wat het teweeg brengt, geeft alleen maar aan dat dingen 'voor je houden' nergens toe leidt. Nou ja, tot een hoop gedoe en de conclusie dat het naar mijn idee niet werkt zoals het tot dusver gaat. Het is lang goed gegaan, maar nu niet meer. Qua veiligheid enzo blijft het natuurlijk wel internet - niets is echt veilig. :+
Ik zou graag wat concrete plannen zien, laat mensen merken wat er te gebeuren staat. Wat ik nu hoor, valt voor mijn gevoel meer onder de noemer 'veel geschreeuw en weinig wol' (beetje kort door de bocht geformuleerd, maar je snapt wel hoe ik het bedoel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:03

Hoe maak je ziek lichaam gezond? Door de etterbult uit te knijpen...als de push er uit is gelopen, dan kan er weer gezond weefsel groeien.

Mijn advies, Kwak al je moddies er uit en begin op nieuw...

Dan is er einde aan vriendjespolitiek en gekonkel in de gewelven. Demp het riool ipv mensen monddood maken.

Wat je niet ziet, is er niet? {x)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:03

Echwel schreef:
Je zou moeten beginnen om een onafhankelijke bezwaarcommissie in te stellen, eentje die niet actief is op bokt, enige ervaring in het zakenleven heeft en dus totaal onpartijdig is

Of Bart zou bij zichzelf kunnen denken 'zoek het allemaal maar lekker uit, ik ga voor een baas werken' :j

Overigens, over 'dingen voor je houden' gesproken.. Geldt dat 'openbaar' maken dan over alles? Dus ook over gebruikers die met een dikke duim wat verzinnen om hun gelijk te krijgen, mogen die ook openbaar aan de schandpaal? En wie bepaald dan wat waar is? Want dat is volgens mij waar het lastig wordt.. Om mensen te beschermen moet je eigenlijk zo min mogelijk naar buiten brengen en beschuldigingen geen eigen leven laten aangaan. Want dat kan echt enorme schade aanrichten..

Hoe moet men daarmee omgaan in de toekomst?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:07

Cer schreef:
Het blijkt nu ook wel een beetje dat er van alles achter de schermen zou gebeuren, maar eigenlijk brengen de mods cq het beheer dat niet naar buiten, dat zijn altijd reguliere gebruikers (al dan niet met een grudge).

Ik vind het een nogal wezenlijk verschil of er niet gesproken mag worden over het hoe en wat of dat er op deze manier om gegaan wordt met een verkregen positie en/of status.
Ik begrijp niet waarom er naar gesproken of geschreven moet worden over gebruikers of dat een gebruiker hoe dan ook van bokt verwijderd moet worden, en dat er geen oplossing voor een probleem wordt gezocht maar er een probleem wordt gemaakt bij een oplossing.

Bart schreef:
Wel vind ik het jammer dat de constructieve toon van kerstavond voor 95% weer lijkt te zijn verdwenen.

Dat is mede te wijten aan het laten verwijderen van de quotes die op geit stonden.
Het lijkt en blijkt dat daar dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen.
Ik had eerder al met stomheid gelezen dat men het normaal vond dat Mods stoom moesten afblazen en dat er dan niet erg vriendelijk geschreven werd over gebruikers... nou ik vind dat niet normaal.
Dan doe het ftf naar die gebruiker toe zodat die ook een weerwoord kan geven en/of uitleg.
en laat niet achter de schermen toe wat op bokt verboden is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:10

Alane schreef:
en laat niet achter de schermen toe wat op bokt verboden is.

Helemaal mee eens.