[Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:56

Wat ik mij afvraag is dat het allemaal leuk en aardig is dat jullie dit in je voorwaarde opnemen, maar maakt het dat dan wettelijk ook meteem toegestaan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:28

_San87_ schreef:
BartVB schreef:
Als je iets plaatst op Bokt.nl geef je Bokt.nl toestemming om deze inhoud te gebruiken (een onbeperkt gebruiksrecht), inclusief het recht van sublicentie aan derden. Dit is nodig om bijvoorbeeld foto's weer te kunnen geven op de voorpagina of om interessante informatie op Bokt.nl aan te kondigen op andere websites. Dit gebruiksrecht is voor onbepaalde tijd en kan niet worden ingetrokken. Ook blijft dit gebruiksrecht bestaan als je stopt met gebruik van de site.

Goed stuk, Bart, erg duidelijk. Wel heb ik twijfels over bovenstaande.

Met deze regel zou bokt dus een persoonlijk bericht of een foto op eender welke site kunnen publiceren? Dat vind ik geen goede regel!
Verder moet je ook even nakijken hoe het zit met het veranderen/toevoegen van algemene voorwaarden bij al geregistreerde gebruikers. Dat gaat normaal gezien ook niet zo 1 2 3. Ofwel moet je het dan mogelijk maken dat mensen zich kunnen uitschrijven op bokt wanneer ze niet akkoord gaan met de achteraf opgelegde voorwaarden. En dat gaat in het huidige beleid ook moeilijk tot niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:16

Sorry Bart, maar zoals jij het wilt in het door mij gequotte stukje is niet correct.

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:39

Jammer...al die drukte om een paar over het paard getilde amateurfotografen... :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:57

Zo, de toon is weer gezet, hé, bandosx.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:05

Heeft niks met "over paard getilde amateurfotografen" te maken. Ik ben geen fotograaf, maar iemand met een camera. En toch zal ik ook niet amused zijn om de plaatjes die ik schiet bewerkt ergens terug te zien. En voor mij valt onder bewerken ook logo's weghalen en foto bijsnijden.
Mocht dit echt een doorgedrukte regel worden ga ik heel goed nadenken of ik uberhaupt nog wel foto's ooit op bokt ga plaatsen. Want ik vraag me nog steeds af of dit opnemen in de algemene voorwaarden wel rechtsgeldig is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:15

Hebben jullie voorbeelden van gratis sites waar het anders geregeld is? Deze voorgestelde voorwaarden zijn namelijk mede gebaseerd op die van andere fora en sites, en daarbij zijn wij meestal aan de voorzichtige kant gaan zitten, die voorwaarden gaan meestal verder.

Delen jullie foto's op andere plekken? Op welke manieren hebben die het geregeld? Goede voorbeelden zijn welkom :j

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:21

De enige tip die ik heb voor mensen die niet willen dat hun foto's opeens ergens opduiken is erg simpel,gewoon lekker je foto's voor jezelf houden,ik fotografeer zelf ook graag paarden en mij zal het een biet zijn wat er mee gebeurd,ze zijn hier ook wel eens opgedoken maar ook in diverse bladen,prima ik voel me er mee vereerd,tijden veranderen,dus denk ik dat de fotografie erg achterloopt

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:22

Ik neem ook aan dAt de mensen die zich er wel druk om maken ook niks downloaden aan muziek en films en daar allemaal netjes voor betalen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:30

bandosx schreef:
De enige tip die ik heb voor mensen die niet willen dat hun foto's opeens ergens opduiken is erg simpel,gewoon lekker je foto's voor jezelf houden,ik fotografeer zelf ook graag paarden en mij zal het een biet zijn wat er mee gebeurd,ze zijn hier ook wel eens opgedoken maar ook in diverse bladen,prima ik voel me er mee vereerd,tijden veranderen,dus denk ik dat de fotografie erg achterloopt

Succes met geld verdienen als fotograaf als je alles 'lekker voor jezelf houdt'.. En bladen dienen te betalen voor een publicatie, niet zomaar te gebruiken. Dat is net zo goed stelen als het downloaden van muziek en films, zoals jij het mooi zegt. Denk dat Tarantino niet 'vereerd' is als zijn film word gedownload en wordt laten zien binnen een school ;). Of bij het koningshuis, for that matter.
Ik kan uit jou tekst op maken dat jij niet fotografeert als hoofdberoep, dan zou je wel anders roepen.

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:36

Van de foto's die hier op bokt gebruikt worden lijkt het mij dan vrij makkelijk na te gaan wie de foto hier als eerste gedeeld heeft,misschien is het dan een idee die mensen aan te pakken?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:39

bandosx schreef:
Van de foto's die hier op bokt gebruikt worden lijkt het mij dan vrij makkelijk na te gaan wie de foto hier als eerste gedeeld heeft,misschien is het dan een idee die mensen aan te pakken?

Lijkt me niet, als een foto eenmaal gedeeld wordt is het erg lastig om na te gaan van wie deze kwam. En dit zorgt weer voor veel extra werk voor Bokt, wat ook niet de bedoeling is.

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:02

Nee niet voor bokt,dat lijkt mijnwerk voor de fotograaf in kwestie,meestal weet de fotograaf nog wel van welke shoot het geweest is,dan is de koper van de foto toch snel achterhaald,daarnaast blijf ik bij het idee dat de wet wel verandert mag worden,als een klant betaald voor een foto,mag hij er mee doen wat hij wil,maar goed dat is mijn mening

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:15

Nee, een klant mag er niet mee doen wat hij of zij wil. Gelukkig maar.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:24

IMANDRA schreef:
Succes met geld verdienen als fotograaf als je alles 'lekker voor jezelf houdt'.. En bladen dienen te betalen voor een publicatie, niet zomaar te gebruiken. Dat is net zo goed stelen als het downloaden van muziek en films, zoals jij het mooi zegt. Denk dat Tarantino niet 'vereerd' is als zijn film word gedownload en wordt laten zien binnen een school ;). Of bij het koningshuis, for that matter.
Ik kan uit jou tekst op maken dat jij niet fotografeert als hoofdberoep, dan zou je wel anders roepen.

Dat kan prima hoor, dan moet jij als fotograaf ervoor zorgen dat je foto's op jouw voorwaarden worden getoond. En een jurist er achteraan gooien als dat niet gebeurd.

Als je dat niet kunt betalen moet je beter fotograferen zodat je meer geld kunt vragen voor je opdrachten zodat je die jurist kunt betalen als het niet gaat zoals jij wilt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:27

bandosx schreef:
Nee niet voor bokt,dat lijkt mijnwerk voor de fotograaf in kwestie,meestal weet de fotograaf nog wel van welke shoot het geweest is,dan is de koper van de foto toch snel achterhaald,daarnaast blijf ik bij het idee dat de wet wel verandert mag worden,als een klant betaald voor een foto,mag hij er mee doen wat hij wil,maar goed dat is mijn mening

Klopt in de meeste gevallen, maar stel dat een paard wordt doorverkocht en de nieuwe eigenaar krijgt de foto's ook?

En waarom zou een fotograaf zijn/haar rechten afstaan? Bij een schilderij of kunstwerk wordt dit toch ook niet gedaan? Je moet je bedenken dat door de rechten af te staan kan er ALLES met de foto gebeuren, uitknippen, bewerken etcetera. Door de rechten zélf te houden voorkom je dit. Want of je de rechten nu afstaat of niet, je zal toch bekend staan als de maker van de foto. En als de foto dan 'vernachelt' wordt..

Fred_Kroket schreef:
IMANDRA schreef:

Dat kan prima hoor, dan moet jij als fotograaf ervoor zorgen dat je foto's op jouw voorwaarden worden getoond. En een jurist er achteraan gooien als dat niet gebeurd.

Als je dat niet kunt betalen moet je beter fotograferen zodat je meer geld kunt vragen voor je opdrachten zodat je die jurist kunt betalen als het niet gaat zoals jij wilt.

Ik bedoelde meer dat als je geen enkele foto weggeeft, dus ook niet aan klanten ;). Maar je hebt wel gelijk.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:33

IMANDRA schreef:

Ik bedoelde meer dat als je geen enkele foto weggeeft, dus ook niet aan klanten ;). Maar je hebt wel gelijk.[/quote]

En dan zou ik mezelf op een andere doelgroep gaan richten dan mensen met paarden die hun foto's graag willen laten zien op een medium of social media. Je zou ook kunnen denken, die foto's die getoond worden zijn bewerkt (logo eruit) maar levert me wel weer gratis reclame op als mensen het mooi vinden.

Dus hoeveel levert het je op en hoeveel afbreuk levert het dan op?

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:36

Dan zal de fotograaf toch zoals edje frikadel al zegt er echt werk van moeten gaan maken ook als t paard verkocht word mogen de foto's niet over gaan!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:36

_San87_ schreef:

Dat is de manier waarop de wet nu standaard werkt - je kunt in onderling overleg andere afspraken maken, en er zijn ook genoeg geluiden van mensen die dat willen. Niet alleen maar klanten bovendien. Zelfs Neelie Kroes heeft aangegeven dat het auteursrecht in de huidige vorm innovatie en de mogelijkheid om te verdienen eerder in de weg staat dan dat het helpt, en heeft opgeroepen om die wet meer te laten aansluiten bij de nieuwe mogelijkheden en wensen.

Zelf vind ik het helemaal niet gek dat je als je voor een opdracht betaalt, je ook het volledige gebruiksrecht krijgt. Bij websites levert het bv vaak grote problemen op als daar geen goede afspraken over zijn, en de schade die je hebt als je als klant je website niet mag verhuizen terwijl de ontwerper niet aan je wensen kan voldoen is erg groot.
Dat geldt ook voor alle vormgevingsopdrachten: als jij iemand inhuurt om een huisstijl te ontwerpen, is het essentieel dat je afspreekt dat wat daar uitkomt voor jouw onderneming is, en niet voor de maker om het door te verkopen aan de concurrent. Goed opletten dus, en er zijn wel degelijk situaties waarin het heel onwenselijk is (en zelfs onwerkbaar) als je voor opdrachten betaalt en toch het werk niet mag gebruiken waarvoor je het nodig hebt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:41

@Shadow0: Dat klopt ook wel, maar ik zie wel degelijk een verschil tussen 'gewone' klanten en bedrijfsopdrachten. Een gewone klant zal bij mij absoluut niet snel volledig gebruiksrecht krijgen, simpelweg omdat dit mij kan schaden als er niet goed met mijn foto's wordt omgegaan. Een bedrijf zal hier meer voor opletten.

@Fred_kroket: Weet ik, mijn foto's mogen ook gewoon op bokt/facebook/waardanook gedeeld worden, heb er verder geen problemen mee zo lang er aan mijn voorwaarden voldaan wordt. Want een foto zonder logo, daar weet men de fotograaf niet op, dus dan is het al geen nuttige reclame meer. En als een foto wordt bewerkt dan kan hier een kwalitatief slechte foto uitkomen, wat ook geen goede reclame is voor mijn diensten.

@bandosx: Het enige wat een fotograaf kan doen is dit in de algemene voorwaarden opnemen. Of de klant zich hieraan houdt is een tweede. En een fotograaf kan natuurlijk niet al zijn opdrachtgevers nalopen of er toevallig een paard incl. foto's wordt verkocht. Als deze hier achterkomt wordt er natuurlijk wel wat aan gedaan, maar dan moet het wel ontdekt worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:41

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:

Dat is de manier waarop de wet nu standaard werkt - je kunt in onderling overleg andere afspraken maken, en er zijn ook genoeg geluiden van mensen die dat willen. Niet alleen maar klanten bovendien. Zelfs Neelie Kroes heeft aangegeven dat het auteursrecht in de huidige vorm innovatie en de mogelijkheid om te verdienen eerder in de weg staat dan dat het helpt, en heeft opgeroepen om die wet meer te laten aansluiten bij de nieuwe mogelijkheden en wensen.

Zelf vind ik het helemaal niet gek dat je als je voor een opdracht betaalt, je ook het volledige gebruiksrecht krijgt. Bij websites levert het bv vaak grote problemen op als daar geen goede afspraken over zijn, en de schade die je hebt als je als klant je website niet mag verhuizen terwijl de ontwerper niet aan je wensen kan voldoen is erg groot.
Dat geldt ook voor alle vormgevingsopdrachten: als jij iemand inhuurt om een huisstijl te ontwerpen, is het essentieel dat je afspreekt dat wat daar uitkomt voor jouw onderneming is, en niet voor de maker om het door te verkopen aan de concurrent. Goed opletten dus, en er zijn wel degelijk situaties waarin het heel onwenselijk is (en zelfs onwerkbaar) als je voor opdrachten betaalt en toch het werk niet mag gebruiken waarvoor je het nodig hebt.

Daar kunnen toch gewoon afspraken over worden gemaakt :?. De wet laat daar ook gewoon ruimte toe, hoor.

Het volledige gebruiksrecht is prima te bedingen, zal iets meer kosten, maar is niet onmogelijk. De uitzonderingen in de wet op het volledige gebruiksrecht zijn heel terecht, vind ik.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:43

Ik vind het sowieso nogal een futiliteit.. hoeveel betaalt men hier voor een fotoshoot gemiddeld... 100 euro en wat reiskosten? Of nog een beetje meer misschien max 250 euro voor 8 tot 10 foto's en een hele dag werk nog reiskosten erbij?

Volgens mij levert het je meer geld op en gratis reclame op zo'n medium als bokt als je die paar naamsvermeldingen achterwege laat en dat auteursrecht lekker laat zitten...

Bandosx waar jij het in hemelsnaam over hebt weet ik echt niet, paarden die verkocht worden mogen de foto's niet mee naar de andere eigenaar... Het zijn toch niet de foto's van een paard, die heeft toch niet betaald...

Als ik foto's heb van mijn paard en ik verkoop dat paard blijven het mijn foto's.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:44

Fred_Kroket schreef:
Ik vind het sowieso nogal een futiliteit.. hoeveel betaalt men hier voor een fotoshoot gemiddeld... 100 euro en wat reiskosten? Of nog een beetje meer misschien max 250 euro voor 8 tot 10 foto's en een hele dag werk nog reiskosten erbij?

:') sure :')
In de echte wereld gaan dingen toch heel anders hoor

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:45

_San87_ schreef:
Daar kunnen toch gewoon afspraken over worden gemaakt :?. De wet laat daar ook gewoon ruimte toe, hoor.

Inderdaad :j Maar die nuance dreigde even verloren te gaan, omdat het soms net lijkt alsof de vorm van de wet (alles bij de fotograaf) de enige mogelijkheid is, of altijd de beste oplossing. Dat is het overduidelijk niet, dus ik denk dat het handig is als iedereen zelf goed nadenkt over wat men wil. En het lijkt me ook heel verstandig als fotografen daar goed over overleggen. En webdesigners. Want nu wordt er toch wat vaak ingespeeld op de onwetendheid van klanten en dat vind ik dan weer jammer - mensen denken voor iets te betalen en komen pas later achter de beperkingen.

Ook dat soort zaken kunnen je goede naam schaden :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:47

quartel schreef:
Fred_Kroket schreef:

:') sure :')
In de echte wereld gaan dingen toch heel anders hoor

Hoef je mij niet te vertellen :) Ik weet er meer van dan jij denkt. Dus vertel mij er maar even over hoe het op bokt zou moeten en wat de doorsnee fotograaf rekent...

Betaal jij auteursrechten voor de muziek op je website trouwens en staat de naam ervan vermeld?
Laatst bijgewerkt door Fred_Kroket op 20-07-14 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt