[Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:48

nou fred,.,.....ik heb niet gezegd dat ik er heel wat van weet. :D
Maar ik weet wel uit ervaring een paar kleine details.
Jij weet er meer van zo te lezen.....kom maar op met goed advies zou ik zeggen

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:54

quartel schreef:

Je suggereert met je opmerking dat ik er totaal geen kaas van heb gegeten aangezien jij wel "in de echte wereld leeft"

Gewoon niet mekkeren als je foto van 10 euro per stuk (reken reiskosten, afschrijving van je auto, uurtarief, nabewerkingstijd allemaal maar uit als je uitgaat van een halve dag foto's maken en 10 foto's kan en klaar afgeven maar uit) Als je 100 euro rekent.

In plaats van zeuren omdat je logo er niet in staat kun je het beter zien als gratis reclame en een beetje meer een ondernemer zijn. Soms loop je dit risico en probeer het juist als iets positiefs te zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:55

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:
Daar kunnen toch gewoon afspraken over worden gemaakt :?. De wet laat daar ook gewoon ruimte toe, hoor.

Inderdaad :j Maar die nuance dreigde even verloren te gaan, omdat het soms net lijkt alsof de vorm van de wet (alles bij de fotograaf) de enige mogelijkheid is, of altijd de beste oplossing. Dat is het overduidelijk niet, dus ik denk dat het handig is als iedereen zelf goed nadenkt over wat men wil. En het lijkt me ook heel verstandig als fotografen daar goed over overleggen. En webdesigners. Want nu wordt er toch wat vaak ingespeeld op de onwetendheid van klanten en dat vind ik dan weer jammer - mensen denken voor iets te betalen en komen pas later achter de beperkingen.

Ook dat soort zaken kunnen je goede naam schaden :j

Ik denk dat veel klanten maar met een half oor luisteren en dat daar het probleem ligt voor wat betreft foto's online zetten :). Maar dat is slechts mijn ervaring, hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:56

Fred_Kroket schreef:
Je suggereert met je opmerking dat ik er totaal geen kaas van heb gegeten aangezien jij wel "in de echte wereld leeft"

Gewoon niet mekkeren als je foto van 10 euro per stuk (reken reiskosten, afschrijving van je auto, uurtarief, nabewerkingstijd allemaal maar uit als je uitgaat van een halve dag foto's maken en 10 foto's kan en klaar afgeven maar uit) Als je 100 euro rekent.

In plaats van zeuren omdat je logo er niet in staat kun je het beter zien als gratis reclame en een beetje meer een ondernemer zijn. Soms loop je dit risico en probeer het juist als iets positiefs te zien.

Hoe is iets reclame als er niet op staat wie de foto gemaakt heeft? Daar is het logo juist voor, hé :+.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:58

_San87_ schreef:
Fred_Kroket schreef:

Hoe is iets reclame als er niet op staat wie de foto gemaakt heeft? Daar is het logo juist voor, hé :+.

Ja en die staat in het originele topic... En als het er niet bij staat kun je een naamsvermelding vragen of ervoor zorgen dat de foto's niet voor online gebruik zijn. Dan geef je alleen afdrukken af en geen digitale bestanden.

Of laat iemand meer betalen voor je foto, dan kan het je geen ene zier schelen of er nog wel een logo opstaat... Logo's zijn zo 2008
Laatst bijgewerkt door Fred_Kroket op 20-07-14 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:59

Fred_Kroket schreef:
quartel schreef:

Jammer dat je niet leest hoor......dan zou je namelijk beter weten.

Ik heb het fatsoen ze te verkopen zonder logo maar dat kan je ook niet weten als je niet leest.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:02

quartel schreef:
Jammer dat je niet leest hoor......dan zou je namelijk beter weten.

Ik heb het fatsoen ze te verkopen zonder logo maar dat kan je ook niet weten als je niet leest.

Mooi voor je, maar jij leeft toch in die echte wereld, ik geef je een idee want je vroeg erom en kom je met zo'n suf antwoord. Beetje inhoudelijk reageren is er niet meer bij tegenwoordig. En beantwoord mijn vraag nog even, heb je betaald voor de muziek op je website en staat er wel een naamsvermelding bij?

Als je zonder naamsvermelding verkoopt moet je het zo doen dat het niet uitmaakt of het wel of niet wordt gebruikt. Reken dan gewoon 500 euro ex BTW voor een foto. Dan zorgt de afnemer er ook wel voor dat die unieke foto niet opnieuw wordt gebruikt en in zijn/haar bezit blijft.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:13

Last van de warmte fred???
Ik niet namelijk......misschien kan je nog iemand vinden die wel hapt vandaag, ik heb er namelijk niet zo een zin in gek genoeg :')

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:44

quartel schreef:
Last van de warmte fred???
Ik niet namelijk......misschien kan je nog iemand vinden die wel hapt vandaag, ik heb er namelijk niet zo een zin in gek genoeg :')

Lekker inhoudelijk, jammer dat je het persoonlijk opvat. Kom ie als fotograaf niet ver mee als je niet tegen kritiek kunt.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:06

Nog steeds geen oplossing gevonden? :\

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:25

Tessa_93 schreef:

Als je had gelezen had je gezien dat ze de voorwaarden deze week gaan aanpassen waardoor uitgelicht weer terug komt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:31

_San87_ schreef:
Fred_Kroket schreef:

Heb jij enig idee hoe reclame werkt? Zo te lezen niet, want anders liet je je als fotograaf niet zo uit in een dergelijk topic.
Want op basis van je uitlatingen hier, weet ik als potentiele klant wel voldoende (als ik nog eens een shoot wil, dan zoek ik een ander, genoeg mensen die leuke plaatjes kunnen schieten namelijk). En daarvoor heb ik geen logo nodig :n

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:37

En misschien moet jij niet zulke conclusies trekken zonder goed te kijken Wendy, san87 is geen fotograaf maar een kunstenares/ tekenaar.

En ik vind de toevoeging van san87 vrij nuttig in dit topic aangezien zij er juridisch wel wat kaas van gegeten heeft. En dan kun je vinden dat iedereen zeurt of wat dan ook, maar uiteindelijk gaat het erom dat er, ook juridisch, een oplossing voor het probleem gevonden wordt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:44

xSogno schreef:
En misschien moet jij niet zulke conclusies trekken zonder goed te kijken Wendy, san87 is geen fotograaf maar een kunstenares/ tekenaar.

En ik vind de toevoeging van san87 vrij nuttig in dit topic aangezien zij er juridisch wel wat kaas van gegeten heeft. En dan kun je vinden dat iedereen zeurt of wat dan ook, maar uiteindelijk gaat het erom dat er, ook juridisch, een oplossing voor het probleem gevonden wordt.

Het interesseert me niet wat ze maakt, ik word geen klant. Want dát is hoe reclame werkt. Persoonlijkheid, mond-op-mond reclame, allemaal veel belangrijker dan een logo.

Grappig trouwens, ik weet heel goed hoe dit juridisch in elkaar steekt. En juist daarom vind ik dat zij de zaak te eenzijdig belicht. Want juist wet- en regelgeving is veel minder simpel dan vaak gedacht wordt, er zijn meerdere perspectieven van belang.
En wat al terecht is opgemerkt, de manier waarop veel fotografen/kunstenaars het op dit moment toepassen (en de klanten er over informeren), staat de innovatie (waar uitgelicht een voorbeeld van is) in de weg.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:10

Mij interesseert het ook niet hoe een slechte ondernemer zijn zaakjes regelt, voor mij is dit nu een topic geworden om de fotografen te schiften, ik weet nu in ieder geval bij wie ik NIET moet zijn. Wat een geneuzel zeg en slechte reclame voor alle fotoshoots die gemaakt worden.

Heb trouwens nog nooit algemene voorwaardes ontvangen van een fotograaf die shoots komt doen, denk dat je als fotograaf juist blij moet zijn als de klant jou foto's op social media plaatst, gratis mond op mond reclame.....wat wil je nog meer als goede ondernemer ?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:22

Bassenqua schreef:
Mij interesseert het ook niet hoe een slechte ondernemer zijn zaakjes regelt, voor mij is dit nu een topic geworden om de fotografen te schiften, ik weet nu in ieder geval bij wie ik NIET moet zijn. Wat een geneuzel zeg en slechte reclame voor alle fotoshoots die gemaakt worden.

Heb trouwens nog nooit algemene voorwaardes ontvangen van een fotograaf die shoots komt doen, denk dat je als fotograaf juist blij moet zijn als de klant jou foto's op social media plaatst, gratis mond op mond reclame.....wat wil je nog meer als goede ondernemer ?

Nou ja, niet iedereen is slecht.....of bedoeld het slecht.....
Maar daar heb je wel een punt die ik zelf ook veel belangrijker vind.
Mond op mond doet meer dan zakelijke insteken.
Of iemand mij nou wel of geen leuk werk vind doen......maakt me weinig uit hoor.
Ik heb van klanten nog geen klachten en dat vind ik veel belangrijker dan wat dan ook.
Onderneming....klanten....ik vind het grote woorden hoor.
Er is ook nog zo iets als hobby gewoon omdat het leuk is om te doen.
Al die regels en wetgevingen.....prima hoor maar het is ook maar net hoe zwaar je aan dingen tilt.
Ik denk dat het economisch gezien niet in je voordeel werkt om op ieder slakje zout te strooien.
Maar goed....dat ben ik.....iemand anders zal daar een eigen inzicht in hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:17

Wendy schreef:
Heb jij enig idee hoe reclame werkt? Zo te lezen niet, want anders liet je je als fotograaf niet zo uit in een dergelijk topic.
Want op basis van je uitlatingen hier, weet ik als potentiele klant wel voldoende (als ik nog eens een shoot wil, dan zoek ik een ander, genoeg mensen die leuke plaatjes kunnen schieten namelijk). En daarvoor heb ik geen logo nodig :n
[/quote]
Ik weet wel hoe reclame werkt, hoor. Daarnaast maak ik geen foto's en werk ik ook niet in opdracht (wat veel mensen jammer vinden), dus ik weet niet waarom je jezelf als potentiële klant bestempelt en waarom ik mijn mening hier niet mag geven, wat ik voornamelijk doe is uitleggen waarom iets zo is.

Kijk, zo'n logo is gewoon reclame, de foto is gemaakt door. Makkelijk zat. Dat er meer vormen van reclame zijn lijkt me duidelijk. Echter is het logo wel één van de eerste dingen die opvallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:19

Overigens ben ik zelf heel schappelijk voor wat betreft het gebruik van mijn werk. Maar ik snap de kant van de fotograaf ook. Volgens mij is dat geen schande.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:22

Ymor schreef:
Tessa_93 schreef:

Als je had gelezen had je gezien dat ze de voorwaarden deze week gaan aanpassen waardoor uitgelicht weer terug komt.

Is dat een feit? Want met die voorwaarden ben ik niet akkoord.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:24

Gini schreef:
Ymor schreef:

Is dat een feit? Want met die voorwaarden ben ik niet akkoord.

Ik neem toch aan van niet. Want ik ben er ook niet mee akkoord.

Shadow0

Re: [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:33

Ik ben wel benieuwd of jullie ook op andere sites zitten, en of daar voorwaarden zijn waar jullie wel akkoord mee zijn? Voor zover ik na heb kunnen gaan gelden op vrijwel alle bekende Nederlandstalige sites namelijk vergelijkbare voorwaarden, waarbij deze nog redelijk aan de voorzichtige kant zitten. Dus ik ben zeer benieuwd naar alternatieven?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:02

Als je gebruik blijft maken van de site ga je automatisch akkoord. Mocht je niet akkoord willen gaan dan kan je geen gebruik meer maken van de website. Wel kan je schijnbaar kenbaar maken dat je forto's niet gebruikt mogen worden. Dan is het toch prima?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:07

En mijn berichten dan? En waarom op andere websites? Bokt Facebook kan ik nog begrijpen, maar hoe de voorwaarde nu geformuleerd is wilt dat zeggen dat het Boktbeheer de inhoud van berichten en foto's zomaar overal op het wereldwijde web kunnen en mogen verspreiden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:12

Klopt Gini, net als alle andere fora ;) dus het beste is gewoon zelf je algemene voorwaarden naar je eigen klanten aanpassen (dus dat ze jouw foto's niet mogen plaatsen) en weggaan van bokt, dan heb je er ook geen last meer van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:17

Gini: denk ook aan indexering door zoekmachines.

Maar heb je voorbeelden van voorwaarden waarin het anders geregeld is? Ben je op andere sites actief waar je je wel in de voorwaarden kunt vinden?