Bokt shopt logo weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:18

Wilawander schreef:
Maar Femke dat is toch een stukje eigen verantwoording en niet die van Bokt zoals het voorbeeld wat jij noemt? Jij maakt de keuze die bewuste foto's te geven. Dan moet je of meteen vermelden dat het niet geplaatst mag worden of ze niet sturen. Daar heeft bokt toch niks mee vandoen?

In deze tijden ga ik er van uit dat als ik foto's lever ze overal op kunnen duiken. Daar heb je dan geen invloed meer op dus denk ik er goed over na wat ik lever en wat niet.

Klopt. Als fotograaf is het verstandig om mensen voor te lichten over het auteursrecht (ook al behoren ze dat eigenlijk zelf te weten!).
Dat doe ik dus ook, zoals ik vandaag al schreef.
Op 3 verschillende momenten zelfs, in jip-en-janneke taal.
Toch zijn er altijd klanten die er niet op letten, en zo kunnen er altijd foto's zonder toestemming online komen.

Foto's die voor de eigenaar zelf misschien van onschatbare waarde zijn (vaak zijn dat de lekker sullige making-of foto's of blooper momenten), maar dat zijn vaak ook momenten die foto technisch voor anderen niet erg mooi/interessant zijn.
Toch lever ik die foto's graag, omdat m'n klanten het geweldig vinden. En ik zet er dan specifiek nóg een keer (4e keer!) bij dat ze NIET online mogen.

Plof, hey, daar staan ze toch op bokt... Plof, hey, daar staan ze toch op facebook.

En bokt is NIET erg snel met 't weghalen van foto's.
Dat kan gerust meer dan een week duren!
Dus die notice-and-takedown procedure op bokt, waarbij foto's prompt verwijderd dienen te worden na kennisgeving, is ook al niet zo best in praktijk.

Maar wat bokt doet met uitgelicht, is zelf opnieuw een foto publiceren zonder toestemming van de fotograaf.
Een foto die dus al zonder toestemming op bokt staat, en vervolgens óók nog in uitgelicht terecht komt, krijgt daardoor een extra hoeveel ongewenste bezoekers.

Even als voorbeeld van hoe het ook zeer nadelig kan zijn voor een fotograaf ipv alleen maar voordelig, zoals nu door veel mensen geroepen werd.

Wilawander

Re: Bokt shopt logo weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:30

Maar dat kan je mijn inziens alleen voorkomen door die foto's niet meer te leveren. Zodat alleen werk geplaatst word wat ook reclame is voor de betreffende fotograaf.
Zo lever ik dat soort foto's niet als ik dat niet wil aantreffen op de verschillende media's of lever deze gewoon zonder copyright.
Vind niet dat bokt daar verantwoordelijk voor is. Ze geven in principe een stukje gratis reclame en als dat dan negatief uitvalt door mindere foto's dan vind ik dat de verantwoording van de fotograaf.

BartVB
Eigenaar

Re: Bokt shopt logo weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:38

Als men vast blijft houden aan de stelling dat uitgelicht het opnieuw publiceren betreft en als men vast blijft houden aan expliciete toestemming van de fotograaf en naamsvermelding van de fotograaf dan zie ik niet hoe we Uitgelicht in de huidige vorm en de huidige setting in stand kunnen houden.

Wij gaan ons beraden op oplossingen die weer voor een werkbare situatie zorgen. Dit voor vrijwilligers als Amanda die bijzonder veel tijd en energie in Uitgelicht stoppen om dit zo prettig en leuk mogelijk te maken. Maar ook voor onszelf om ons 'in te dekken' tegen eventuele juridische claims. We vinden Uitgelicht een erg mooie manier om de vele mooie fototopics op Bokt de aandacht te geven die ze verdienen, maar het moet niet zo dat dit er op enig moment voor gaat zorgen dat wij veel tijd en geld moeten besteden aan een rechtzaak.

Aangezien in de discussie hier niet heel veel beweging zit hier een slotje. Binnenkort meer nieuws over het wel of niet terugkomen van Uitgelicht en in welke vorm dat zal gebeuren. Zie o.a. [FZ] [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht