Aanstootgevend

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:56

Ailill schreef:
Ja en nee. De een zal het eerder naast zich neerleggen, terwijl de ander sneller zou temmen. En dan kan het inhoudelijk identiek zijn.

Maakt niet uit toch? Als diegene het als oneerlijk ervaart kan diegene dat ook aangeven bij de betreffende mod toch, en dan alsnog het bericht in kwestie temmen?

Maar eens met Ibbel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:02

Peetstap schreef:
Jullie geven beide iets aan wat nog niet was benoemd in dit topic, en het voor een mod zo moeilijk maakt om op te treden.
aan veel kwetsende pb's zitten altijd andere kanten, zoals jullie al benoemde en juist dat maakt het voor een mod zo lastig om er wat aan te kunnen doen.
Die zal dan een hele pb conversatie moeten gaan uitpluizen, de waarde en normen meetlat erlangs moeten leggen, vervolgens onderling overleg moeten doen en dan gaan handelen....
En in tussentijd escaleert het verder via pb's want een slotje op pb plaatsen kan niet.
nou was vlot mod af, mocht ik dat vaak voor mijn kiezen krijgen.

overigens kwam ik hier een oude opmerking tegen dat het technisch niet mogelijk is om als beheer pb te lezen, maar dat is onzin.
alle pb staat gewoon in de database en is er dus ook uit te halen.

Nou nee, in mijn geval was er dus helemaal geen hele pb conversatie om uit te pluizen, dat zeg ik juist.

Daarnaast zie ik eigenlijk niet veel verschil met modereren in een topic. Waarom is dit anders vind jij? Waarden-, en normen-meetlat hoeft niet, dat kun je gewoon vastleggen in de regels. En ja, daar zit altijd een stukje afwegen bij, maar dat is ook niet anders dan anders. Niet schelden, niet dreigen en elkaar geen vreselijke dingen toewensen. Pesten zal lastiger worden om goed uit te zoeken, maar dat is dan maar zo. Onderling overleg en dan handelen, tja. Dat moet ook bij modereren in een topic toch?

Prrrr
Moderator

Re: Aanstootgevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:12

Ik zou me voor kunnen stellen dat je een tem op een pb hetzelfde behandelt als een klacht op de markt. Ook eens kijken wat het verhaal van de verzender is, en dan op grond van alle informatie een beslissing nemen. Als er dan een beroerde pb-correspondentie voor zit, kun je dan ook een beslissing nemen over een sanctie voor de temmer zelf. Als er over en weer met beroerde verwensingen is gegooid, vang je dat op die manier af. Denk ik.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:14

IMANDRA schreef:
[***] schreef:
Ha! Daar dacht ik vannacht ook aan toen ik niet kon slapen, een soort wensenlijstsuggestie iets van Bokkers, waar alles neergegooid kan worden wat men graag zou zien.

Ga ik even bespreken met de rest of dat een idee is, ik vind persoonlijk van wel :j Dan hoeven we ook niet eens per jaar zo'n topic als dit te openen :+

Ben benieuwd! Ja ik denk persoonlijk dat het ook al goed zou zijn voor de mentaliteit eigenlijk. Dan hebben mensen ook het idee dat er ook iets mee gedaan wordt ipv eenmalig ergens in een topic besproken?

Ik wil graag het beheer nog meegeven dat er ook gewoon een groep is waarvan het dichttimmeren niet hoeft. Ik vind die Pilot op MW dus niks.

Als voorbeeld:

Ik weet dat bijv Imandra en ik het ( inhoudelijk, want vind je verder prettig discussiëren ) vaak niet eens zijn over het ' dichttimmeren' . We hebben nog niet zo lang terug een topic gehad over bijv vaxxers/antivaxxers waarin ik aangaf dat het niet aan Bokt is om te bepalen ' wie zijn post waarde heeft' . Dat neigt voor mij naar een niet vrije maatschappij ( binnen de wettelijke grenzen uiteraard) .

Toevallig valt mijn oog op het topic in MW en daardoor op dit topic, waar ook daar weer gesproken word over ' lijstjes met bokkers die wel advies mogen geven over iets' of ' je mag pas iets op MW plaatsen als je eerst dit en dit en dat hebt gedaan' .

Op het moment dat een bepaalde groep constant op iets terug komt, of veel op het wensenlijstje schrijft: Wil dat niet perse zeggen dat heel Bokt dat vind en dat er iets mee moet gebeuren.

Ik vind dat een aparte tendens in dit topic. Dat het net lijkt alsof het beheer iets moet doen met zaken waar een selecte groep Bokkers tegen aan loopt. Dat moet niet perse.

De maatschappij is niet maakbaar, je kunt niet verwachten dat alles waar je je aan irriteerd word opgelost of verdwijnt.

Dat geld voor mij ook voor de sextopics, of nare PB's. Dat is er gewoon. Dat is onze maatschappij. En in onze maatschappij zijn er wetten waar je je aan moet houden en daar kun je voor naar de politie.

Ik zou ook door het lint gaan als ik PB's krijg die zo grof zijn als ik hier lees, maar als iemand in de AH mij dat toewenst: vraag ik ook niet of de AH dat voortaan wil voorkomen :)

Ik zal proberen ook wat mee te kletsen hier, misschien omdat ik er anders in sta dan de rest wel boeiend voor de discussie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:29

Ruitje ik snap je even niet, volgens mij worden er geen regels gesteld over wie niet mag reageren in die pilot? Er is enkel geopperd dat er geen letterlijke diagnoses mogen en het noemen van mensen die ergens verstand van hebben (maar niet per se een hogere ‘rang’ hebben als het ware). Niet meer dan een soort flair. En dat laatste is ook alleen gesuggereerd trouwens, nog niet geïmplementeerd in de pilot.

Ik ben het met je eens dat hier een selecte groep meepraat, maar zolang die maatregelen anderen niet negatief bejegenen is het toch alleen maar goed? Het temmen van pb’s, wijzigen van je Posts etc, ik zie niet in hoe iemand hierdoor benadeeld is? En als je het niet nodig vind dan maak je er toch gewoon geen gebruik van?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:00

Je mag toch niet meer posten als je niet eerst naar de HA bent geweest? Of begrijp ik dat verkeerd? Je moet dat in ieder geval delen in je openingspost. Waarom?

Heel zwart/wit gezien is dat dus Bokt die zegt: jij mag pas posten als je voldoet aan deze voorwaarden.

Wat nou als iemand niet geloofd in huisartsen maar in het kruidenvrouwtje op de hoek. Dan mag die niet meer posten, of heeft Bokt besloten dat die post minder waarde heeft.

Waarmee je dus als forum gaat beoordelen wat daarin de norm is.

Overigens, ik erger mij ook aan mensen die eerst 6 kruidenvrouwtjes bezoeken voordat ze naar een HA of DA gaan. Begrijp mij niet verkeerd :')

Zelfde geld voor Bokt die gaat bepalen dat ' bepaalde mensen ergens meer verstand van hebben' . Hoe dan en willen we dat Bokt dat dan bepaald?

Wijzigen van posts ben ik voor( want dat past goed in mijn lijn dat Bokt niet bepaald wat belangrijk is of niet, dat doe ik zelf wel :D )

PB's temmen ben ik nog niet over uit, als ik nare mails krijg ga ik ook niet naar outlook. Wel om het te blokkeren, dat dat technisch kan prima. Maar waarom zou Bokt zich als 'rechter' moeten opstellen over prive communicatie. Dat oordeel vind ik ook niet aan Bokt.

Ik voel er wel veel voor om te kunnen aanvinken retour afzender, als een soort spambox met toegevoegde middelvinger :')

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:11

Tja ik ben het dus met ruitje eens wat het medisch verhaal betreft.

Nu heb ik helemaal niets met homeopathie, maar dat zou dus betekenen dat die al geen topic meer mogen openen, wat ze zijn niet bij een da geweest.
En als je dan ergens "punten" mee zou kunnen halen, is het wel dat die persoon door het juiste advies hier uiteindelijk wel overstapt naar da omdat ze er niet uitkomen. En dat is maar 1 voorbeeld.

Ik blijf erbij dat het pesten voor een groot deel zal minderen, als niet iedere gebruiker al je berichten en gesloten advertenties kan doorspitten. Jullie geven mensen simpelweg de tool daarvoor zelf in handen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:05

Mwah, er wordt nergens expliciet gezegd dat je naar de HA moet zijn geweest alvorens je het mag posten. Of zo heb ik het in ieder geval niet opgevat. Ik denk wél dat het goed is dat er hierdoor ook de nadruk wordt gelegd op het bezoeken van een medisch professional (welk gebied dan ook). En dan kan de OP altijd nog kiezen dat niet te doen, of naar een alternatieve geneeskundige gaan. Ik denk dat zo'n ingevuld vragenlijstje het wel veel duidelijker maakt voor lezers wat er aan de hand is, wat ook weer een positieve invloed kan hebben op de gedeelde ervaringen in dat topic.

En ik hoop toch dat we het erover eens zijn dat een arts op medisch gebied toch in de regel meer kennis heeft dan een random persoon op internet?

Over PB's temmen: PB's gaan via het platform Bokt. Dan is het imo ook Bokt's verantwoordelijkheid om te zorgen dat dit goed verloopt. Maar daarin verschillen we denk ik van mening? Ik vind dit wel een functie die geen negatieve impact heeft op mensen die er geen behoefte aan hebben, maar wel zeer positief kan werken voor mensen die wél aan dat soort PB's storen. Op zijn minst gaan mensen beter nadenken wat ze naar een ander sturen omdat er consequenties aanzitten aan het sturen van pestberichten.

Bokt stelt zich sowieso als 'rechter' op, omdat het oordeelt over hoe mensen zich moeten gedragen op het platform. Wat ik als iets positiefs zie. Dus of dat nu wel of niet via pb's ook gebeurt maakt wat dat betreft geen verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 07:06

ruitje schreef:
PB's temmen ben ik nog niet over uit, als ik nare mails krijg ga ik ook niet naar outlook. Wel om het te blokkeren, dat dat technisch kan prima. Maar waarom zou Bokt zich als 'rechter' moeten opstellen over prive communicatie. Dat oordeel vind ik ook niet aan Bokt.

Ik voel er wel veel voor om te kunnen aanvinken retour afzender, als een soort spambox met toegevoegde middelvinger :')

Email en pb kun je niet vergelijken vind ik. Je hebt een keuze in wie je jouw privé-emailadres geeft, die keuze heb je hier niet, iedereen met een Bokt-account kan je een pb sturen. Je kunt het ook niet uit zetten, bij Tweakers kan dat wel. Ik krijg gelukkig nooit dit soort idiote emails, omdat ik zelf bepaal wie mijn emailadres krijgt.

Bokt stelt zich ook als een "rechter" (jouw woorden) op in topics, dus dat gebeurt al. Als je per se privé wilt communiceren staat het je altijd vrij om telefoonnummers of e-mailadressen uit te wisselen. Dan is het een keuze.

Prrrr schreef:
Ik zou me voor kunnen stellen dat je een tem op een pb hetzelfde behandelt als een klacht op de markt. Ook eens kijken wat het verhaal van de verzender is, en dan op grond van alle informatie een beslissing nemen. Als er dan een beroerde pb-correspondentie voor zit, kun je dan ook een beslissing nemen over een sanctie voor de temmer zelf. Als er over en weer met beroerde verwensingen is gegooid, vang je dat op die manier af. Denk ik.

Zoiets lijkt me mooi ja.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 07:33

Maar ruitje, bemoei jij je er op stal ook niet mee als een pensionklant op jouw terrein door een andere klant verrot gescholden of bedreigd wordt?

In een supermarkt komen allerlei mensen en is open voor iedereen. Daar heeft de supermarkt inderdaad niks met de mensen te maken. Op bokt moet je lid worden en moet je je houden aan regels, net als dat je op een stal je moet houden aan regels. Dan word je ook aangesproken door de stalhouder als je je niet aan die regels houdt. En in het geval van bedreiging of echt nare verwensingen die op stal plaatsvinden hoop ik toch echt dat de eigenaar van die stal niet zijn of haar handen er af trekt en zegt dat dat privé communicatie is ook al gebeurt het op zijn terrein.

Dan kan je dus zelf kiezen of je het aangeeft bij de mods of de staleigenaar. Als het je niet zo raakt, dan doe je het niet, als je je ongemakkelijk of erger voelt erdoor meldt je het wel. Het is geen verplichting, maar voor sommige mensen wel erg prettig als je wat kan met die nare PB's. Anderen verwijderen, halen de schouders op en foeien de bokker die het stuurt, dat kan dan nog steeds.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 26-07-20 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 07:38

Ibbel schreef:
Als persoon A een PB stuurt aan persoon B met: "Ik wou dat je dood ging aan de tyfus" en persoon B antwoordt: "En ik hoop dat jouw huis afbrandt met jou er in" dan lijkt het me vrij logisch dat ze beiden een douw krijgen.
Alleen: wie gaat er temmen op een ontvangen PB als het antwoord net zo goed niet deugt? Dan ben je toch wel een klein beetje dom :+

Oftewel: vermoedelijk zal er alleen op PBs getemd worden die uit de lucht komen vallen/eenzijdig zijn.

Als je nu iemand een pb stuurt, antwoord krijgt en weer 1 terug stuurt, krijg je een geschiedenis te zien, je kunt alle pb's terug lezen.

Het lijkt me handig als een pb getemd word dat die berichten allemaal in beeld zijn.
Dan zie je of ze beide elkaar door hebben gewenst. En in welke context.

Wat ik zelf wel eerder denk, nu word iemand dood gewenst aan de tyfus,en die voelt zich zo machteloos want dit is niet de eerste keer dat x nare pb's heeft gestuurd. En niemand zet daar een rem op, dat je dan ook maar een keer uit frustratie antwoord hoop dat je dood gaat in je huis.
Met misschien het 1e bericht al kunnen temmen neem je het gevoel van machteloos staan tegen zulke pb's weg en kan die persoon zich wel inhouden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 07:48

Even inhakend op Ruitje
Ook in een supermarkt kunnen mensen een verbod krijgen om binnen te komen.
Meestal is dat na diefstal.
Maar ik ken ook gevallen van verboden van mensen die echt heel irritant aanwezig waren, andere klanten daar echt van onder de indruk waren en liever die winkel zouden vermijden.
Winkel personeel die zelf ook al opmerkte dat die persoon over de schreef aanwezig was en waarschuwde. Dit niet hielp, dan maar een verbod.
Dus ook daar zijn grenzen aan gedrag wat toelaatbaar is.

Lijstje medisch zie ik ook niet zitten.
Ik blijf erbij dat de ts zelf moet inzien dat het gegeven advies in haar geval waardevol kan zijn, maar ook niet.
En ik heb een tijd terug een topic gezien waar ook herhaaldelijk gevraagd werd wat de dierenarts dan te zeggen had en daar kwam zo'n zwam verhaal uit dat ik met 99% durf te zeggen dat daar nooit een da was geweest.
Zo'n gezwam komt er dadelijk boven aan te staan, voorwaarde voldaan en topic loopt als altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:17

Ik zie nu pas de supermarkt vergelijking.

Als een klant in een supermarkt met enige regelmaat mensen uitscheldt, omdat hij/zij ze iets hoort zeggen wat niet bevalt, dan zal een bedrijfsleider zo iemand op den duur toch wel de toegang ontzeggen hoor.
En als het al jaren een terugkerende klacht is van klanten dat er een paar mensen rondlopen in de winkel die regelmatig, als ze denken dat niemand het ziet, andere klanten lastig vallen en uitschelden, dan zal in het algemeen ook actie ondernomen worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:24

En als er straks eventueel een mondkapjesplicht komt, zal de supermarktmanager nog moeten optreden ook tegen mensen die daar geen zin in hebben :))

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:14

Ik ben dus voor het tehnisch mogelijk maken PB's te weren, niet op inhoud 'rechter' te spelen. Jullie hebben het nu over 1 iemand die duidelijk overlast veroorzaakt in de AH, of op een pensionstal. Diefstal, mondkapjes, dat is heel zwart wit. Daarnaast heeft de hele winkel daar last van.

Zo duidelijk is het natuurlijk vaak niet in die PB's. Dat bleek maar uit de vorige pagina's waar bleek dat bijna altijd beide partijen hele nare berichten hebben gestuurd.

Over mijn eigen bedrijf: ik probeer vooral zoveel mogelijk uit al dat gekibbel te blijven, zie jij het voor je dat een pensionstalhouder zich bemoeit met al die onderlinge dingen die er dagelijks zijn op een stal?

Als ik zie dat iemand een ander staat uit te schelden( wat wat anders is dan pb's sturen, want is openbaar op mijn terrein) zal ik aanspreken op dat gedrag, maar mij beseffen dat ik niet weet wie er 'gelijk' heeft omdat ik niet weet wat er daarvoor gebeurd is. Dat is voor mij een verschil :)

Echter: wel eens met een opmerking van iemand die zei: Als ze zo de PB's gaan behandelen zal ik er zelf weinig last van hebben dus wat dat betreft lig ik van dat stuk niet zo wakker. Als daar door de rest van Bokt een behoefte aan is prima, maar ik vraag mij af wat daarin dan de verwachtingen zijn naar het modteam? Moeten zij puur modden op gedrag: ' Jij noemt die een ****= OW) of gaan kijken hoe het begonnen is/wie wie opzoekt ( jij noemt diegene na 30 zuigende pb's een ***= geen OW)

Wat betreft medische stuk:
Je weet niet of de HA meer kennis heeft dan een random persoon op internet. Want je weet niet wie er achter een account zit. Ik vind dat je dat als TS zelf mag bepalen: vind ik dit advies waardevol of niet.

Dat doe je ook als je googled, of je tante een advies geeft. Dat hoeft Bokt niet voor mij te bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:20

Citaat:
maar ik vraag mij af wat daarin dan de verwachtingen zijn naar het modteam? Moeten zij puur modden op gedrag: ' Jij noemt die een ****= OW) of gaan kijken hoe het begonnen is/wie wie opzoekt ( jij noemt diegene na 30 zuigende pb's een ***= geen OW)

Dit is toch niet anders dan in een topic? Daar kan wat jij noemt toch ook voorkomen.
Als iemand steeds loopt te zuigen, kan iemand daar ook op aangesproken worden, zowel in een topic als in een pb.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:26

Ik denk, dat dat met PB's lastiger is :o . Maar misschien is dat inderdaad helemaal niet zo nu je dat zo zegt!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:52

Daarnaast denk ik dat het preventief werkt voor een groot deel.
Als ik hier lees wat voor verschrikkelijke dingen er zijn gezegd, die zijn heel bewust niet openbaar neer gezet.
De verzender weet drommels goed dat het ver over de grens gaat, daarom in een pb.
Als die verzender nu weet dat er ook op een pb gemod word is de kans ineens een heel stuk kleiner dat zulke onsmakelijke pb's nog verzonden gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:01

Dat denk ik inderdaad ook.

Prrrr
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:12

Zou het niet zo zijn dat dan gaat gebeuren wat je nu ook in topics ziet, mensen die net naar de grens gaan, er zorgvuldig niet overheen gaan, maar door het vaak te doen toch voorbij de irritatiegrens gaan?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:22

ruitje schreef:
Ik denk, dat dat met PB's lastiger is :o . Maar misschien is dat inderdaad helemaal niet zo nu je dat zo zegt!

En je noemde PB’s uitzetten: dan ontzeg je iemand dus dat kanaal puur omdat er een andere bokker zich niet kan gedragen? Misschien wil diegene nog kunnen pb’en. Dat ontneem je diegene dan.

Eens met het preventieve. En Prrr gaf al aan hoe men dan zou kunnen modereren, dus eens!

En wbt medisch: iemand noemde dat ze kunnen liegen dat ze bij de DA of HA zijn geweest. Maar dat zal eerder uitzondering zijn dan regel hoor. Daar moet beleid niet op worden gebaseerd imo. Als mensen erachter komen omdat het verhaal niet klopt dan zullen er écht wel bokkers zijn die er een opmerking van maken.

En ik zeg dat een HA in de regel meer kennis heeft. Zal er wel eens een situatie voorkomen waarin de desbetreffende HA minder afweet dan de OP of iemand anders? Vast! Maar ook dit is een uitzonderingssituatie waarop je imo niet beleid moet vaststellen. Heb je serieuze klachten dan ga je naar de HA (desnoods voor verwijzing). Heeft je dier medische problemen haal je er een DA bij. Waarom moeten we uitgaan van een andere situatie binnen medische topics op bokt? Bovendien, we kunnen de bewoording altijd aanpassen. Van huisarts naar medisch deskundige, en als OP daar een alternatieve geneeskundige invult is het ook prima. Of vragen of ze al een medisch deskundige hebben gezien, zo ja wat voor een.

Prrrr schreef:
Zou het niet zo zijn dat dan gaat gebeuren wat je nu ook in topics ziet, mensen die net naar de grens gaan, er zorgvuldig niet overheen gaan, maar door het vaak te doen toch voorbij de irritatiegrens gaan?

In welke situatie bedoel je deze?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:24

Maar per PB zuigen of daadwerkelijk grove verwensingen uitspreken is naar mijn gevoel toch wel een verschil. Een zuiger foei je gewoon, dat doe je ook met zuigers in de openbare posts.
Het gaat ook om PBs die uit de lucht komen vallen en die gewoon echt over de schreef gaan. Zonder voorgeschiedenis of langdurig gezuig.

Prrrr
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:56

IMANDRA schreef:
Prrrr schreef:

In welke situatie bedoel je deze?

Ibbel omschrijft het een stuk korter en duidelijker dan ik deed: zuigen per pb. Geen doodsverwensing, maar wel zeuren en jengelen. Dan zit je op hetzelfde vlak als we nu zitten met modereren, en dat is lastig. Ik denk dat de grens die Ibbel aangeeft wel goed hanteerbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:11

Prrrr schreef:

Ik zou dat soort berichten na de eerste gewoon niet meer lezen eigenlijk. Als je daar op in gaat en het een langdurig pb-verhaal wordt dat escaleert, heb je er zelf gewoon ook een aandeel in. Dat is eigenlijk ook niet anders dan in een topic. Maar het zou dan wel echt helpen als je pb's van iemand kunt blokkeren.

Het gaat mij vooral om pb's die echt flink over de grens gaan, waar je direct een ban voor zou krijgen in een post, en die uit het niets komen.

Maar ik ben me ervan bewust dat jullie dan als mods van alles tegen gaan komen waar op getemd wordt en waar je iets mee moet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:16

Ik vind het eigenlijk heel triest, dat volwassen bokkers andere bokkers bedreigen of dood wensen per PB.

Normaal in topics ben Ik vooral voor het zelfreguleren en vind ik soms de ingrepen van Mod's onbegrijpelijk en ook soms erg kleuterschoolachtig.

Het is maar Bokt, voor mij vooral tijdverdrijf.