pmarena schreef:Jij hebt dan ook een goede invloed op het huidige verloop van een vaccinatietopic Imandra, maar hoe lang ben je er al bij? Voorgaande jaren niet volgens mij

Toch al best lang! Sinds juni vorig jaar volgens mij, en mijn ervaring is dat er -uitzonderingen daar gelaten- toch best goed wordt gereageerd op (oprechte) vragen. En bedankt voor het compliment!
pmarena schreef:Ik denk dat "gewoonweg niet waar" toch erg lastig blijft bij bepaalde onderwerpen. We leven in een rare wereld, waar veel belangen spelen. Waar bewust en onbewust fouten worden gemaakt, zaken gemist worden die later toch wel heel erg belangrijk blijken te zijn en (met vast wel de juiste bedoelingen) toch regelmatig verkeerde voorstellingen van zaken worden gegeven.
Nee ben ik het niet met je eens. Kijk, als er een handjevol onderzoeken zijn dan geef ik je gelijk en kan er ergens een fout zijn gemaakt. Er zijn echter zo veel onderzoeken gedaan bij bepaalde onderwerpen dat de kans dat zij állemaal wat fout hebben gedaan zeer zeer zeer klein is. Daarom is reproduceren en peer review ook zo belangrijk bij wetenschappelijk onderzoek
. We kunnen dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat in ieder geval vaccineren en klimaatverandering heel goed zijn onderzocht en dat de consensus dus ook klopt.
Uitgaan van wat de wetenschap onderschrijft bij deze zaken is dus heel betrouwbaar (en vandaar dat o.a. de overheid/gezondheidsorganisaties/etc hier ook vanuit gaan).
pmarena schreef:Ik vind dat iemand best mag zeggen: ik vind dat klimaatverandering niet bestaat. Ik ben het er niet mee eens, het lijkt mij overduidelijk dat het niet goed gaat. Maar een ieder mag zijn mening hebben. Inderdaad is het (zoals al eerder gezegd) wat mij betreft goed als er dan een "de meeste wetenschappers zijn het er over eens dat...." kanttekening bij wordt geplaatst.
Maar zoals jij het zegt, zo zou ik misinformatie ook modereren op Bokt. Niet zomaar verwijderen, maar een hulk-kanttekening in de comment of na de comment laten plaatsen. Het punt wat ik wil maken is dat niet iedere mening gelijkwaardig is. Als we deze meningen wel als gelijkwaardig zouden behandelen, dan lijkt het alsof hun mening ook voeten in de aarde heeft wat betreft waarheid, en dat is gewoonweg niet zo.
pmarena schreef:Overigens wat betreft het steeds langskomende "wetenschap is geen mening maar bewezen" ben ik het daar niet helemaal mee eens. Die wetenschap...dat lijkt tegenwoordig wel als een soort onfeilbare God gezien te moeten worden. Niet iedereen is daar voor in, en daar lijkt me an sich ook niet zoveel mis mee

Ik vind het dikke prima als je wetenschap geen mening vindt, maar een ieder mag wel een eigen mening hebben over of ze 100% geloof hechten aan of "de wetenschap" altijd correcte informatie geeft. Persoonlijk hou ik graag een slag om de arm omdat "de wetenschap" niet alles weet, niet de wijsheid in pacht heeft, overal fouten worden gemaakt en zaken over het hoofd worden gezien, nieuwe manieren van testen en voortschreidende kennis is ook een leuk dingetje

Wetenschap is ook geen mening, maar een verzameling van feiten. Het is zeker geen onfeilbare god: fouten kunnen gemaakt worden. Dus, een slag om de arm is altijd goed! Maar, als je dan ziet dat er (ik roep even wat) 10.000 onderzoeken zijn die A bewijzen (gereproduceerd, goede methoden & positief peer reviewed) en 10 die B bewijzen (niet reproduceerbaar, slechte methoden of niet/slecht peer reviewed), dan kan je toch wel redelijk zeker stellen dat A het geval is en niet B. Gaat iemand roepen dat B de waarheid is en A niet klopt (zonder goede onderbouwing), dan klopt die mening dus gewoon niet.
pmarena schreef:En dan nog het stukje financiering van onderzoeken waar de financier toch wel wat voor terug wil zien waar ze iets aan hebben. Met al die zaken samen mag je mensen imo niet kwalijk nemen dat ze niet met een hallelujah-gevoel achter de wetenschaps-God aanrennen en alles onder de noemer "de wetenschap heeft bewezen..." maar klakkeloos voor de enige, ultieme waarheid aannemen.
Dus ja, in zoverre is het standpunt van "de wetenschap" ergens toch "ook maar een mening" in het geval van of je gelooft dat dat allemaal wel betrouwbaar is. Of dat je denkt: misschien blijkt dit toch niet het hele verhaal en komt er wellicht later nog een skelet uit de kast vallen.
Financiering is zeker iets om naar uit te kijken. Echter, als het onderzoek reproduceerbaar is, een van de vele onderzoeken is die A bewijst, een goede methode heeft en positief gepeer-reviewed is, dan maakt het helemaal niks uit of dat onderzoek door een producent van A gefinancierd is. En lang niet alle onderzoeken worden door bedrijven gefinancierd, er zijn ook subsidies etc. vanuit de overheid. Dus kritisch zijn is goed, niet klakkeloos dingen aannemen is goed... maar nogmaals: het gaat ook niet om 1 onderzoek wat men moet geloven, maar duizenden. Beetje een geval van Occam's Razor. Alles wijst ernaar dat A de waarheid onderbouwd door feiten is. De kans dat B het geval is, is echt minuscuul klein.
Overigens is er ook wel eens gezegd 'maar als het onderzoek van producent A niet bewijst wat producent A wil wordt het ook niet gepubliceerd' en daar zou een kern van waarheid in kunnen zitten. Echter, als er duizenden andere onderzoeken zijn die A bewijzen zijn gepubliceerd, kan je er toch echt vanuit gaan dat A de waarheid is / bewezen is.
pmarena schreef:Ik denk dat je mensen dat niet kwalijk kan / mag nemen, die slag om de arm. Zeker als mensen bij bepaalde onderwerpen zelf andere ervaringen hebben dan wat er door de autoriteiten (of wat mensen op een forum...) als "wetenschappelijk bewezen enige waarheid" naar buiten wordt gebracht.
Probleem is dat die ervaringen vaak gekleurd zijn door de mensen en conclusies eromheen. Als ik veel ooievaars over zie vliegen op het moment dat er veel babies geboren worden, kan ik de conclusie doen dat ooievaars voor (meer) babies zorgen. Wil nog niet zeggen dat daar ook maar een greintje waarheid in zit. Als mij ineens opvalt dat mijn kind autistische trekjes heeft een maand na de vaccinatie, wil dat nog niet zeggen dat die autistische trekjes door de vaccinatie komen. Als mijn ervaring is dat het klimaat helemaal niet is veranderd de laatste jaren wil dat nog niet zeggen dat er ook daadwerkelijk geen verandering is. Daarom vind ik persoonlijk ook dat feiten en wetenschap veel zwaarder wegen in deze in vergelijking met ervaringen.
Slag om de arm en kritisch zijn is een goed iets. Kritische vragen stellen omdat je wil leren en nog niet overtuigd bent van hetgeen de wetenschap zegt is goed (paar weken terug was er iemand die oprecht vragen in het vaccinatietopic omdat ze het niet helemaal begreep en kritisch was, daar is over het algemeen heel netjes en uitgebreid op gereageerd). Maar dat is imo toch wel een heel ander iets dan moedwillig vele feiten negeren en je mening als feit neerzetten (waar dus inderdaad -terecht- flink tegengas op komt in risicotopics).