Berichten/account op verzoek verwijderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:40

stef schreef:
Dan is Bart zn aantal berichten kwijt en is hij niet meer of minder interessant voor diverse adverteerders

Waarbij je je dan af kunt vragen waar het belang van Bokt ligt; bij de Bokkers en het Forum an sich of bij de adverteerders.

LadyMadonna

Re: Berichten/account op verzoek verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:43

maar waar het belang van bokt ligt is zowiezo de discussie van de laatste dagen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:58

Op een ander topic dan :D (heb het ondertussen gevonden :D )

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:14

DubbelDun schreef:
Waarbij je je dan af kunt vragen waar het belang van Bokt ligt; bij de Bokkers en het Forum an sich of bij de adverteerders.

Dat is opzich makkelijk op te lossen. Als forum bezoeker geen reclame toelaten op je browser.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:19

Overigens een kleine voetnoot van mijn kant, pas sinds enkele dagen ben ik me ervan bewust dat er zich nog een hele soap achter de schermen en zelfs op andere fora afspeelt. Dit heeft in ieder geval voor mij niks te maken met waarom ik me hierin meng.

Dat gezegd hebbende is het wel wat vreemd te noemen dat sommige gebruikers kennelijk meer recht hebben dan anderen. Ook vind ik een discutabel puntje dat gebande gebruikers hun posts weg moeten kunnen (laten) halen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:32

Want? Als je gebanned bent, om wat voor reden dan ook, verandert er niks in de wetgeving....
Daarbij kan ik me voorstellen dat als je om een dubieuze reden gebanned bent, je echt niks meer met bokt te maken wilt hebben en daarom je account wilt verwijderen

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:06

We bedoelen hetzelfde, maar heb het mischien niet zo goed verwoord. Gebande mensen moeten in mijn optiek hun berichten ook kunnen verwijderen...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:36

Gebande gebruikers zullen als ze dat willen alles weg mogen halen omdat er nooit meer hoor en wederhoor kan plaatsvinden. Ik vind dit in het bijzonder het geval voor een gebande gebruiker waar wel openbaar door beheer de reden is besproken. Ik heb dat niet gevolgd toen, maar als er een ban openbaar besproken is dan heeft de gebande absoluut recht op weerwoord en/of verwijdering van alle posten en de posten waarin de ban openbaar is besproken. Ook bij de rechter is verweer mogelijk wat je ook gedaan zou hebben. Iemand zijn eigen verdediging ontnemen is not done.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 02:33

DubbelDun schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus pardonnee moi als het al gevraagd is, maar... hoe zit het met die posts waarin je gequote bent (met naam) hoe worden die verwijderd als je dat zou willen ??

Er zijn van mij wel post verwijderd, maar die staan nog steeds wel in quotes. Ik weet niet of dat een oversight is...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 11:09

Bedankt Bart, voor het verwijderen van mijn berichten. Het heeft dus blijkbaar ook geen enkele nut een verzoek per PB te sturen. Nu maar via tem's proberen...

BraveSpots: daarom ben ik er ook voor om gebruikers zélf de mogelijkheid te geven berichten na x jaar te verwijderen. Zodat degenen die het online willen houden dat gewoon kunnen :)

Met adverteerders heeft dit trouwens helemaal niets te maken. Die plaatsen al advertenties als er maar 10 topics zouden zijn bij wijze van. Bart interesseert het daarentegen wel. Want minder advertentieruimte = minder inkomsten. Uiteindelijk draait alles toch weer om geld... Weliswaar over de rug van zijn leden, maar ach, daar zal hij niet minder om slapen gok ik zo.

Excuses als ik wat te opstandig wordt maar ik word een beetje allergisch voor al die slappe smoezen vanuit beheer waarom berichten niet verwijderd zouden kunnen worden. Puur eigenbelang van beheer. Niets mis mee, maar wees dan gewoon eerlijk..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:24

DubbelDun schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus pardonnee moi als het al gevraagd is, maar... hoe zit het met die posts waarin je gequote bent (met naam) hoe worden die verwijderd als je dat zou willen ??

Abiola schreef:
Er zijn van mij wel post verwijderd, maar die staan nog steeds wel in quotes. Ik weet niet of dat een oversight is...

Dat bedoel ik dus... verwijderen van je post heeft dus in sommige gevallen geen enkele zin.

Als het wettelijk zo is dat posters het recht hebben hun post te (laten) verwijderen of hun hele account dan lijkt mij dat het beheer daar gewoon in moet voorzien en wel op een manier die voor iedereen (inkl. de Mods) het best uitvoerbaar is.
Een account verwijderen kan bijvoorbeeld via de Afbeeldingknop in je profiel. Een knop om je Boktnaam in posts in 'Gast' te veranderen zou bij elke post blijvend aanwezig moeten zijn voor door de Bokker zelf op te zoeken posts.
Hoe dit ook in quotes omgezet moet worden mag Bart uitdokteren, maar is imo wel onderdeel van het geheel (quoten met naam onmogelijk maken).
Ik kan me indenken dat er een 'zoek en vervang' funktie ingebouwd is of kan worden die overall werkt, dus ook op de (oude) quotes.

Ik vind dat Mods/Beheer hier slechts in uitzonderlijke gevallen bemoeienis mee moeten hebben. Het is aan de Bokker wat ie plaatst en dus ook wat ie verwijderd wil zien.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:27

Dat is ook wat ik voor ogen heb. De controle over gebruikers berichten hoort gewoon bij de gebruiker zelf te liggen, niet bij bokt beheer.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:12

Abiola schreef:
DubbelDun schreef:

Ook temmen op je quotes (heb ik ook gedaan ;) )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:13

De hierboven genoemde opties vind ik inderdaad goed.
Ik hoop echt dat er wat aan gedaan wordt en dat ons wat tegemoet wordt gekomen.

Als alleen gebande gebruikers al hun berichten en account gewist mogen hebben.... wat denk je dat mensen dan gaan doen??
Die zorgen er dan gewoon voor dat ze geband worden. Is dat dan de oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:17

Wat moet dat moet. Ook leuk voor de mods, kunnen ze het eens van een andere kant bekijken: wat kunnen we verzinnen om geen OW voor te geven, want gebruiker heeft er al 5. Komen er topics op MP als "Svp meer overleg vanaf 1e OW zodat emmertje niet volloopt".

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:27

[FZ] Bokt-leaks

Toch denk ik wel dat er verandering op bokt gaande is.
Ergens is dat jammer want ik weet zeker dat Bart 10 jaar geleden Bokt is begonnen om ons een plezier te doen en ons van dienst te zijn. Helaas is er zoveel veranderd in die 10 jaar dat ik denk dat er wel een ommezwaai moet komen. Op welke manier dan ook, is het niet linksom dan rechtsom. Doet het beheer het niet, dan zullen de gebruikers het waarschijnlijk doen. En als het niet goedschiks kan, dan kwaadschiks.
Ergens is dit heel triest want ik weet zeker dat Bart dit nooit gewild heeft. Maar ik vermoed helaas dat er toch verandering moet komen. Ik zou zeggen, geef mensen de kans op accounts te verwijderen en begin opnieuw. Je jaagt mensen zo tegen je in het harnas. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:55

Ook hier maar even:

BartVB BartVB @ [FZ] Vraag over topics op FZ schreef:
Berichten die een account direct koppelen aan b.v. een persoonsnaam worden sowieso verwijderd als daarom gevraagd wordt.

Hallo Bart,

Ik wil graag AL mijn berichten verwijderd hebben.
Allemaal a.u.b., want ze zijn gekoppeld aan mijn persoonsnaam.
Mijn achternaam betstaat uit de laatste 6 letters van mijn account en mijn voornaam is de eerste letter van mijn account.

Fijn dat je aangeeft deze mogelijkheid te bieden! +:)+
Mijn account zelf hoeft (vooralsnog) niet verwijderd te worden; ik wacht even nieuw beleid en nieuwe ontwikkelingen af.

Met vriendelijke groet,
Voorletter van account - tussenvoegsels- en laatste 6 letters van account
(cryptisch ivm zoekmachines ;) )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-10 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:00

En in je onderschrift staat je voornaam dus dan hebben we je volledige naam. :D
Dan googlen we je even en gaan door je berichten, dan vinden we waar je woont, wat je eet, hoe je paard heet, de overige huisdieren, hoeveel je ziek was afgelopen jaren en hoe je over je familie en vrienden denkt.

Goodbye privacy.

Toch denk ik niet dat Bart dit bedoelde trouwens. ;) :D
Laatst bijgewerkt door Eline op 14-06-11 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:06

Ik heb Bart een pb gestuurd, poging 1.
Ben heel benieuwd :j

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:17

Ik zou ook heel graag mijn account + berichten verwijderd hebben, dus als die optie er ooit komt ben ik zeker van de partij. Vind dat er teveel gebitched wordt hier op Bokt en wil daar niets meer mee te maken hebben. Kom hier immers voor de lol. Dan kan ik ervoor kiezen om gewoon weg te gaan, maar dat mijn berichten hier dan nog jaren staan vind ik niet prettig. :)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:19

@Heino; excuses! Je PB verzoek is hier ondergesneeuwd in mijn PB inbox. Verzoeken tot verwijdering kun je het beste sturen naar een van de moderators. ik zie dat je het verzoek inmiddels ook via TeM hebt gedaan, de berichten die je aangegeven hebt zijn inmiddels verwijderd.

Naar aanleiding van dit topic hebben we het verwijderbeleid op Bokt.nl opnieuw geëvalueerd, de belangrijkste conclusie is dat de communicatie van Bokt.nl naar de gebruikers over het verwijderen eigenlijk behoorlijk te wensen overlaat op dit moment. De secties hierover in de Help zijn behoorlijk summier en geven geen duidelijk beeld van de huidige mogelijkheden.

Naar aanleiding daarvan gaan we de help aanpassen en hebben we een aparte pagina gemaakt over het verwijderen van gegevens, berichten en accounts. Deze informatie is hier te vinden:
http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Berichten_verwijderen

Verder zijn er in de laatste pagina’s van dit topic weer een aantal dezelfde vragen, opmerkingen en thema’s voorbij gekomen die al eerder behandeld zijn in dit topic. Gezien de lengte van het topic zal ik hier nog een poging doen om een aantal vragen te beantwoorden en ons standpunt te verduidelijken. Veel informatie is ook al te vinden op bovenstaande pagina.

Allereerst is het zo dat de wet alleen een bepaald minimum stelt, belangrijker voor ons is dat privacy gerelateerde problemen die gebruikers hebben op een bevredigende manier opgelost worden. Hierbij is het natuurlijk zo dat we hierbij wel tot op zekere hoogte rekening moeten houden met onze eigen belangen.

Wettelijk gezien is het zo dat we volgens de privacywetgeving verplicht zijn om persoonsgegevens te verwijderen. Berichten die niet te herleiden zijn tot een persoon (gebruikersnaam geanonimiseerd, profiel leeg, woonplaats e.d. verwijderd) zijn geen persoonsgegeven. Dit is voor ons relevant omdat (oude) berichten belangrijk zijn voor Bokt. De site bestaat op het moment voor 98% uit discussies, en hiervan wordt een groot aantal nog gelezen. O.a. door mensen die hun eigen berichten terug willen lezen, mensen die zoeken naar ervaringen met een bepaald product of bepaalde methode en ook mensen die via Google terecht komen op Bokt. En ja, financiële belangen spelen hierbij een rol. Bokt is een fulltime taak voor twee personen en van alleen de hosting/server kosten kan je in een leuk huis wonen. Er moet dus geld verdiend worden maar dat geld is echt niet afhankelijk van een paar gebruikers of berichten meer of minder. Belangrijker is dat de site bruikbaar blijft en dat wordt niet beter als er grote gaten in topics vallen. Om die reden worden berichten die privacytechnisch vervelend zijn zonder problemen verwijderd, het integraal verwijderen van berichten omdat iemand ineens iets tegen Bokt.nl heeft of ‘omdat het kan’ is iets waar we niet in mee kunnen gaan. Anonimiseren is zeker een optie, duizenden berichten verwijderen is gewoon te ingrijpend en op de lange termijn te schadelijk.

Oude accounts met 0 posts zijn ook ter sprake gekomen. Een groot deel daarvan is nooit geactiveerd of heeft nooit iets gepost en al heel lang niet inlogd. Deze accounts worden af en toe verwijderd maar dat is technisch niet triviaal en is iets dat laag op de todo lijst staat. Enige reden dat we die accounts weg willen hebben is dat het ervoor zorgt dat nieuwe gebruikers meer kans hebben dat de naam die ze willen gebruiken nog vrij is.

Voor gebande gebruikers gelden verder dezelfde regels als hierboven. Ook kunnen ze via een mail naar webmaster vragen om het leeghalen van hun profiel.

Ander ding waar we mee bezig zijn, zijn de advertenties op Eenmaal Andermaal. We zijn aan het kijken of we oude advertenties automatisch kunnen verwijderen, met een beetje geluk zie je daar over een paar dagen resultaat van. Dit ook om de praktijk op Bokt beter aan te laten sluiten bij b.v. het beleid op andere advertentiesites.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:27

Dat is een mooi lang antwoord, maar als ik het goed begrijp komt het dus neer op Nee, nee en nog eens nee?

Het is inderdaad zo dat mijn berichten apart gezien niet veel persoonlijke informatie geven, maar als je 1 en 1 optelt kun je een hele hoop over mij te weten komen die wel degelijk inbreuk doen op mijn privacy.

Bijvoorbeeld met mijn paard's naam kun je al een heel end komen. Dat vind ik (zeker in mijn huidige positie) erg vervelend, vandaar dat ik ervoor pleit om alles ouder dan een bepaalde tijd te verwijderen. Zoals het er nu uitziet zullen deze dus in den treure blijven staan?

Of wellicht moet ik dan toch maar die 4000+ berichten doornemen en alles TeMmen? Dat lijkt me voor jullie ook nou niet echt lekker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:41

Precies, mensen die jou kennen herkennen je toch wel ook al is je naam geanonimiseerd. 1 en 1 is 2 (of zelfs 3) als ze door je berichten heen lezen. Ze gebruiken de zoekfunctie en zoeken op naam paard of naam kindje en hup, ze weten wie je bent.

Mag ik dan alle berichten waarin ik de naam van mijn paard of kindje noem TEMmen?
En alle berichten die kunnen refereren aan mij? Want dat is wat er gezegd wordt.
Jeetje wat krijgen jullie het nog druk dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:45

De wet eist een bepaald minimum en daar voldoe ik met mijn verzoek precies aan, wat betekent dat er aan mijn verzoek gewoon gehoor kan worden gegeven zonder dat dat nadelige consequenties heeft voor bokt.nl. En anders: geef mij eens 1 of 2 posts van mijzelf die BELANGRIJK zijn voor bokt om te behouden en ik zie daar graag een onderbouwing bij. Dus: 'we moeten deze post van jou op bokt houden omdat....' .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:47

Jammer, dat was dus ook het antwoord wat ik via PB kreeg.
Zou het helpen als ik mijn 48.000+ berichten ga temmen?
Nu ik hier 6 jaar rondloop en 6 jaar ouder ben zijn er namelijk een héleboel berichten die van mij in de prullenbak mogen.