[Uitgelicht] 'uitgelicht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:03

Beter laat dan nooit, ik was een paar dagen afwezig vanwege vakantie. Maar om alsnog antwoord te geven op je vraag;

In de openingspost van dit topic staat benoemd
Citaat:
- Is het iets waar je zelden foto's van op Bokt ziet?
Want ik neem aan dat je het hebt over het uitgelicht topic over de rotstekeningen waarvan het herderspaard in uitgelicht stond?
Dat was dus voornamelijk om deze reden, een paard met een totaal andere optoming dan we gewend zijn en een Bokker met een uitgebreid verhaal in het topic, beetje voor de community (want Bokker met een uitgebreid reisverslag) en een beetje voor de verandering van spijs.

jiehaaa

Re: [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 15:31

Er staat een AI foto in Uitgelicht, waarom is daarvoor gekozen?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 18:38

Voor uitgelicht maken we gebruik van paard of paard gerelateerde afbeeldingen. Hiervoor zijn wij afhankelijk van de afbeeldingen sie doorgebruikers recent geplaatst zijn. Als er niet veel recent nieuwe topics zijn wordt hiervoor gebruik gemaakt van lopende topics waarin nieuwe afbeeldingen geplaatst zijn waar paarden op te zien zijn.

In dit geval is er gekozen voor een afbeelding die origineel door AI gegenereerd is en door een gebruiker is gemaakt en geplaatst waarop een paard en (kleine) amazone te zien zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 18:48

De definitie van AI gegenereerd is toch juist dat het niet door een mens gemaakt is?

Deze 'afbeeldingen' zijn niet door mensen gemaakt, maar door een computer, in opdracht van een persoon.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:16

Ik vind het echt geen goed voorbeeld om een nepfoto te plaatsen. Hopelijk is het de laatste keer.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:20

Het is ook op de Facebookpagina, foto's van bokkers zijn daar ingewisseld voor AI plaatjes. Volgens mij is het prima als mensen voor de lol of eigen gebruik AI plaatjes willen maken, maar voor uitgelicht (of FB) vind ik het erg vreemd inderdaad.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 08:19

Ik vind t niet zo'n probleem. Het zijn plaatjes die door bokkers zo gevormd zijn. Vaak ook de eigen paarden als doel.
De een tekent,schildert enz de ander doet t op die manier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 08:51

Mondy schreef:
Ik vind t niet zo'n probleem. Het zijn plaatjes die door bokkers zo gevormd zijn. Vaak ook de eigen paarden als doel.
De een tekent,schildert enz de ander doet t op die manier.

Maar dat is natuurlijk niet helemaal zo. De bokker geeft de opdracht, de computer creëert. Als je een kunstenaar opdracht geeft een bepaald werk te maken, wordt het niet opeens jouw creatie omdat je de opdracht gaf.

Even los van of je AI zou moeten delen of niet, er is niks zelf gemaakt aan.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:01

Zijn de meningen dan iets anders over :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:05

Mondy schreef:

Als jij de rekenmachine op je telefoon de wortel van 111 laat uitrekenen, heb jij die som dan zelf gemaakt, of de rekenmachine?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:08

Ibbel schreef:
Mondy schreef:

Als jij de rekenmachine op je telefoon de wortel van 111 laat uitrekenen, heb jij die som dan zelf gemaakt, of de rekenmachine?

Hm ja maar op welke manier je de wortel van 111 ook invoert, de uitkomst is altijd hetzelfde. Bij AI is prompten ook echt een kunst. Het is de kunst om je prompt zo te formuleren dat AI iets prachtigs creëert. AI is echt iets anders dan een rekenmachine.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:13

Worteltrekken blijft hetzelfde kunstje. De input is welke wortel je vraagt (de prompt, dus).
Als jij een mooi repeterend getal als resultaat van je wortel wilt, geef je dus verschillende getallen op voor je worteltrekactie, tot je een mooi getal hebt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:18

Suzanne F. schreef:
Ibbel schreef:

Hm ja maar op welke manier je de wortel van 111 ook invoert, de uitkomst is altijd hetzelfde. Bij AI is prompten ook echt een kunst. Het is de kunst om je prompt zo te formuleren dat AI iets prachtigs creëert. AI is echt iets anders dan een rekenmachine.

Nee, sorry. Met AI creëert de mens echt niks, de computer doet dat. Je geeft woorden op hoe het eruit moet zien, dat is het. Dat doe je ook wanneer je een kunstenaar of fotograaf een beeld laat maken.

AI maakt dan wel weer gebruik van de kunst van menselijke kunstenaars, maar goed. Dat is wat het is. De persoon die de prompt ingeeft, maakt niks. Die geeft enkel een opdracht.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:26

Nog even en een beeld maken met AI valt onder woordkunst :')

Sorry, maar onder Uitgelicht wil je toch net beelden brengen die net dat ietsje extra hebben? Ik ben het ermee eens dat dit geen goede evolutie is. Wat is de volgende stap, dit toelaten bij de fotobokaalwedstrijden (of hoe het ook heet)? Want waarom ook niet?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:21

Ieder z'n mening toch :)
Ik vind nl dat er een verschil zit tussen zeggen maak een paard en daar komt wat uit of het precies woord voor woord aangeven wat de bedoeling is, welke achtergrond enz.

Waarom zou een foto wedstrijd dan ook zwaar bewerkte foto's mogen hebben ? Dan heb ik het niet over de gewone bewerkingen na een RAW foto maar het weghalen van iets, het toevoegen van iets of zelfs compleet veranderen van.

Er worden foto's gepost waar het ene oor op een andere foto geplakt wordt en de sfeer ineens roze is of een zon die van internet geplukt is als zonlicht. Die mogen in dezelfde fotobokaal als de andere foto's. Imo hetzelfde. De ene gebruik je zelf de gum functie en de ander moet je t met woorden doen.

Dan kun je een rekenmachine vergelijking ook maken met een camera met rolletje is een echte foto en degene die van top tot teen bewerkt is een gemanipuleerde foto.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:32

Ook in de donkere kamer kan je een foto manipuleren vanaf je fotorolletje, dus die vergelijking gaat niet echt op. De vraag is hoe ver je daarin wilt gaan om bepaalde zaken op bepaalde niveaus toe te laten, wat je in de verf wilt zetten, wat je een prominente plaats zoals Uitgelicht wilt geven. Ik ben zelf geen fan van overbewerkte foto's, maar het gaat dan nog steeds over bewerkingen die uitgevoerd worden door een persoon achter de knopjes, je moet weten wat je doet en nog steeds artistiek gevoel hebben om tot zo'n resultaat te komen. Maar ik gebruik zelf Lightroom en Photoshop en heb zelf al ervaren hoe ver de AI daarin al kan gaan. En die tools hebben niets meer met het artistieke te maken.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:38

Omdat je dan zelf de foto aan het bewerken bent? :o? Daar moet je goed in zijn zodat het mooi wordt. Dat is echt iets compleet anders als tegen een computer zeggen wat je wil hebben en *poef* het is er. Dat kan iedereen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:44

Probeer het eens uit zou ik zeggen :) gewoon ff iets typen en dan meteen krijgen wat je wilt is het niet. Buiten dat.. ieder heeft er een eigen mening in.
Denk dat zo nu en dan eens zo'n topic geen probleem zou moeten zijn. Alles met paarden mag in uitgelicht, hoe het gemaakt is maakt dan toch niet uit.

Daarbij is het nou niet dat uitgelicht betekend dat er veel in die topics gebeurd(waar dat voorgaande jaren nog wel was voor mn gevoel), dus als er iets tussen zit wat niet leuk is is zo het kruisje ingedrukt.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 22:08

Ik weet hoe het werkt hoor. Het is geen 'kunst' om uit te vogelen wat je in moet typen. Dat is mijn mening.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 07:47

Is Uitgelicht kapot? Er staan al 3/4 dagen dezelfde topics?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 08:32

Uitgelicht is niet kapot maar het aanbod aan foto's is op het moment laag. Als het goed is komen er zometeen wel nieuwe foto's in Uitgelicht.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:31

Wordt er uit een lang lopend topic standaard foto's uit de laatste post gepakt?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:31

We pakken idd de nieuwste foto's.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:55

Ik kwam hier toevallig langs gescrold en dacht, laat ik eens op de voorpagina kijken. Staat mijn hoofd daar levensgroot op, krijg bijna een hartverzakking _O- , dat paard is fotogenieker hoor :+ . Ik zal de volgende keer beter opletten als ik een foto op bokt zet.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:02

Muronia schreef:
Ik kwam hier toevallig langs gescrold en dacht, laat ik eens op de voorpagina kijken. Staat mijn hoofd daar levensgroot op, krijg bijna een hartverzakking _O- , dat paard is fotogenieker hoor :+ . Ik zal de volgende keer beter opletten als ik een foto op bokt zet.

Huh, maar gebruikers waarvan de foto wordt gebruikt worden toch eerst per pb gevraagd of dat ok is? Dat is toen als regel gekomen toen Bokt de rechten van de fotograaf leek te schenden. Was nog heel gedoe toen en daardoor kwamen er nieuwe regels. If gebeurt toestemming vragen vaker niet dan wel? Ook een vd redenen dat ik nooit fotos plaats.