Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:20

Elisa2 schreef:
Vervelend he..ik vind het ook weer heel vervelend dat het WEER deze richting op gaat nadat hier al zoveel over gezegd is door verschillende mensen. De Zwart/ Wit denkers zijn hier in het meest vervelend vind ik, of ze nu gelijk hebben of niet door hun manier van doen wil ik het niet eens meer weten. En zo gaat dit topic doodbloeden.

Maar waarom moet je de anderen nu 'zwart-wit' denkers noemen, puur omdat ze een andere mening hebben dan jij?

Ik denk echt niet zo zwart-wit hoor. Ik ben juist voor nuance. Maar er zijn nu eenmaal feiten die vaststaan. Waarom is het benoemen van die feiten 'zwart-wit-denken'?

Ook zo'n term zorgt in een discussie voor irritatie, want je doet feitelijk gezien een oordeel/aanname over de denkwijze van iemand. Als jij het vervelend vindt dat mensen wappies genoemd worden, dan zou je de term zwart-wit-denkers ook niet moeten gebruiken, toch? Het heeft beide een negatieve connotatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:32

Nee het gaat me niet om de andere mening, het gaat mij er om zoals inmiddels al 10 keer aangegeven heb in dit topic dat er mensen zijn die willen bepalen wat anderen precies wel of niet mogen zeggen, schrijven en denken puur en alleen gebaseerd op wat hun de juiste definitie van wetenschap vinden.

Sorry maar ik erger me er helemaal kapot aan..en vandaar ook het Zwart/ Wit denken qua term omdat het lijkt of dat het enige is wat deze mensen doen en wat ik en meerdere anderen geschreven hebben TOTAAL niet aan komt.

Iedereen die anders denkt dan deze mensen wordt wappie genoemd, inmiddels vind ik dat eerder een compliment dan belediging gelukkig.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:34

Ik kijk daar eigenlijk nog wat simpeler naar... en dat gaat verder terug in dit topic. Er is gevraagd, door meerdere users, direct en indirect, om hier niet steeds de corona en gerelateerde discussies erbij te halen, maar keer op keer gaat het er direct of indirect toch weer over. Dat ligt imo niet aan de manier waarop we hier in dit topic discussiëren of hoe we vriendelijker erover zouden kunnen discussiëren :) het gaat erom dat mensen grenzen aangeven, en anderen er steeds overheen blijven gaan omdat... insert reden? ik weet het namelijk niet.

Dit topic gaat over waarom het rustiger is geworden, het topic heet niet: breng hier nog een keer je stokpaardje en probeer hier nog een laatste keer je gelijk te krijgen met een kans dat het bokt team voortaan jouw keuze gaat ondersteunen.
Iedereen die door blijft gaan over corona, complottheorieën en het gelijk willen krijgen op die punten, die gaat imo gewoon niet door voor de koelkast.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:40

Ja, weet je, ontzettend vervelend idd dat het hier ook weer opduikt.

Maar: ik blijf bewust uit de corona-gerelateerde topics, omdat ik hier geen zin in heb. Ik ben ook niet degene die het hier ter sprake bracht. Maar ik vind dat ik er wel op mag reageren.

Als je dat erg vervelend vindt: breng het niet ter sprake. Ik ben namelijk zoveel mogelijk uit de discussie weggebleven. En ik snap dat het zwart witte vervelend is, maar dingen zijn simpelweg waar of ze zijn dat niet. Daar mag je dan vervolgens van vinden wat je wilt, dat interesseert me niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:41

Ik denk dat Corona er de hele tijd bij wordt gehaald omdat dat een recent en relevant voorbeeld is van waar de discussies zo hoog opliepen. Lastig om bij voorbeelden weg te blijven :j.

@Elisa2: 'bepalen wat mensen zeggen'? Volgens mij is het in de meeste gevallen zo dat iedereen mag schrijven wat ze willen, alleen als je wat schrijft wat recht tegen de huidige kennis indruist dan krijg je een weerwoord. Dat is een consequentie van de vrije keuze die je hebt om daarover te schrijven hier op Bokt. Ik sta namelijk nét zo vrij om daarop te reageren.

En wbt. misinformatie... tja. Er wordt niet gezegd dat je die mening niet mag hebben, maar daar zit je ermee dat die misinformatie gevaarlijk kan zijn en indirect dus invloed kan hebben op de gezondheid van (andere) mensen. Bij de flat earth dingen loop je dat risico niet zo, maar bij onderwerpen als Corona wel. Maar het is ook lastig om daar richtlijnen bij vast te stellen, want wat voor het ene onderwerp geldt qua scheidslijn/richtlijn, hoeft voor het andere onderwerp niet zo te zijn.

Dan mag je imo best mensen tegen zichzelf in bescherming nemen daarvoor.

Overigens is er niet een 'volgens ons' juiste definitie van de wetenschap. Die is gelukkig vrij duidelijk en vastgelegd, daar komt geen mening aan te pas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:53

Medische misinformatie kan net zo gevaarlijk zijn..sommige zaken die de overheid beweert vind ik ook ronduit misleidend en gevaarlijk voor de gezondheid van mensen. Samen met de farmaceutische industrie..dus moet ik dan ook maar mensen in bescherming gaan nemen daarvoor? Moet ik daarvoor Bokt voor mijn karretje gaan spannen om berichten weg te laten halen die niet in mijn straatje passen. Dictatuur?

Dat gaat mij dus echt veel te ver he..maar dat wordt hier keer op keer aangedragen door de imo zwart/ wit denkers.

Respectvolle discussie als je het niet met elkaar eens bent vind ik allemaal prima, iedereen is vrij om te reageren zoals hij/ zij wilt. Inclusief weerwoord, maar dat is niet hetgene waar ik over val en ik weiger ook om het nog een keer te gaan herhalen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:59

IMANDRA schreef:
@DP Jammer dat je gelijk een negatieve, sarcastische toon erbij moet halen. We kunnen het hier toch gewoon rustig over hebben? Als in een discussie ineens zo'n toon wordt aangeslagen maakt het er niet beter op wbt. het netjes houden van een discussie. Dit wekt irritatie op en dan krijg je daar ook gefrustreerde/geirriteerde reacties op, waardoor dat elkaar weer versterkt en het uiteindelijk uit de hand loopt.

Mag ik vragen waarom je nu het gevoel hebt zo te moeten reageren, en hoe kunnen dat soort dingen voorkomen worden?
Bij mijn weten heb ik rustig en nuchter gereageerd, maar wie weet komt het anders over dan ik bedoel.

ik ben moe..moe van precies dit de hele tijd
ik ben nergens negatief, was zeker niet sarcastisch, wel moe....
Ik was en ben gewoon rustig, dus" zo te moeten reageren" zoals jij het beschrijft...allemaal jou invullingen, niet de mijne

precies hier gebeurt keer op keer op keer.....

Dank elisa2

Ik ben te moe om hier nog inhoudelijk op te reageren, al 1000000 keer gedaan, waaronder een weggepoetst bericht waar de mods ook nog niet op hebben geantwoord waarom dat van andere wel blijft staan...dat alles maakt me moe of is het moedeloos???

Moedeloos dat bokt ooit echt weer fijn word voor iedereen, moedeloos dat ik zie dat het overgenomen is door 1 bepalende kliek met een bord voor de kop. Want na dat wel 10 mensen hetzelfde zeggen valt er nog steeds geen kwartje.
Niet bij de kliek, niet bij de mods...

moe.....

:evaw:

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:07

Elisa2 schreef:
Medische misinformatie kan net zo gevaarlijk zijn..sommige zaken die de overheid beweert vind ik ook ronduit misleidend en gevaarlijk voor de gezondheid van mensen. Samen met de farmaceutische industrie..dus moet ik dan ook maar mensen in bescherming gaan nemen daarvoor? Moet ik daarvoor Bokt voor mijn karretje gaan spannen om berichten weg te laten halen die niet in mijn straatje passen. Dictatuur?

Dat gaat mij dus echt veel te ver he..maar dat wordt hier keer op keer aangedragen door de imo zwart/ wit denkers.

Respectvolle discussie als je het niet met elkaar eens bent vind ik allemaal prima, iedereen is vrij om te reageren zoals hij/ zij wilt. Inclusief weerwoord, maar dat is niet hetgene waar ik over val en ik weiger ook om het nog een keer te gaan herhalen.

Het verschil ligt bij de 'ik vind'.
Jij vindt die informatie misleidend.
Andere informatie is -wetenschappelijk- bewezen foutief.

Dus er is geen sprake van informatie weghalen die niet in iemands straatje past. Het gaat om informatie weghalen die feitelijk niet waar is / niet klopt én negatieve gevolgen heeft voor anderen.

@DP: Sorry, zo kwam het bij mij wel over. Ik pik hem er even uit, want misschien kunnen we dan kijken waarom die zin anders overkwam dan jij hem bedoelde?
DuoPenotti schreef:
maar daar laat ik het weer bij..... weer even rustiger, want er is op bokt idd maar 1 kant... :j
de rest is wappie, vooruit een iets genuanceerder woord ervoor....

precies weer zo'n mooi voorbeeld

Het dikgedrukte komt op mij heel negatief en sarcastisch over. Je klinkt -voor mij- best passief agressief ('want op bokt is er maar een kant en de rest is wappie'). Dat je het moe bent is er goed in af te lezen, zeg maar.

Elisa2

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:11

Ik ga m'n schoen op eten....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:17

Mag ik n hapje, dan geef ik even het peper en zout door.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:18

Wellicht goed voor mensen in deze discussie om eens onderzoek te doen naar hun menstype en welke valkuilen daarbij horen met betrekking tot onder ander informatieverwerking en communicatie :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:18

rien10 schreef:
Mag ik n hapje, dan geef ik even het peper en zout door.

_O- dat mag jij..eet smakelijk :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:19

Mjom mjom mjom. Best aardig, niet te oud. Prima te doen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:26

Imandra: ik denk dat veel mensen moeite hebben met jouw 'beheersdrang.'

Met alle respect, als ik jouw in een topic tegen kom, ben ik normaal gesproken weg.
Gewoon even wat zeggen zonder dat je post van begin tot eind ontleed wordt, alles op een weegschaal gewogen (is dit wel goed genoeg onderzocht, zit je gevoel wel goed, hoe voel je je vandaag) is echt brrr wat mij betreft.

Het is alsof iemand huilend voor je staat en zegt: 'ik wil bij mijn man weg want hij slaat me' en dat iemand dan vraagt/opmerkt: 'maar wat heb je eraan gedaan', 'statistisch gezien is dit eerder voorgekomen, klopt dat?' 'hoe ervaart je man dit eigenlijk?' 'Feitelijk had je dit kunnen zien aankomen etc etc'
En dan nog even een uitleg over hoe huiselijk geweld werkt.

Ipv gewoon de algemene boodschap te begrijpen en eerst eens een arm om iemand heen te slaan voordat je met je eigen zienswijze komt.

Het is een slecht voorbeeld, ik weet het. :Y) En het is niet aanvallend bedoeld, echt niet. Maar met dat ontledinggedoe bij een post pak je de booschap van de poster helemaal niet op omdat je over woordjes en losse zinnetjes valt die dan totaal geen doel meer hebben omdat je de context van het verhaal mist.
En dat is enorm irritant en bijna niet doorheen te komen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:28

En als DP daar dan keer op keer tegen in gaat is het voor mij exit topic. Behalve hier.

*gaat verder met schoen eten*

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:37

Maar Sunnda, we zitten hier in een topic om juist dat te analyseren. Dan is het toch niet gek dat ik inhoudelijk op elk punt reageer?

Bovendien doe ik mijn best om hier neutraal te blijven, qua toon en informatie. Emotie weg te laten, als ik gefrustreerd word af te vragen waardoor het komt (zodat we kunnen kijken hoe we de discussies waar hetzelfde gebeurt in betere banen kunnen laten lopen).

Dat is overigens geen beheersdrang hoor. Eerder interesse voor de denkwijze van de ander, en die dmv die vragen en weerwoorden te begrijpen.

Overigens vind ik je voorbeeld inderdaad niet helemaal passend, want het gaat hier om inhoudelijke discussies in topics –niet ongevraagd advies bij een zeer emotionele situatie. Als je niet mee wil doen aan een discussie... dan staat het je vrij om niet inhoudelijk te reageren in een topic, toch?

Juist bij de laatste reactie van DP ga ik specifiek in op de 'waarom'. Dat zou ik in een ander topic niet doen en waarschijnlijk links laten liggen, maar gezien dit topic gaat over het weggaan van gebruikers, en waardoor dat komt.. was ik benieuwd wat dan de reden was voor een reactie die zo overkomt, en daarbij aankaarten hoe het bij mij overkomt (om de opbouwende frustratie door zulke reacties -of die nu door mij of door een ander gepost worden- te voorkomen).

Ik doe mijn best om constructief te blijven, dat is in ieder geval de intentie.
Elisa2 schreef:
Ik ga m'n schoen op eten....

Dit soort reacties vind ik dan weer allesbehalve constructief, en doet niks anders dan frustratie opwekken bij anderen. Dus dan is mijn vraag: waarom zoiets posten als je er toch inhoudelijk of qua discussie niks positiefs mee kan bereiken? Want er lijkt ook geen positieve intentie achter te zitten.

Zeg dan niks en negeer me dan gewoon...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:45

Wat er achter zit is dat het niet uit maakt wat ik typ want wat ik over probeer te brengen komt niet aan, dus ik geef het op. Niet persoonlijk bedoeld, niet flauw bedoeld...ik geef het gewoon op.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:49

Ik denk dat precies dit -ellenlange lappen tekst met uitleg over hoe jij het ziet (en dat is ook maar een mening) het is waarom mensen afhaken. Heel eerlijk? 9 van de 10 keer lees ik van jouw Posts de eerste drie zinnen. Dan haakt er wat af in mijn brein.

Edit. Wat betreft de schoen opmerking. Ik vind dat fijn. Even wat luchtigs tussendoor waaraan je kan merken hoe degene die dit gepost heeft er in staat. Niet iedereen vind wat jij vind. Niet iedereen hoeft te posten hoe jij dat zou doen. Niet iedereen hoeft te posten zodat jij het leuk of prettig vind.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 26-07-22 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:51

mijn waaroms worden door de mods weggehaald.... dus ik kan hier helemaal niets meer uitleggen imandra
Misschien bij de mods de vraag neerleggen...

ik ben er iig moe van...
Moe van dat 100 mensen iets uitleggen hoe het overkomt en toch geen zin heeft, want wat je nu vraagt is al 100 x beantwoord.
Moe van mods die persoonlijke sneren laten staan als ze maar in een ik vind zinnetje staan of zo, of zoals dat zinnetje van rien nu. wat voegt dat toe?
Dat ze een hekel heeft aan mijn berichtjes, nou proficiat, daar hebben ze foei voor uitgevonden.

Dit topic is alles wel in gezegd
Iedereen deed een plas, sommige plassen worden verwijderd, andere niet. En het blijft zoals het was.

Mijn oplossing, loslaten dat alles een discussie moet zijn. En je overal mag pissen.
Zie je een topic als, steun de boer, heb je het fatsoen op te donderen als je alleen maar kan zeiken dat hun eigen schuld is.
Wappie topic, je blijft er weg, hoe gevaaaarlijk het ook allemaal zou zijn wat er staat. Jammer dan.
Maar de wappie blijft ook weg uit het wetenschappelijke topic.
Ik pendel mijn paard, wie ook? geen zelfde die roepen kwakzalvers.

Ik denk dat dat het enige is wat een beetje werkt, duidelijke topics die niet zijn bedoeld voor discussie je (algemeen, iedereen die het dan aangaat)fatsoen eens houden en weg blijven.

Uiteraard is dat anders in een algemeen corona topic of algemeen weet ik wat topic.
Maar leer fatsoen te hebben niet vooral te zeiken , en nee rien, zelfs ik doe dat niet!
Heb je geluk hoef je niet overal weg te blijven :D

Dit was hier wel mijn laatste post, denk er over na, of niet.... waarschijnlijk dat laatste
Jullie feestje
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 26-07-22 16:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:52

Even de discussie tot hier samenvattend: het is dus volgens sommigen belangrijk dat je op Bokt eigenlijk alles moet kunnen schrijven zonder gezeur, behalve uitgebreide inhoudelijke posts die ingaan op de feiten, worden onderbouwd met referenties en waarvan de schrijvers hun best doen om de zaken zorgvuldig te verwoorden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:52

Maar als je geen zin hebt om erop te reageren dan negeer je het toch? Van mij hoef je het niet te lezen hoor, ik dwing er niemand toe. Sommige mensen vinden het fijn om zulke uiteengezette posts te lezen, anderen niet.

Maar (@Eliza2) waarom dan zo flauw reageren? Want zo'n reactie zorgt toch alleen maar voor meer frustratie bij beide kanten? Waarom niet gewoon stellen "Oké, we worden het waarschijnlijk toch niet eens dus let's agree to disagree'. Dan bereik je hetzelfde (je stopt de discussie) maar je voorkomt dat er meer frustratie komt door een flauwe reactie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:53

Help me even DP. Wel zinnetje van mij. Over zout en peper?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:54

IMANDRA schreef:
Maar als je geen zin hebt om erop te reageren dan negeer je het toch? Van mij hoef je het niet te lezen hoor, ik dwing er niemand toe. Sommige mensen vinden het fijn om zulke uiteengezette posts te lezen, anderen niet.

Maar (@Eliza2) waarom dan zo flauw reageren? Want zo'n reactie zorgt toch alleen maar voor meer frustratie bij beide kanten? Waarom niet gewoon stellen "Oké, we worden het waarschijnlijk toch niet eens dus let's agree to disagree'. Dan bereik je hetzelfde (je stopt de discussie) maar je voorkomt dat er meer frustratie komt door een flauwe reactie.

Omdat zij reageert zoals zij in elkaar zit. Net als jij.
Je hoeft het niet te lezen. Je mag het negeren. Jouw letterlijke woorden. Doe dat zelf dan ook.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:57

Ik snap Imandra wel in de discussievoering, zij is erg gericht op analyse, begrip en inhoud.

Anderen vinden het ook een fijne discussie als er gewoon af en toe even wat geroepen kan worden.

Ik ben over het algemeen meer als Imandra en 'verwacht' ook dat er zout wordt gelegd op mijn bijdragen in een discussietopic. Dus ik ben ook geneigd om aan anderen uitleg te vragen tot ik iets begrijp.

Ik vind het ook lastig om het onderscheid te maken :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:58

Nee Shadow...het gaat om dat anderen niet voorschrijven wat wel of niet geschreven mag worden/ mag blijven staan etc.

Ja je hebt gelijk Imandra, dat had ik beter kunnen doen. Het is gewoon een soort onmacht wat frustratie oplevert omdat ik hier gewoon al pagina's hetzelfde schrijf met een aantal anderen maar dat gewoon niet opgepakt wordt en het uiteindelijk continu weer op hetzelfde uit komt. Ik raak gefrustreerd door de muur waar ik tegenaan loop. Ik probeer echt te begrijpen wat jij en wat andere zwart/ wit denkers zeggen (niet banketstaaf bedoeld) maar heb het gevoel dat dit maar eenrichtingsverkeer is. Ik blijf erbij dat het hele leven en de wetenschap gelukkig niet zo zwart/ wit is. En dat Bokkers niet verantwoordelijk zijn voor de gezondheid van andere mensen. ;)