Voorbeelden mogen besproken worden als het niet wordt gebruikt om een mod echt af te zeiken, en als het openbaar te zien is. Een vraag 'goh, waarom is dit topic op slot maar die niet?' is nog wel geschikt, daar kunnen wij waarschijnlijk ook openbaar uitleg over geven. En algemene vragen mogen ook, zoals 'ik heb gezien dat alle berichten met een persoonlijke aanval verwijderd werden vroeger, nu blijft er veel meer staan volgens mij, hoe zit dat?' Ook daar kunnen we uitleg over geven, omdat de vraag algemeen is.
De grens ligt bij privécommunicatie over individuele sancties. Zodra iets via PB verloopt mag het niet openbaar. Wij kunnen (en willen) daar niet op ingaan uit privacy-overwegingen (jullie privacy!), en dat betekent automatisch dat er nooit een discussie uit kan voortkomen, hooguit een bult commentaar zonder dat wij inhoudelijk kunnen reageren. Dat levert niemand iets op, behalve de mensen die even hun gal wilden spuwen. En dat is niet het doel van FZ.
Ik begrijp dat het voelt als een doofpot als wij zeggen 'doe dat via PB', ik snap echt wel hoe dat overkomt. Ook als we hier berichten weghalen. Maar via PB kunnen wij wél die uitleg geven en erop ingaan, dat is de reden dat we het via die weg doen. Ik zou het zelf ook fijn vinden om zaken openbaar te bespreken of toe te lichten, maar ik vind het onacceptabel om berichten of eerdere waarschuwingen van gebruikers openbaar te maken. Ook niet als jij het prima zou vinden, want ik voel me daar zelf al bezwaard over.
En we gaan graag in discussie, we maken beslist fouten en het is alleen maar fijn als we daarop gewezen worden. Maar FZ is er niet om ons af te kunnen zeiken of keihard te bekritiseren zonder dat wij erop in kunnen gaan. Vandaar dat we de grens trekken bij zaken waar wij niet inhoudelijk op kunnen reageren. Dat is niet leuk, maar ik zie zelf geen andere mogelijkheid waarbij we het wél kunnen bespreken zónder privéinformatie te delen. Jij wel?