Monddood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Monddood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:37

Ik krijg anders meer de indruk, dat Balance gewoon het topic sloot, zonder goede reden en omdat ze de rotste niet is, er nog weleens naar zal kijken. Het was geen reltopic, dus slotje was volstrekt bui
ten proporties en voor mij niet te begrijpen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:39

He, wat een toestand ook, ben ik het eindelijk eens met Shellyke, ben ik het weer oneens met jou. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:19

nynke55 schreef:
He, wat een toestand ook, ben ik het eindelijk eens met Shellyke, ben ik het weer oneens met jou. :D

We hoeven het toch niet met elkaar eens te zijn? Als we maar normaal tegen elkaar communiceren en volgens mij gaat dat toch goed?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:29

Ja hoor, was maar een grapje. (zie smiley)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:37

Ja, daar las ik overheen, sorry.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:54

Jippie, nu ben ik zo blij dat er sprake is van enige sportiviteit en het het topic mogelijk om de verkeerde reden is gesloten en weer open kan gaan. Kom op zeg, het was al niet normaal dat het gesloten was en nu moet je bij wijze van spreken nog een gat in de lucht springen omdat ze er naar gaan kijken.

Misschien een tip voor Balance, overleg de volgende keer voordat je een topic op slot gooit nu geef je een signaal af dat de mensen op het randje balanceren en nog verder op hun tenen moeten gaan lopen, terwijl er niks aan de hand is. Mist de koorddans smilie.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:06

Pffff, het is ook nooit goed of het deugt niet. 8)7 .
Nieuwsflits: Ook een mod kan een vergissing begaan, een foutje maken of een verkeerde beslissing maken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:05

Even over het topic sluiten: in veel gevallen is het zo dat een dergelijk topic van het ene op het andere moment totaal uit de hand kan lopen. Een slotje wordt dan ook vaak gezet "op gevoel". Daarna kan altijd (en wordt bijna altijd) met het hele team besproken worden of het slotje blijft staan, of dat het topic alsnog open gaat. Het lastige is dat wij als moderators allemaal vrijwillig het modden er parttime bij doen. We zijn dus niet 24/7 online, maar soms blijkt dat wel nodig te zijn. Om te voorkomen dat een topic daarna volledig uit de hand loopt kan daarom soms al een slotje geplaatst worden om dit te voorkomen.

Ik heb niet meegekeken bij de beslissing van Balance om het betreffende topic op de slot te zetten, en weet ook niet of het bovenstaande nu (in dit geval) van toepassing is, maar het is wel een reden dat een topic soms "snel" op slot staat. (het opruimen en daarna aanspreken waar nodig is namelijk echt enorm veel werk, en soms wil je er bij zo'n topic echt bovenop zitten).

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:09

Maar dan had er toch een tijdelijk slotje op gekund ? En om er een slotje op te zetten, omdat het mogelijk een reltopic kan worden is ook een beetje zot. Elk topic is een potentieel reltopic.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:13

Ja, wellicht had er bij moeten staan "tijdelijk". Maar zoals hierboven ook al aangegeven: wij zijn ook maar mensen, en soms komt in een stukje tekst niet helemaal naar voren wat je precies bedoelt. En soms voelt iets als een juiste beslissing, en moet je er daarna op terug komen. Dat heeft iedereen hier, niet alleen wij als mods. Ik kom dagelijks verzoeken tegen tot het verwijderen van (delen van) posts. Dus blijkbaar zijn er veel bokkers die op enig moment niet helemaal hebben gedaan wat ze op een later moment nog hetzelfde zouden doen. Als je begrijpt wat ik bedoel :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:16

Angela, ik vind het lief dat je uitleg geeft en ik geloof jou ook, alleen m.b.t. dit topic niet. Ik had echt de indruk dat de moderator dit geen leuk of interessant onderwerp vond, dus dat het topic gesloten werd door de persoonlijke voorkeur van de moderator. Maar ik kan mij vergissen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:17

Ja hoor, ik snap hem. :+ Maar het slotje kwam een beetje ondoordacht over, vandaar de opmerking van een tijdelijk slotje.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:17

Angela schreef:
Ja, wellicht had er bij moeten staan "tijdelijk". Maar zoals hierboven ook al aangegeven: wij zijn ook maar mensen, en soms komt in een stukje tekst niet helemaal naar voren wat je precies bedoelt. En soms voelt iets als een juiste beslissing, en moet je er daarna op terug komen. Dat heeft iedereen hier, niet alleen wij als mods. Ik kom dagelijks verzoeken tegen tot het verwijderen van (delen van) posts. Dus blijkbaar zijn er veel bokkers die op enig moment niet helemaal hebben gedaan wat ze op een later moment nog hetzelfde zouden doen. Als je begrijpt wat ik bedoel :)

Ja dat begrijp ik, maar als ik iets zou posten waar ik later spijt van heb, dan moet ik bij jullie "bedelen" om het te verwijderen, of ik krijg een sturende PB of erger. Als jullie een foutje maken, hangt daar geen consequentie aan. Behalve dat er dan dit soort topics geopend worden, die jullie negen van de tien keer op slot mikken :) Ik zie nooit topics vanuit het team met een mea culpa.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:30

Als wij een fout maken, dan is het 99 van de 100 keer zo dat wij een PB aan de betreffende gebruiker kunnen (en zullen) sturen. Topics die ten onrechte op slot gaan, gaan weer van het slot af.

Indien 1 van de moderators een beslissing heeft genomen waarop later terug gekomen wordt, dan betekend het dat er dus overleg is geweest binnen het team, of dat de mod door bijvoorbeeld een gesprek met een van de andere bokkers terug komt op een beslissing.

Ben je het niet eens met een besluit als het sluiten van een topic, dan kun je altijd de mod PB-en. Ben je na het antwoord nog niet tevreden, PB dan een andere mod van hetzelfde sub, of een van de hoofdmoderators.

Wij worden dus ook echt wel aangesproken, maar net als bij jullie zal dat via PB gaan, en niet openbaar in een topic (net als dat ook van jullie consequenties niet openbaar besproken worden, wordt dat dus ook niet gedaan als een moderator ergens op wordt aangesproken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:31

Abiola schreef:
Angela schreef:

Ja dat begrijp ik, maar als ik iets zou posten waar ik later spijt van heb, dan moet ik bij jullie "bedelen" om het te verwijderen, of ik krijg een sturende PB of erger. Als jullie een foutje maken, hangt daar geen consequentie aan. Behalve dat er dan dit soort topics geopend worden, die jullie negen van de tien keer op slot mikken :) Ik zie nooit topics vanuit het team met een mea culpa.

Precies. Daar komt nog bij dat moderators hun gevoelens buiten beschouwing moeten laten en die niet mee moeten laten spelen in de beslissing om een slot te zetten.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:32

Ha Angela nu je er toch bent :') word er anders gemod in hk? Aangezien ik een poosje geleden een sturende pb heb gehad omdat ik een bokker had besproken. Terwijl er eigelijk niks aan de hand was. Schold diegene niet uit ofzo :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:39

@lovely: Dat klopt zeker. Als je het idee hebt dat dat wel het geval is, laat het dan een van de andere mods weten, dan kan gezamelijk gekeken worden of de juiste beslissing genomen is.

@quera: In de HK is het net als op andere plekken op bokt niet toegestaan om andere gebruikers negatief te bespreken. Roddelen is gewoon echt niet netjes, en hoewel dit ook in het dagelijks leven vaak voor komt, willen we het op bokt gewoon "niet hebben". Een roddel op het schoolplein zakt immers weer weg, waar een roddel op bokt voor altijd leesbaar blijft (als we het laten staan). Dat het wel vaak voorkomt, en er dan wellicht niet ingegrepen wordt, heeft alles te maken met het feit dat wij niet overal meelezen. Kom je het echter tegen, tem dan gerust. We proberen niet op alle slakken zout te leggen, maar we kunnen het ook niet helemaal laten gaan, zeker als blijkt dat iets vaker voorgekomen is. Nu weet ik niet of dat ook bij jou het geval was, en door wie je bent aangesproken (en als ik dat wel zou weten, zou ik dat hier ook niet bespreken). Wil je meer weten over het specifieke aanspreken, PB me dan even de PB door die je hebt ontvangen :j

Zo, ik ben weer weg, lees morgen weer bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:45

Angela, ik hoef daar niet op te letten, je zegt zelf al dat je dat doet.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:18

Angela schreef:
Even over het topic sluiten: in veel gevallen is het zo dat een dergelijk topic van het ene op het andere moment totaal uit de hand kan lopen. Een slotje wordt dan ook vaak gezet "op gevoel". Daarna kan altijd (en wordt bijna altijd) met het hele team besproken worden of het slotje blijft staan, of dat het topic alsnog open gaat. Het lastige is dat wij als moderators allemaal vrijwillig het modden er parttime bij doen. We zijn dus niet 24/7 online, maar soms blijkt dat wel nodig te zijn. Om te voorkomen dat een topic daarna volledig uit de hand loopt kan daarom soms al een slotje geplaatst worden om dit te voorkomen.

Ik heb niet meegekeken bij de beslissing van Balance om het betreffende topic op de slot te zetten, en weet ook niet of het bovenstaande nu (in dit geval) van toepassing is, maar het is wel een reden dat een topic soms "snel" op slot staat. (het opruimen en daarna aanspreken waar nodig is namelijk echt enorm veel werk, en soms wil je er bij zo'n topic echt bovenop zitten).

Het is net zoiets als ik breng mijn auto alvast naar de garage want hij zou het eens begeven. Sorry Angela, ik vind de uitleg werkelijk nergens op slaan. Dan zou je in principe ieder topic bij voorbaat al op slot gooien of nog beter, het hele forum opdoeken. Dat er het een en ander bij komt kijken om het allemaal in goede banen te leiden wil ik best aannemen maar ga niet zomaar op je gevoel af terwijl er in weze nog niks aan de hand is. Dan krijg je weer een hoop pb's waar jullie gezien je uitleg qua tijd niet op zitten te wachten want om al die pb's te beantwoorden gaat veel meer tijd inzitten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:31

Angela schreef:
Even over het topic sluiten: in veel gevallen is het zo dat een dergelijk topic van het ene op het andere moment totaal uit de hand kan lopen. Een slotje wordt dan ook vaak gezet "op gevoel".

Hier ben ik het niet mee eens. Een agent geeft ook geen bon omdat die het gevoel heeft dat je te hard zal gaan rijden. Een mod moet een probleem aanpakken wanneer zich dat voordoet. Is het topic dan al 20 pagina's uit de hand aan het lopen dan is dat maar zo. Maar vroegtijdig een gesprek afkappen omwille van een "gevoel", sorry nee, nu begin ik te snappen waarom er in dit topic met de term kleuterschool gegooid wordt.
En tuurlijk een mod kan een fout maken, maar ook hier verloopt de communicatie...tja...stroef en veel te laat. Dat heb ik in een ander topic op FZ ook aangehaald. Ik denk dat daar jullie grootste obstakel ligt, in communicatie, zowel intern als extern.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:35

Shellyke schreef:
Het is net zoiets als ik breng mijn auto alvast naar de garage want hij zou het eens begeven. Sorry Angela, ik vind de uitleg werkelijk nergens op slaan. Dan zou je in principe ieder topic bij voorbaat al op slot gooien of nog beter, het hele forum opdoeken. Dat er het een en ander bij komt kijken om het allemaal in goede banen te leiden wil ik best aannemen maar ga niet zomaar op je gevoel af terwijl er in weze nog niks aan de hand is. Dan krijg je weer een hoop pb's waar jullie gezien je uitleg qua tijd niet op zitten te wachten want om al die pb's te beantwoorden gaat veel meer tijd inzitten.

hier ben ik t dus echt mee eens de uitleg slaat gewoon noch kan noch wal t topic zal echt niet zomaar omslaan en om dan dom weg gelijk een slotje erop gooien heeft gewoon geen nut want ik weet totaal niet waar jullie in het hele topic denken te lezen dat het uit de hand kan lopen...
en als t volgens jullie in dat topic uit de hand kan lopen kan dat ook bij alle andere topics t slaat gewoon echt compleet nergens op want dan an je net als wat shellyke zegt net zo goed gelijk alle topics sluiten want stel je voor dat t uit de hand loopt en dan kan je net zo goed stoppen met bokt.

ik vind dat er gedaan word als de bokkers allemaal een stel kleuters zijn ik zou namelijk totaal niet weten waar jullie in dat topic een hint kunnen halen dat t zogezegd uit de hand kan lopen :o? :roll:
daarom zei ik al bokt kan beter ze modjes eens flink op vakantie sturen ipv dom weg topics op slot gooien omwillen van een "gevoel"

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:53

Jullie weten ook dat er topics zijn die sneller uit de hand lopen als anderen. Dit is wel het type topic waarin iedereen uiteindelijk alleen maar verwensingen gaat doen over wat er met de trainers moet gebeuren, en dat buiten dat het niet is toegestaan ook geen waardevolle discussie. Wellicht was het beter geweest als er een verzoek was gedaan tot het meekijken in het topic (en dus pas te sluiten als er ook echt iets aan de hand is). Maar goed: fouten maken is menselijk. In de meeste gevallen wordt een topic pas gesloten als er al bergen opruim werk in zit (en daar wordt niemand blij van), om het daarna, afhankelijk van het topic, nog een kans te geven. Nu is dat al eerder gedaan. Of dat terecht is, is niet alleen aan mij om te beoordelen. Mocht het betreffende topic weer open gaan, dan hoop ik in ieder geval wel dat het een topic is wat ook dusdanig verloopt dat het open kan blijven :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:13

Shellyke schreef:
Angela schreef:

En die tijd is er niet, want de mods hebben ook 'een leven'.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:49

Angela schreef:
Even over het topic sluiten: in veel gevallen is het zo dat een dergelijk topic van het ene op het andere moment totaal uit de hand kan lopen. Een slotje wordt dan ook vaak gezet "op gevoel".

Angela, ik zie je graag als mod, maar het modereren 'op gevoel' is mij destijds nooit zo geleerd. En ja, het is vrijwilligerswerk, en ja er is een leven buiten bokt, en ja: de beste stuurlui staan aan wal. MAAR: Als mod (en bemiddelaar, en als nieuwsredactie) ben je in de eerste plaats objectief. Niks op gevoel. En mocht een topic uit de hand te lopen, dan kun je beter een collegamod inseinen die wellicht wél de hele dag online kan zijn als gast-mod.

Als iets nog volgens de regels gaat is er geen gegronde reden om in te grijpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:53

En ik denk dat je op moet passen met het achteraf rationaliseren van beslissingen, want ik heb wel de indruk dat dat hier een beetje gedaan wordt: de beslissing wordt goedgepraat, niet opnieuw beoordeeld. Da's jammer.