Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dinopino schreef:Karl66Daar is toch niets mis mee. Dat is jouw mening. Ieder zijn mening. Dat geld voor jou en misschien ook voor Pietje. En iemand die geholpen is door homeopathie, noem even een zijstraat, heeft dan zijn ervaring en mening, en iemand heeft het gebruikt en het hielp niet en die heeft weer zijn mening. Zo blijf je in kringetjes draaien.
Ailill Dat zou wel heel goed zijn.
Karl66 schreef:Dat is dan jouw mening, maar dat maakt het nog (steeds) geen feit.Je kan feiten anders interpreteren, maar dat verandert niks aan het feit op zich. Een uitkomst van een wetenschappelijk onderzoek is bijvoorbeeld een feit. Je kunt niet ontkennen dat die uitkomst er is. Maar je kan wel zeggen dat je accepteert dat die uitkomst er is maar dat je eerst nog een ander onderzoek wilt zien voordat je van mening verandert.
Ailill schreef:Karl66 schreef:Dat is dan jouw mening, maar dat maakt het nog (steeds) geen feit.Je kan feiten anders interpreteren, maar dat verandert niks aan het feit op zich. Een uitkomst van een wetenschappelijk onderzoek is bijvoorbeeld een feit. Je kunt niet ontkennen dat die uitkomst er is. Maar je kan wel zeggen dat je accepteert dat die uitkomst er is maar dat je eerst nog een ander onderzoek wilt zien voordat je van mening verandert.
Ailill schreef:Bijv. een uitkomst van een wetenschappelijk iets is direct een feit?
Ik vind dat nogal riskant. Uiteraard is het in veel gevallen een indicatie richting, waarschijnlijk, de waarheid. Maar dit berekend niet per definitie dat iedere wetenschappelijke uitkomst een feit is.
En daarnaast kan/zal/mag dit voor een hele hoop andere mensen misschien helemaal geen feit zijn. Onderzoeken spreken zich elkaar tegen, alsmede persoonlijke ervaringen.
Eigenlijk bestaat er, volgens mij, geen algehele waarheid.
IMANDRA schreef:Oké, en als we het anders formuleren? Want 1 enkel onderzoek kan ik me voorstellen dat het niet direct een feit is. Maar als je het dan over honderden onderzoeken hebt waarna de wetenschappelijke consensus is vastgesteld dat (bijv.) 20cm bananen geen diaree veroorzaken?
Versus iemand die ervaart dat 20cm bananen diaree veroorzaken?
Het eerste is dan toch echt de waarheid en feitelijk dus waar, gezien de kans dat zoiets niet klopt echt minuscuul is dankzij de hoeveelheid (goede!) onderzoeken die zijn geweest. Het tweede is een ervaring en geen feit.
Ailill schreef:Ik ga het hierbij laten, een waarschuwing/ban is het me niet waard.
#LeefEnLaatLeven
Gini schreef:IMANDRA schreef:Oké, en als we het anders formuleren? Want 1 enkel onderzoek kan ik me voorstellen dat het niet direct een feit is. Maar als je het dan over honderden onderzoeken hebt waarna de wetenschappelijke consensus is vastgesteld dat (bijv.) 20cm bananen geen diaree veroorzaken?
Versus iemand die ervaart dat 20cm bananen diaree veroorzaken?
Het eerste is dan toch echt de waarheid en feitelijk dus waar, gezien de kans dat zoiets niet klopt echt minuscuul is dankzij de hoeveelheid (goede!) onderzoeken die zijn geweest. Het tweede is een ervaring en geen feit.
Een wetenschappelijk onderzoek zal nooit tot de conclusie komen dat 20cm bananen geen diarree veroorzaken. Want wat als je 30 van die bananen achter elkaar eet? Wat als je allergisch bent voor bananen? Wat als je beschimmelde of rotte 20cm bananen eet?
Dan zijn allemaal mitsen en maren waar wetenschappers zeker wel rekening mee houden, daarmee dat conclusies van wetenschappelijke onderzoeken vaak uit meerdere A4'tjes bestaan. Puur het feit: '20 cm bananen veroorzaken geen diarree' zonder die mitsen en maren, zal je in geen enkel onderzoek kunnen teruglezen.
Gini schreef:Dan nog mag iemand nog altijd zeggen dat het zijn ervaring is dat die diarree gekregen heeft na het eten van een banaan. Als je dat niet toelaten wil dan kan je het hele principe van een forum annuleren.
Dinopino schreef:Gewoon het met elkaar eens zijn dat wat voor de een een feit is voor en ander geen feit hoeft te zijn. En degene is niet verplicht dat te onderbouwen. Het is een mening. Je kunt bijvoorbeeld als mening hebben dat je de hele wetenschap niet vertrouwt. Dan is dat gewoon voor jou een feit en niet voor de andere.
IMANDRA schreef:Gini schreef:Dan nog mag iemand nog altijd zeggen dat het zijn ervaring is dat die diarree gekregen heeft na het eten van een banaan. Als je dat niet toelaten wil dan kan je het hele principe van een forum annuleren.
Maar het gaat niet om het toelaten of niet (het wordt namelijk gewoon toegelaten). Het gaat om de kanttekening dat er wetenschappelijk is aangetoond dat 20cm bananen (in normale omstandigheden) geen diaree veroorzaken.