[Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:19

Ik blijf het jammer vinden. Het was weliswaar een visitekaart voor Bokt, maar ook heel waardevol voor de al lang bestaande gebruikers. Er zijn tegenwoordig zoveel fototopics, ook in fora waar ik nooit kom, en door Uitgelicht werd ik attent gemaakt op prachtige foto's en veel interessante info die ik anders compleet gemist zou hebben. De topics vond ik daarnaast juist fijne reclame voor legio fotografen. Ik hoop dat er een werkbare oplossing gevonden wordt :) . Het is zomervakantieperiode, dus het zal een tijdje duren voor er meer bekend is :) .

IMANDRA

Re: [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:30

Even voor de duidelijkheid: als jij een fotoreportage boekt dan ligt het auteursrecht bij de fotograaf en heb jij ze in een soort bruikleen. Als een fotograaf zegt dat je de foto's ergens niet mag plaatsen dan mag je dat niet. Doe je dat wel, dan kan je een flinke rekening verwachten.
De foto's zijn dus niet van JOU maar van de fotograaf tenzij anders afgesproken (en meestal moet je flink betalen wil je alle gebruiksrechten voor een foto halen)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:53

IMANDRA schreef:
Even voor de duidelijkheid: als jij een fotoreportage boekt dan ligt het auteursrecht bij de fotograaf en heb jij ze in een soort bruikleen. Als een fotograaf zegt dat je de foto's ergens niet mag plaatsen dan mag je dat niet. Doe je dat wel, dan kan je een flinke rekening verwachten.
De foto's zijn dus niet van JOU maar van de fotograaf tenzij anders afgesproken (en meestal moet je flink betalen wil je alle gebruiksrechten voor een foto halen)

Had ik dat geweten had ik nu rijk kunnen zijn :')
Grapje hoor....ik zou niet durven :D
Stomme regels ook allemaal..........ik ga liever lekker ontspannen met de mensen om.
Blijft het dan ook lekker op mijn eigen idiote manier aanpakken :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:59

quartel schreef:
IMANDRA schreef:

Had ik dat geweten had ik nu rijk kunnen zijn :')
Grapje hoor....ik zou niet durven :D
Stomme regels ook allemaal..........ik ga liever lekker ontspannen met de mensen om.
Blijft het dan ook lekker op mijn eigen idiote manier aanpakken :D

Haha wat ik zei is allemaal officieel hoor. Zodra het webformaten en geen originelen betreft mogen mijn klanten de foto's waar dan ook plaatsen, zo lang ze het logo er op laten staan. En een keer een vergissing met een grote resolutie is ook niet zo erg zo lang ze deze maar weghalen :p.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:48

Waarom doet bokt nou zo moeilijk. Gewoon het logo erop laten staan. Simpel toch? Hoezo moet er naar een oplossing gezocht worden?

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:53

Ik hoop inderdaad ook dat het weer terugkomt, en bijvoorbeeld de copyrighthouder wordt gevraagd om de uitsnede te maken of dergelijke....
Ik heb twee klanten getrokken als beginnende fotograaf dmv 1x in uitgelicht te staan. :=

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:27

Wat ik niet snap is dat als jij foto's laat maken, je daar voor betaalt.
Mij lijkt het, dat de foto's dan van jou zijn, omdat je ze gekocht hebt.

Misschien zie ik dit te zwart wit, maar zo denk ik..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:40

Je koopt dan de foto, niet de rechten (dat zou er dan heel expliciet bij moeten staan en daar zal de prijs dan ook naar zijn, als fotografen daar al mee akkoord gaan :D ).

Dus nee, zo simpel werkt het helaas niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:46

Inderdaad, als je niets afspreekt koop je niet de rechten. Overigens is het volgens mij niet zo heel onmogelijk om dat anders af te spreken - als je gewoon een goede uurvergoeding afspreekt zou dat moeten kunnen. Dan kunnen de fotografen in hun onderhoud voorzien en de klanten de foto's gebruiken.

Maar je moet het wel vooraf duidelijk en op papier afspreken :j

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:10

Ah okee, duidelijk, bedankt!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 12:15

Wat IMANDRA hierboven aangeeft is het grootste deel van het probleem waar het hier over gaat. Wij weten niet wat er afgesproken is tussen fotograaf en gebruiker, ook is niet 100% duidelijk wat de afspraak is tussen de plaatser van een foto en Bokt.nl zelf. Om dit laatste duidelijk te maken en om te zorgen dat onduidelijke afspraken tussen de plaatser van een foto en de fotograaf niet ons probleem wordt zijn er gebruikersvoorwaarden nodig. Daar hebben we op zitten studeren en hieronder staat een concept versie daarvan. We hebben geprobeerd alles leesbaar en kort te houden. Ik ben redelijk wat teksten tegengekomen waar echt niet doorheen te komen was door de juridische taal en die pagina's en pagina's lang waren met een hoop onzinnige, overbodige en onnodig beperkende voorwaarden.

Wat de foto's betreft komen we uit op een gebruiksrecht uit. Dat lijkt eigenlijk de enige manier om dit juridisch sluitend af te dekken. We hebben een poging gedaan om het allemaal niet te eenzijdig/beperkend te maken maar het blijven onvriendelijke/juridische teksten, hoe je het ook wendt of keert.

Citaat:
Deze overeenkomst is van toepassing op de dienst die wij, Bokt.nl, jou leveren. Deze overeenkomst gaat in zodra je de site gebruikt en blijft voor onbepaalde tijd geldig. Bokt.nl mag deze voorwaarden aanpassen. De wijzigingen zullen we minimaal zeven dagen van te voren aankondigen via de site. Als je de site blijft gebruiken stem je in met de wijzigingen. De meest recente versie is altijd te vinden via [link]

We hebben geprobeerd deze voorwaarden zo leesbaar mogelijk te houden. Als je echter vragen of problemen hebt met deze voorwaarden of met wijzigingen, neem dan contact [link] met ons op.

Je account is strikt persoonlijk. Gebruik een goed wachtwoord en geef anderen geen toegang tot je account. Jij bent verantwoordelijk voor alles dat via jouw account gebeurt tenzij je hebt gemeld dat iemand anders op de hoogte is van je wachtwoord.

Op Bokt.nl houd je je aan de Nederlandse wet. Ook houd je je aan de Bokt.nl regels [link]. Als je je niet aan de regels houdt grijpt het team van Bokt.nl in. Je kan bijvoorbeeld van de site worden geweerd of je bijdragen kunnen worden verwijderd of aangepast.

Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je plaatst op de site en je vrijwaart Bokt.nl dan ook van claims die anderen doen naar aanleiding van wat jij hebt geplaatst.

Als je iets plaatst op Bokt.nl geef je Bokt.nl toestemming om deze inhoud te gebruiken (een onbeperkt gebruiksrecht), inclusief het recht van sublicentie aan derden. Dit is nodig om bijvoorbeeld foto's weer te kunnen geven op de voorpagina of om interessante informatie op Bokt.nl aan te kondigen op andere websites. Dit gebruiksrecht is voor onbepaalde tijd en kan niet worden ingetrokken. Ook blijft dit gebruiksrecht bestaan als je stopt met gebruik van de site.

Bokt.nl wordt geen eigenaar van de informatie. Als ons gebruik van jouw informatie jou problemen oplevert zullen we in uitzonderlijke gevallen je informatie verwijderen of aanpassen.

Door Bokt.nl worden persoonsgegevens verwerkt om gebruik van de site mogelijk te maken. Hiervoor geef je toestemming. Wat dit precies inhoudt vind je in de privacyverklaring [link] van Bokt.nl.

Gebruik van de site is gratis. Dit wordt mogelijk gemaakt door advertenties weer te geven op de site. Als je deze advertenties blokkeert dan bestaat de kans dat je geen gebruik kan maken van delen van de site.

We doen ons best de site bereikbaar te houden. Af en toe zullen er echter problemen zijn of is er onderhoud nodig waardoor de site onbereikbaar is.

Bokt.nl is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat door gebruik van de site of door informatie die op de site is geplaatst. Als er sprake is van opzet of grove nalatigheid van onze kant dan geldt deze uitsluiting natuurlijk niet.

Als de site wordt overgenomen dan mogen de rechten en plichten die hier worden afgesproken worden overdragen aan een andere partij.

Als een bepaling in deze voorwaarden ongeldig blijkt te zijn volgens het Nederlandse recht dan blijven de overige bepalingen wel van kracht. Als dit gebeurt dan zal in overleg met de betrokkene een nieuwe bepaling worden opgesteld die zoveel mogelijk recht doet aan de bedoeling van de oorspronkelijke bepaling.

Laat het weten als je vragen hebt over deze voorwaarden. We wensen je veel plezier toe op Bokt.nl.

We zijn nog druk bezig met de privacy policy (wat ook een aardige puzzel is) maar ik hoop dat we dat snel of kunnen ronden zodat de voorwaarden online kunnen. Op dat moment kan Uitgelicht weer verder en kan er weer tijd worden besteed aan zaken die Bokt echt verder helpen ipv onszelf indekken tegen juridische risico's. Dat indekken is noodzakelijk maar dat maakt nog niet dat ik daar heel graag tijd in stop...

Als jullie nu al vragen/opmerkingen hebben dan hoor ik het graag, nu kunnen we het nog relatief makkelijk aanpassen/verhelderen. Ik hoop dit weekend nog wat tijd te hebben om verder te werken aan de privacy policy zodat we begin volgende week door kunnen pakken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:18

Nog knap leesbaar en duidelijk, mijn complimenten :-)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:24

zelfs ik snap het :')

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:30

Heel duidelijk :j

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:31

Ik ook quartel :')

Maar fijn en leuk dat uitgelicht weer terug komt!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:37

Goed nieuws en heel leesbaar voor iedereen. Hopelijk lost dit het probleem op en krijgen we snel uitgelicht terug!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:37

Duidelijke voorwaarden! Maar misschien erbij zetten dat dingen bewerkt kunnen/mogen worden? (Denk hierbij aan het bijsnijden van foto's en het knippen van quotes.)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:44

Douce schreef:
Duidelijke voorwaarden! Maar misschien erbij zetten dat dingen bewerkt kunnen/mogen worden? (Denk hierbij aan het bijsnijden van foto's en het knippen van quotes.)

Idd, want nu word er alleen gesproken over gebruiksrecht. Maar hoort daar dus bijsnijden etc. ook bij?
Ik zal er geen problemen mee hebben als de foto's in uitgelicht verschijnen zoals ze zijn(niet bijgesneden of zonder logo. Alleen de foto ansich verkleind), maar ik hoef geen gerommel aan "mijn" foto's. Na een boktshoot moet ik dan aan elke fotograaf toestemming vragen omdat hun foto's mogelijk wel eens in uitgelicht kunnen komen waarbij jantje zegt ja en pietje nee etc.. Met misschien het risico dat er veel minder leuke foto's op bokt verschijnen omdat fotografen geen toestemming meer gaan geven.

Nee, eerlijk gezegd ben ik nog steeds meer een voorstander van een knopje. Als ik namelijk moet kiezen tussen leuke foto's kunnen plaatsten zonder problemen of foto's in uitgelicht kijken, kies ik toch voor het eerste.

Maar een andere vraag: Stel dat ik een foto topic open en duidelijk in te tekst zet dat ik niet in uitgelicht hoef/wil. Word daar ook gehoor aan gegeven? Of word er niet op de tekst gelet? Of is het dan "pech, had je maar niet op bokt moeten zetten dus wij gebruiken wanneer wij dat willen"?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:49

Douce schreef:

Dingen bewerken mag niet zomaar. Dus dat kan je er ook niet zonder meer bij zetten als algemene voorwaarde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:52

BartVB schreef:
Als je iets plaatst op Bokt.nl geef je Bokt.nl toestemming om deze inhoud te gebruiken (een onbeperkt gebruiksrecht), inclusief het recht van sublicentie aan derden. Dit is nodig om bijvoorbeeld foto's weer te kunnen geven op de voorpagina of om interessante informatie op Bokt.nl aan te kondigen op andere websites. Dit gebruiksrecht is voor onbepaalde tijd en kan niet worden ingetrokken. Ook blijft dit gebruiksrecht bestaan als je stopt met gebruik van de site.

Goed stuk, Bart, erg duidelijk. Wel heb ik twijfels over bovenstaande.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:56

miss_lizje schreef:
Idd, want nu word er alleen gesproken over gebruiksrecht. Maar hoort daar dus bijsnijden etc. ook bij?
Ik zal er geen problemen mee hebben als de foto's in uitgelicht verschijnen zoals ze zijn(niet bijgesneden of zonder logo. Alleen de foto ansich verkleind), maar ik hoef geen gerommel aan "mijn" foto's. Na een boktshoot moet ik dan aan elke fotograaf toestemming vragen omdat hun foto's mogelijk wel eens in uitgelicht kunnen komen waarbij jantje zegt ja en pietje nee etc.. Met misschien het risico dat er veel minder leuke foto's op bokt verschijnen omdat fotografen geen toestemming meer gaan geven.

Nee, eerlijk gezegd ben ik nog steeds meer een voorstander van een knopje. Als ik namelijk moet kiezen tussen leuke foto's kunnen plaatsten zonder problemen of foto's in uitgelicht kijken, kies ik toch voor het eerste.

Maar een andere vraag: Stel dat ik een foto topic open en duidelijk in te tekst zet dat ik niet in uitgelicht hoef/wil. Word daar ook gehoor aan gegeven? Of word er niet op de tekst gelet? Of is het dan "pech, had je maar niet op bokt moeten zetten dus wij gebruiken wanneer wij dat willen"?

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:28

Jeetje wat jammer zeg.
Balen dat zo kleine groep het weer moet verpesten voor een ander. Ik zit toch ook niet bij die fotografen moeilijk te doen vanwege portretrecht?

Kunnen we anders niet in voorwaarde van bokt mee nemen dat je bij plaatsen van een foto automatisch mee instemt dat bokt de foto mag bewerken en aanpassen en op front pagina mag zetten?

Voor rest snap ik echt niet waarom die fotografen zo moeilijk doen, ze kunnen ook juist als reclame zijn. Want ik weet juist zeker dan ze vast alleen maar meer klanten krijgen naarmate hoe populairder hun fotos zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:37

IMANDRA schreef:
Is het anders geen idee om een 'lijst' (database) te maken met mensen/fotografen (deze wordt gevuld nav profiel invullen; 'mijn foto's mogen op uitgelicht ja/nee'), als iemand in uitgelicht een topic maakt moet de 'fotograaf' ingevuld worden en nav of deze in de lijst/database staat wordt deze weergegeven in de 'lijst' van topics die in uitgelicht mogen.

Is niet juist de taak van de fotograaf om hun klanten zelf in te lichten dat ze hun fotos niet in uitgelicht willen zien.
Want dat Bokt dat maar moet doen is de omgekeerde wereld.
En dan bij ITP een extra vink veldje maken waarmee je instemt met de voorwaarde van uitgelicht wanneer je die aanvinkt.

En goede/slimme fotograaf stopt een digitaal water merk in zijn foto's zodat zelf kan achterhalen wanneer iemand zijn foto ergens post waar die geen toestemming voor heeft en spreekt vervolgens zelf zijn klant aan.

BTW, Facebook, imageshack, mijn album en andere dat soort website's hebben geen last van dit probleem doordat ze in hun algemene voorwaarde hebben opgenomen dat zij alle recht hebben over het content wat op hun website wordt neergezet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:49

Fjorj schreef:
IMANDRA schreef:
Is het anders geen idee om een 'lijst' (database) te maken met mensen/fotografen (deze wordt gevuld nav profiel invullen; 'mijn foto's mogen op uitgelicht ja/nee'), als iemand in uitgelicht een topic maakt moet de 'fotograaf' ingevuld worden en nav of deze in de lijst/database staat wordt deze weergegeven in de 'lijst' van topics die in uitgelicht mogen.

Is niet juist de taak van de fotograaf om hun klanten zelf in te lichten dat ze hun fotos niet in uitgelicht willen zien.
Want dat Bokt dat maar moet doen is de omgekeerde wereld.
En dan bij ITP een extra vink veldje maken waarmee je instemt met de voorwaarde van uitgelicht wanneer je die aanvinkt.

En goede/slimme fotograaf stopt een digitaal water merk in zijn foto's zodat zelf kan achterhalen wanneer iemand zijn foto ergens post waar die geen toestemming voor heeft en spreekt vervolgens zelf zijn klant aan.

BTW, Facebook, imageshack, mijn album en andere dat soort website's hebben geen last van dit probleem doordat ze in hun algemene voorwaarde hebben opgenomen dat zij alle recht hebben over het content wat op hun website wordt neergezet.

Facebook heeft recent nog flink moeten betalen voor het schenden van het auteursrecht, hoor. Omdat zij dus niet alle recht hebben op de content. Dat in de algemene voorwaarden zetten zegt helemaal niks, algemene voorwaarden gaan niet boven de wet. Facebook heeft dat ook gemerkt :D. Al weten ze dat uiteraard, de kosten van zo'n rechtszaak zijn peanuts vergeleken met de bedragen die ze zouden moeten betalen wanneer foto's daadwerkelijk gekocht zouden worden.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 08:34

Bij Facebook ging het (als we het over dezelfde zaak hebben) over het gebruiken van foto's in reclameuitingen, toch?

Het mogen verkleinen/bijsnijden zit al impliciet in de voorwaarden, maar kan kijken of we dat uitdrukkelijk kunnen vermelden. Worden de voorwaarden duidelijker maar ook langer van. Hetzelfde doen we overigens ook al met tekst, bijvoorbeeld in de stukjes tekst als je gaat zoeken. Daar zie je standaard ook maar een deel van de post.

Overigens sluiten de voorwaarden en vinkjes elkaar niet uit. Maar in eerste instantie alleen de voorwaarden zodat we iig weer verder kunnen met Uitgelicht. Op dit moment is Uitgelicht handwerk, als je duidelijk in je tekst hebt staan dat je de foto's liever niet op de voorpagina wil hebben dan wordt daar rekening mee gehouden. Zelfde als je een mailtje stuurt dat je dit nooit wil bij jouw topics :j