Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:46

Goed verwoord inderdaad.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:48

pmarena schreef:
Ik denk dat jij alleen nogal snel van mening bent dat iemand andere mensen aanspoort om gevaarlijk gedrag te vertonen. Of nogal snel vindt dat mensen "gevaarlijk advies geven". En dan ook keihard van leer trekt. Ik vind dat niet fair Y;(

Als je begrip opbrengt voor andermans keuze (die bovendien nog niet eens de jouwe hoeft te zijn) of wat uitleg verstrekt waarom mensen die keuze maken (en dat dat echt niet altijd is om allerlei belachelijke redenen die genoemd worden), dan spoor je daarmee andere mensen nog niet aan om gevaarlijk gedrag te vertonen :)

Hoeveel bokkers roepen er nu immers daadwerkelijk anderen op om niet te vaccineren? Ik zie ze niet veel hoor. Wel zie je wel eens mensen die zeggen van joh hee, het is niet allemaal 100% geweldig en ja, er zijn risico's of rarigheden in de hele aanpak van het RVP waar je je best bewust van mag zijn. En ja er zijn alternatieve keuzes mogelijk. Of "ik heb om die en die reden een andere keuze gemaakt".

Om dat soort opmerkingen weg te zetten als "die mensen die dat zeggen leg ik potentiële dood door schuld ten laste want ze sporen andere mensen aan om gevaarlijk gedrag te vertonen" dat is toch wel een beetje er op en er over hoor....

Vind je echt dat je op die manier een discussie zou moeten voeren, of kan dat wellicht beter anders?

Nu wil ik het niet zo expliciet zeggen als Karl, maar het is wel zo dat als twijfelaars zo'n bericht vol misinformatie lezen, ze wel sneller richting het niet vaccineren zullen gaan en dus zet een anti-vaxxer of kritische prikker die misinformatie deelt aan tot gevaarlijk gedrag. Het gaat dus ook niet om het letterlijk oproepen tot niet vaccineren. Twijfel zaaien dmv misinformatie doet ook al een hoop...

Ik vind het overigens wel ánders om kritische vragen te stellen in de hoop hier een antwoord op te krijgen via Bokt. Dan wordt wel uitgelegd hoe het zit. Ik heb het echt over stellingen innemen zoals 'vaccinaties bevatten allerlei zware metalen die slecht voor je zijn', 'vaccineren veroorzaakt autisme' of 'tetanus kan je voorkomen door voldoende vitamine c in te nemen, vaccinatie is niet nodig'.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:09

Ik ben liever duidelijk over wat ik te zeggen heb, dan dat ik er met een grote boog omheen draai. Het is heel simpel, als je duidelijk aanwijsbare leugens vertelt, dan ben je ben je niet bezig met nuance aanbrengen, dan ben je bezig met het beïnvloeden van mensen. En dus mede verantwoordelijk voor de consequenties.

Edit: Maar ik denk deze discussie meer voor het vaccinatie topic is. Hier gaat het over modereren.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:27

Als het werkelijk desinformatie is, zouden er echt niet zoveel mensen twijfelen. Gelukkig kunnen de meeste mensen prima een eigen afweging maken, en door alle partijen en zienswijzen een eerlijk podium te geven, wordt er ook geen al te vertekend/ eenzijdig beeld gegeven hopelijk. Daarin is een forum als Bokt uniek in de social media hoek. Ik erger me zelf regelmatig aan groepen op social media waarin slechts één kamp oververtegenwoordigd is, wat tunnelvisie in de hand werkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:12

Pocca_Locca schreef:
Als het werkelijk desinformatie is, zouden er echt niet zoveel mensen twijfelen.

Drogredenatie.

Citaat:
en door alle partijen en zienswijzen een eerlijk podium te geven,

Een eerlijk podium is een podium waar de 'gewogen en te licht bevonden' argumenten en meningen juist ook weer verdwijnen. Een eerlijk podium is waar argumenten, feiten, logica, redelijkheid en waarheid tellen, en als je daar teveel een loopje mee neemt, dat je dan op een bepaald moment dat podium niet meer hebt. Juist omdat het een eerlijk podium is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:16

Pocca_Locca schreef:
Als het werkelijk desinformatie is, zouden er echt niet zoveel mensen twijfelen. Gelukkig kunnen de meeste mensen prima een eigen afweging maken, en door alle partijen en zienswijzen een eerlijk podium te geven, wordt er ook geen al te vertekend/ eenzijdig beeld gegeven hopelijk. Daarin is een forum als Bokt uniek in de social media hoek. Ik erger me zelf regelmatig aan groepen op social media waarin slechts één kamp oververtegenwoordigd is, wat tunnelvisie in de hand werkt.

Niet alle partijen verdienen een eerlijk podium, dat is nu het hele punt van modereren hierop. En mensen kunnen een verkeerde afweging maken op basis van misinformatie: daarom wordt er nu zo streng opgetreden tegen misinformatie.

Mensen weten niet meer wie te geloven, daarom gaan ze twijfelen. Dat is hét grote nadeel aan social media en internet: nauwelijks controle.
Groeperingen spelen hier op in, tezamen met mensen die twijfelen. Ze gooien het op emoties. Ze roepen dat de organisaties die de voorlichting geven niet betrouwbaar zijn. Als je 0 verstand hebt van dat onderwerp, wie geloof je dan? Een kant die de informatie droog voorschotelt en wellicht wat moeite heeft met communicatie, of een kant die volledig op je gevoel inspeelt? Jammer genoeg ‘overwint’ het tweede kamp vaak.

Bovendien: het zijn niet twee meningen die gelijk zijn. Een kant is de feitelijke waarheid en de andere kant is je reinste onzin verpakt in emotie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:49

Pocca_Locca schreef:
*bericht verwijderd*

Toevallig is dit een onderwerp wat in mijn opleiding aan bod kwam (psychologie van de mens en keuzes maken / informatie verwerken). Wat ik zeg is feitelijk hoe het werkt, daar is niks arrogants aan.
De mens in het algemeen heeft nu eenmaal niet een heel goed beoordelingsvermogen bij gebrek aan kennis over een onderwerp of gebrek aan kennis over hoe informatie te beoordelen.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 30-01-20 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gequote bericht is verwijderd

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:18

volgens mij bewijst de praktijk de stelling in deze :+

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:32

Imandra ik had het niet speciaal tegen jou hoor. En, is dat mechanisme waarover je het hebt, niet net zo goed de oorzaak van dat mensen té makkelijk met de massa meelopen? ( al was het alleen al vanwege angst om de kop boven het maaiveld uit te steken?)
Is het niet juist heel gezond, om een open discussie te hebben waarin naast de gevestigde en bekende grote partijen, ook de kleinere genuanceerdere partijen hun verhaal kunnen doen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 22:36

Pocca_Locca schreef:
Imandra ik had het niet speciaal tegen jou hoor. En, is dat mechanisme waarover je het hebt, niet net zo goed de oorzaak van dat mensen té makkelijk met de massa meelopen? ( al was het alleen al vanwege angst om de kop boven het maaiveld uit te steken?)
Is het niet juist heel gezond, om een open discussie te hebben waarin naast de gevestigde en bekende grote partijen, ook de kleinere genuanceerdere partijen hun verhaal kunnen doen?

Als ze goeie onderbouwde argumenten geven, prima

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:44

Pocca_Locca schreef:

Absoluut eens, wat mij betreft mogen alle meningen absoluut alle podium krijgen in een discussie, mits ze wel op een goede manier beargumenteert worden. M.i. Is dat iets waar prima op gemodereerd kan worden, net als een debatleider prima een debat kan leiden zonder de inhoud volledig te kennen.
Als jij goed kan onderbouwen, met goede argumenten, waarom volgens jou de aarde plat is, go your gang.

Het probleem is alleen dat dat in de praktijk lastig is, omdat er geen argumenten zijn om zoiets onjuists te beargumenteren, anders dan drogredenatie en slechte bronnen. En dan loop je als gespreksleider (mod of geen mod) het risico beschuldigd te worden van vooringenomenheid en dat is wel een probleem.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:46

Een gezonde open discussie waarbij partijen naar elkaar luisteren en goede onderbouwde argumenten geven? Zeker! Alleen is dat nu niet het geval, omdat de kwaliteit van argumenten van de ene kant gewoon dusdanig slecht is: fout zelfs. Gebaseerd op niks. Misinformatie.

Overigens is het wel zo dat mensen graag achter de massa aanlopen. Dat is menselijk. Maar de contra-kanten van deze risico onderwerpen zijn juist níét de massa. De (kleine) minderheid zelfs. Dus is daar geen sprake van. Waar wel sprake van is, is dat de contra-kant graag de emoties gebruikt om mensen te overtuigen, en emoties zijn sterker dan rationele gedachten (zeker bij mensen die geen kennis hebben over het desbetreffende onderwerp).

Met de massa meelopen is niet erg. Dat is -algemeen genomen- juist de veilige course of action (vandaar dat het ook zo ingrained is in onze natuur).

Verder eens met Sec.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:14

Pocca_Locca schreef:

Het probleem begint er al mee dat je de antivaxxers al op een bepaalde, sturende manier voorstelt, als kleinere genuanceerde partij. Op die manier een beeld scheppend dat de antivaxxers het probleem van alle kanten bestudeerd hebben en met een heel afgewogen oordeel komen. Dat is namelijk met dat woordje genuanceerd geïmpliceerd wordt. Dat is echt een prachtig stukje propaganda, dat laat zien hoe het werkt. Als je maar vaak genoeg van jezelf zegt dat je genuanceerd bent, wat de antivax beweging totaal niet is, dan gaan mensen dat vanzelf geloven. Met als reactie dat mensen gaan denken dat het alleen maar goed is dat die kant ook gehoord wordt. Terwijl ze onder aan de streep alleen maar halve waarheden en leugens staan te verkondigen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:20

Karl66 schreef:
Pocca_Locca schreef:

Het probleem begint er al mee dat je de antivaxxers al op een bepaalde, sturende manier voorstelt, als kleinere genuanceerde partij. Op die manier een beeld scheppend dat de antivaxxers het probleem van alle kanten bestudeerd hebben en met een heel afgewogen oordeel komen. Dat is namelijk met dat woordje genuanceerd geïmpliceerd wordt. Dat is echt een prachtig stukje propaganda, dat laat zien hoe het werkt. Als je maar vaak genoeg van jezelf zegt dat je genuanceerd bent, wat de antivax beweging totaal niet is, dan gaan mensen dat vanzelf geloven. Met als reactie dat mensen gaan denken dat het alleen maar goed is dat die kant ook gehoord wordt. Terwijl ze onder aan de streep alleen maar halve waarheden en leugens staan te verkondigen.

We waren los van de vaxxinatie toch? En volgens mij ben je het er prima mee eens dat ook een kleine genuanceerde partij in een discussie ruimte moet hebben, áls er sprake is van een kleine genuanceerde partij.
Immers, een kleine genuanceerde partij hoort prima met goed onderbouwde argumenten komen, waarschijnljk van beide kanten van een discussie. Dat mag je verwachten van iemand die genuanceerd is. Genuanceerd zijn, of zelfs nuance aanbrengen ontslaat je niet van de eis om goed te argumenteren en dat doe je niet met halve waarheden en leugens.
Als ze dat niet kunnen, is er danwel geen sprake van nuance en gaat pocca haar agumentatie niet op.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:46

Oh daar heb je helemaal gelijk in. Het gaat mis als een partij zich klein en genuanceerd noemt en dat gebruikt om zich legitimiteit te geven in plaats van dat te doen met argumenten en onderbouwing. Op dat moment wordt het propaganda.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:44

Maar jij en sommigen met jou, vindt het al snel propaganda en leest al snel een oproep tot niet vaccineren...terwijl het dat toch vaak helemaal niet was. Maar elke vorm van nuance (en nee dan heb ik het dus niet over allerlei ander geroep) of begrip tonen voor een andere keuze daar moet de botte bijl in lijkt het wel.

Als je dit soort topics doorleest dan zie je bvb. iemand (die heel prima alle prikken kan geven aan zijn / haar kinderen!) die zegt: "kinderen van nu krijgen wel heel veel meer prikken op veel jongere leeftijd dan wij, ik vraag me toch af of dat niet iets te maken kan hebben met al die kwalen die de jeugd van tegenwoordig heeft". Wat imo. een legitieme overdenking is. Er wordt te pas en te onpas gezegd dat we nog niet precies weten wat de oorzaak / oorzaken hiervan precies zijn, waarschijnlijk allerlei omgevingsfactoren...maar de vaccinaties alvast absoluut zeker weten niet want daar moet je vanaf blijven! Wees eerlijk, dat is toch ontzettend kneuterig om iets bij voorbaat al uit te sluiten :)

En in het topic duikt er meteen een Karl of medestander bovenop met opmerkingen als "jij bent gevaarlijk bezig met zulke broodje aap uitspraken / jij doet je voor als iemand met twijfels maar bent gewoon een keiharde anti-vaxxer die bezig is propaganda te verspreiden en zieltjes te winnen" ... maar ik trap er niet in en zal je wel even aanpakken, wèg uit dit topic met je onzinverhalen! Dat grijs doet er allemaal niet toe, andere manieren van beschermen / aanpakken / individuele keuzes maken zijn niet relevant enz.

Terwijl iemand gewoon hoopte op een interessante discussie en gewoon wat nuace aan wilde brengen in het "vaccinaties zijn geweldig en er is geen enkele legitieme reden denkbaar waarom je het RVP niet zou volgen". Er màg geen begrip zijn voor een andere keuze want die mensen die het RVP niet volgen zijn gewoon alu-hoedjes die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Hele enge houding vind ik dat.

Weet je wat je volgens mij daar mee doet? Mensen wegjagen van juist datgene dat je wilt bereiken. Omdat je geen enkele redelijkheid of begrip toont. Mensen krijgen een "niet pluis gevoel" als iets afgespiegeld wordt als alleen maar perfect, want NIETS is alleen maar perfect.

Zo gaat het ook met twijfelaars bij het CB: treffen die iemand die heel pusherig gaat lopen vuurspuwen dat ze gewoon die prikken moeten zetten want anders gaat hun kind zeker weten dóód....dat blijkt op de lange termijn minder goed te werken dan wanneer een arts twijfels serieus neemt en zegt "ja er zijn inderdaad bijwerkingen mogelijk. Ook hele vervelende. Maar de kans hierop is wel heel klein en we vinden de prikken wel belangrijk. Vooral voor die-en-die ziekte want als je kindje die krijgt dan kan het er echt heel naar van worden" En als mensen dan zeggen "m'n kindje is nog zo klein" nou leg dan uit waarom ze het nu al willen doen, en als het kindje weinig risico's loopt, stel dan gewoon voor om het uit te stellen. Hoe moeilijk is dat nou, de wereld vergaat daar echt niet van hoor :)

Juist door zo spastisch te doen alsof er alleen maar een jubelende kant is en ouders waarbij het fout ging, voor gek te verslijten....daar win je geen sympathie en geen vertrouwen mee. Het is niet dat die ouders voor de lol verzinnen dat ze hun kindje na de prik naar het ziekenhuis moesten brengen, ze zeggen dat niet omdat het ze zo lekker populair maakt want je krijgt een vreselijke hoop oliebol over je heen.....

Geef de andere kant nou ook gewoon een beetje ruimte en doe niet alsof iedereen gestoord is die echt een afweging wil maken. Als die prikken nou werkelijk zo veel minder risico inhouden, wat is dan het probleem om het kleine risico dat er wèl is, gewoon eerlijk te laten wegen door ouders en niet net te doen alsof het niet bestaat.

Het vertrouwen is weg en dàt is het probleem. En zo'n Karl en consorten met botte bijl jagen dan juist mensen in de armen van allerlei samenzweringstheorieën omdat overduidelijk is dat er niet eerlijk met de schaduwzijde en mogelijke andere keuzes omgegaan wordt maar dat die weggemoffeld wordt. Dat stinkt en dat ruiken mensen.

Als men gewoon wat eerlijker en opener is, dan komen minder mensen terecht in de vortex van het anti-vaxxen want ze hoeven dan niet op zoek naar de andere kant van het verhaal waarvan ze aanvoelen dat die er wel degelijk moet zijn.

Ofwel: als je er zo met de botte bijl in gaat Karl, dan jaag je door die onredelijkheid zelf mensen naar de anti-vaxxers kant en heb je zelf ook het 1 en ander op je kerfstok...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:55

pmarena schreef:
Als je dit soort topics doorleest dan zie je bvb. iemand (die heel prima alle prikken kan geven aan zijn / haar kinderen!) die zegt: "kinderen van nu krijgen wel heel veel meer prikken op veel jongere leeftijd dan wij, ik vraag me toch af of dat niet iets te maken kan hebben met al die kwalen die de jeugd van tegenwoordig heeft". Wat imo. een legitieme overdenking is.

Op zich snap ik je punt van die botte bijl, en ik ben het ook met je eens dat voorlichting en het beantwoorden van al dan niet kritische vragen inzake vaccineren door artsen en verpleegkundigen voor verbetering vatbaar is.

Maar ik heb even dit stukje van jouw voorbeeld geciteerd om te wijzen op een bepaalde manier van zaken voorstellen die op zich heel redelijk lijkt, maar feitelijk behoorlijk vooringenomen is.
Je hebt het over 'al die kwalen die de jeugd van tegenwoordig heeft', alsof dat een vaststaand gegeven is, iets waar algemene consensus over bestaat. En dat is niet zo (naar mijn bescheiden indruk is de jeugd juist gezonder dan ooit, maar als dat niet zo is, dan zou ik daar graag bewijsvoering van zien).
Maar je hangt er wel het hele voorbeeld aan op.

Juist deze wijze van discussiëren waarbij een bepaalde perceptie of mening op verdekte wijze, tussen neus en lippen door, wordt gepresenteerd als vaststaand feit, is m.i. iets dat in discussies veel irritatie op kan roepen.

Qua modereren kan en hoeft men daar m.i. overigens niks mee te doen, hooguit vragen om meer onderbouwing.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:44

Pmarena, het probleem is dat het een anekdotisch argument is, verpakt in een soort semi-vraag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:53

Waarom is dat een probleem? Als iemand zich dit nu eenmaal afvraagt dan is dat toch gewoon zo?
Je kan toch niet gaan bepalen welke dingen mensen zich wel of niet af mogen vragen....

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:04

Het probleem dat je het níet presenteert als zomaar een vraag van zomaar iemand. Want direct daaronder schrijf je
Citaat:
dat we nog niet precies weten wat de oorzaak / oorzaken hiervan precies zijn
Dus je presenteert een vooronderstelling, namelijk dat de jeugd allerlei kwalen heeft, als een gegeven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:43

Askja schreef:
Het probleem dat je het níet presenteert als zomaar een vraag van zomaar iemand. Want direct daaronder schrijf je
Citaat:
dat we nog niet precies weten wat de oorzaak / oorzaken hiervan precies zijn
Dus je presenteert een vooronderstelling, namelijk dat de jeugd allerlei kwalen heeft, als een gegeven.

Eh, ja, ik presenteer het dus wèl gewoon als "zomaar een vraag van zomaar iemand" zoals je die langs ziet komen in deze topics. Je kan dat ook duidelijk zien aan de positie van de aanhalingstekens hè, er staat niks onder, het is nog gewoon deel van die voorbeeldopmerking van iemand die ook even een bijdrage aan een topic wil doen :)

Het blijft fascinerend dit soort reacties :=

Maar het is wel weer een mooi voorbeeld van hoe het dus ook in dergelijke topics verloopt...dan gaat het weer over de vorm, hoe iemand iets bedoeld zal hebben, er worden dingen achter gezocht en dáár wordt dan op gereageerd in plaats van gewoon waar het om ging. Waar is dat nou toch voor nodig?

Die gespreksleider die dit soort zijsprongen kan inperken zou zó goed kunnen zijn :j

edit: quote toegevoegd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:31

Sorry Pmarena, jouw voorstelling van zaken is echt een groteske vertekening van de werkelijkheid. Er zijn drie groepen, voorstanders, tegenstanders en twijfelaars. Iemand die met een vraag komt, wordt helemaal niet behandeld zoals jij beschrijft. Daar wordt gewoon antwoord aan gegeven en uitgelegd, met onderbouwing van onderzoeken, waarom iets geen probleem is. Alleen een deel van de mensen die met een vraag of stelling komt, is geen twijfelaar maar een antivaxxer. Als je die bijvoorbeeld antwoord op jouw vraag over allergieën geeft, schakelen ze naadloos op autisme en als dat weerlegd wordt, stappen ze over op zware metalen
En hoeveel er ook weerlegd wordt, ze blijven doorgaan met weer een nieuw argument om vaccineren in een kwaad daglicht te stellen. Dat zijn de mensen die tegengas krijgen en niet de twijfelaars.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:36

Karl66 schreef:
Sorry Pmarena, jouw voorstelling van zaken is echt een groteske vertekening van de werkelijkheid. Er zijn drie groepen, voorstanders, tegenstanders en twijfelaars. Iemand die met een vraag komt, wordt helemaal niet behandeld zoals jij beschrijft. Daar wordt gewoon antwoord aan gegeven en uitgelegd, met onderbouwing van onderzoeken, waarom iets geen probleem is. Alleen een deel van de mensen die met een vraag of stelling komt, is geen twijfelaar maar een antivaxxer. Als je die bijvoorbeeld antwoord op jouw vraag over allergieën geeft, schakelen ze naadloos op autisme en als dat weerlegd wordt, stappen ze over op zware metalen
En hoeveel er ook weerlegd wordt, ze blijven doorgaan met weer een nieuw argument om vaccineren in een kwaad daglicht te stellen. Dat zijn de mensen die tegengas krijgen en niet de twijfelaars.
Even voor mijn beeldvorming - en jammer dat het nu, voor de zóveelste keer, wederom over vaccineren gaat.

Wie ben jij om te bepalen dat jouw visie de absolute waarheid is en niet die van een ander?

Je kunt toch niet vanuit jezelf gaan beredeneren dat alles wat niet binnen jouw visie past, per definitie een leugen/onjuist is?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:48

Gelukkig ben ik niet alwetend :D

Maar zo werkt het ook niet in die topics. Er komt bijvoorbeeld iemand met de vraag of die zware metalen in een vaccin niet gevaarlijk zijn, want dat hebben ze gehoord. Dan zijn er mensen,waaronder ik, die reageren dat het klopt dat er zware metalen inzitten, maar dat dat niet erg is,want zware metalen zijn ook gewoon lichaamseigen stoffen. Daarnaast is er ook nog onderzoek naar gedaan en daaruit blijkt dat er geen gevaar is, waarbij links naar die onderzoeken gegeven worden. Dat heeft dus helemaal niks met absolute waarheid te maken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:55

Ik heb het niet zozeer over de inhoud, maar zie een aantal Bokkers wel persoonlijke meningen wegzetten als een feit/iets wat niet juist/ongewenst is.

Ik kan daar echt met mijn hoofd niet bij. Als iemand van mening is dat iets een leugen/onwaar is, dan kun je dit vanuit persoonlijk perspectief benoemen, lijkt me. Van mening zijn dat anderen 'trollen'/ongewenst grappig zijn begrijp ik al helemaal niet.

We zijn allemaal individuen die anders tegen zaken aankijken - en dus anders reageren. Maar gelukkig wel vrijwel allemaal met een moreel besef :)