Niet recht door zee, want ojee: een OW!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Re: Niet recht door zee, want ojee: een OW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 00:47

ja mag idd tegenwoordig niet meer je mening geven.. en als er dan om uitleg gevraagd word, en je doet dat, dring je je mening op en word er weer getemt

ik moet ook zeggen dat er door bepaalde personen kinderachtig veel getemt word.. die pluizen dan al je berichten door (wat errug opvalt) en ja als je dan het vriendinnetje van de mod bent krijg je het wel voor elkaar om bepaalde mensen een ban te geven..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 00:51

LimaGentle schreef:
ja mag idd tegenwoordig niet meer je mening geven.. en als er dan om uitleg gevraagd word, en je doet dat, dring je je mening op en word er weer getemt

ik moet ook zeggen dat er door bepaalde personen kinderachtig veel getemt word.. die pluizen dan al je berichten door (wat errug opvalt) en ja als je dan het vriendinnetje van de mod bent krijg je het wel voor elkaar om bepaalde mensen een ban te geven..

amen! Afgod

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:23

Nou moet ik eerlijk zeggen dat 1 vriendinnetje binnen het modteam niet veel zal helpen.. want over een OW worden altijd meerdere mods gehoord. Daarom duurt het soms ook wat langer voordat er daadwerkelijk wat gedaan wordt. Dat daarover dan al een tijdje overleg is, merk je 'voor de schermen' niet.

En in het ene geval gaat het sneller dan in het andere geval. Sommige dingen zijn duidelijker dan anderen.

Het is ook de toon die de muziek maakt en de een is beter in zelfreflectie dan de ander. Maar ook daar wordt geprobeerd rekening mee te houden.

Nu loopt dit topic weer redelijk, maar er staan toch weer wat posts tussen waarvan ik persoonlijk denk 'wat hebben we eraan?' maar okee..

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:37

Cer schreef:
posts tussen waarvan ik persoonlijk denk 'wat hebben we eraan?' maar okee..

Moet een topic dan altijd vloeien bewegend en harmonisch verlopen?

Wakker worden Cer, met zoveel mensen gaat je dat echt niet lukken hoor

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:41

Ik ben wakker juffertje, al een tijdje Lachen

Zoveel verschillende mensen zitten er niet in dit topic, als je het vergelijkt met heel bokt.
Niks moet, zeg ik dat het moet? Alleen is het handiger als er constructief meegedacht wordt, ipv dat er alleen gezegd wordt dat het niet goed is. En dat er selectief over uitleg heengelezen wordt.

Uiteindelijk krijg je idd nooit alle neuzen dezelfde kant op, als iedereen dat zou begrijpen zouden we al een stuk opschieten Ja

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:52

en teld dat niet voor elk topic ..de zee is imo ook niet vlak en toch stroomt het water
in de regel zelfde kant op en soms keert de richting

toch zie je langzaam een verandering in bokt sluipen Knipoog

zeggen waar het op staat mits netjes enigzins vriendelijk verwoord schijnt weer te mogen

helaas zijn er die eerst pben en daarna in het topic
heel slinks weten te refereren naar een pb

nu ben ik taalkundig niet zo goed
en liet mij in het verleden verleiden
nu ietsjes ouder Sigaar en hopelijk iets wijzer ben ik tot de volgende conclusie gekomen

de kunst is niet op het randje balancerend te antwoorden
de kunst is het te negeren Vork

al valt dat niet altijd mee Boos!

ben en blijf ook van mening dat als er een TE grove pb word gestuurd
deze te lezen moet kunnen zijn door een mod
evt door het uitlenen van een pw (zo hoeft er niks veranderd te worden in het
systeem ..bartje ook blij mee .. en is het toch mogelijk de ORGINELE pb te lezen)

en als het echt te grof is , in het kader van verwensingen
(zoals krijg een dodelijke ziekte of val dood of iets in die trand ..beetje schelden trut doos BlonT moetb kunnen Knipoog want overdrijven is ook een vak en als je te lange tenen hebt word het tijd om je nagels te knippen of de soms echt niet zo nette reacties op een msntaal reactie bv)
en uitspraken die echt not done zijn mag daar best een ow aan verbonden zjin
denk wel dat de maatstaven op inet openbaar en pb verschillend zijn
en dat daar rekeing mee gehouden word

dus slechts de HELE HELE erge pbs mogen leiden tot

ook als mod NIET de mogelijkheid krijgt deze bij de tegenpartij te veriefieren
als je niks op je kerfstok hebt heb je imo ook niks te verstoppen

er moeten dan wel ZEER strikte regels voor de mods komen
dat deze NIET verder in de prive gaan neuzen en dat dit dus ook NIET openbaar word

denk dat op die manier veel steken duidelijker worden
en er minder langdurige vetes zouden kunnen ontstaan
daar er eerder ingegrepen mag/kan worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:55

nickyu OK dan!
Helemaal met je eens Ja

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:22

Nickyu, niet iedereen is idd een taalwonder (zou ook wel erg saai worden als we allemaal dezelfde gaven hadden), maar ik zie bij jou wel een heel duidelijk verschil in je teksten van nu en die van een hele tijd geleden Ja . Ik kan echt zien dat je er meer aandacht aan besteedt en dat je echt probeert duidelijk en toch prettig te formuleren.

Wat betreft het openbaar maken van PB's: een hele tijd geleden is daar achter de schermen een hele uitgebreide discussie over geweest, naar aanleiding van een topic op FZ dat door Runningkawa (meen ik, zij was iig één van de posters) was opgestart.

Er zijn een aantal voordelen te bedenken, maar ook een aantal grote nadelen. Nu al is het modereren enorm veel werk, terwijl er toch al een team van 48 mods is. Er wordt hierboven al aangegeven dat niet iedereen vindt dat de mods daar zijn waar ze moeten zijn, dat komt o.a. doordat het simpelweg onmogelijk is íedere post van íedere gebruiker van A tot Z te volgen. Er worden per dag ontzettend veel berichten geplaatst Lachen . Ook signaleer ik in topics als deze regelmatig dat mensen het gevoel hebben dat mods lang niet allemaal met de neus dezelfde kant op kijken en de regels lang niet allemaal op dezelfde manier interpreteren en toepassen.

Als PB's (in een niet te bewerken versie) voor de mods inzichtelijk gemaakt zouden worden zou er werkelijk een ongelooflijke hoeveelheid werk bij komen. Dat zou betekenen dat het modteam nog een stuk groter zou moeten worden, nog meer neuzen die je dezelfde kant op moet zien te laten wijzen (vergeet niet dat de mods elkaar vaak ook niet allemaal in real life kennen en ook allemaal via internet communiceren), nog meer discussie, en nog veel meer doorspitwerk, etc.

Al met al is dat één van de redenen (er zijn er meer) waarom uiteindelijk besloten is de OW niet voor mods inzichtelijk te maken Lachen . Zelf zag ik er in eerste instantie best mogelijkheden in, tot ik voor mezelf de voors en tegens op een rijtje ging zetten, zoals we dat achter de schermen ook met z'n allen hebben gedaan.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:26

Cer schreef:
Ik ben wakker juffertje, al een tijdje Lachen

Zoveel verschillende mensen zitten er niet in dit topic, als je het vergelijkt met heel bokt.
Niks moet, zeg ik dat het moet? Alleen is het handiger als er constructief meegedacht wordt, ipv dat er alleen gezegd wordt dat het niet goed is. En dat er selectief over uitleg heengelezen wordt.

Uiteindelijk krijg je idd nooit alle neuzen dezelfde kant op, als iedereen dat zou begrijpen zouden we al een stuk opschieten Ja

Excuses Cer voor mijn slechte leeskunst en mijn destructieve ideeën Sigaar

Einde topic dan maar voor mij

Als laatste toevoeging aan de post van Gwen, ik ben er van overtuigt dat alle mods iet op een lijn staan. Ook dat is moeilijk binnen zo'n groot team. Maar onlangs hebben we nog kunnen lezen hoe op 1 bladzijde Karl en Eline elkaar tegenspraken. Dan vraag ik me af wie er nou leest. Als jullie inhoudelijk op een post ingaan zul je toch tenminste de laatste bladzijde door moeten lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:27

Maar het mee kunnen nemen in een beoordeling, geeft dat veel extra mod werk?
Jullie weten vaak al heel goed waar het hem wringt, maar je kunt er niks mee omdat je weet dat er veel achter de schermen gebeurd.
Er word dan zo ongeveer gewacht tot de betreffende gebruiken openbaar over de schreef gaat. (overdreven geformuleerd).
Dan hoeft dat niet meer omdat het dan meteen duidelijk is.
Dus misschien zelfs wel minder mod werk Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:33

idd rk

denk ook dat door de openheid het uiteindelijk juist MINDER mod
werk met zich mee brengt ipv meer ..

+ dat bepaalde mensen eindelijk eens stoppen met wensen voor mij wat ik al heb ROFL
geef je nog netjes antwoord Bloos reageer je met
och heb ik al , mag het ook een griepje zijn? Haha!
worden ze boos Zij zijn groot en ik is klein! Verward

en gwen thanks
doe mijn best en het schijnt dat oefennen , veel doen , helpt bij dislectie
dus denk dat ik maar nog meer moet gaan posten Haha! Vork

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:34

Wat gewoon zo jammer is is dat er bokkers zijn zich zo enorm poeslief voordoen (hier in het topic bevoorbeeld) maar dat in werkelijkheid dit juist de bokkers zijn die het hardste, achter de schermen of in een topic, trappen.
Ik heb denk ik nu voldoende gezegd en laat me hier voorlopig niet meer zien voordat ik een verkeerde uitspraak ga doen. Wat waar ik heel slecht tegen kan is schijnheiligheid nml.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:36

Om te weten wat je wel of niet mee kunt nemen zul je eerst al die PB's moeten lezen en ja, dat is heel veel werk. Het zou wel kunnen dat mensen wat beter op gaan letten wat ze PB-en etc. en vooral hoe, maar dan krijg je dezelfde interpretatieproblemen als die er nu al zijn. Pietje zegt dat hij het anders bedoeld heeft, maar Klaartje vindt dat het duidelijk een steek onder water is.
Net als nu zouden we de PB's op grond waaervan beslissing X genomen is niet op Bokt openbaar kunnen maken, dus net als nu krijg je een soort oneerlijke discussie waarom mods, danwel mids, een helemaal verkeerde beslissing hebben genomen.

Op het eerste gezicht lijkt het best wat op te lossen om PB's inzichtelijk te maken, maar de schijn bedriegt Lachen .

Overigens weet ik niet of het juridisch gezien überhaupt wel toegestaan is. Technisch gezien zullen alle mailproviders in de mail van hun leden kunnen kijken, maar het is alleen toegestaan in heel uitzonderlijke gevallen op rechterlijk bevel. Een privébericht is niet anders dan een mailtje wat dat betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:40

Als in de huis regels staat dat alles wat je post gezien kan worden door mods en je stemt daarin toe?
Ik stem als ik een kroeg binnen wil ook toe dat ik mijn gabber kleren uit moet doen Tong uitsteken
En dat is dan geen discriminatie naar mij toe als ik niet binnen mag met mijn gabber kleren aan Lachen
Is gewoon de huis regel.

Als het niet meer pb gezegt word kun je niet zeggen die en die bedoeld anders, want dat weet je dan niet zeker.
Maar zoals Nickyu zegt, je wordt zoals in haar geval uitgescholden met een ziekte die je al hebt...weet je heel goed hoe het bedoed is..ook openbaar

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:40

Als ik hier dan nog even op in mag gaan, want ik denk dat hier ook een gedeelte van de wrijving vandaan komt... :
Juffertje schreef:
Excuses Cer voor mijn slechte leeskunst en mijn destructieve ideeën Sigaar

Ik heb namelijk nergens beweerd dat je slecht leest. Jammer dat je dit zo interpreteert en op deze manier neerzet.
Verder heb ik het gehad over constructieve bijdragen. Dat wil NIET zeggen dat de rest dús destructief is. Ook jammer dat je op deze manier een negatieve draai aan mijn post wil geven. Ik begrijp echt niet dat dat nodig is?

Verder is dit offtopic, maar ik wilde dit even aanhalen om aan te geven hoe 'makkelijk' zaken negatief gedraaid kunnen worden, terwijl dat onterecht is.

Maar misschien begrijp ik het verkeerd, dat kan altijd natuurlijk Ja

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:41

Ik meng me even in dit topic omdat ik er ook van overtuigd ben dat je best je eigen mening kan geven en ja een andere mening kan kwetsend zijn voor een ander.
Maar je kan ook te ver gaan en iemand persoonlijk aanpakken.
Ik had dit topic [MW] wie kent dit? dochter 9 in 2 jaar tijd onverklaarbaar dikker geopend omdat ik erg bezorgd was /ben over mijn dochter en kreeg heel erg vervelende opmerkingen naar mijn hoofd.
dan zeg ik een eigen mening is prima maar niet op deze manier.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:43

Nu ken ik wel een ander forum waar je ook een TeM-knop hebt bij elke pb, dus blijkbaar zou het dan wel mogen?

Verder weet ik niet zo goed wat mijn mening hier rond is. Ik zie van beide kanten voor- en nadelen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:48

gwen veranderen ze de naam toch in opb Haha!

als iemand 1 echt grove pb stuurd kan het toch direct daar en dan aangegeven worden
dat dat niet de gewenste manier van iemand aanspreken is op bokt?

nu weet ik uit eigen ervaring dat bedreigingen geuit via pb
erg lastig zijn voor de politie om er iets mee te doen
in mijn geval was het "gelukkig"ook via telefoon en mail geuit
dus kon ik er iets mee ..
maar verder ..

dus de "rechterlijke macht" ziet bokt pbs iig toch anders als directe prive mail
daarbij .. het gaat hier om iemand die TOESTEMMING geeft om die prive "post"in te zien
dacht het het euvel lag of het mogelijk was de orginele post te zien
en niet of het mog

wat is het nu ? niet zomaar er iets bijhalen
het moet iig door een simpele regel in de huisregels
mogelijk zijn ..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:49

idd moniek ..een andere mening kan en mag iedereen hebben
maar er moet wel een beetje respect blijven voor de mede mens

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:57

nickyu schreef:
idd moniek ..een andere mening kan en mag iedereen hebben
maar er moet wel een beetje respect blijven voor de mede mens

ja ben ik het mee eens alleen kon ik dat een aantal opmerkingen bij mij niet meer terug vinden.
ik heb ook besloten om niet meer te reageren in mijn topic.
ik voelde me erg gekwetst en had geen zin meer om mij als moeder te moeten verdedigen.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:22

ThisIsMe schreef:
Als je degene die je een PB stuurt waar je niet van gediend bent antwoordt dat je geen PB's meer van hem/haar hoeft en dat je ze weggooit als je ze wel krijgt is het signaal ook wel duidelijk.
En dan zie je ook niet dat het een achterbakse scheldmail is Pling

Als je nooit reageert gaat er voor de verzender de lol ook wel af, en wat je niet gelezen hebt kan je ook niet raken.

Ik quote mezelf nog maar eens van een paar pagina's geleden........
Daar werd op geantwoord dat dat ook gedaan wordt, maar intussen gaat het al bladzijden aan een stuk over die pb's, dan lees je ze toch? Anders weet je ook niet dat het vervelende pb's zijn. En zoals Juffertje al aangaf, door er over bezig te blijven geef je de 'tegenpartij' ook weer voldoening dat het schijnbaar toch aankomt wat er per pb gestuurd wordt.
Kortom, donder die dingen ongelezen weg, heb het er niet meer over, dan heeft er niemand lol van en is het klaar met het gezeur, dan lijken we allemaal wel volwassen........

@Moniek, ik heb het topic niet gelezen, maar heel verstandig om gewoon maar niet meer te reageren, dat is vaak de beste oplossing. Anders kost het je alleen maar een heleboel energie waar je echt niet blij van wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:27

Maar, om nog even terug te komen op het lezen van pb's die over de schreef zouden zijn. Zelfs daar valt mee te sjoemelen, gewoon een hele zwik verwijderen en alleen die je wilt laten lezen, laten staan. Andere partij kan dat ook doen, misschien verwijderen ze beide wel pb's waardoor er gaten in de pb-wisseling terecht komen. Dus heb je nog steeds een onvolledig beeld van hoe het ervoor staat. Denk ik dan toch.

Dit naast het feit dat ik er absoluut niet voor voel om in pb's te gaan lezen op wat voor manier dan ook. Dat zijn mijn zaken gewoon niet, en ik vind dat niet bij het modden horen. Privacy en nog meer redenen. Het is heel vervelend dat iemand pb's krijgt die 'niet fraai' zijn, begrijp ik ook, maar verwijder ze, probeer je er niet veel van aan te trekken en negeer het. En het is ook heel moeilijk om te bepalen waar hier de grens legt...

Overigens ben ik van mening dat bokkers altijd hebben mogen zeggen waar het op staat, zolang het maar let op de wijze van verwoorden, en hoe je de dingen precies zegt. Je kan fel, snoeihard zijn, en toch de discussie fijn en respectvol laten verwoorden. Beetje begrip en ruimte voor de andere kant etc. Ik zie daar ook al een enorme verbetering in. Het heeft veel werk en tijd gekost, maar ik ben van mening dat veel bokkers beter hebben leren discussiëren Lachen (en daardoor lijkt het alsof je nu meer mag zeggen, dat is niet zo, dat is altijd al zo geweest).

Ook achter de schermen zijn er fikse meningsverschillen over hoe iets aangepakt wordt. Of bepaald taalgebruik een sturende pb of een OW gaat worden, of dat we de persoon er helemaal niet op aanspreken. Maar uiteindelijk proberen we wel altijd om een soort compromis te vinden waar iedereen zich in kan vinden, of dat de mod die vindt dat de persoon er anders op aangesproken moet worden, er wel begrip voor op kan brengen, ondanks dat hij/zij het er niet mee een is.

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:29

Maya schreef:
Maar, om nog even terug te komen op het lezen van pb's die over de schreef zouden zijn. Zelfs daar valt mee te sjoemelen, gewoon een hele zwik verwijderen en alleen die je wilt laten lezen, laten staan. Andere partij kan dat ook doen, misschien verwijderen ze beide wel pb's waardoor er gaten in de pb-wisseling terecht komen. Dus heb je nog steeds een onvolledig beeld van hoe het ervoor staat. Denk ik dan toch.

En daarom zou het prettig zijn dat je pb's kunt weigeren. Of ongeopend terug kunt sturen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:38

Maya schreef:
Overigens ben ik van mening dat bokkers altijd hebben mogen zeggen waar het op staat, zolang het maar let op de wijze van verwoorden, en hoe je de dingen precies zegt. Je kan fel, snoeihard zijn, en toch de discussie fijn en respectvol laten verwoorden. Beetje begrip en ruimte voor de andere kant etc. Ik zie daar ook al een enorme verbetering in. Het heeft veel werk en tijd gekost, maar ik ben van mening dat veel bokkers beter hebben leren discussiëren Lachen (en daardoor lijkt het alsof je nu meer mag zeggen, dat is niet zo, dat is altijd al zo geweest).

Dan ben jij denk ik zowat de enige die er zo over denkt Maya.
Juist diegene die hard maar toch respectvol mee discussieren worden door Bokt genadeloos aangepakt.
Neem eens een voorbeeld aan Fokt.
Daar wordt hard gediscusseerd maar geen mod die er aan te pas komt.
En daar zitten toch een hoop bokkers die hier diverse malen een OW of zelfs (permanent) geband zijn.
Dus ik wil maar zeggen dat het niet aan de discussiepartners ligt dat het hier op Bokt steeds mis gaat maar aan de manier van handhaven op Bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:48

Waarom een voorbeeld aan Fokt nemen? Lachen Bokt is Bokt, en Fokt is Fokt. Twee verschillende fora, met elk verschillende eigenschappen, regels, doelgroepen, sfeer etc. etc. etc. Elk forum heeft zijn eigen kracht en kernpunten. Elk forum voorziet in een net iets andere deelbehoefte. Als het overal op internet, op alle fora hetzelfde was, zou het alleen maar saai worden Lachen

Het feit dat er op Fokt veel bokkers zitten die hier een OW krijgen of permanent geband zijn, zie ik ook niet als echt relevant voor deze discussie? Lachen Op wat voor wijze heeft die informatie invloed op het beleid van Bokt? Lachen Ik vind nog steeds dat het twee verschillende fora zijn, en dat dat juist de kracht is, dat die verschillend zijn.