Eerlijkheid wordt niet gewaardeerd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Eerlijkheid wordt niet gewaardeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:54

In principe ben ik het met Rob eens over het temmen er word soms heel snel getemd.Maar of helemaal afschaffen zo goed is vraag ik me ook af.
Ik ben wel eensin topics gerold van perverse mensen.Die hier alleen zijn voor allerlei smerigheid n vooral gericht op jongere .Door het temmen werd er dan ook gelijk ingegrepen door een mod waar ik dan ook heel blij mee was.

Het topic waar russel het over heeft is in mijn ogen veel te snel op slot gegooid.Uiteindelijk word daar stevig gediscuseerd ,maar ik zie er geen dingen voor bij komen waarvan ik zeg ,dit kan nu niet meer.
En ik ben best tuttig aangelegd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:56

Maakt toch niet uit, je mag zoveel temmen als je wil, maar de mods beslissen of het modwaardig is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:59

Het topic waar ik het over heb daarin werd gewoon systematisch de ts afgezeken. Kennelijk is bokt zo aan het veranderen dat het niet eens meer opvalt. Lees ik nu dat er een ex-mod tussen zit, nou nou, die zou toch beter moeten weten, wil wel eens weten of die ex mod OW's heeft uitgedeeld voor ongewenste wijze van communiceren. Ben trouwens ook wel benieuwd hoe je dan uberhaupt mod kan worden als je je zo uitdrukt.

Maar dit wordt een persoonlijk discussie is niet de bedoeling, alhoewel nav voorbeelden is makkelijker discussieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:05

Russel afgezeken is denk ik een verkeerd woord.De mensen waren het niet eens met wat zei deed.Jij vond het blijkbaar wel goed.
Ik ben het daar totaal niet mee eens, ik vind ze ook vrij onverantwoord bezig.De één roept ook ,o wat geweldig wat je met je paarden doet terwijl anderen het totaal overantwoord vinden.En dan krijg je een verschil van mening.
De TSer reageert met vrij agresieve bewoordingen naar de mensen die vinden dat ze het niet goed doet.Dan krijg je idd wat hardere reactie's maar aan de andere kant word er niet gescholden naar elkaar of andere dodelijke verwensingen.In mijn ogen kan zo'n topic dan ook open blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:10

Het gaat mij op de manier waarop. Niet iedereen was rot, enkelen, en natuurlijk mag je zeggen dat het niet verstandig is, hangt van de manier af waarop het is gebeurd. Het kleinerende, soms gewoon grove manier van neerhalen. Dat meisje heeft al zoveel met haar paarden gedaan, net alsof het een eerste keer is van een shetlanderpenny die haar paard op een bijna diermishandelende manier behandeld. En natuurlijk mag iedereen zijn mening geven, alleen diegene die dan gaan roepen "ik ga temmen" daar viel ik behoorlijk over. Dankzij hun inbreng moest er getemt worden.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:12

Ik heb net het hele stuk van RobvdPK en daar ben ik helemaal mee eens, behalve punt 2 over het Temmen afschaffen. Misschien kan er wat met zijn punten gedaan worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:13

russel schreef:
Het topic waar ik het over heb daarin werd gewoon systematisch de ts afgezeken. Kennelijk is bokt zo aan het veranderen dat het niet eens meer opvalt. Lees ik nu dat er een ex-mod tussen zit, nou nou, die zou toch beter moeten weten, wil wel eens weten of die ex mod OW's heeft uitgedeeld voor ongewenste wijze van communiceren. Ben trouwens ook wel benieuwd hoe je dan uberhaupt mod kan worden als je je zo uitdrukt.
Ik vrees dat dit die veelgeroemde 'eerlijkheid' is. Het onderscheid tussen eerlijke, duidelijke, maar in wezen opbouwende kritiek en gewoon bot roepen wat je wilt, ongeacht hoe dat bij de ander overkomt, is voor iedereen niet even duidelijk.

Het is trouwens heel dubbel. Men verwacht van nieuwe mensen wel dat ze begrijpen dat een bepaald soort topic weerstand op kan roepen. Tegelijkertijd is de reactie die daarop gegeven wordt, op zo'n manier dat je zeker weet dat er geen normale communicatie meer komt.

Een beetje het 'zie wel de splinter in het oog van de ander, maar niet de balk in het eigen oog'-verhaal... Men verwijt anderen heel makkelijk iets dat je eigenlijk zelf ook doet.

Wat dat betreft vind ik dat iedereen op Bokt, en ZEKER de zogenoemde 'harde kern', de oudgedienden een voorbeeldfunctie hebben: laat zien hoe je een goede en eerlijke discussie voert, hoe je opbouwende kritiek geeft, hoe je eerlijk kunt zijn zonder bot en onvriendelijk te reageren.

En Russel: ik vind dat je een heel goed punt hebt... soms valt het niet eens meer op dat er behoorlijk aanvallend en onvriendelijk gereageerd wordt, zo normaal is dat al blijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:16

Shadow, ben het met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:23

Maar er is een verschil tussen onvriendelijk en ontoelaatbaar.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:24

Ben het met russel mee eens, soms zie ik hier reacties staan op bokt dus, waar ik denk zouden ze ook zo in het echte leven reageren. Maar goed respect voor andere is vaak ver te zoeken, zowel op bokt als in real life

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:26

Het verschil is een dunne lijn, dus als ik onvriendelijk ben blijf ik toelaatbaar in mijn manier van doen? En dan nog iedereen weet wat onvriendelijkheid in houdt, maar ontoelaatbaar zijn is wellicht niet voor iedereen moreel gezien duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:26

Katiavl, in het echte leven hadden ze al slaande ruzie gehad, of een sfeer dermate verpest dat die niet meer was goed te praten. Ik kan mij niet voorstellen dat men dat verschil niet kent.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:29

russel schreef:
Katiavl, in het echte leven hadden ze al slaande ruzie gehad, of een sfeer dermate verpest dat die niet meer was goed te praten. Ik kan mij niet voorstellen dat men dat verschil niet kent.

Ik weet niet welk topic het is, dus daarover kan ik helaas niet meepraten. Was gewoon een algemene opmerking Lachen
Maar het is dan ook makkelijk om zo een dingen te zeggen achter de computer helaas

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:30

katiavl schreef:
Ik weet niet welk topic het is, dus daarover kan ik helaas niet meepraten. Was gewoon een algemene opmerking Lachen
Maar het is dan ook makkelijk om zo een dingen te zeggen achter de computer helaas

Dat heb ik dus juist niet......IRL kan ik het iig met fealing en toon duidelijk maken...soms komt dat veel beter over Ja

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:32

In het echte leven zeg ik meestal recht wat ik vind. Mensen waar tegen ik dat doe zie ik óf nooit meer terug, óf ze weten dat ik dat altijd doe en zjin eraan gewend zegmaar..

Alleen hier op bokt, daar kom je steeds terug, je kent mensen niet persoonlijk en weet dus ook weinig tot niks van iemand's karakter. De 1 is minder goed in het goed brengen van vervelend nieuws dan de ander, en de 1 vat iets op een andere manier dan bedoeld is op. Dit kan ook weer tot ruzie's en ergenissen leiden. Een voorbeeldje, iemand typt; Geef eens wat meer teugel. Gewoon aardig bedoeld, maar de TS is die dag al wat chagerijnig en leest dan de boze, dwingde GEEF EENS WAT MEER TEUGEL! Ik hoop dat jullie het een beetje snappen Clown

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:33

heel goed zelfs Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:33

katiavl schreef:

Volgens mij wordt dat in het echte leven ook onderschat hoor. Heel veel roddels, frustraties en gekwetste gevoelens komen als reactie op andermans 'eerlijke' commentaar. En in de meeste gevallen doet het meer kwaad dan goed. Ik heb toch al heel wat groepen kapot zien gaan door een zeer negatieve sfeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:36

Misschien omdat ik in Brabant woon en mensen niet iets rechtstreeks zeggen, althans nooit op een keiharde manier??

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:39

Citaat:
Ik heb net het hele stuk van RobvdPK en daar ben ik helemaal mee eens, behalve punt 2 over het Temmen afschaffen.

Ik blijf temmen een slechte zaak vinden, omdat het een systeem is dat heel gemakkelijk kan misbruikt worden. Je creëert een sfeer van achterdocht en wantrouwen, en op die manier kom je nooit tot een eerlijke discussie.
Dat er ook voordelen zijn, kan ik wel begrijpen. Alleen, die wegen volgens mij niet tegen de nadelen op. Maar goed, als je de voordelen van temmen absoluut wil behouden, dan is daar wel een oplossing voor te bedenken.

Voer een regel in waarbij iedereen die drie keer temt zonder duidelijke reden, metéén zelf een ow aan zijn broek krijgt. Drie keer, of vijf keer -hoeveel redelijk is, daar hebben jullie veel meer zicht op dan ik. Iemand heeft het hier al een keer gezegd, als je op de trein aan de noodrem trekt zonder reden, krijg je ook een boete. Op die manier hou je de goede kanten van het temmen vast, terwijl de minpunten worden afgezwakt.

Rob

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:42

Maar niet met alle tems word iets gedaan, die worden ook gelezen en als het niet gepast is word er niks gedaan zo is mijn ervaring toch als ik zie ik tem in een topic

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:53

Heb het hele topic niet doorgelezen, maar ik ben het wel met de TS eens.

Als je ergens duidelijk je mening over geeft wordt die meestal afgekraakt tot en met en krijg je allemaal boze reacties van mensen die het oneens zijn. Tuurlijk iedereen heeft zijn eigen mening, maar laat iedereen in zijn waarde!

Temmen vind ik overigens wel handig, want in sommige topics loopt het gewoon uit de hand of is het constant dezelfde discussie over een bepaalde mening (dat zijn dingen waar toch nooit een eind aan komt, want de meeste zitten vast aan hun mening (soms wel logisch)) Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:55

Ik vraag me af in hoeverre dat TeMmen nou daadwerkelijk negatieve gevolgen heeft, en in hoeverre het vooral een vermeend probleem is.

Waar baseer je op dat er teveel getemd wordt zonder duidelijke reden? Je weet niet wat de TeM's zijn en wie ze plaatst. Daarnaast was volgens mij je eigen punt dat mods teveel OW's uitdelen. Het lijkt me niet handig om dan een extra regel in te voeren voor het toekennen van OW's.

Ik zie ook nog niet hoe het afschaffen van de TeM's direkt gaat leiden tot een betere sfeer. (En het wantrouwen? Dat zal wel blijven. Dat is namelijk niet alleen gebaseerd op de mogelijkheid tot TeMmen, maar ook op andere negatieve ervaringen. Er zijn mensen bedreigd (ja, echt, fysiek bedreigd!) naar aanleiding van berichten op Bokt. Er zijn ook enkele zeer vervelende schaduwaccounts geweest, die heel veel schade hebben gedaan. Anderen lezen anoniem bij, maar volgen de mensen op de voet, om informatie van Bokt op stal te misbruiken.

Ik vind het echt dieptriest dat het gebeurt, maar het is helaas de realiteit, en komt een eerlijke discussie niet echt ten goede. En dat los je niet op met het afschaffen van het TeM-systeem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:55

Rob over dat temmen zijn al zoveel verwoeden discussies geweest, volgens mij wil de meerderheid van bokt dat het afgeschaft wordt, omdat ze het klikken vinden. Kennelijk is er ook een groep die het kliksysteem als niet zodanig zien. Zij temmen juist graag en veelvuldig, vinden dat ze moeten aangeven dat iets fout is, dubbel is gepost, whatever.

Temmen heeft helaas een slecht imago gekregen omdat er nl ook op een manier met macht gespeeld kan worden. Je hoeft maar een paar verkeerde binnen te krijgen en die gaan er een verkeerde wending aan geven zonder dat ze proberen een fatsoenlijke post in elkaar te draaien, want je mag het altijd met iemand niet eens zijn, juist dat maakt het ook leuker, denk aan dat osteotopic, maar blijf dat wel met argumenten aan komen. Vaak gebeurd dat dan niet, dan wordt een topic verdraaid en vernegatieveerd en dan is temmen ook een macht, even op die bel drukken en dan gaat het kastje weer dicht, poppetje weg en dat is soms ook de lol.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 23:00

hmm kwa temmen....ja soms is het wel goed hoor...vraag je meermalen of zo een persoon op wil houden en gaat toch door! ja dan ga ik toch echt richting temknop omdat mijn geduld dan opraakt en ik geen zin heb in een ban omdat ik mijzelf verdedig..dat heb ik al gedaan en heeft geen nut gehad dus dan moet een mod het maar gaan uitzoeken.

maar slotjes worden er maar veels te vaak uitgedeeld
ik vind een time out een heel goed idee!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 23:05

Naadje24: stel dat jij een eerlijk commentaar geeft op iemand, en je raakt in discussie, en de ander geeft aan geen prijs te stellen op je reacties - laat je de discussie dan gaan?