Aanstootgevend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:02

Ik vind die toestemming dan wel nodig, niet dat mods maar even gaan resetten uit zichzelf.
Maar ik denk inderdaad dat het zeker preventief kan werken als men weet dat er wel sancties aan hangen.
En zulke lage berichten mogen voor mij wel een ban van een jaar opleveren.
Ben dan mans genoeg het openbaar neer te zetten dat je wenst dat iemands huis afbrand, heb je die ballen niet en moet het achterbaks per pb, mag de consequentie van mij hoog zijn.

En als ik zie dat dit dus al meer dan 10 jaar speelt en als ik dan lees wat mensen hier allemaal krijgen aan pb's dan mag dat beleid wel op de schop.

Ibbel schreef:
Zolang het beleid is "op PBs wordt niet gemod" kan je nog zo veel inloggegevens afgeven (is technisch overigens niet nodig*), dan 'kan' je er alsnog niets mee.

Je zou als boktbeheer natuurlijk wel gewoon in je regels kunnen opnemen dat je wél modereert op PBs.
Ook al doe je het niet omdat je denkt dat het technisch niet kan of denkt dat het volgens de AVG niet mag, de 'dreiging' dat je op haat-PBs kan worden afgerekend kan er natuurlijk al wel een rem op zetten :D

* Mods kunnen wachtwoorden resetten. Met een gereset wachtwoord kan de mod dus gewoon onder jouw naam inloggen. Zó moeilijk of onmogelijk is het dus niet.

daffie1986

Re: Aanstootgevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:05

@_penoti, excuses van mijn kant. Kon het niet meer veranderen maar ik had het verkeerd onthouden. Had het al opnieuw geschreven maar waarschijnlijk net langs elkaar gegaan. Maar blijft i.m.o. nog steeds een ander dood wensen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:08

_Penotti schreef:
Ik vind die toestemming dan wel nodig, niet dat mods maar even gaan resetten uit zichzelf.

Uiteraard. Maar ik begrijp het 'niet willen' (met de smoes van 'kan technisch niet') gewoon echt niet van beheer.

Je krijgt een PB waar de honden geen brood van lusten, je meldt het bij beheer, je zegt expliciet: log maar in onder mijn naam met een nieuw wachtwoord en kijk zelf maar.

En dan KAN dat niet of WIL men niet?

Terwijl cyberpesten - nog een keer, ik val echt opnieuw in herhaling - echt heel hoog opgenomen wordt door de overheid/justitie.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:09

daffie1986 schreef:
@_penoti, excuses van mijn kant. Kon het niet meer veranderen maar ik had het verkeerd onthouden. Had het al opnieuw geschreven maar waarschijnlijk net langs elkaar gegaan. Maar blijft i.m.o. nog steeds een ander dood wensen.

Eigenlijk is deze variant nog erger, eerst is het een verwensing op je huis.
Iemand wensen dat hij crepeert is een verwensing op het leven, want creperen is naar mijn idee nog altijd een ellendige dood.
Dus die persoon wenst je een ellendige dood toe.

Gezellig -O-

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:10

Ibbel schreef:
_Penotti schreef:

Uiteraard. Maar ik begrijp het 'niet willen' (met de smoes van 'kan technisch niet') gewoon echt niet van beheer.

Je krijgt een PB waar de honden geen brood van lusten, je meldt het bij beheer, je zegt expliciet: log maar in onder mijn naam met een nieuw wachtwoord en kijk zelf maar.

Terwijl cyberpesten - nog een keer, ik val echt opnieuw in herhaling - echt heel hoog opgenomen wordt door de overheid/justitie.

Eens, meer dan eens :j

En ik denk echt als dit beleid word, groot aangeven overal. Dat iedereen die inlogt weet dat dit nu de norm is, het veel gaat minderen.
Want dan zijn ze zo "stoer" ineens niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:28

Ibbel schreef:
_Penotti schreef:

Dit zeg jij iedere keer, maar geef eens een kwalificatie van cyberpesten. Een pb waarvan de honden geen brood lusten, zoals blijkbaar ontvangen door MarcoBorsato en nog iemand in dit topic (ik hoop dat je crepeert oid), is natuurlijk ronduit onbeschoft voor wat betreft inhoud, maar dat kwalificeert natuurlijk niet als cyberpesten. Ik vraag me oprecht af of mensen in dit topic niet een beetje overdrijven. Cyberpesten is een hoop meer voor nodig, zeker alvorens je er iets mee kunt bij justitie. Dit soort kreten heb je dan ook weinig aan icm de voorbeelden in dit topic.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:36

Nou iemand doodwensen is eigenlijk simpelweg een bedreiging.
Daar zou je zelfs aangifte van kunnen doen.
Je hebt zelfs bewijs van want het staat op schrift.

Dus eigenlijk overdrijven ze juist niet, want ze doen geen aangifte.

1 berichtje tegen iemand die stevig in de schoenen staat zal niet zoveel doen.
Maar datzelfde berichtje tegen iemand die erg kwetsbaar is kan wel net genoeg zijn om de grens richting zelfdoding over te gaan.
Dus wel degelijk cyberpesten.

Dus nee, niemand overdrijft hier, integendeel.
Het word gebagatelliseerd.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:36

Joman schreef:
Ibbel schreef:

Dit zeg jij iedere keer, maar geef eens een kwalificatie van cyberpesten. Een pb waarvan de honden geen brood lusten, zoals blijkbaar ontvangen door MarcoBorsato en nog iemand in dit topic (ik hoop dat je crepeert oid), is natuurlijk ronduit onbeschoft voor wat betreft inhoud, maar dat kwalificeert natuurlijk niet als cyberpesten. Ik vraag me oprecht af of mensen in dit topic niet een beetje overdrijven. Cyberpesten is een hoop meer voor nodig, zeker alvorens je er iets mee kunt bij justitie. Dit soort kreten heb je dan ook weinig aan icm de voorbeelden in dit topic.

Serieus???? Zeker weten niet iets vergeten
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 25-07-20 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:39

_Penotti schreef:

Maar datzelfde berichtje tegen iemand die erg kwetsbaar is kan wel net genoeg zijn om de grens richting zelfdoding over te gaan.

Nee hoor. Lees de juridische kwalificaties en de jurisprudentie er maar op na. Kom je er vanzelf achter dat het zo’n vaart niet loopt in veruit de meeste gevallen die hier worden genoemd in het topic. Neemt niet weg dat het allemaal niet netjes is, maar jullie moeten geen zaken ten onrechte juridisch kwalificeren terwijl er niets van klopt en niemand er iets aan heeft. (Enkele uitzonderingen daargelaten die wel gekwalificeerd kunnen worden als bijvoorbeeld een bedreiging, wat ‘crepeer maar’ zeker niet is). Geef mij eens het artikel in het wetboek van strafrecht waarin cyberpesten strafbaar wordt gesteld? Dat is er niet. Je moet het juridisch kwalificeren en dat kan alleen als iets als smaad, laster, of bijvoorbeeld een bedreiging kan worden gezien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-20 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:40

Joman schreef:
_Penotti schreef:

Nee hoor. Lees de juridische kwalificaties en de jurisprudentie er maar op na. Kom je er vanzelf achter dat het zo’n vaart niet loopt in veruit de meeste gevallen die hier worden genoemd in het topic. Neemt niet weg dat het allemaal niet netjes is, maar jullie moeten geen zaken ten onrechte juridisch kwalificeren terwijl er niets van klopt en niemand er iets aan heeft. (Enkele uitzonderingen daargelaten die wel gekwalificeerd kunnen worden als bijvoorbeeld een bedreiging, wat ‘crepeer maar’ zeker niet is)

Je zou er nog maar eens raar van staan te kijken.
het grootste nadeel is dat de politie het niet op de prioriteitenlijst heeft omdat ze daar de bezetting niet voor hebben.

Maar bokt kan dit wel.

Maar ik begrijp dat jij diegene bent die dat heeft gestuurd?!
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 25-07-20 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:43

_Penotti schreef:
[

Oh geen idee. Dat kan best. Zou ik m’n verzonden berichten op na moeten lezen.
Ik denk dat je er zelf nog raar van staat te kijken. Toch weinig kaas gegeten van het recht hier in dit topic en weer veel loze kreten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:44

Joman schreef:
_Penotti schreef:
[

Ik denk dat je er zelf nog raar van staat te kijken. Toch weinig kaas gegeten van het recht hier in dit topic en weer veel loze kreten.

Serieus, hij weet niet of je zulke onsmakelijke berichten stuurt of niet?!
Dus dat doe je met zulke regelmaat dan dat je het niet meer weet?
Of welke conclusie mag ik daaruit trekken?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:46

Maar in principe hoeft het toch niet uit te maken? Het is not done om zo’n pb te sturen dus moeten er consequenties aan hangen. Of het nu onder de noemer cyberpesten valt of niet. Zelfs context zou niet uit hoeven maken, een doodsverwensing is in geen enkele context goed te keuren.

Technisch moet het -al dan niet op flarum- gewoon mogelijk zijn om door middel van een knop de ongewijzigde pb door te sturen. Dat doet een tem in een topic nu ook al. Lijkt me echt niet ingewikkeld om te implementeren. En je zou gewoon in de regels kunnen opnemen dat PBs vanaf dan ook gemodereerd worden indien er sprake is van een tem.

Vind het temmen van een enkel pestbericht qua privacy ook van een hele andere orde dan iemands inbox lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:47

_Penotti schreef:
Joman schreef:

Serieus, hij weet niet of je zulke onsmakelijke berichten stuurt of niet?!
Dus dat doe je met zulke regelmaat dan dat je het niet meer weet?
Of welke conclusie mag ik daaruit trekken?

Bokt en gebruikers zijn gelukkig in mijn leven niet zo belangrijk dat ik ga onthouden wat ik naar wie stuur :+
Ik maak met alle liefde de conversatie tussen Daffie en mij openbaar hoor, als dat mag. Kun je lezen dat ze zelf ook niet bepaald netjes is. Beetje schijnheilig weer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:48

_Penotti schreef:

Mee eens @Penotti. Ik vind dat Bokt wel een prettige en veilige plek moet zijn waar over alles gediscussieerd kan worden,wat mij betreft zonder censuur, maar waar andere gebruikers niet gepest en bedreigd mogen worden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:48

Ibbel schreef:
_Penotti schreef:

MAG niet, is dat ook nog een optie? Gaat niet over AVG, maar over contractenrecht. We hebben de afspraak dat we dat niet mogen, dus we mogen het niet. Die afspraak kan je wel veranderen, maar dat kan alleen voor toekomstige berichten. De vraag is onder welke voorwaarden je dat zou kunnen afspreken, en wat we daar ook praktisch mee kunnen.

Politie mag opsporen, na toestemming van de rechter-commissaris. Bokt is een gewoon particulier internetforum, zonder opsporingsbevoegdheden. Gaat dus niet alleen over kunnen over willen, maar ook over mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:49

IMANDRA schreef:
Maar in principe hoeft het toch niet uit te maken? Het is not done om zo’n pb te sturen dus moeten er consequenties aan hangen. Of het nu onder de noemer cyberpesten valt of niet. Zelfs context zou niet uit hoeven maken, een doodsverwensing is in geen enkele context goed te keuren.

Technisch moet het -al dan niet op flarum- gewoon mogelijk zijn om door middel van een knop de ongewijzigde pb door te sturen. Dat doet een tem in een topic nu ook al. Lijkt me echt niet ingewikkeld om te implementeren. En je zou gewoon in de regels kunnen opnemen dat PBs vanaf dan ook gemodereerd worden indien er sprake is van een tem.

Vind het temmen van een enkel pestbericht qua privacy ook van een hele andere orde dan iemands inbox lezen.

Mij maakt het niet uit of het pesten is of wat dan ook. Het wordt hier weer juridisch gemaakt en dat is een soort bangmakerij wat niet nodig is. Dus kreten zoals dat overheid en justitie het hoog opnemen zijn wat overbodig lijkt me.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:51

Joman schreef:
IMANDRA schreef:

Mij maakt het niet uit of het pesten is of wat dan ook. Het wordt hier weer juridisch gemaakt en dat is een soort bangmakerij wat niet nodig is. Dus kreten zoals dat overheid en justitie het hoog opnemen zijn wat overbodig lijkt me.

Maar waarom zou je willen pesten/vervelende opmerkingen maken? Het is toch fijn om voor de meeste mensen een prettige plek te hebben. Als je het ergens niet eens mee bent, kan je het ook negeren.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:53

Joman: Nee hoor, dat is niet overbodig. Cyberpesten is wel degelijk een zaak ook voor justitie. Als wij van de politie in het kader van onderzoek daar dingen voor zouden moeten verschaffen zullen we dat ook zeker doen.

We hebben zelf in het verleden ook mensen van het forum gezet die zich daar schuldig aan hebben gemaakt. Het is echt iets dat we niet willen zien. Als de pb's daar zo geweldig voor misbruikt worden, dan moeten we daar wel echt iets aan doen. Vandaar dat we het nu ook heel erg hebben over wat we daarin kunnen en mogen.

Maar daarin dus ook de meningen van gebruikers serieus nemen. Vandaar dat we hier nu ook goed meelezen in de discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:54

Prrrr schreef:
Joman: Nee hoor, dat is niet overbodig. Cyberpesten is wel degelijk een zaak ook voor justitie. Als wij van de politie in het kader van onderzoek daar dingen voor zouden moeten verschaffen zullen we dat ook zeker doen.

We hebben zelf in het verleden ook mensen van het forum gezet die zich daar schuldig aan hebben gemaakt. Het is echt iets dat we niet willen zien. Als de pb's daar zo geweldig voor misbruikt worden, dan moeten we daar wel echt iets aan doen. Vandaar dat we het nu ook heel erg hebben over wat we daarin kunnen en mogen.

Maar daarin dus ook de meningen van gebruikers serieus nemen. Vandaar dat we hier nu ook goed meelezen in de discussie.

Zeker wat aan doen; maar niet de boel overdrijven. Een strafrechtelijke kwalificatie is nodig, en in 99% van de gevallen genoemd in dit topic, is daarvan geen sprake. Dus ja, wel overbodig dat ongeveer 5 keer te benoemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:56

Prrrr schreef:
We hebben de afspraak dat we dat niet mogen, dus we mogen het niet. Die afspraak kan je wel veranderen, maar dat kan alleen voor toekomstige berichten. De vraag is onder welke voorwaarden je dat zou kunnen afspreken, en wat we daar ook praktisch mee kunnen.

Dit is een vraag die best eerst achter de schermen al beantwoord wordt: Willen we deze afspraak aanpassen? Ja of nee. En dan pas lijkt het me nuttig om hier voor de schermen weer input van de Bokkers op te vragen. :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:56

Prrrr schreef:
[

MAG niet, is dat ook nog een optie? Gaat niet over AVG, maar over contractenrecht. We hebben de afspraak dat we dat niet mogen, dus we mogen het niet. Die afspraak kan je wel veranderen, maar dat kan alleen voor toekomstige berichten. De vraag is onder welke voorwaarden je dat zou kunnen afspreken, en wat we daar ook praktisch mee kunnen.

Politie mag opsporen, na toestemming van de rechter-commissaris. Bokt is een gewoon particulier internetforum, zonder opsporingsbevoegdheden. Gaat dus niet alleen over kunnen over willen, maar ook over mogen.

In toekomstige berichten zou dat ook al heel mooi zijn :j
Dan kun je bokkers ook laten weten vanaf nu gaan we hier op modereren.
Dan heeft ook ieder zelf de keuze of ze zich zo ver laten gaan, of dat ze toch maar denken, ik ga even op de vingers zitten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:57

Joman schreef:
Ik maak met alle liefde de conversatie tussen Daffie en mij openbaar hoor, als dat mag. Kun je lezen dat ze zelf ook niet bepaald netjes is. Beetje schijnheilig weer.

Ik schijnheilig? Wie doet hier nu of haar neus bloed en dreigt om alles wat ik gestuurd heb openbaar te zetten?

Ga je gang, ik weet niet hoe het moet en zoals ik je toen al direct bij de opmerking zei was het puur een voorbeeld en niet als aanval bedoeld. En dan via pb excuses eisen nadat ik uitgemaakt ben voor van alles terwijl ik doodsimpel een voorbeeld opnoemde waarin men kan verschillen en dreigen al mijn berichten op te zoeken, wat je dus al gedaan had aangezien mijn huis niet eens besproken was in dat topic, want volgens jouw had ik dat ook gedaan terwijl ik dat topic ook gewoon gelezen had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:58

geerte schreef:
Joman schreef:

Maar waarom zou je willen pesten/vervelende opmerkingen maken? Het is toch fijn om voor de meeste mensen een prettige plek te hebben. Als je het ergens niet eens mee bent, kan je het ook negeren.

Nouja willen geen idee. Maar discussies lopen hier wel eens zo hoog op, dat ik mij kan voorstellen dat er wel eens pb’s met vervelende inhoud over en weer worden gestuurd. En daar maak ik mezelf ook schuldig aan, dat zeg ik gerust. Hier zitten er een aantal waarvan ik weet dat ze zich er ook schuldig aan maken, maar ze komen er blijkbaar niet voor uit en kletsen gezellig mee :+
Niks om trotst op te zijn overigens hoor, maar mensen kunnen hier wel het bloed onder je nagels vandaan halen. Bij mij belanden die nu wat sneller dan voorheen onder de foeiknop. Kom ik ook niet in de verleiding een pb te versturen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:59

Een ieder die de nood voelt om zulke pb’s te versturen hoort gewoon niet thuis in deze community vind ik.