Monddood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Monddood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:08

Dat valt mee quera, anders had de BZ wel minder leden gehad.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:09

Ik heb de brieven gezien die er voor een bezwaar zijn uit gegaan en dan heb ik al zoiets van laat maar. Voor die sturende pb/ ow is dat te veel werk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:15

In 2012 zijn er tot nu toe 49 bezwaren ingediend. In 2011 waren het er 62.
Maar wij hebben verder geen zicht op hoe dit zich verhoudt met de uitgedeelde OW's/bans, want dat aantal weten we niet.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:15

Dat zijn er een stuk meer :') dat is 1 ding wat zeker is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:17

Geen idee :D
Ik weet ook niet of daar überhaupt cijfers bekend van zijn eigenlijk.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:18

We hadden een banlijst. Maar voor ons niet zichtbaar maar wie weet achter de schermen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:19

Ik weet ook niet of daar cijfers van zijn. Gooi het even in de groep of dat te achterhalen is :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:20

quera schreef:
Ik heb de brieven gezien die er voor een bezwaar zijn uit gegaan en dan heb ik al zoiets van laat maar. Voor die sturende pb/ ow is dat te veel werk.

Maar dan stem je dus wél met jouw ban/OW in dat je het ermee eens bent. :7

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:20

Ja, maar de banlijst was ook niet compleet omdat 1e OW's daar niet instonden. En daar hebben wij wel bezwaren op gehad.
Maar goed, Angela kijkt even verder. Mij is het niet bekend, maar wij kunnen ook niet overal achter de schermen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:21

Winged schreef:
quera schreef:

Maar dan stem je dus wél met jouw ban/OW in dat je het ermee eens bent. :7

Ja nadat ik de bezwaarschriften heb gezien wel. Het is best veel werk. En dan ben je nog niet eens zeker dat het terug gedraaid word :)

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:21

Amanda schreef:
... Omdat we er blanco in gaan (we hebben van tevoren geen informatie), duurt het misschien wat lang, maar we kunnen het hierdoor wel objectief bekijken en zorgvuldig tot een uitspraak komen.

Qua ban-motivatie ben je wel blanco, maar als actieve bokker ken je normaal gezien de "geslagen hond" toch ?
Even onze oude bekende recente jaarban erbij halen ... als deze bokker niet in je smaak valt, ben je dan niet eerder geneigd de ban gerechtvaardigd te vinden. Waarbij een lid van de bezwaarcommissie, die de grapjes van ons voorbeeld wel kan smaken, dan eerder een ban overroepen vindt.

Hoe zorgen jullie dan voor een neutrale blik op de feiten ?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:25

quera schreef:
Ja nadat ik de bezwaarschriften heb gezien wel. Het is best veel werk. En dan ben je nog niet eens zeker dat het terug gedraaid word :)

Dat kan ik mij indenken, vooral omdat er eigenlijk vrij weinig terug gedraaid wordt. Maar ik heb dan de bezwaarschriften eigenlijk nog nooit echt goed bekeken. :o Maar toch: Als je een dag of week ban hebt is de schade nog wel te overzien lijkt mij. Als het een maand wordt is het wel de moeite om - mocht je in je gelijk staan - toch te gaan schrijven. Tijd genoeg voor in die maand :))

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:28

rea schreef:
Amanda schreef:
... Omdat we er blanco in gaan (we hebben van tevoren geen informatie), duurt het misschien wat lang, maar we kunnen het hierdoor wel objectief bekijken en zorgvuldig tot een uitspraak komen.

Qua ban-motivatie ben je wel blanco, maar als actieve bokker ken je normaal gezien de "geslagen hond" toch ?
Even onze oude bekende recente jaarban erbij halen ... als deze bokker niet in je smaak valt, ben je dan niet eerder geneigd de ban gerechtvaardigd te vinden. Waarbij een lid van de bezwaarcommissie, die de grapjes van ons voorbeeld wel kan smaken, dan eerder een ban overroepen vindt.

Goede vraag :j , ik wil een goed antwoord geven maar ik moet even nadenken over hoe ik dat duidelijk formuleer, ik kom er nog op terug.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:12

Ben je als BZCer,niet pas blanco,als je geen bokt account hebt? ,en geld dit voor de mod`s niet ook?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:18

PG: Klopt eigenlijk wel, maarja.. .Waarom iemand laten modden/BZ-en als je het platform niet kent?

Gevoel en achtergrond moeten bij deze taken simpelweg 'uitgeschakeld' worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:19

papagroom schreef:
Ben je als BZCer,niet pas blanco,als je geen bokt account hebt? ,en geld dit voor de mod`s niet ook?

Natuurlijk. Als ik Mod zou zijn of lid van de BZC zal ik jou niet snel straffen, omdat wij wel dezelfde soort humor hebben en wij het vaak met elkaar eens zijn. :D En dat heeft bijna iedereen natuurlijk op Bokt. Je hebt nu éénmaal je voorkeuren ;) .
Ik heb ook vaak discussies bijv. in de bit/bitloze topics gehad. Ik weet zeker dat een moderator die bitloos rijdt, mij sneller zal willen straffen als een moderator van het andere "kamp", even als voorbeeld. Die bitloze moderator vindt mij waarschijnlijk vervelend, dus kan minder snel "hebben" van mij. Ik geloof niet in de neutraliteit/objectiviteit van moderators.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:26

En daarom doen we dit werk met elkaar en niet alleen, zodat je continu een check hebt. We gaan echt niet over 1 nacht ijs wanneer we een bezwaar behandelen, en we werken ook nooit alleen om die reden. Ook als je mensen van buiten bokt dit werk zou laten doen blijft het mensenwerk en is pure objectiviteit en 100 % neutraliteit niet mogelijk.

Wil trouwens wel even rechtzetten, de BZC "straft" geen mensen, wij bekijken of een bezwaar wel of niet terecht is. Wij kunnen en mogen zelf geen sancties uitdelen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:33

En dat overleg gaat ook zo bij de moderators. Voor een PB is niet altijd overleg, maar voor een OW zijn minimaal 7 stemmen nodig, en als we zien dat de neuzen niet dezelfde kant op staan, kijken we nog veel langer en zorgvuldiger over wat de juiste oplossing is.

Daarmee bedoel ik: als er iets voorbij komt dat OW waardig is, en het wordt voorgelegd of daar een OW voor gegeven moet worden, en er zijn direct 10 moderators die achter een OW staan, dan zal de OW er na die stemmen uit gaan. Wordt iets voorgelegd waarbij bij 10 stemmen er 6 voor zijn, en 4 tegen, dan is het echt niet zo dat bij 7 stemmen voor meteen de OW eruit gaat. Dan kijken we nog sterker naar de argumenten van de voors en de tegens, en kijken of een andere oplossing misschien beter is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:34

Electra63 schreef:
Natuurlijk. Als ik Mod zou zijn of lid van de BZC zal ik jou niet snel straffen, omdat wij wel dezelfde soort humor hebben en wij het vaak met elkaar eens zijn. :D En dat heeft bijna iedereen natuurlijk op Bokt. Je hebt nu éénmaal je voorkeuren ;) .

Een besluit wordt niet door 1 mod genomen. Er zijn minstens 7 mods (bij voorkeur meer, anno 2010) nodig voor een besluit. En daar komen wel echt pittige discussies voorbij waarom wel/niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:36

En bij de BZC moet iedereen naar de zaak gekeken hebben voor we tot een besluit komen :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:28

Citaat:

Ik zie dat een aantal collega's me al voor zijn geweest :P

Ik "ken" zelf lang niet alle "geslagen honden" Als ze al eens een bezwaar hebben aangetekend natuurlijk wel maar het is niet zo dat ik ze daarna ga volgen oid.
Ik persoonlijk vind het een vreemde veronderstelling dat wanneer iemand niet in mijn smaak zou vallen dat ik dan eerder een ban gerechtvaardigd zou vinden.
Ik kan dat heel goed uitschakelen. En zover ik voor mijn medemidjes kan spreken kunnen zij dat ook.
Wanneer we iemand persoonlijk kennen doen we niet mee met een bemiddeling of bezwaar.

Kan ik bewijzen dat ik daar neutraal naar kan kijken? Ik denk het niet. Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten bewijzen.
In het dagelijks leven ben ik leerkracht en moet ik ook professioneel omgaan met de verschillen tussen kinderen.
Kan ik bewijzen dat ik naar ieder kind neutraal kijk? Ik denk het niet, je mag het wel veronderstellen als ouder.
Je mag ook altijd bij me komen om me uitleg te vragen over de behandeling van je kind. Over andermans kind doe ik geen uitspraak.

We nemen als team een beslissing, om partijdigheid uit te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:54

't Is wel weer duidelijk: aan het team ligt het niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:00

Ik geloof zeker, dat het merendeel van de moderators de intentie heeft om eerlijk en neutraal te zijn, maar dat zal niet altijd gebeuren. Een leerkracht moet inderdaad professioneel omgaan met kinderen, maar daar ben je dan voor opgeleid en ook daar gebeurt het niet altijd, ook (sommige) leerkrachten hebben een voorkeur voor bepaalde kinderen of kunnen de éne dag meer hebben van een kind, als de andere dag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:09

justkid schreef:
We nemen als team een beslissing, om partijdigheid uit te sluiten.

Maar dat je meerdere mensen in een team hebt is absoluut geen garantie voor een objectieve meningsvorming. Het rationaliseren wat vaak gebeurt (namelijk het achteraf bedenken van een verklaring voor een slotje of bepaald ingrijpen, zelfs als die niet aan de orde is) vind ik zorgelijk, en ik heb wel de indruk dat het team teveel vertrouwt op het 'we zijn met meerdere mensen dus dan komt het wel goed' en daarom niet altijd kritisch genoeg kijkt naar zichzelf.

Wat betreft partijdigheid: ik heb niet de indruk dat Bokt erg partijdig is qua vriendjespolitiek. Maar ik denk wel dat een sterke loyaliteit is tussen de teamleden onderling, waardoor mensen (gedeeltelijk onbewust) toch geneigd zijn om de kant van de al genomen beslissing te kiezen. En ook om niet altijd kritische noten te uiten, want dat kan de onderlinge sfeer verpesten.

Ook het luisteren naar de gebruikers roept soms toch een beetje associaties op met woordvoerders met communicatietraining: netjes aanhoren, vriendelijk en begrijpend reageren, indien nodig excuus aanbieden, beterschap beloven... alleen dat zegt niets over wat er vervolgens mee gebeurt. Kassa en Radar voeren immers al tientallen jaren exact dezelfde discussies met verzekeraars en telefoonproviders, de NS belooft elk jaar dat het nu wel goed gaat met slecht weer (en laten we het over de politiek maar niet hebben :) ) - en elke keer blijkt het toch niet te veranderen.

Er is een groot verschil tussen het reageren op incidenten en het (als daar om gevraagd wordt) per keer nog eens herbeoordelen, en het structureel bekijken en evalueren van het eigen beleid en het handelen. Dat eerste, dat gebeurt wel. Maar of de stap naar het tweede ook gemaakt wordt? Daar is voor de gebruikers in elk geval geen enkel zicht op, laat staan controle.

Bovenstaande punten zijn trouwens helemaal niet uniek voor Bokt. Ze treden in bijna alle teams op. Maar als je je daar niet bewust van bent, en niet heel zorgvuldig zorgt dat je die valkuilen vermijdt en voortdurend bewust moeite blijft doen om kritiek de ruimte te geven, blijkt keer op keer weer dat teams toch makkelijk de andere kant van het verhaal uit het oog verliezen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:52

Nee, het zal nooit 100% objectief worden, zelf als zouden we heel bokt naar alles laten kijken, dan nog is het niet objectief. Helaas is het niet mogelijk (of in ieder geval niet betaalbaar en foutvrij) om een computerprogramma te schrijven dat objectief kan modden, dus jullie moeten het toch met ons doen.

We kijken in ieder geval regelmatig naar het bestaande beleid, hoe dat wordt uitgevoerd, of het het nog wel van nu is. Daar zitten constant dingen tussen die veranderen, maar daar is voor de schermen niet altijd direct iets van te merken. We gaan natuurlijk ook geen gebruikers aanschrijven van "he, vorig jaar had je hier een OW voor ontvangen, maar we zien het nu anders, dus er is niets aan de hand".