Eerlijkheid wordt niet gewaardeerd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Eerlijkheid wordt niet gewaardeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 01:17

Als je ergens "werkt" heb je imo een bepaalde beroeps-etiquette. Dan ga je niet praten na je dienst beëindiging over interne zaken.

Stel jij hebt een schoonmaakster in huis... en die klept alles door wat ze bij jou aantreft etc....

Maar daar gaat het niet over. Gewoon weer ontopic verder .... en ik ga proberen te slapen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 01:18

wat RK hier bespreekt en wat wij nu over RK bespreken is wel degelijk ontopic..anders zou het halve topic offtopic zijn Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 08:47

Ellende schreef:
Op dit moment is het overgrote merendeel van de moderators minder dan twee jaar mod (ik denk dat er een stuk of 5 langer dan 2 jaar zitten) - het 'rouleren' gaat dus voor het grootste deel al 'vanzelf'. Ik ben er zelf niet voor om het verplicht te maken om het argument wat Shadow al noemt: het is voor het team gewoon fijn om er een aantal 'oudgedienden' bij te hebben die kennis hebben over oude zaken en hoe dingen vroeger gingen.

Dat lijkt me eigenlijk vanzelf spreken, ook in een bedrijf of organisatie heb je mensen die er al langer zitten en 'jonkies'. Teveel mensen die net beginnen kan ervoor zorgen dat de continuïteit / gang van zaken behoorlijk verstoord wordt (en dan bedoel ik niet verandering maar gewoon dingen die de soep in draaien) teveel 'oudjes' en de organisatie verstard.

Ellende, toch denk ik dat oudgedienden ook de objectiviteit in de weg staan. Korte tijd mod zijn bv voor een half jaar of zo en dan weer nieuw bloed, die gewoon de regels uitvoeren, wellicht wel geen idee hebben wie pietje puk is en hoe het vroegûh was, toch niet belangrijk? Valt mij wel op dat de moddies van tegenwoordig wel allemaal bokkers zijn die niet jarenlang al bokker zijn, maar 1, 2 of 3 jaar bokker. Is dat een bewuste keuze? Kleine groep ons kent ons die blijft zitten en aanvulling met nieuw bloed. Welke groep geeft de doorslag in beslissingen? De oude garde die de continuiteit bieden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 08:49

Hey, kunnen jullie wel als ik lig te slapen. Haha!

Ik merk hier voor de schermen, dat er achter de schermen niets veranderd is.
Toen werden er ook zoveel goede ideeën door gebruikers aangehaalt, waar men achter de schermen mee aan de slag ging...maar bijna elke keer bloede het dood...te weinig feedback..te weinig mensen om het idee uit te werken.
Dat is toch jammer? Dat is geen aanval, maar weten dat bokt beter kan, omdat hoe raar dan ook, je een hart hebt voor bokt...waar steeds minder van over is...dat kan ik wel zeggen...
Want dan valt het dadelijk echt onder het kopje: "Eerlijkheid wordt niet gewaardeerd? " als je dit niet mag zeggen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:39

Ik vond Kawa een goede mod, Kiwiko zou er ook een zijn. Ik stem juist! voor de oude garde. Dat zijn niet zo van die geitenwollensokkenbreiers maar rechtvaardig Haha!
Ik scheer nu niet alle mods over een kam hoor. Ik ken er niet zo veel...
Ook desiree was misschien vaak hard en bot, maar wel rechtvaardig!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:02

Maar de mensen die voor objectiviteit zijn, moeten wel bedenken dat dat kan betekenen dat de regels veel preciezer worden uitgevoerd. Subjectiviteit kan vervelend zijn, als het gaat om bevooroordeeld handelen... maar het betekent ook dat je af en toe kunt denken: nou ja, die reageert normaal gesproken heel redelijk maar heeft het even lastig, laat maar. Of: het ging er even heftig aan toe maar de discussie lijkt de goede kant op te gaan.

Wat jullie 'rechtvaardig' noemen is natuurlijk net zo subjectief: je probeert de mens voor de regels te stellen. Maar dat kan alleen als je de mensen ook kunt leren kennen, en als je de mogelijkheid hebt om zelf de beslissingen te nemen, en niet alleen maar precies de regels uit te voeren.

Het kan niet allebei tegelijk. En hoe je ook kiest, er komt altijd een keer dat het nadelig uitpakt voor je...

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:23

slimmerik schreef:
Oh ik dacht idd dat het om een hetze tegen een mod ging. Bloos (sorry) Vind het van RK ook niet netjes om uit de school te klappen trouwens.. ze noemt wel geen namen maar toch.

Waarom zou zoiets geheim moeten zijn? Ik vind dat het wel bekend mag worden, moeten ze anders maar de schein ophouden dat alles op rolletjes loopt?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:30

@Russel: bij de nieuwe lichting mods zaten twee mensen die al vanaf 2001 erbij zijn. We nemen bij de selectie vaak wel mee of iemand lang/ niet lang op bokt zit, maar dan juist andersom: iemand die net op bokt zit laten we vaak nog even met rust. Ook als hij/zij erg positief opvalt.
Grote kans dat je zelf binnen een organisatie werkt: kijk daar eens rond en probeer je in te denken wat er gebeurt als een werknemer er niet langer dan een half jaar mag werken. Kijk hoe ontzettend veel kennis je wegmieterd, hoeveel kapitaal je moet investeren in opleiding van nieuwe mensen. En hoe verwarrend het zal werken voor klanten/cliënten.

@RK: Ik vind het erg knap dat je door de schermen heen kunt kijken Lachen. We kunnen niet met onze vingers knippen en dingen in één keer aanpassen, maar de afgelopen maanden is er veel veranderd, in mijn ogen ten goede, en ik merk bij iedereen de wil om die lijn door te zetten. De plannen die jullie aandragen (en die je een paar pagina's terug nog op een rijtje gezet worden) worden ook zeker besproken. En op het moment dat het de gang van zaken kan verbeteren, zullen dingen worden doorgevoerd.

@Farouche: vuile was kan misschien spannend klinken, maar wordt je er nou echt gelukkiger van als je hoort dat moderators niet altijd alles in één keer goed doen, dat er soms wat strubbelingen zijn binnen een team van zo'n dertig mensen en dat niet alle moderators elkaar even aardig vinden? Kan je dat niet gewoon zelf uittellen als je bedenkt dat we allemaal mensen zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:33

Ik heb geen hetze tegen een mod.
Een mod waar ik idd een aanvaring mee heb gehad is geen mod meer. En ja, ik geef toe dat ik daar blij om ben. Er zijn er vast ook blij dat ik geen mod meer ben. Is dat zo raar?

Maar als ik zeg dat enkele mods alles moesten doen en dat er ideeen waren die niet tot een mooi resultaat konden komen, ligt niet aan dat er 1 mod is die weinig doet of als men feedback wilde die dagen op zich liet wachten ligt ook niet aan 1 mod die er weinig is.
En ja, ook toen heb ik aangegeven, als zulke mods verstandig zijn stoppen ze er zelf mee.
Dingen in je leven veranderen nu eenmaal gewoon. En heb je daardoor geen tijd meer, of misschien wel geen zin meer om te modden is dat geen schande, geef dan je stokje door.
Ik kan me niet voorstellen dat ik daarmee wat verkeerds zeg? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:35

Mooi ellende
Ben benieuwd waar we dat hier ook gaan bemerken, hoop snel Ja
Het enige wat we nu bemerken zijn slotjes om niks, mensen die niet meer mogen discussiëren....veel die het daarom ook maar laten.
Men wil bokt niet alleen paard gerelateerd laten, maar heb je dan een politieke discussie moet er ineens weer penny zacht gepraat worden.
Is tegenstrijdig Haha!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:45

Ellende schreef:
@Farouche: vuile was kan misschien spannend klinken, maar wordt je er nou echt gelukkiger van als je hoort dat moderators niet altijd alles in één keer goed doen, dat er soms wat strubbelingen zijn binnen een team van zo'n dertig mensen en dat niet alle moderators elkaar even aardig vinden? Kan je dat niet gewoon zelf uittellen als je bedenkt dat we allemaal mensen zijn Knipoog

Nee, ik word er niet vrolijker van, maar ook niet verdrietiger, ik zit er niet zo mee.. Overal heb je iets, maar ik vind wel dat het dan niet geheim moet worden gehouden. Oke, ook niet groot op de voorpagina van bokt, maar als iemand er dan wat over zegt vind ik dat dat wel gewoon mag.
Snap je me punt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:55

Ik heb toch liever mods die al wat langer mee gaan.Het valt me op dat juist het juist de nieuwe mods zijn die alles zo rap op slot gooien.En bij veel topics vraag ik me echt af waarom.
En juist die mods zijn al wat langere bokkers.
Maar volgens mij zijn ze in hun nieuwe functie gewoon iets te overijverig.

verder heb ik weinig met mods te maken.Internet is voor mij een hobby die niet moed.Dus als mensen persoonlijk beginnnen te schelden ga ik wel ergens anders lezen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:56

Daar heeft silvana wel een punt Lachen
Bv een tijdje geleden op nieuws en maatschapij was er ook een beetje rumour als ik het me goed kon herinneren
Laatst bijgewerkt door lesilla op 23-06-07 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:59

Het is zo jammer want uiteindelijk haken er op die manier ook mensen af die heel veel kennis hebben en erg diplomatiek zijn.

Discusieren moet gewoon kunnen het is je recht je eigen mening te hebben en daar ook voor uit te komen. Als JIJ vind dat iets zo en zo is moet je dat gewoon kunnen zeggen. Daarom snap ik soms de slotjes ook niet helemaal.
Aan de andere kant menen mensen die hun gelijk niet krijgen te moeten beledigen, schreeuwen waarin je blij mag zijn dast je zulke personen niet in real life tegenover je hebt staan.

Mensen die een bord voor de kop hebben die leven in een betrekkelijk klein wereldje. Wie niet open staat voor de rest leeft maar klein hoor, gesloten en alleen.

En zo is het ook in de topics luisteren naar elkaar en niet gelijk beginnen van ja maar en vooral niet beginnen te bekken.

Hetzelfde met de regels naleven die hap dus geen priveberichten doorspelen, niet beledigen en dergelijke niet op de man af.
Wees een gentleman. Soms zijn het net een stelletje viswijfen Haha! en maar jellen tegen elkaar.

En je komt het in real life ook nog tegen. We beoefenen allemaal de ons alom geliefde paardensport, het kan zo leuk zijn. Maar wat doen de meesten, achterbaks zijn, roddelen, niet tegen de waarheid kunnen en vooral met dingen naar anderen rennen zodat de tam tam weer aangaat en ze voor heel even middelpunt van de belangstelling zijn en heel even heel populair totdat ze zelf voor een keer hun zinnetje niet in fluweel gepakt hebben en daarom van de berg sotemieteren en een trap nakrijgen.

Laten we bokt leuk houden en elkaar respecteren omdat ze eerlijk zijn en niet omdat ze dat vertellen wat jij graag wilt horen.
Bij moderator zijn hoort een bepaalde ervaring en een bepaalde rustige zelf zijn. Eerst nadenken en dan doen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:14

Dat jullie vinden dat topics te snel op slot gaan is duidelijk Lachen

Omdat ik zelf wel nieuwsgierig geworden was even een statje erbij gezocht, gewoon ter info:
- Op dit moment zijn er 8 moderators langer dan 2 jaar mod. 5 van hen zijn hoofdmoderator. Minstens één van hen is een langere periode (aantal maanden) niet actief geweest als moderator (modvakantie).
- 6 moderators zijn tussen een jaar en twee jaar moderator.
- Het overgrote deel van de mods (25) is dus korter dan een jaar moderator. Daar zitten wel twee mensen bij die al eerder moderator geweest zijn maar een flinke tijd tussendoor zwart zijn geweest.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:20

Uhm, voor de duidelijkheid: op het moment dat mensen het erg druk hebben, bijvoorbeeld een verhuizing, tentamenperiode, scriptie die af moet, kunnen ze een 'modvakantie' houden. Ze blijven dan wel groen en kunnen meelezen op de teamfora, maar voor de rest van de mods is het duidelijk dat ze geen modacties uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:21

Iedereen mag van mij best heel eerlijk zijn.Ik zeg ook graag wat ik vind.
Maar je kan jou waarheid wel in een pakje beleefdheid verpakken.

En dat is iets wat er hier op bokt ontbreekt.
En waar ik me vreselijk aan stoor maar dat heeft niks met de Mods te maken ,zijn de taalfouten.En dan heeft het niks met dt te maken of een moeilijk woord verkeerd geschreven.Maar vooral de jeugd maakt er een potje van.

Gisteren zat ik ergens als topictitel te lezen ,ik weet niet eens meer waar het over ging.Maar iets van Sadel te koop.En dat topic zat vol van die taalfouten dat je soms echt denkt dit kan niet meer.Maar goed dit was geheel of topic Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:25

Mischiens is het dan een idee,om ergens te kunnen melden wanneer mensen vinden waarom een topic te snel sluit.
Of dat de mensen onder een gesloten topic ,aan kunnen vinken of ze het liever open of dicht willen en dat een andere mod er dan over beslist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:31

Sorry Ellende, kennis vind ik een beetje overtrokken. Het gaat erom of je een bokker neemt die een beetje de dingen op een reeele manier kan verwoorden en mee kan praten over het een en ander, dus eentje die midden in de wereld staat en dat kan heel goed een 18 jarige zijn die wellicht een half jaar op bokt zit. Wat wij op bokt van ze verwachten dat ze de juiste toon begrijpen in alle topics en dat er niet met een droge letter van de wet gewerkt wordt, maar de geest van de wet begrijpt. Dat is instelling en persoonlijkheid. Dat er dan niet iemand wordt gekozen met een paar berichten, kan ik begrijpen, maar sommigen hebben zich in een hele korte tijd op bokt weten te profileren en mee weten te discussieren op allerlei niveaus.

Vraag mij af welke kennis ze nodig hebben, voor het draaienende houden van bokt hebben we Bart en wellicht nog wat andere techneuten achter de schermen. Wij willen mods die op een normale manier meegaan in topics als er dan zonodig geslotterd moet worden, maar dat dan ook echt in uiterste noodzaak. Zo ken ik een topic waar iemand pagina's lang platgewalst werd door gans bokt, zelfs nagezeten werd op het net, maar dat slotje kwam maar niet, vraag mij af of er uberhaupt ow's zijn uitgedeeld. Juist door dit soort akties, vind je me dus in dit topic, anders boeit het mij niet.

Dan is mijn vraag dus nog steeds, welke kennis hebben moddies dan nodig om dergelijke gevallen fatsoenlijk af te handelen? Toch alleen maar goed fatsoen? Stukje intellect om te beoordelen of het slotje overdreven, mierenneukerij, of koudweg zo snel mogelijk een vast regeltje te handteren, want oude topics mogen geen nieuw leven meer ingeroepen worden, dat vind ik een regel die nergens op slaat, niks storend kan werken naar wat of wie dan ook.

Ik zit al zo lang op bokt dat ik dus veel boktnamen ken, herken, ook als ze al heel lang niet meer op bokt zijn geweest, of ik ze tegen ben gekomen. Sommigen hebben natuurlijk ook al wat oorlogswonden op bokt, mag duidelijk zijn dat een bokker die hier 3 jaar zit, die niet kent, heeft meegemaakt. Die kennis hebben we niet nodig, want die bokker is dan nog redelijk anoniem en zal daardoor niet weer "opvallen" na een matig/mild incident, immers de huidige moddies kennen die persoon niet vanuit verleden tijd, (als je dat met kennis bedoelt), en dat is maar goed ook om het rechtvaardig te houden. Gaat die persoon weer vervelend worden, zijn het de eeste verse kruisjes die die persoon aan het verdienen is om eventueel exit te moeten gaan, immers de moddies kennen die persoon niet van uit het verleden.

Zo ken ik een aantal gebande bokkers, die wellicht ooit weer terug gaan komen, na lange tijd, ja ik ken ze als ze hun oude boktnaam weer nemen, maar oudgediende moddies zullen ze ook kennen, ben benieuwd als die bokkers dan een manier van verwoorden nemen of ze dan meteen een OW hebben te pakken. Immers de kennisbokkers weten nog..... toen..... en daarom ......, dus.....Maar pietje puk die 16 is, zich aanmeldt, nooit bokker geweest, zegt het nog wat erger, botter en er gebeurd niks, want wie kent die bokker nou, is toch pas nieuw hier.

Moraal van het verhaal Haha! Kennis kan ook averechts werken, zelfs de rechtvaardigheid/eerlijkheid in de weg staan. Clanvorming, "wij weten het", dat vind je nl in organisaties waar langedienden zitten, dat zijn vaak de lieden die zich tegen alle vernieuwingen keren, want "wij doen het al jaren zo en dat gaat goed".

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:37

Ik zou het op zich wel een idee vinden dat mensen kunnen melden wanneer een topic te snel sluit, je kunt daar gerust de TEM functie voor gebruiken. Ik vind het namelijk zelf heel moeilijk om een idee te krijgen van hoe groot dat probleem precies is. Kijk bijvoorbeeld naar NM, een forum waar vaak heftig wordt gediscussieerd, als je daar kijkt naar de slotjes: twee oude topics (maanden en een jaar oud) en een aantal dubbelposts. En een huiswerktopic. Dat lijken me geen 'overbodige/vervelende' slotjes? Dan even een paardendiscussie forum: RijtechnischD: één slotje op de eerste pagina, omdat het onderwerp niet op het forum hoort en er al topics over lopen.

@Russell: zie ook de stats die ik net geplaatst heb: er is maar een heel kleine minderheid, waarvan de meeste een 'hoofmod'functie hebben die 'lang dienen'. Ik ben het met je eens dat organisaties waar alleen maar oudgedienden zitten kunnen verstarren, daarom pleit ik juist voor een mengvorm. En die is op dit moment in het team gewoon aanwezig.

Voor de rest kan ik niet uitgebreid ingaan op je reactie over kennis, moet achter de pc vandaan. Misschien dat een collega de tijd vind vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:44

Ellende mijn ervaring is dat als een topic s'avonds laat doorgaat het een verkeerde wending kan gaan nemen, de volgende dag ligt het stil en komt er iemand met een totaal andere insteek en kan alles weer een nieuwe wending krijgen, dan toch wordt het topic gesloten, terwijl er na die paar vervelende berichten niet meer gepost wordt, dus een nieuwe dag een nieuwe kans. Dát is jammer, zeker als niet alles is gezegd.

Dan pak ik meteen maar even een topic, wel offtopic, maar ik heb het verhaal van Lonneke gevolgd en ik zou graag toch willen vernemen dat alles in goede handen is, het topic is gesloten, kunnen jullie dan een link na het slotje zetten, dat men weer verder kan lezen hoe het verder gaat? Ik vind dat soort slotjes frustrerend en nodeloos. Wis desnoods een paar berichten die eventueel Lonneke overstuur kunnen maken en laat het topic open. Ook Lonneke moet weer kunnen reageren als ze wil.

Kunnen jullie iets gaan verzinnen om in dit soort gevallen een nooduitgang te creeeren? Eventueel dat de TS altijd kan blijven reageren als een topic op slot staat, zodat een TS zelf kan beslissen of haar onderwerp weer door gaat en eventueel bokkers kan blokken omdat ze die inbreng niet op prijs stelt in haar topic??? Ik bedoel maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:46

Dat heb ik eens gedaan, getemd als een bokker zei, staat in de telegraaf, maar geen link gaf (meestal staan die er in de krant ook niet bij Tong uitsteken Lachen
Waren regels dat het gesloten werd, klaar, basta af
Dat ik het overregulering vond werd me niet in dank afgenomen...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:57

Nog even heel kort dan:

Over slotjes: een maand of wat geleden is er met alle moderators overlegd en een veranderingstraject in gang gezet. Eén van de dingen waar ook het overgrote merendeel van de mods zich aan ergerden was: te veel slotjes. We hebben toen afgesproken dat we gaan proberen om slotjes eigenlijk als uiterste redmiddel te gebruiken op het moment dat dingen uit de hand lopen. We proberen topics dus langer z'n beloop te laten gaan, bij te sturen, berichten te splitten, mensen persoonlijk te waarschuwen et cetera. Ik heb zelf het idee dat dat best aardig gaat (zie bijvoorbeeld de fora die ik aangaf) maar het kan goed zijn dat het 'vroegere' beeld nog meespeelt. Heb je nou het idee dat een topic toch te snel op slot gaat, tem dan.

Over het topic van Lonneke: op het moment dat we meer weten, of Lonneke contact opneemt met ons zetten we een update in het topic of gaat het weer open. Maar op het moment dat er gewoon geen informatie is, kunnen we geen updates geven.

@'overregulering' maar wat RK overregulering noemt kunnen we eigenlijk niet anders dan in stand houden: op elk forum gelden regels. Op EA verzorgpaarden hoort er een tag voor je titel, op Nieuws en Maatschappij hoort er een bronvermelding bij je bericht. Doe je dit niet: wordt je topic verwijderd of op slot gezet. Is dat overregulering... ik vind van niet: ik vind dat we eigenlijk niet anders kunnen. Met één blik in het charter '(welkom op') topic van het forum weet je hoe je een topic moet plaatsen. Als elk topic aangepast zou moeten worden tot het aan die regels voldoet hebben we (grove schatting) drie keer zo veel mods nodig als nu.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:58

Het kan ook aangepast worden door een mod of de TS zonder het op slot te zetten Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:04

Maar runningkawa: dat is toch precies wat er gaat gebeuren als je wilt dat mensen 'objectief' modereren? Regels zijn regels... ja, dat geeft overregulering. Hoe moet je 'objectief' beoordelen of een bericht zonder bronvermelding meer is dan een roddel van de markt?

Uit het bericht bovenaan NM:
Citaat:
De reden voor de invoering van deze regel is de volgende. Op NM verschijnen regelmatig berichten waarin 'nieuws' met een twijfelachtig waarheidsgehalte wordt gepresenteerd. Dergelijke berichten nodigen uit tot speculatie en hoog oplopende discussies omdat het nieuws onvolledig en niet te controleren is.

Er zijn globaal 3 manieren om het aan te pakken:
1. Je modereert objectief en je eist geen bronvermelding. Roddels en 'van horen zeggen' kunnen gepresenteerd worden als de waarheid, en niemand die het kan controleren - het probleem blijft dus zeg maar, er wordt gewoon niet ingegrepen.
2. Je modereert objectief en je eist bronvermelding. En de regels zijn duidelijk, komt geen persoonlijkheid aan te pas. Geen bronvermelding -> slotje. Dat vind jij dus overregulering.
3. Je modereert subjectief en neemt ook subjectieve dingen mee als de kans dat een discussie redelijk gaat verlopen of dat de informatie in het bericht klopt. Lijkt het echt helemaal nergens over te gaan, of is het mogelijk schadelijk voor anderen (zwartmaken van iemand) dan kan het op slot, in andere gevallen vraag je gewoon even om extra informatie en hoeft er niet 'hard' opgetreden te worden. Maar: dit houdt dus ook in dat iemand die al 10 keer onzinberichten op NM geplaatst heeft, een 11e keer heel wat nadrukkelijker moet bewijzen dat een onwaarschijnlijk bericht wel juist is. Terwijl iemand die opvalt door goede informatie en zorgvuldigheid, veel eerder het voordeel van de twijfel krijgt. Dat is dus erg subjectief, erg open voor discussie en kan makkelijk gezien worden als 'vriendjespolitiek' of 'vooroordelen'.