[Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:19

Gini, ik zou zeggen......start zelf een social media met de mede (hobby) fotografen die dezelfde insteek hebben als jou. Maak je eigen voorwaardes van dit fora en meld in je algemene voorwaardes die je aan je klanten verstrekt dat jou foto's ALLEEN op dat fora getoond mogen worden.

Probleem opgelost toch ? Heb je ook alleen mensen om je heen die het met je eens zijn. Zalig toch?

Ymor

Re: [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:21

Ze moeten die regels zo maken om een uitgelicht te kunnen maken. Ze zeggen dus niet perse dat ze het over het internet gaan verspreiden. Maar ze mogen het wel.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 16:22

Het beste dat we kunnen doen is netjes met de foto's omgaan, mensen de mogelijkheid bieden foto's uit Uitgelicht weg te houden en snel reageren als er toch een foto in Uitgelicht verschijnt waar iemand niet blij mee is. Dit staat allemaal los van de algemene voorwaarden, die voorwaarden zijn er vooral om duidelijkheid te scheppen en om te voorkomen dat wij op een gegeven moment aansprakelijk worden gesteld voor iets dat een gebruiker doet.

Wat er nu in de voorwaarden staat is wat vrijwel alle sites die 'iets' met user generated content doen in hun voorwaarden hebben staan. Dit is nodig om expliciet te maken dat we op de voorpagina, in lijstje met actieve topics, bij de meest bekeken foto's op de site, op Facebook, op Twitter, etc, content mogen (her)gebruiken die door jullie is geplaatst. Dat is iets dat iedereen al verwacht, dat is dat ook al jaren wordt gedaan en daar hebben we ook nooit klachten of opmerkingen over gehad.

Dit gebruik wordt nu expliciet gemaakt zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is en zodat wij een verdediging hebben op het moment dat een fotograaf het nodig vind om een zaak te beginnen tegen ons. Heel vervelend dat dat nodig is, maar dat is hoe het juridische systeem in elkaar zit.

Als je het niet eens bent met de voorgestelde voorwaarden dan hoor ik het erg graag. Ze zijn nu nog vrij eenvoudig aan te passen. Wij hebben tot nu toe geen manier gevonden om dit beter te regelen. Individuele toestemming vragen is niet haalbaar, de enige manier die ik zie is zorgen dat de gebruiker verantwoordelijk is voor wat er op de site wordt gedeeld. Dat wat wordt gedeeld willen wij ook kunnen weergeven, daar willen we de aandacht op kunnen vestigen.

Omdat dit algemene voorwaarden zijn voor hele brede situaties, moeten de grenzen ruim zijn, want anders kan de site niet werken. Dat is echter wat je vrijwel overal voorbij ziet komen en is een gevolg van de inflexibiliteit van de huidige auteursrechtenwetgeving. Andere fora en blogs, foto-uploadsites, Facebook, Deviantart, Google, allemaal hebben ze dergelijke zaken opgenomen. Het gaat bovendien niet alleen om foto's, alles wat je plaatst heeft auteursrecht, maar als wij de mogelijkheid tot bewerken niet opnemen kunnen we dus bv ook geen namen verwijderen als daar negatief over gesproken wordt, of beledigingen, etc, etc. Er zijn talloze redenen waarom de mods een post aanpassen, soms op verzoek van de gebruiker, maar soms om andere redenen. Hetzelfde voor iets triviaals als de Bokt verkleinmachine, want anders kun je geen afbeeldingen verkleinen tot avatar, etc.

Een paar concrete voorbeelden van andere sites:

https://www.facebook.com/terms.php (artikel 2.1)
https://info.yahoo.com/legal/nl/yahoo/u ... tails.html (artikel 10)
http://www.oypo.nl/media/algemene_voorwaarden_oypo.pdf (PDF, artikel 3.4.3)
http://zoom.nl/gebruiksvoorwaarden.html (alinea 6)
http://about.deviantart.com/policy/submission/ (artikel 3)
https://www.google.at/intl/nl/policies/ ... ional.html ('Uw inhoud in onze services')

In onze concept voorwaarden zou je kunnen lezen dat we b.v. privéberichten op willekeurig welke site mogen delen maar dat is iets dat we natuurlijk nooit gaan doen. Op het moment dat we dat doen kunnen we de site wel sluiten. Hetzelfde met het gebruiken van foto's op de site om een magazine te maken zonder verdere afspraken te maken met de fotografen. Dat vinden we zelf absoluut niet netjes, zouden we zelf ook niet willen als wij de fotograaf waren en ook daarmee zouden we onszelf flink in de voet schieten.

Zoals gezegd, we willen dit voor iedereen op de best mogelijke manier regelen maar door de wetgeving zijn er beperkingen aan wat er haalbaar is in dat opzicht.

Als je er ondanks alles geen vertrouwen in hebt of niet akkoord wil gaan met de voorwaarden dan volstaat het om niet meer in te loggen op de site. Je kan daarnaast ook een mail sturen en dan proberen we daar rekening mee te houden wat Uitgelicht betreft op het moment dat iemand toch een foto van jou op Bokt.nl plaatst.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:22

Euhm, ik ben geen fotograaf. Waarom moet ik een sociaal medium opstarten? Dit topic is ontstaan door ontevredenheid van gebruikers. Maar blijkbaar is daar een hiërarchie in. De één zijn klacht is niet evenwaardig aan de ander.
De één wordt gehoord en de ander moet maar verkassen. Nice!!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:25

Gini schreef:
Euhm, ik ben geen fotograaf. Waarom moet ik een sociaal medium opstarten? Dit topic is ontstaan door ontevredenheid van gebruikers. Maar blijkbaar is daar een hiërarchie in. De één zijn klacht is niet evenwaardig aan de ander.
De één wordt gehoord en de ander moet maar verkassen. Nice!!

Dat is helemaal niet waar. Ze proberen het nu toch op te lossen? Dit gaat alleen tot bepaalde hoogte.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:27

Dat je een klacht hebt wil niet altijd zeggen dat die voor je opgelost kan worden. Ik vind dat het bokt beheer er iig keurig mee omgaat. En zoals Bart zegt, zo gaat het al een hele poos, het is nu alleen duidelijk beschreven.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:27

Gini, iedereen wordt gehoord maar als je het niet eens bent met de algemene voorwaardes van een social media, fotograaf, webwinkel, hondenuitlaatservice whatever dan doe je daar geen zaken mee en dan blijf je weg. Wat is daar zo raar aan dan ?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:28

Netjes Bart ;) en Gini vat het op zoals je wilt, maar ze kunnen niet met ieder individu rekening houden. De verantwoordelijkheid ligt bij jezelf en als je het er niet mee eens bent ben je vrij om te gaan en zal niemand je tegenhouden. Dat geldt voor iedereen die zich er niet in kan vinden. 2e optie als je het er niet mee eens bent is een advocaat inhuren en een proefproces starten. Wellicht krijg je je gelijk, maar daar heb ik een hard hoofd in, want mocht hierna een persoon het niet eens zijn en de zaak winnen dan is het een moeilijke toekomst voor welk forum dan ook. dan kan iedereen er wel mee stoppen. Gelukkig heeft Bart nu een wettelijke oplossing gevonden hoe vervelend ook voor sommige azijn zeikers.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:31

Deze sites maken een nuance "binnen het Yahoo-netwerk" "Denk hierbij aan het plaatsen van desbetreffende foto('s) in een overzicht in het tijdschrift Zoom.nl of op de Zoom.nl DVD."

Nergens staat "op eender welke andere website." Dus op bokt en op bokt facebook en alle andere afgeleide websites van bokt, ok, verspreid zoveel je wilt. Maar op eender welke andere website, nee, dat liever niet.
Dus misschien deze nuance ook de algemene voorwaarde aanbrengen?
Laatst bijgewerkt door Gini op 21-07-14 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:33

Pantykous schreef:
Dat je een klacht hebt wil niet altijd zeggen dat die voor je opgelost kan worden. Ik vind dat het bokt beheer er iig keurig mee omgaat. En zoals Bart zegt, zo gaat het al een hele poos, het is nu alleen duidelijk beschreven.

Hoeft ook niet. Ik doe gewoon mijn zegje, net als alle anderen in dit topic. Wordt er iets mee gedaan, leuk, wordt er niets mee gedaan, even goede vrienden. Ik snap niet waarom ik nu opeens de gebeten hond ben?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:36

Oh dat ben je m.i. ook helemaal niet hoor. Ik wilde alleen even aangeven dat er wel wat gedaan wordt natuurlijk met je klacht. En bovendien is er nog ruimte voor verbetering, dus ik vind bv je post over die voorwaardes heel nuttig. :j

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:41

Fotografen kunnen toch gewoon in hun voorwaarden opnemen dat de foto's niet op social media mogen komen? Heb je misschien weinig klanten over maar ook geen gezeur.

Zag hier ook nog wat over foto's die met een paard mee worden gegeven na de verkoop en dat fotografen daar boos over werden. Jeetje, als je er een gebruikt zadel en deken bij krijgt ga je dan ook eerst nog even langs Divoza om opnieuw af te rekenen?

Ik heb meerdere paarden gekocht waar prof foto's van waren en die kreeg ik gewoon om te gebruiken en na even contact te hebben opgenomen met de fotografe kreeg ik ook nog de high resolution versies op de mail, die waren tenslotte al verkocht aan de vorige eigenaar (die was ze alleen kwijt geraakt) dus die kreeg ik netjes gratis en ook vrij om te gebruiken voor commerciële doeleinden (o.a. van een dekhengst). Zo had de 1e eigenaar deze ook gekocht.
En dat was geen pennyfotograafje die voor 100 euro foto's komt maken.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:43

Idd Marije, ik heb ook altijd de gekochte foto's mee mogen geven aan de nieuwe eigenaar als het paardje verkocht werd met de reactie.....deze foto's zijn al betaald dus geen probleem. Zo kan het dus ook :)*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:44

Gini, als ik het goed lees staat daar helemaal niet dat het gebruik uitsluitend is voor het tijdschrift of de DVD, maar dat dat voorbeelden zijn van het gebruik. De eigenlijke toestemming zit in de zinnen daarvoor:
Citaat:
Degene die materiaal plaatst op Zoom.nl kent IDG Nederland hierbij een kosteloos, niet-exclusief recht toe om het geplaatste materiaal te gebruiken, te reproduceren en weer te geven. Degene die het materiaal plaatst gaat er dus mee akkoord dat IDG Nederland zijn of haar foto's mag hergebruiken. Denk hierbij aan het plaatsen van desbetreffende foto('s) in een overzicht in het tijdschrift Zoom.nl of op de Zoom.nl DVD.

Daar zit geen beperking op.

Bij Yahoo iets dergelijks:
Citaat:
Voor alle andere Gebruikerscontent die u verstrekt of beschikbaar maakt om te worden opgenomen in publiek toegankelijk gebieden van de Yahoo Diensten, geldt een wereldwijde, royalty-vrije, niet-exclusieve, eeuwigdurende, onherroepelijke, en volledig voor sublicentie vatbare licentie om de Gebruikerscontent te gebruiken, distribueren, verveelvoudigen, bewerken, publiceren, vertalen, er afgeleide werken van te maken, in het openbaar uit te voeren en in het openbaar te tonen waar dan ook op het Yahoo network of in verband met een afspraak voor distributie of syndicaatsvorming met andere organisaties of personen of hun websites, in welk format of medium dan ook dat nu bekend is of in de toekomst zal worden ontwikkeld.

Het is een vrij ingewikkelde zin en ik weet niet zeker wat er allemaal exact wel en niet onder dat dikgedrukte valt - maar het is behoorlijk breed.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:52

BartVB schreef:
Het beste dat we kunnen doen is netjes met de foto's omgaan, mensen de mogelijkheid bieden foto's uit Uitgelicht weg te houden en snel reageren als er toch een foto in Uitgelicht verschijnt waar iemand niet blij mee is. Dit staat allemaal los van de algemene voorwaarden, die voorwaarden zijn er vooral om duidelijkheid te scheppen en om te voorkomen dat wij op een gegeven moment aansprakelijk worden gesteld voor iets dat een gebruiker doet.

Wat er nu in de voorwaarden staat is wat vrijwel alle sites die 'iets' met user generated content doen in hun voorwaarden hebben staan. Dit is nodig om expliciet te maken dat we op de voorpagina, in lijstje met actieve topics, bij de meest bekeken foto's op de site, op Facebook, op Twitter, etc, content mogen (her)gebruiken die door jullie is geplaatst. Dat is iets dat iedereen al verwacht, dat is dat ook al jaren wordt gedaan en daar hebben we ook nooit klachten of opmerkingen over gehad.

Dit gebruik wordt nu expliciet gemaakt zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is en zodat wij een verdediging hebben op het moment dat een fotograaf het nodig vind om een zaak te beginnen tegen ons. Heel vervelend dat dat nodig is, maar dat is hoe het juridische systeem in elkaar zit.

Als je het niet eens bent met de voorgestelde voorwaarden dan hoor ik het erg graag. Ze zijn nu nog vrij eenvoudig aan te passen. Wij hebben tot nu toe geen manier gevonden om dit beter te regelen. Individuele toestemming vragen is niet haalbaar, de enige manier die ik zie is zorgen dat de gebruiker verantwoordelijk is voor wat er op de site wordt gedeeld. Dat wat wordt gedeeld willen wij ook kunnen weergeven, daar willen we de aandacht op kunnen vestigen.

Omdat dit algemene voorwaarden zijn voor hele brede situaties, moeten de grenzen ruim zijn, want anders kan de site niet werken. Dat is echter wat je vrijwel overal voorbij ziet komen en is een gevolg van de inflexibiliteit van de huidige auteursrechtenwetgeving. Andere fora en blogs, foto-uploadsites, Facebook, Deviantart, Google, allemaal hebben ze dergelijke zaken opgenomen. Het gaat bovendien niet alleen om foto's, alles wat je plaatst heeft auteursrecht, maar als wij de mogelijkheid tot bewerken niet opnemen kunnen we dus bv ook geen namen verwijderen als daar negatief over gesproken wordt, of beledigingen, etc, etc. Er zijn talloze redenen waarom de mods een post aanpassen, soms op verzoek van de gebruiker, maar soms om andere redenen. Hetzelfde voor iets triviaals als de Bokt verkleinmachine, want anders kun je geen afbeeldingen verkleinen tot avatar, etc.

Een paar concrete voorbeelden van andere sites:

https://www.facebook.com/terms.php (artikel 2.1)
https://info.yahoo.com/legal/nl/yahoo/u ... tails.html (artikel 10)
http://www.oypo.nl/media/algemene_voorwaarden_oypo.pdf (PDF, artikel 3.4.3)
http://zoom.nl/gebruiksvoorwaarden.html (alinea 6)
http://about.deviantart.com/policy/submission/ (artikel 3)
https://www.google.at/intl/nl/policies/ ... ional.html ('Uw inhoud in onze services')

In onze concept voorwaarden zou je kunnen lezen dat we b.v. privéberichten op willekeurig welke site mogen delen maar dat is iets dat we natuurlijk nooit gaan doen. Op het moment dat we dat doen kunnen we de site wel sluiten. Hetzelfde met het gebruiken van foto's op de site om een magazine te maken zonder verdere afspraken te maken met de fotografen. Dat vinden we zelf absoluut niet netjes, zouden we zelf ook niet willen als wij de fotograaf waren en ook daarmee zouden we onszelf flink in de voet schieten.

Zoals gezegd, we willen dit voor iedereen op de best mogelijke manier regelen maar door de wetgeving zijn er beperkingen aan wat er haalbaar is in dat opzicht.

Als je er ondanks alles geen vertrouwen in hebt of niet akkoord wil gaan met de voorwaarden dan volstaat het om niet meer in te loggen op de site. Je kan daarnaast ook een mail sturen en dan proberen we daar rekening mee te houden wat Uitgelicht betreft op het moment dat iemand toch een foto van jou op Bokt.nl plaatst.

Ik heb even wat dingen dik gedrukt.

"Wij hebben tot nu toe geen manier gevonden om dit beter te regelen": Uhm, wat dacht je misschien van de foto's enkel verkleinen? Dus logo's laten staan en niet bijsnijden? Ik denk dat namelijk 99% van de fotografen daar geen problemen mee heeft. Ik zag een paar goede ideeën in beide topic's voorbij komen waar eigenlijk weinig gehoor aan gegeven is. Natuurlijk is aan iedereen persoonlijk toestemming vragen onmogelijk, maar ik vind sommige oplossingen wel erg zwart/wit. En dingen zoals naamsverwijzing vind ik ook een beetje ver gaan. Maar er lijkt mij niks mis te zijn met de foto op de hoofdpagina plaatsen zoals de foto is, dus zonder bewerkingen.

" Dat wat wordt gedeeld willen wij ook kunnen weergeven": Dat kan dus ook met logo en zonder bijsnijden. Want wanneer ik met een fotograaf heb afgesproken dat ik de foto's dus niet bewerk (logo eraf shop) en op bokt wil showen moet ik nog oppassen dat bokt zelf ze niet bewerkt op de hoofdpagina zet.

"mogelijkheid tot bewerken niet opnemen kunnen we dus bv ook geen namen verwijderen als daar negatief over gesproken wordt, of beledigingen, etc, etc. Er zijn talloze redenen waarom de mods een post aanpassen, soms op verzoek van de gebruiker, maar soms om andere redenen."
Tja, ik vind dat er nogal een verschil hier tussen zit. Wanneer iemand hier moedwillig kwaad spreekt over iemand word daar iemand mee geschaad. Het tegengaan van bijv. cyberpesten door dingen weg te halen vind ik totaal dus niet in verhouding staan met het wegshopen van logo's of bijsnijden van foto's. De foto's namelijk onaangeroerd laten doet namelijk niemand kwaad. Het is ansich misschien minder "mooi" met logo, maar het doet niemand kwaad om het er wel te laten staan, en het maakt sommige mensen dus wel kwaad als het weg word gehaald.

Daarnaast vind ik het eerdere stukje wat je tikte een beetje "eng". Dat bokt alles mag doen met je geplaatste foto's. Dat voelt een beetje erg vrij. Ik zou namelijk graag ingelicht willen worden mochten mijn foto's (en nogmaals, ik ben geen fotograaf. Puur iemand met een camera die soms wat foto's maakt) door bokt op andere fora's of websites worden gedeeld. Dat zou ik liever in overleg zien. Uitgelicht ala, maar andere websites vind ik nogal too much.

Maarja

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 00:57

Alleen verkleinen zal niet gaan. De foto's in uitgelicht moeten hetzelfde formaat hebben en de foto's worden niet allemaal in dezelfde verhoudingen en afmetingen geplaatst. Dus jouw argument gaat al niet op. Dan moet je vaste afmetingen en verhoudingen instellen maar dan zit je de creativiteit van de fotograaf weer in de weg.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:13

Dus gewoon in het plat uitgedrukt ze gaan verder zoals het was alleen nu beschreven en alle aanbreng van bokkers over oplossingen (en die waren er zat) worden genegeerd.......goed bezig...

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:57

Lees vooral alleen wat wilt lezen. De ideeën van bokkers worden zeer zeker niet genegeerd. Er staat uitgelegd waarom sommige ideeen niet uitvoerbaar zijn.

Ik vind eigenlijk meer dat de 'klagende bokkers' de oplossingen negeren. Shadow heeft meerdere malen gevraagd of bokkers voorbeelden konden geven van websites en fora waar de voorwaarden wel goed geregeld zijn in hun ogen, maar daar is bijna niet op gereageerd.

Persoonlijk vind ik de voorwaarden prima. Bokt doet het al tijden zo en voorheen heeft er geen haan naar gekraaid.

Kan je er nog niet mee leven dan stop je toch lekker met bokt. Niemand die je dwingt om akkoord te gaan hoor...

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:06

Ik ben geen fotograaf en het maakt me niet uit of foto's geplaatst worden ja of nee.... Voor mij geen reden te stoppen.

Maar vind t jammer voor de wel fotograven waarvan we nu ws minder foto's zullen zien.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:09

Tja het is indd zonde, maar gelukkig zijn er genoeg fotograven die er niet zulke problemen mee hebben. Dus de mooie foto's zullen heus wel blijven komen denk ik hoor

Irisjevoogd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:23

Oh jammer...
Wanneer begint uitgelicht weer? :(:)

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:45

Ik snap deze commotie niet helemaal... Dat logo's etc verdwijnen met bijsnijden is inderdaad niet netjes en zou simpelweg opgelost kunnen worden door alleen te verkleinen.

Daarbij snap ik niet waar men een probleem over maakt, uitgelicht is er immers alleen voor bijzondere foto's... Het is dan toch juist een eer als de door jou gemaakte foto daar staat? Betere positieve reclame kun je niet krijgen denk ik... Snap wel dat fotografen hun werk niet zomaar verspreid willen hebben maar in dit geval denk ik dat het alleen maar positief is en dat fotografen dat moeten gaan inzien.

Als je niet wil dat mensen fotos gebruiken op internet zonder dat daar namen op staan moeten fotografen misschien kiezen voor een grotere naam over het object in kwestie. Het is dan nog wel mogelijk te plaatsen maar dan staat de fotograaf wel centraal. Dan kun je het aan de 'klant' de rechten 'verkopen' of echt verkopen. De verkoper (fotograaf) moet daarbij dan wel duidelijke voorwaardes leveren voor het gebruik van de fotos op het internet. Bijvoorbeeld een serie aanleveren met naam en een serie zonder naam waarbij alleen de serie met naam voor digitale toepassingen gebruikt mag worden.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 01:17

Zoals ik al eerder heb geschreven is simpel verkleinen niet de oplossing die de verschillende uitsnedes. Als het werkelijk zo simpel was dan hadden ze nooit zoveel moeite hoeven doen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:01

Ik ben wel benieuwd of de mensen die het oneens zijn met de door Bokt opgestelde nieuwe voorwaarden, inderdaad wel eens voorwaarden van andere sites hebben gelezen. Voorwaarden zijn altijd vaak hard en overdreven. Dan vind ik die van Bokt nog netjes.

Lijkt mij logisch dat je als fotograaf goed afspreekt met de klant wat je regels/voorwaarden zijn. Hiervoor kun je niet leunen op Bokt imo...

En anders pech gehad toch? Ik denk niet dat er een beter alternatief is iig dan dit. Ook ben ik het er mee eens dat sommige fotografen ondernemender moeten gaan denken. Met wetjes en regeltjes kom je er namelijk niet in dit vak waar al zo moeilijk geld mee te verdienen is omdat er heel veel concurrentie is. In mijn vak (grafisch vormgeven, webdesign etc) is dit namelijk net zo. Genoeg doe-het-zelfers maar probeer je in kwaliteit te onderscheiden en spreek van te voren af waar jullie beiden aan toe zijn.

Voorbeeld van mijn kant: wanneer je een logo voor iemand maakt. Van wie is het logo dan nadat de klant betaald heeft? Sommige bedrijven doen hier moeilijk over en zullen nooit het originele vector bestand afgeven zodat zijn klant kan gaan en staan waar hij wil. Ervaring leert dat klanten van zulk soort bedrijven alleen maar geïrriteerd raken en weg gaan.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:19

wijkhuijs schreef:
Maar vind t jammer voor de wel fotograven waarvan we nu ws minder foto's zullen zien.

Het handje vol fotografen die over het paard getild zijn ? Daar kunnen we de foto's vast van missen. Zat fotografen die er geen punt van maken dus zet die dan maar in het zonnetje ( uitgelicht )