Aanstootgevend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Aanstootgevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:23

Persoonlijk denk ik ook wel dat het probleem van 'verder uitvechten via PB' ook wel door het beleid van bokt wordt uitgelokt. Op bokt zelf krijg je erom op je flikker, er wordt zelfs door mods geschreven: "zoek het maar lekker per PB uit" als er onenigheid is, en in de ongecontroleerde nóg anoniemere PB-omgeving kan het dan ongebreideld escaleren.
Daarom zou modden op PBs dat wel eens kunnen afremmen, domweg omdat het daar dan niet meer straffeloos kan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:23

Prrrr schreef:
Ibbel omschrijft het een stuk korter en duidelijker dan ik deed: zuigen per pb. Geen doodsverwensing, maar wel zeuren en jengelen. Dan zit je op hetzelfde vlak als we nu zitten met modereren, en dat is lastig. Ik denk dat de grens die Ibbel aangeeft wel goed hanteerbaar is.

Ah, bedankt voor de verheldering :).

Marie_Anne schreef:
Prrrr schreef:
Zou het niet zo zijn dat dan gaat gebeuren wat je nu ook in topics ziet, mensen die net naar de grens gaan, er zorgvuldig niet overheen gaan, maar door het vaak te doen toch voorbij de irritatiegrens gaan?

Ik zou dat soort berichten na de eerste gewoon niet meer lezen eigenlijk. Als je daar op in gaat en het een langdurig pb-verhaal wordt dat escaleert, heb je er zelf gewoon ook een aandeel in. Dat is eigenlijk ook niet anders dan in een topic. Maar het zou dan wel echt helpen als je pb's van iemand kunt blokkeren.

Het gaat mij vooral om pb's die echt flink over de grens gaan, waar je direct een ban voor zou krijgen in een post, en die uit het niets komen.

Maar ik ben me ervan bewust dat jullie dan als mods van alles tegen gaan komen waar op getemd wordt en waar je iets mee moet.

Als je bedoelt dat je mensen voor PB kan blokkeren terwijl je wel diegene’s Posts ziet: voor!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:45

Nu kun je dus heel omslachtig een pb automatisch ongelezen naar de prullenbak verwijzen.
Maar dat met 1 druk op de knop mogelijk.
Zuigers ben je dan al kwijt.

En voor de zomaar uit de lucht scheldpartijen en verwensingen kun je dan temmen.

wat Ibbel zegt zie je inderdaad ook vaak staan, vecht het per pb verder uit, nee hou je fatsoen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:16

Ruitje haar mening deel ik. Ik vind vrijheid van meningsuiting en vrijheid van keuzes erg belangrijk en als iemand niet naar de dokter gaat, niet verstandig iets dat ik met argumenten omkleed zal opschrijven, maar dat is het dan ook wel. Bokt hoeft ook niet te gaan betuttelen.

Met nare persoonlijke pb ontvangen cq schrijven heb ik weinig ervaring. Het lijkt mij heel fijn als je op een gegeven ogenblik een soort "spam" knop kunt aanklikken waardoor geen pb 's van DIE persoon meer kunnen binnen glippen EN dat er dan ook geen PB naar die geblokkeerde persoon kan worden verzonden. Probleem opgelost want dan gebeurt tussen 2 personen alles zichtbaar op het openbare forum.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:09

Marie_Anne schreef:
Nou nee, in mijn geval was er dus helemaal geen hele pb conversatie om uit te pluizen, dat zeg ik juist.

Daarnaast zie ik eigenlijk niet veel verschil met modereren in een topic. Waarom is dit anders vind jij? Waarden-, en normen-meetlat hoeft niet, dat kun je gewoon vastleggen in de regels. En ja, daar zit altijd een stukje afwegen bij, maar dat is ook niet anders dan anders. Niet schelden, niet dreigen en elkaar geen vreselijke dingen toewensen. Pesten zal lastiger worden om goed uit te zoeken, maar dat is dan maar zo. Onderling overleg en dan handelen, tja. Dat moet ook bij modereren in een topic toch?

volgens mij bedoelen we hetzelfde: ik noem het een meetlat, jij regels. :)

En er is inderdaad weinig verschil met modereren in een topic als met PB, alleen bij topic staat het allemaal bij elkaar in een topic, en met PB met bv meerdere deelnemers moet je dat als mod bij elkaar gaan zoeken en koppelen.
En met risico dat gebruikers tussentijds zelf PB verwijderen.

Een oplossing waarbij je net zoals bij elk email programma, de verzenders kunt blokkeren / spambak in kan werken, zou praktisch het beste werken met weinig extra belasting voor mod's en je hebt dan zelf ook de vrijheid om voor jezelf uit te maken wat je "normaal" gedrag vindt en wat niet.

Maar dat een bokt als platform een norm neerlegt zijnde "jeugdjournaal" vindt ik volkomen normaal.
Dat doet elk bedrijf , organisatie, stichting, fora, etc, etc, in hun eigen kaders.
In een bedrijf maak je b.v. afspraken met je werknemers wat er binnenskamers blijft en wat niet en op welke manier je communiceerd onderling.
Wens je een collega de dood in, dan komt daar ongetwijfeld ook reactie op.

Voel je je daarin ernstig beklemd in je meningsuiting op bokt of een ander medium of zelfs je werkgever: Prrrr gaf het antwoord: je bent vrij om te gaan.
Ik voel me totaal niet belemmerd binnen bokt, ben alleen voorzichtiger geworden de laatste jaren wat ik plaats op bokt aan prive dingen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:32

Dat bokt norm jeugdjournaal neerlegt vind ik erg fijn. Van mij hoeft het allemaal niet zo schuin, scherp etc. Er zijn genoeg andere fora waar dat wel kan. Dus eens met je Peet.

Jouw oplossing is anders verwoord ook mijn oplossing hierboven vermeld. Dan hoeven moderators ook niet op pb te modereren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:28

Citaat:
Een oplossing waarbij je net zoals bij elk email programma, de verzenders kunt blokkeren / spambak in kan werken, zou praktisch het beste werken met weinig extra belasting voor mod's en je hebt dan zelf ook de vrijheid om voor jezelf uit te maken wat je "normaal" gedrag vindt en wat niet.

Dit werkt dus niet als iemand vanuit het niets een argeloze bokker wiens mening haar niet aanstaat, bestookt met vuiligheid. Want dan kun je dus alleen iemand achteraf blokkeren als het kwaad al geschied is. Je kunt pb's ook gewoon ongelezen in je mailbox laten, dus dat voegt voor mij niet veel toe. Hoewel het wel handig zou zijn.

Het heeft voor mij ook te maken met rechtvaardigheidsgevoel, ik vind dat zulk gedrag consequenties moet hebben. Ik snap dat het beheer en de mods bezwaren zien, maar ik snap niet waarom een gebruiker daarop tegen zou zijn.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:36

Marie_Anne schreef:
Citaat:

Dit werkt dus niet als iemand vanuit het niets een argeloze bokker wiens mening haar niet aanstaat, bestookt met vuiligheid. Want dan kun je dus alleen iemand achteraf blokkeren als het kwaad al geschied is. Je kunt pb's ook gewoon ongelezen in je mailbox laten, dus dat voegt voor mij niet veel toe. Hoewel het wel handig zou zijn.

Het heeft voor mij ook te maken met rechtvaardigheidsgevoel, ik vind dat zulk gedrag consequenties moet hebben. Ik snap dat het beheer en de mods bezwaren zien, maar ik snap niet waarom een gebruiker daarop tegen zou zijn.

Links of rechts om is het toch altijd achteraf handelen als iemand je uit het niets of bewust bestookt ?
Hetzij door jezelf (wat snel kan) of via mod van bokt , (trager) als dat gaat veranderen.
Je kunt alleen vervolg ervan blokken , of mis ik nou wat logica ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:27

Blokkeren werkt imo beter bij zuigers. Dat escaleert nou eenmaal geleidelijk, over het algemeen. Dus daar komt een moment dat je zou kunnen denken, dit wordt te gek, ik blokkeer 'm verder. Net zoals je bokkers ook pas na een tijdje als foei markeert, omdat je je geleidelijk aan iemand gaat storen. Dat is in principe dus meer vooraf, voordat het te gek wordt blokkeer je iemand.

De 'out of the blue' haat-PB stuurders zijn imo een beetje te vergelijken met internettrollen die zich hier speciaal om te rellen aanmelden. Daar zie je éérst de vuiligheid van, en dán tem je (of in het geval van een PB blokkeer je de afzender, maar dan is het kwaad dus al geschiedt, want je opent zo'n PB nou eenmaal argeloos, dat is dus idd achteraf), en de mods verwijderen dat soort gasten meteen.

Nou hoeft dat laatste niet natuurlijk met haat-PB-verstuurders, hoewel ik me een laarzenfetisjist kan herinneren die gore PBs rondstuurde en verder niets deed op bokt. Die is wel ook verwijderd trouwens, dat dan weer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:49

Peetstap schreef:
Links of rechts om is het toch altijd achteraf handelen als iemand je uit het niets of bewust bestookt ?
Hetzij door jezelf (wat snel kan) of via mod van bokt , (trager) als dat gaat veranderen.
Je kunt alleen vervolg ervan blokken , of mis ik nou wat logica ?

Nee, het beheer of mods kunnen toch bans of OW's geven? Zodat zo iemand ophoudt in plaats van dit steeds opnieuw doen bij andere mensen.

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:00

Marie_Anne schreef:
Citaat:

De eerste PB die je ontvangt van iemand kan je onaangenaam verrassen. Als je van die persoon nog een keer iets ontvangt gooi je die PB gewoon weg. Simpel zat.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:04

Maar het zou wel mooi zijn als je die eerste pb die vol met lelijke verwensingen staat toch bij de mods kunt melden.
Want nu weten die misselijke lui dat er niets aan gedaan kan worden en daarom word het ook verstuurd.
En niet openbaar ze weten donders goed dat ze misselijke bezig zijn.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:52

Nou, daar ben ik weer :D
Top topic dit!

Hoe zit het trouwens met de mods? Mogen we daar wat van vinden en gebeurd daar dan iets mee?
Want bepaald gedrag van een bepaalde mod is nou niet echt sjiek, en ik vind dat je dat met een groene voorbeeldfunctie gewoon niet kan maken.
Betreffende mod neem ik dan ook met heel veel krorrels zout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:58

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:04

Welcome back Jilletje!!

En wat als de betreffende HM absoluut niet onpartijdig is in je zaak? Dan kun je nog zo'n goed punt hebben maar krijg je natuurlijk gewoon een digitale middelvinger als gebruiker.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:05

Welkom terug Jill!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:06

Mars schreef:
Welcome back Jilletje!!

En wat als de betreffende HM absoluut niet onpartijdig is in je zaak? Dan kun je nog zo'n goed punt hebben maar krijg je natuurlijk gewoon een digitale middelvinger als gebruiker.

Dan is er nog een bezwaarcommissie.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:11

Destination schreef:
Mars schreef:
Welcome back Jilletje!!

Die is dus zo traag dat je weekban er dus al op zit voor het behandeld is

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:17

Destination schreef:
Mars schreef:
Welcome back Jilletje!!

Daar van wacht ik nogsteeds op antwoord.......ik snap dat de personen er achter naast bokt ook een leven enzo hebben maar ik vind het echt waardeloos dat het allemaal zo lang moet duren

Als mijn ban onterecht word verklaard dan hoef ik de eerst volgende keer dat ik weer een ban krijg binnen 6 maanden dus die ban niet uit te zitten want dan zou ik fie alvast gehad hebben.......dus eigenlijk heb je dan gewoon een soort van wildcard :+
Laatst bijgewerkt door Jilletje op 28-07-20 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:19

Ja, dat is allemaal best begrijpelijk. Maar zeker bij een weekban is dat wel erg lastig. Is het niet een mogelijkheid dat een ban uitgesteld kan worden tot een bezwaar afgehandeld is?
Een beetje zoals een boete waar een bezwaarschrift op ingediend wordt?

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:21

Denk dat dan weer niet bevorderlijk is bij situaties die vreselijk uit de hand lopen en een ban naast straf ook nodig is om dingen een beetje te sussen. Maar het blijft natuurlijk waardeloos als je bezwaar niet afgehandeld is voor je ban klaar is

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:54

Mars schreef:

Ik denk dat je daar dan ook wel rationeel genoeg in moet zijn om het verschil te zien tussen gewoon echt niet overeenkomen qua mening en daadwerkelijk wangedrag. Want ik kan het zo voor me zien dat wanneer een HM het niet met de gebruiker eens is, dat hij of zij bijna per definitie van onpartijdigheid beschuldigd zal worden. En als de hoofdmod de mening van de gebruiker volgt, is het een goede mod.
Krijg je effectief wangedrag van een HM voorgeschoteld, denk ik dat je ook wel bij de forumcoördinatoren terecht kan. Niet zozeer om te bemiddelen in de straf, want daarvoor is dus de bezwaarcommissie, maar eerder om de werking van de betreffende teamleden onder de loep te nemen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:19

Jilletje schreef:
Nou, daar ben ik weer :D
Top topic dit!

Hoe zit het trouwens met de mods? Mogen we daar wat van vinden en gebeurd daar dan iets mee?
Want bepaald gedrag van een bepaalde mod is nou niet echt sjiek, en ik vind dat je dat met een groene voorbeeldfunctie gewoon niet kan maken.
Betreffende mod neem ik dan ook met heel veel krorrels zout.

Dat vroeg ik me dus ook af en dat is in dit topic besproken. Komt er op neer dat je een mail naar een hoofdmod moet sturen met je verhaal over de mod in kwestie. Dan gaat de hoofdmod met JOU in gesprek en misschien met de mod in kwestie. Ik heb daarom weinig vertrouwen dat een mod op haar gedrag aangesproken zal worden. Het zal er eerder op gegooit worden dat jij een meningsverschil hebt en dat je pech hebt, er verandert niets.

Maar even hoor, een avatar van een penis mag niet maar deze avatar mag wel?! Of is dit dezelfde avatar? Want dat zou ik wel heel gek vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:24

Citaat:
Maar even hoor, een avatar van een penis mag niet maar deze avatar mag wel?! Of is dit dezelfde avatar? Want dat zou ik wel heel gek vinden.
volgens mij is het een aubergine met (?een knipoog naar een penis gezien de) blauwe spettertjes.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:26

pien_2010 schreef:
Citaat:
volgens mij is het een aubergine met (?een knipoog naar een penis gezien de) blauwe spettertjes.
Zou je denken?