Transparantie over ban.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Merell123

Re: Transparantie over ban.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 01:02

Langzaam wordt misschien wel iedereen die hier meepraat geband.. Hup discussie opglost :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 01:33

Ik vind dat er hier nogal denigerend naar de mods wordt gedaan. En dat zeg ik niet omdat ik zelf ook een kleurtje ben, ik hou me met andere dingen bezig dan de groentjes :D

Bokt is een openbaar forum, waar iedereen in principe neer kan kwakken wat hij of zij wil. In principe heb je niets te vrezen als je je netjes opstelt tegenover elkaar en je aan de regels houdt die zijn opgesteld (die er nu eenmaal zijn omdat het anders een zooitje wordt).
Dan kan het een keer gebeuren dat je je toch niet zo netjes uitlaat naar een andere gebruiker. Als je wordt getemd krijg je een OW (want ik zou zo gauw even niet weten hoeveel postst er elke dag op Bokt zijn, maar jullie snappen hopelijk dat de mods die niet allemaal door gaan spitten om te kijken of er misschien wel iemand iets niet zo aardigs zegt tegen een ander), of als een mod dit toevallig ziet, anders heb je geluk. Goed, je hebt je eerste OW, niks aan de hand, je weet dat je op moet passen voortaan. Dit kun je hierna dus nog drie keer flikken voor je uiteindelijk permanent geband wordt. Dan heb je dus vier keer de kans gehad om je gedrag op het forum te beteren, nu, dat lijkt me toch wel voldoende. Bovendien heb je altijd de kans om bezwaar te maken, want ja, er kan wel eens een foutje gemaakt worden, helaas zijn mods ook niet perfect. In dat geval is de gebruiker gewoon weer terug en krijgt deze excuses van de bannende mod. Echter krijgt niemand zomaar vanuit het niets een OW, dus het is altijd zaak om gewoon even na te denken voor je op dat knopje drukt of het wel zo netjes is wat je nu net hebt getypt. Want ik mag hopen dat iedereen het er hier mee eens is dat je gewoon normaal met elkaar om hoort te gaan, of dat nou online is of in het echt.

Ik vind het heel vervelend dat zoveel gebruikers blijkbaar zo'n naar beeld hebben van de mods. Het is niet dat zij lukraak met OW's lopen te strooien omdat ze niets beters te doen hebben. Dat mensen het idee hebben dat er met twee maten gemeten wordt is vervelend, maar, zoals ik al zei: het is onmogelijk om alle berichten na te gaan, dus er zal er wel eens eentje doorheen glippen. Heb je daar een probleem mee, gebruik dan die Tem-knop. En dat er gebruikers geband worden die veel nuttige bijdragen aan Bokt hebben geleverd? Tja... als we het toch hebben over meten met twee maten: mogen we geen mensen meer bannen die minimaal zoveel berichten in de informatieve fora hebben geplaatst?

Zelf ben ik van mening dat het goed is zoals het is, het is voor mij niet nodig om openbaar te maken waarom iemand geband is. De persoon in kwestie kan gemaild worden en in sommige gevallen wordt het geplaatst (ik heb een keer meegemaakt dat iemand een SA had aangemaakt zonder toestemming, hier werd in het topic vermeld dat de ban om deze reden plaats had gevonden), evenals bij de Markt. Met zoveel gebruikers en zoveel wensen kunnen we dan maar twee ding aanraden: accepteer het of neem afscheid van Bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 04:55

Merell123 schreef:
Langzaam wordt misschien wel iedereen die hier meepraat geband.. Hup discussie opglost :)

Maar is dat effectief!? Misschien, eerlijk nee en al helemaal niet transparant :o

PPG Ka'vich!?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:00

papagroom schreef:
Gadverjakkes.....ik weet dat ik nu kans maak op een ow.....kadankovitsch,is na aanlijding van zn uitlatingen in dit topic geband....compleet onterecht in mijn ogen....in het kader van transparantie,het verslag is,te lezen op een ander forum.

Het verbaasd mij totaal niet, helaas. T valt mij op, dat t alleen gebruikers zijn die weleens kritiek hebben op t beleid van Bokt die geband worden. Gebruikers die geen kritiek op Bokt hebben, maar ook overtredingen maken in het GRIJZE gebied die zie ik gewoon doorbokken. Voor mij is het alleen maar een bevestiging van MIJN mening, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:42

Hahahaha zie je? Ik zei het je toch?

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:43

papagroom schreef:
Gadverjakkes.....ik weet dat ik nu kans maak op een ow.....kadankovitsch,is na aanlijding van zn uitlatingen in dit topic geband....compleet onterecht in mijn ogen....in het kader van transparantie,het verslag is,te lezen op een ander forum.

Echt he, mijn mond valt helemaal open, het is werkelijk niet te geloven!! Triest hoor Bokt om zo op te treden. }:)

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:44

Dus wat Kiwiko, HP, Kadankovitch, en anderen niet mogen..., mag Karl wel...

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:52

Ssst, Stellaard, dat mag je niet zeggen. :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 08:54

Jullie weten natuurlijk niet zeker of Karl hier iets over gehoord heeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:35

Lente schreef:
Nee hoor, inspiratie te over :)

Maar nu is niet het moment om het uit te leggen. Voel me absoluut niet beperkt in mijn vrijheid van meningsuiting, nooit gedaan ook. Ben gewoon een beetje klaar met het algehele gezever op details in dit topic.

Jij was een semi-toevallig slachtoffer van mijn persoonlijke uithaal. Ik kan niks met je neerbuigende manier van praten, de pietluttigheden over bijvoorbeeld een vraag over Horse Event.

Overigens plaatste ik geen opmerking over jouw gemoedstoestand, ik vroeg alleen of een goede psycholoog meer aan je beeld voldeed van een persoon die wel een inschatting daarvan mag maken.

En ja, dat was persoonlijk tegen jou, en ja, daarmee overschrijd ik wellicht een grens en ja, dat is absoluut bewust.

En verder houd ik mijn mond over mijn beweegredenen. Zoals gezegd, ik leg het uit, je hebt mijn woord en daar mag je me aan houden :)

Ik heb dit stukje nog maar eens opgezocht, dit was rond 1 september.
Misschien heb ik het gemist, maar Lente heb jij nu nog uitleg over jouw beweegredenen gegeven, dat zou je doen?

Met dit bericht onder andere, het berichtje van Karl inzake de naam van Kadankovitch en uit nog wat andere berichten in dit topic, blijkt toch, dat er hier wat sneren naar Kadankovitch worden gegeven. Zoals ik kan zien, heeft nu alleen Kadankovitch een straf ontvangen.
Begrijpt iemand, waarom ik het beleid dus niet begrijp van Bokt? En dat ik dat GRIJZE gebied totaal niet objectief beoordeeld vind worden?
Maar misschien kan dit topic maar beter gesloten worden met als reden: over het beleid van Bokt mag niet gediscussieerd worden op straffe van een OW?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:39

Misschien wel :j en er vallen steeds meer mensen weg die deze discussie voeren. En vooral de mensen die voor transparantie zijn. En een aantal staat op scherp.

Dan kan bokt beter een nieuwe regel maken:
Er mag niet gediscussieerd worden over het beleid van bokt.

Want zo blijven er wel heel weinig bokkers over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:54

papagroom schreef:
Jullie weten natuurlijk niet zeker of Karl hier iets over gehoord heeft.

En daarom zou transparantie op zijn plaats zijn...bokt heeft te veel doorgemaakt en er is teveel oneerlijke behandeling geweest in al die jaren dat bokt bestaat enom gelijke monnikken gelijke kappen beleid te onderstrepen, is transparantie in ow en ban beleid en openheid daari zoals het ooit was, langzamerhand op zijn plaats.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:11

Lente schreef:
Ik ben inderdaad nooit moderator geweest, wel lid van de BZC. Wat die functie inhoudt hebben Yasmine en Nuage mooi uitgelegd.

Het team draag ik nog altijd een warm hart toe en ik moet zeggen dat ik er slecht tegen kan als elk ding wordt opgepakt om richting het team te wijzen. Jullie mogen mijn berichten doorlezen, ik ga nooit persoonlijk onder de gordel.

Ik zal bij deze uitleggen waarom ik in dit geval wel uit de bocht vloog. Allereerst mijn excuses richting Kadankovitch. Het was niet mijn bedoeling hem persoonlijk te kwetsen. Ik heb namelijk een hekel aan mensen kwetsen. Hij heeft me via PB laten weten dat dat dit keer wel gebeurd is en dat hij me op de foeilijst heeft gezet.

Mijn track record is schoon, zoals gezegd ben ik teamlid geweest.

Persoonlijk vind ik dat ik voor mijn laatste reacties in dit topic een OW zou verdienen. Ja, die is dan zonder verdere consequenties maar het is dan ook mijn eerste. Hiervoor heb ik enkel wel eens sturende PB's ontvangen, onder anderen een aantal jaar geleden omdat ik toen wel eens persoonlijk uit de bocht gevlogen ben.

Ik was wel eens opvliegend en ondanks dat heb ik toch de kans gekregen me te laten horen in het team.

Nogmaals... Ik vind dat ik een OW mag verwachten en dat zou ik dan ook mrt opgeheven hoofd in ontvangst nemen. Júist ook omdat ik een teamlid ben geweest, júist ook omdat ik goed contact heb met sommige teamleden.

Feitelijk hoop ik haast dat ik hem krijg, al is het alleen maar om aan te tonen dat óók de mensen met 'de goede contacten' gewoon worden afgerekend op gedrag dat niet door de beugel kan. :)

Ik leg het eerder uit dan mijn bedoeling was. Ik had liever de termijn van 7 dagen afgewacht, maar bij deze.

Electra63, de uitleg van Lente die je schijnbaar hebt gemist. Helaas geen bericht meer of ze de OW ook gekregen heeft, of ik moet dat gemist hebben?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:46

Moderatoropmerking:
Ondanks verschillende verzoeken via modopmerkingen in dit topic en via pb worden er toch weer offtopic berichten geplaatst en specifieke bokkers en OWs besproken. Suggesties en opmerkingen over het beleid zijn altijd welkom, maar wanneer er verzocht wordt ontopic te blijven en persoonlijke sneren achterwege te laten verwachten we wel dat hier gehoor aan wordt gegeven. Omdat dit helaas niet gebeurd hebben we besloten dit topic op slot te zetten.
Voor wat betreft transparantie over waarschuwingen etc. heeft collega mod delerium onze visie hierop geplaatst en toegelicht:

delerium schreef:
En in navolging daarvan en weer gewoon terug bij het oorspronkelijke onderwerp:

In het gehele topic zijn er diverse dingen besproken. Om een lang verhaal samen te vatten de belangrijkste wensen op rijtje:
- er is behoefte aan meer duidelijkheid wat er met gebande gebruikers is gebeurd
- de banlijst wordt gemist
- er is behoefte aan meer openheid over wat er tussen team en gebruiker besproken wordt in geval van waarschuwing of sanctie.

Hier hebben we uitgebreid naar gekeken en we zijn tot de conclusie gekomen dat de argumenten die genoemd zijn om de lijst weer in het leven te roepen niet afdoende zijn. Er kleven eenvoudigweg teveel nadelen aan, zowel op privacygebied als op het gebied van een schijntransparantie. Het niet verschijnen in de banlijst geeft namelijk de indruk dat er niets gebeurd is, terwijl dat in geval van "gewoon aanspreken" of "1e OW" wel degelijk zo is. Het kan daarmee lijken dat de een wel wordt aangesproken en de ander niet, het kan de realiteit volledig doen vertekenen, juist omdat er een incomplete realiteit is. Ervaringen in het verleden hebben keer op keer op keer bewezen dat dat gewoon onrust en onbegrip gaf. Daarom zal er sowieso geen sprake zijn van een terugkeer van de banlijst. Overgaan tot volledige transparantie, dus ook het noemen van gewone PB's en 1e OW's (die geen ban tot gevolg hebben) is geen optie omdat dit de grenzen van de privacy onacceptabel overschrijdt.
Daarbij is de communicatie die we hebben van team naar gebruiker en vice versa een kwestie tussen team en gebruiker en dat zal zo blijven. Voor de banlijst was het ramptoerismegehalte ook eenvoudigweg te hoog.

Omdat de vraag tot meer openheid wel degelijk is doorgekomen zijn we op dit moment aan het kijken wat de mogelijkheden zijn met vermeldingen bij het profiel. Nu staat er altijd, bij een gebruiker die een ban heeft "gebruiker is geband, permanent".
Als we dat om kunnen buigen naar bijvoorbeeld de datum waarop de ban eindigt biedt dat alweer een stuk meer inzicht zonder dat bovengenoemde nadelen meespelen. Als je iemand mist is de stap om in het profiel te kijken immers niet zo groot. Anderszijds is het ook zeker niet uitnodigend om alle profielen na te zoeken om te kijken of er nog iemand geband is. Dat biedt allicht meer bescherming tegen de publieke schandpaal en tegelijk de gevraagde transparantie.

Ook wij vinden het jammer dat er een slotje moet volgen, maar gezien aan onze verzoeken per pb en via modopmerking geen gehoor wordt gegeven zien wij ook geen andere oplossing.