oproep aan moderators, maak bokt niet kapot!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: oproep aan moderators, maak bokt niet kapot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:45

Desiree schreef:
Shadow0 schreef:
Zijn andere mensen te snel gekwetst, of zijn de opmerking soms te ongezouten? Wie bepaalt dat?

Hier dezelfde vraag maar dan andersom: wie bepaalt dat mensen soms te ongezouten zijn? Waarom krijgt de gekwetste persoon altijd zonder meer gelijk? Is dat dan terecht>?

Da's een hele goede vraag Ja En er is ook niet 1 juist antwoord op.

De gekwetste persoon krijgt overigens niet altijd 'zonder meer' gelijk. Wel geloof ik dat het idee van het modteam over wat acceptabel is en wat niet, anders is dan jouw idee. Het een is niet meer of minder terecht dan het andere, alleen denk ik wel dat het op een groot forum beter is om voorzichtig om te springen wat je plaatst.

(En dit komt voor een deel omdat ook de mensen die graag ongezouten hun mening geven, het lang niet altijd zo fijn vinden om ook ongezouten een mening te krijgen. Het over en weer ongezouten je mening geven wil nog wel eens uit de hand lopen en dus vind ik het logisch dat men daar een zekerheidsmarge inbouwt.)

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:01

Shadow0 schreef:
De gekwetste persoon krijgt overigens niet altijd 'zonder meer' gelijk. Wel geloof ik dat het idee van het modteam over wat acceptabel is en wat niet, anders is dan jouw idee. Het een is niet meer of minder terecht dan het andere, alleen denk ik wel dat het op een groot forum beter is om voorzichtig om te springen wat je plaatst.

(En dit komt voor een deel omdat ook de mensen die graag ongezouten hun mening geven, het lang niet altijd zo fijn vinden om ook ongezouten een mening te krijgen. Het over en weer ongezouten je mening geven wil nog wel eens uit de hand lopen en dus vind ik het logisch dat men daar een zekerheidsmarge inbouwt.)

Daar ben ik het niet mee eens.
Er zijn een enorme berg voorbeelden bekend waar een OW is gegeven door 1 woordje verkeerd, waar de mods absoluut de topic niet hebben bekeken.

Zie mijn voorbeeld, geen link, maar om aan te geven hoe het mis kan gaan:
Zo noemde ik ooit iemand een "zeurpiet" omdat die echt aan het zeuren was in die topic, dat leverde mij een OW op, hadden de mods even verder gekeken dan hadden ze gezien dat die "zeurpiet" in kwestie echt aan het zeuren was met de bedoeling het topic te verzieken.

Naar mijn idee hadden ze er beter aan gedaan enkel een PB te sturen naar de bewuste vechtersbazen dan er maar eentje een OW te geven.
Want immers, om te kunnen vechten zijn er altijd minstens 2 nodig....dus kan het in zo'n situatie niet zo zijn dat er eentje de klos is en de anderen (1 in dit geval) vrolijk verder kan doen.
Het zijn dat soort van dingen die schorten aan het beleid.
Anya heeft een prima mod-aanwijzing gegeven, zo is het duidelijk en niet te missen.
Mensen zouden best een ongezouten mening moeten kunnen geven? Waarom niet? Sommigen hebben echt een veel te kort lontje en temmen om alles, vaak krijgen die nog voldoening ook van het mod-team.
En persoonlijk ben ik van meming dat ze die hele OW/Ban lijst zo snel als mogelijk moeten verplaatsen naar een onzichtbaar deel van het forum, want dat ding is op zichzelf ook al een bron van ellende.
Verder vind ik dat je tijdens een ban wel instaat zou moeten zijn om een PB te kunnen sturen, naar bv het mod-team, want dat gaat nl niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:17

imo als je groot genoeg bent om een grote bek op te zetten moet je ook groot genoeg zijn om de consekwenties daarvan te dragen...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:23

Idd maar dan moet er wel gelijke monniken gelijke kappen systeem gehanteerd worden en dat is niet altijd zo. Zie wel grote bekken die dat lang kunnen volhouden zonder consequenties. En bekend staande al een grote bek, hoeft niet met een pietluttig dingetje weer op zijn poef terug gestuurd te worden. Een dergelijke uiting die voor een ander geen consequenties heeft.

Iemand die van de uitroep Zeurpiet niet meer slaapt, heeft spychiatrische hulp nodig. Nou dan toch fijn dat bokt dat besef bij die persoon aangewakkerd heeft. Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:24

Bas232 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens.
Er zijn een enorme berg voorbeelden bekend waar een OW is gegeven door 1 woordje verkeerd, waar de mods absoluut de topic niet hebben bekeken.

Hoe weet je dat de mods het topic niet hebben bekeken? Het zou ook zo kunnen zijn dat ze het wel bekeken hebben, maar desondanks tot een andere conclusie zijn gekomen dan jij zou doen. Dat sommige mensen een andere mening hebben dan jij, maakt die mening niet fout.

Citaat:
Zo noemde ik ooit iemand een "zeurpiet" omdat die echt aan het zeuren was in die topic, dat leverde mij een OW op, hadden de mods even verder gekeken dan hadden ze gezien dat die "zeurpiet" in kwestie echt aan het zeuren was met de bedoeling het topic te verzieken.

Om mij te overtuigen moet je denk ik toch met iets beters komen, want ik kan me er echt niet druk over maken dat je iemand niet voor 'zeurpiet' uit mag maken. Zijn dat die hoogwaardige, interessante discussies die onmogelijk gemaakt worden?

Ik zou zeggen: ga daar lekker bovenstaan en negeer mensen als je ze vindt zeuren. Hoe minder aandacht, hoe eerder het vaak ophoudt.

Citaat:
Mensen zouden best een ongezouten mening moeten kunnen geven? Waarom niet?

Nu ja, waarom wel Lachen Daarover verschillen de meningen, en het blijft een mening.

Citaat:
Sommigen hebben echt een veel te kort lontje en temmen om alles, vaak krijgen die nog voldoening ook van het mod-team.

Mag ik vragen hoe je dit zo goed weet? En wat voor 'voldoening'? Er wordt heel wat geconcludeerd over wie er wat TeM't, maar ik weet uit mijn modperiode dat die conclusies lang niet altijd kloppen!

Citaat:
En persoonlijk ben ik van meming dat ze die hele OW/Ban lijst zo snel als mogelijk moeten verplaatsen naar een onzichtbaar deel van het forum, want dat ding is op zichzelf ook al een bron van ellende.
Verder vind ik dat je tijden een ban wel instaat zou moeten zijn om een PB te kunnen sturen, naar bv het mod-team, want dat gaat nl niet.

Ik ben het op beide punten met je eens maar...die banlijst is openbaar gemaakt na veel discussies daarover. Veel gebruikers wilden zien wat er gebeurde, welke maatregelen het modteam neemt, kortom meer transparantie (net als in de politiek). Nou ja, aan dat verzoek is uiteindelijk gehoor gegeven. Daar zitten voordelen aan en nadelen, en onderschat dat niet. Het alternatief zorgt ook voor kritiek en onvrede.
Je hebt met een boel mensen en meningen te maken en niet alles gaat zoals je wilt... tsja... het blijven meningen en geen zaken die makkelijk te scheiden zijn in 'goed' en 'fout'.

Wat betreft het tweede: dat is een technisch probleem... het zou mooi zijn als het opgelost wordt. Tot die tijd moeten we het doen met wat er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:25

Marreke schreef:
Kijk, dàt is nog eens duidelijk. Een modopmerking groen maken waardoor meteen duidelijk is dat het om een modopmerking gaat en geen deel van de discussie is OK dan!

JAJAJAJA HEEEE, DAT HEB IK AL POSTS LANG GEROEPEN, NOU NIET IN ROOD MAAR DAN IN GROEN. Anya, ode!!

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:39

@Shadow,

Gebruikers zouden en moeten die banlijst helemaal niet zien.
Want je kan daar echt heel simpel conclusies uit trekken.

Voorbeeld (fictief):
----
Ik ben het niet met je eens, dus noem ik je iets.
Vervolgens ga jij temmen en laat mij weten dat er niets aan de hand is en jij tegen zo'n opmerking kan.
Maar wat later (gewoonlijk dagen) krijg ik een OW/Ban aan mijn broek terwijl wij heftig aan het meningsverschillen waren/zijn.
----

Omdat je dan in de Ban/OW lijst kan nakijken waarom je zoiets hebt gekregen kan je een simpele "deduction dear Watson" maken, als dat maar vaak genoeg gebeurd kan je bijna zeker zijn welke mensen zoiets doen.
Zoals ik in deze topic al eerder aangaf, voor sommigen is het een sport om een ander een OW/ban aan te smeren, en middels die lijst kan je goed zien of dat gelukt is.
Vandaar dat die lijst dus echt moet verdwijnen, want dat is de feed-back er voor dat soort van mensen ook niet meer Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:49

Maar Bas die simpele deductie is niet altijd goed.
Om te beginnen kan zeurpiet ook een OW hebben gekregen. En dat kan toevallig Zeurpiets 1e OW zijn. Die dan niet gepubliceerd wordt. Terwijl bokker x (laten we die geen zeurpiet noemen Haha!) wel een tweede OW heeft en dus gepubliceerd wordt. Onterecht wordt dan de conclusie getrokken dat 'zeurpiet' sanctievrij ermee wegkomt.

Met betrekking tot het publiceren van de lijst. Ergens in de "krochten" van bokt staat een topic waarin juist heel hard gepleit werd voor het openbaar maken van OW's en bans. Omdat het anders zo uit de lucht kwam vallen allemaal. Uiteindelijk heeft het team besloten aan die vraag gehoor te geven. Dat leidt dan nu weer tot de vraag om de lijst niet te publiceren. Met net zulke valide redenen. Maar dan andersom.

edit: typo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:52

Bas232 schreef:
Gebruiken zouden en moeten die banlijst helemaal niet zien.

Citaat:
Omdat je dan in de Ban/OW lijst kan nakijken waarom je zoiets hebt gekregen kan je een simpele "deduction dear Watson" maken, als dat maar vaak genoeg gebeurd kan je bijna zeker zijn welke mensen zoiets doen.

Simpel, en in tamelijk wat gevallen onjuist. Je moet met dat soort conclusies heel voorzichtig zijn, want ze kloppen niet altijd!

Tegenvoorbeeld: er is een meningsverschil, niemand TeMt. Een paar berichten later komt er een nieuw iemand binnen, vermoedelijk een SA, en daar wordt op geTeMd. De mod die het SA gaat bekijken ziet ook het meningsverschil en denkt: dat is dus niet de bedoeling.

Het is waar dat men op Bokt bijzonder simpel conclusies trekt. Helaas zijn ze niet altijd erg zorgvuldig. En dat is toch echt voor rekening van de gebruikers zelf.

Citaat:
Zoals ik in deze topic al eerder aangaf, voor sommigen is het een sport om een ander een OW/ban aan te smeren, en middels die lijst kan je goed zien of dat gelukt is.

Ten eerste: hoe weet je dat mensen er een sport van hebben gemaakt? Is dat jouw mening, een door jou getrokken conclusie? Of is het ergens anders op gebaseerd?

Ten tweede: vind je dat de mensen die meer openheid van het modteam willen dus ongelijk hebben?

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:03

Shadow0 schreef:
Bas232 schreef:
Gebruiken zouden en moeten die banlijst helemaal niet zien.

Citaat:

Simpel, en in tamelijk wat gevallen onjuist. Je moet met dat soort conclusies heel voorzichtig zijn, want ze kloppen niet altijd!

Tegenvoorbeeld: er is een meningsverschil, niemand TeMt. Een paar berichten later komt er een nieuw iemand binnen, vermoedelijk een SA, en daar wordt op geTeMd. De mod die het SA gaat bekijken ziet ook het meningsverschil en denkt: dat is dus niet de bedoeling.

Het is waar dat men op Bokt bijzonder simpel conclusies trekt. Helaas zijn ze niet altijd erg zorgvuldig. En dat is toch echt voor rekening van de gebruikers zelf.

Citaat:

Ten eerste: hoe weet je dat mensen er een sport van hebben gemaakt? Is dat jouw mening, een door jou getrokken conclusie? Of is het ergens anders op gebaseerd?

Ten tweede: vind je dat de mensen die meer openheid van het modteam willen dus ongelijk hebben?

Mooi dat je het aangeeft, ik kan vele voorbeelden geven waar een mod is komen kijken en enkel het getemde in kwestie een OW heeft gegeven.
Aangezien jij ex-mod bent, zou jij dat zeker beter moeten weten en niet hoeven gokken dat het zo is.
Ik probeer dan ook aan te geven dat mod's verder moeten kijken dan enkel de Tem post, want dat doen ze namelijk over het algemeen niet.
Een aantal Mod's/Bemiddelaars doen dat wel, zoals bv Anya of Sterre...grappig is dat er dan vaak een andere conclusie volgt dan door het Mod-team was bevonden, wie het ook deed.
Ik ben dan ook van mening dat een Moderator op eigen houtje moet kunnen beslissen welke waarschuwing/straf het beste is, en niet een team die dat dagen later beslist.
Bovendien moet de mod in kwestie zijn/haar mails/PB's beantwoorden met uitleg, wat ook vaak niet gebeurd en je als gebruiker nog steeds met vragen zit.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:25

Citaat:
Ik ben dan ook van mening dat een Moderator op eigen houtje moet kunnen beslissen welke waarschuwing/straf het beste is, en niet een team die dat dagen later beslist.
Bovendien moet de mod in kwestie zijn/haar mails/PB's beantwoorden met uitleg, wat ook vaak niet gebeurd en je als gebruiker nog steeds met vragen zit.

Hier sluit ik me bij aan. Dit zou ik best handig vinden, mocht het niet gebeuren (geen ervaring mee haha. Ben ik denk ik te lief voor Clown , tem vrijwel nooit, en heb ook nog nooit wat voor opmerking van mod gehad dacht ik zo Knipoog )

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:33

Mik_ schreef:
Citaat:

Hier sluit ik me bij aan. Dit zou ik best handig vinden, mocht het niet gebeuren (geen ervaring mee haha. Ben ik denk ik te lief voor Clown , tem vrijwel nooit, en heb ook nog nooit wat voor opmerking van mod gehad dacht ik zo Knipoog )

Precies, bovendien vind ik dat ze de regel van: "Moderator in een Topic mag niets meer doen" onzinnig, een Mod ben je of ben je niet.
Ergo, zit een mod in een topic dan blijft het een mod en die blijft als zodanig functioneren.
Dus meedoen, maar in de gaten houden dat het niet fout gaat.
Simpel toch? Ik vind dat de regels duidelijk moeten zijn wat een mod KAN opleggen, maar niet perse hoeft te doen.
Da's iets anders dan, ze leggen het altijd op want regels zijn regels....ja regels moeten er zijn, maar niet om PERSÉ op te leggen, maar wat ze KUNNEN opleggen.
Groot verschil met wat er nu aan de hand is.
Bovendien zouden ze in het team zoiets moeten hebben van: Ik ben met dit topic bezig en heb het in de hand, dus begin als andere mod niet te moeien.
Wil die andere mod dat toch, dan zal hij/zij het eerst moeten overleggen met die mod die het toch al in de smiezen heeft.
Wat dus neerkomt op betere samenwerking en eigen inzicht van een moderator.
Laatst bijgewerkt door Bas232 op 03-09-06 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:34

Bas232 schreef:
Mooi dat je het aangeeft, ik kan vele voorbeelden geven waar een mod is komen kijken en enkel het getemde in kwestie een OW heeft gegeven.

Dat kun jij niet weten. Zowel de Tems als de eerste waarschuwingen als pb's die niet direkt een OW hebben zijn totaal niet na te gaan voor andere gebruikers.

Citaat:

Dat heeft uiteraard tot gevolg dat vergelijkbare situaties toch verschillend gemod worden, omdat iedere persoon nou eenmaal anders is. Ook hier zijn er voor- en nadelen, en het grote nadeel is het 'gelijke monniken, gelijke kappen'-verhaal. Geen enkele persoon kan alles weten en alles precies zo doen als de rest, en dus zal er verschil ontstaan in modbeslissing. Wat mod A acceptabel vindt, vindt mod B volstrekt niet kunnen. Veel gebruikers vinden de ongelijkheid nu al onaanvaardbaar, denk je dat die gebruikers het een goed idee vinden als er nog meer verschil in beslissingen ontstaat?

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:40

Shadow0 schreef:
Dat kun jij niet weten. Zowel de Tems als de eerste waarschuwingen als pb's die niet direkt een OW hebben zijn totaal niet na te gaan voor andere gebruikers.

Bas232 schreef:

Dat heeft uiteraard tot gevolg dat vergelijkbare situaties toch verschillend gemod worden, omdat iedere persoon nou eenmaal anders is. Ook hier zijn er voor- en nadelen, en het grote nadeel is het 'gelijke monniken, gelijke kappen'-verhaal. Geen enkele persoon kan alles weten en alles precies zo doen als de rest, en dus zal er verschil ontstaan in modbeslissing. Wat mod A acceptabel vindt, vindt mod B volstrekt niet kunnen. Veel gebruikers vinden de ongelijkheid nu al onaanvaardbaar, denk je dat die gebruikers het een goed idee vinden als er nog meer verschil in beslissingen ontstaat?

Wat is daar mis mee? Geen enkele topic is hetzelfde.
Bovendien hoeven mods niet dezelfde lijn te volgen, nergens voor nodig, omdat immers elke mod zelf beslist.
Daar hoeft een andere mod het niet mee eens te zijn, want een echt slechte mod is simpel te vinden en zou geen mod meer moeten zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat gebruikers het daar oneens mee zouden kunnen zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:45

Ik heb de recorder maar even stopgezet (ik ben WK reining aan het kijken) om toch even te reageren.

Ik vind het een zeer goed idee dat mods niet inhoudelijk modden in topics waar ze zelf in meereageren. En wel om de volgende reden:

Je bent als mod nooit objectief. Ieder persoon neemt zijn eigen setje waarden en normen mee. Dat gebruik je als persoon en als mod. Als ik een discussie voer over het al dan niet inrijden van een tweejarige quarterhorse (wat ik persoonlijk bespottelijk vind) dan is het voor mij tijdelijk even onmogelijk om min of meer objectief te kijken naar de in mijn persoonlijke optiek 'klojo' die vindt dat je met 1,5 jaar al mag longeren en er met twee jaar op gaan zitten om met drie jaar de futurity te lopen. Of ze dat in de VS nu doen of niet. Stel die 'klojo' hanteert ook nog een zeer onaangename discussiestijl. Dan moet ik al zeker niet gaan modden in mijn eentje. In een team zijn dan altijd mensen aanwezig die met net even wat meer afstand kijken en oordelen. In zo'n situatie ben ik daar blij mee. Dat is dan ook precies waarom die regel is ingesteld.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:55

Anya schreef:
Ik heb de recorder maar even stopgezet (ik ben WK reining aan het kijken) om toch even te reageren.

Ik vind het een zeer goed idee dat mods niet inhoudelijk modden in topics waar ze zelf in meereageren. En wel om de volgende reden:

Je bent als mod nooit objectief. Ieder persoon neemt zijn eigen setje waarden en normen mee. Dat gebruik je als persoon en als mod. Als ik een discussie voer over het al dan niet inrijden van een tweejarige quarterhorse (wat ik persoonlijk bespottelijk vindt) dan is het voor mij tijdelijk even onmogelijk om min of meer objectief te kijken naar de in mijn persoonlijke optiek 'klojo' die vindt dat je met 1,5 jaar al mag longeren en er met twee jaar op gaan zitten om met drie jaar de futurity te lopen. Of ze dat in de VS nu doen of niet. Stel die 'klojo' hanteert ook nog een zeer onaangename discussiestijl. Dan moet ik al zeker niet gaan modden in mijn eentje. In een team zijn dan altijd mensen aanwezig die met net even wat meer afstand kijken en oordelen. In zo'n situatie ben ik daar blij mee. Dat is dan ook precies waarom die regel is ingesteld.

Sorry Anya, ik ben het niet met je eens....niet vanwege de inrij tijd etc....maar de MOD wel/niet mee doen faktor.
Een ding klopt niet in je betoog, en da's het volgende:

Als je reageert dan staat er iets groens in je naam MOD ofzo, dus ben je mod, plain and simple.
Ook al zou je niet mogen modden omdat je in de topic zit, dan nog heb je nog steeds die titel.
Dus kunnen mensen gaan denken dat als jij niet mod, dan roep je effe een ander die het voor je doet.
Daar doet het team zichzelf dus geen plezier mee, want mensen (zoals ik) denken dan gelijk, hé er komt een ander, die is vast geroepen.
Als je dan toch niet als MOD(met titel) wilt reageren, waarom hebben jullie dan geen SA voor jezelf om als MENS (lees gebuiker) door te kunnen gaan?
Normaal zou een moderator best kunnen mee discussieren indien iedereen weet dat je ook modereert en op bepaalde punten gewoon ingrijpt net als elke andere mod.
Zo niet, dan hebben jullie mods domweg een SA nodig om uit te schijnen dat je een gewone gebruiker bent.
Vind ik wel ver gaan, want normaal zou je als moderator geen problemen mogen hebben in de discussie, regels zijn voor iedereen toch? Dus kan je best modereren en discussieren met de MOD-titel.
Of mis ik nu iets?
Op mijn fora discussieren mod's evengoed maar blijven mod, ook al doen ze mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:57

Bas232 schreef:
Bovendien hoeven mods niet dezelfde lijn te volgen, nergens voor nodig, omdat immers elke mod zelf beslist.
Daar hoeft een andere mod het niet mee eens te zijn, want een echt slechte mod is simpel te vinden en zou geen mod meer moeten zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat gebruikers het daar oneens mee zouden kunnen zijn.

Ik hoop dat er ook wat anderen zijn die daarop willen reageren, maar als je de afgelopen maanden / jaren op FZ hebt meegelezen, zul je hebben gezien dat dat een punt is wat heel vaak langskomt.

En, jij vindt nu dat je OW's onterecht gekregen hebt. Als een individuele mod precies dezelfde OW's gegeven had, zou je ze dan wel terecht vinden / accepteren?

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:00

Shadow0 schreef:
Bas232 schreef:

Ik hoop dat er ook wat anderen zijn die daarop willen reageren, maar als je de afgelopen maanden / jaren op FZ hebt meegelezen, zul je hebben gezien dat dat een punt is wat heel vaak langskomt.

En, jij vindt nu dat je OW's onterecht gekregen hebt. Als een individuele mod precies dezelfde OW's gegeven had, zou je ze dan wel terecht vinden / accepteren?

Neen Shadow, het gaat niet over mij (ook al ben ik er een van), het gaat over het beleid.
Blijf a.u.b. on topic, want de discussie gaat over iedereen en niet over mij alleen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:02

Beschouw het als een voorbeeld Lachen

Maar ik wil mijn vraag wel even herformuleren hoor Lachen
Denk je dat mensen die hun OW nu onterecht vinden, dat niet meer onterecht vinden als deze wordt uitgedeeld door 1 mod, ipv het team?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:03

Bas232 ik volg jou af en toe wel, maar af en toe ook niet.
Kun je niet eens kort en krachtig formuleren dan wat je wél wilt, in plaats van alles dat fout is?
Misschien komen er nog leuke ideëen uit?!

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:25

Mik_ schreef:
Bas232 ik volg jou af en toe wel, maar af en toe ook niet.
Kun je niet eens kort en krachtig formuleren dan wat je wél wilt, in plaats van alles dat fout is?
Misschien komen er nog leuke ideëen uit?!

Kan ik goed begrijpen, want vaak gaat het over zaken die reeds langer spelen.
Wel ik zal het proberen kort te stellen:

1. Een mod beslist zelf welke waarschuwing/straf een gebruiker krijgt, mod-aanwijzing (algemeen) of PB en bij zware gevallen de OW regelgeving (er is nog niet beter)

2. De mod MOET reageren op een PB indien die een beslissing heeft genomen, en niet van je hebt weer een OW blablabla en als je dan weer terug mag komen vervolgens op de vraag niet meer reageren.

3. Een mod neemt actie zodra het gezien is, wel op zeer korte termijn, en niet na overleg met het team dagen later.

4. Een TEM komt maar er zit reeds een mod in de topic, wel dan handelt die mod dat af omdat die mod mee leest, en niet een andere mod die niets leest.

5. Mods moeten meer PB'en naar gebruikers over eventuele problemen in plaats van meteen OW/BAN uit te vaardigen.

6. OW/Ban lijst moet verdwijnen, Ban's moeten tot een minimum beperkt worden...enkel bv 1 week afkoelen, mocht het nog vaker voorkomen dat de betreffende gebruiker blijft kloten, dan langer.
Maar dan moet die het bont maken.

7. Na elke Ban begint een gebruiker met een schone lei, slechte gebruikers zijn echt wel bekend en kunnen heftiger aangepakt worden.

8. Alvorens besloten wordt tot een maand (of langer ban) moet er eerst overleg zijn met het beheer van bokt, 1 maand is een zeer zware ban en moet als zodanig ook bekeken worden.

9. Permanente ban, kan en mag enkel uitgesproken worden als een gebruiker reeds meerdere afkoelingen heeft gehad en via bv PB echt niet mee te spreken valt.

Ja met dit is het altijd niet even duidelijk, maar hoeft ook niet....altijd eerst proberen te spreken via PB met een gebruiker voor je tot bannen overgaat.
Dat heeft naar mijn idee veel meer effect dan een ban geven en het idee: "Die is even weg, das het probleem niet meer" want dat is veel erger.
En dat is er mis in het beleid van bokt, hoe groot het ook moge zijn.
Sorry weer geen kort antwoord, maar hopenlijk wel duidelijker Haha!
Laatst bijgewerkt door Bas232 op 03-09-06 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:32

Er zijn punten waar ik het wel mee eens ben. Ik volg zelf een opleiding tot basisschooljuffie, en ook hier word mij geleerd dat alleen direct straffen zin heeft. Anders maak je alleen maar een vertrouwensrelatie stuk.

Maar in jouw punt 4 kan ik me absoluut niet vinden. Dan krijg je objectieve handelingen, en dat heeft tot gevolg dat het persoonlijk wordt, en niet vanuit een leidende functie. Dat heeft naar mijn idee ook absoluut geen zin!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:37

Bas232 schreef:
2. De mod MOET reageren op een PB indien de een beslissing heeft genomen, en niet van je hebt weer een OW blablabla en als je dan weer terug mag komen vervolgens op de vraag niet meer reageren.

Wat doe je met de gebruikers die blijven reageren puur om 'overlast' te veroorzaken? Zoals bv de 'zeurpiet' uit jouw voorbeeld? Moeten mods dat eindeloos accepteren?

Citaat:
3. Een mod neemt actie zodra het gezien is, ofwel op zeer korte termijn, en niet na overleg met het team dagen later.

4. Een TEM komt maar er zit reeds een mod in de topic, wel dan handeld die mod dat af omdat die mod mee leest, en niet een andere mod die niets leest.

Wat als de mod die meeleest dit om een of andere reden niet kan? Bv vanwege te weinig tijd om de zaak geheel af te handelen?

Citaat:
5. Mods moeten meer PB'en naar gebruikers over eventuele problemen in plaats van meteen OW/BAN uit te vaardigen.

Hoe weet je dat dit niet het geval is?

Citaat:
6. OW/Ban lijst moet verdwijnen, Ban's moeten tot een minimum beperkt worden...enkel bv 1 week afkoelen, mocht het nog vaker voorkomen dat de betreffende gebruiker blijft stinkmodder, dan langer.
Maar dan moet die het bont maken.

Nogmaals, waarin verschilt dit van het huidige beleid? Eerste OW is geen gevolgen, 2e OW is 1 dag afkoelen, 3e OW is 1 week. Pas bij de 4e OW wijkt het huidige beleid af van jouw voorstel - maar bji 4 OW's kun je wel zeggen dat iemand het tamelijk bont maakt.

Citaat:
7. Na elke Ban begint een gebruiker met een schone lei, slechte gebruikers zijn echt wel bekend en kunnen heftiger aangepakt worden.

Dat is natuurlijk met elkaar in tegenspraak. OF je hebt een schone lei en de geschiedenis telt niet mee, of je hebt geen schone lei en de geschiedenis telt wel mee.

Citaat:
8. Alvorens besloten wordt tot een maand (of langer ban) moet er eerst overleg zijn met het beheer van bokt, 1 maand is een zeer zware ban en moet als zodanig ook bekeken worden.

In welk opzicht wijkt dit af van het huidige beleid?

Citaat:
9. Permanente ban, kan en mag enkel uitgesproken worden als een gebruiker reeds meerdere afkoelingen heeft gehad en via bv PB echt niet mee te spreken valt.

De permanente ban als zodanig bestaat niet meer. De ban voor onbepaalde tijd wordt inderdaad pas gegeven na meerdere eerdere bans (pas bij OW 6!).

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:38

Jemig Scheve mond

Hebben mensen tijd teveel ofzo?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:43

Mik_ schreef:
Er zijn punten waar ik het wel mee eens ben. Ik volg zelf een opleiding tot basisschooljuffie, en ook hier word mij geleerd dat alleen direct straffen zin heeft. Anders maak je alleen maar een vertrouwensrelatie stuk.

Dat is in zekere zin wel waar, maar hoe volwassener mensen worden, hoe groter dat tijdsinterval. Kun je een kleutertje van 4 nog niet echt veel duidelijk maken een dag na de fout, kinderen uit groep 8 kun je zeker wel later aanspreken op gedrag. (Bijvoorbeeld de normale leerkracht die de klas aanspreekt op gedrag bij de invalkracht.)
En bij volwassenen moet dat tijdsinterval echt nog groter kunnen - het zijn tenslotte weldenkende volwassenen en geen dieren die op instinct alleen leven of kinderen die het verband tussen actie en gevolg nog moeten leren.
(Van de andere kant, maar dat is wel off-topic, vraag je je af waarom mensen toch steeds strengere gevangenisstraffen willen voor criminelen - als ze van zichzelf al weten dat een straf die een dag na de actie komt al geen zin meer heeft)