Prrrr schreef:Toestemming voor plaatsing is voldoende, er geldt geen schriftelijkheidsvereiste (natuurlijk altijd wel iets op papier of mail hebben, want anders heb je een bewijsprobleem, inderdaad). Bij die toestemming kun je ook afspraken maken over de naamsvermelding - dit is namelijk wel een overdraagbaar recht.
Bij verkoop kan het publicatierecht ook meeverkocht worden. Zou ik foto's laten maken (en hebben we ook ooit wel eens gedaan), dan zou ik dat er altijd bij willen hebben. Ook het recht om de gemaakte foto's te be-/verwerken zou ik altijd willen hebben. Wat heb ik aan alleen een print?
We hebben de discussie eerder gehad met als ik me dat goed herinner wedstrijdfoto's van Nickeltje. Die fotograaf heeft met zoveel woorden algemene toestemming gegeven voor het gebruik van wedstrijdfoto's in verslagtopics. Maar ook daar geldt inderdaad: de plaatser staat in voor de toestemming, is die er niet, dan kan via de notice and take down route ongewenste publicatie aangepakt worden - zowel op Facebook als op Bokt.
Publicatierecht is in principe ook overdraagbaar, dan wel voor een hoger bedrag vaak
Ik bied wel foto's aan op groot formaat zonder logo volledig nabewerkt die los bijna dezelfde prijs hebben als een 10x15 print bij sommigen maar ik zou het niet waarderen als deze door de consument opnieuw bewerkt (wellicht wel vreselijk door niet gekalibreerde schermen) en dan geplaatst worden online terwijl mensen weten dat ik de foto's heb gemaakt. Dit kan mijn "reputatie" schaden. Als zij dit willen doen om ze uit te printen en in hun fotoalbum plakken moeten ze dat lekker zelf weten. Ik zie ze dan toch nooit meer 
Heb weleens gehad dat ik een foto heb verkocht voor.. een 10 euro? en die vervolgens werd bewerkt en geprint voor op hengstenfolder/ansichtkaart. Eigenlijk een belachelijk klein bedrag voor de mensen die zij als potentieel fokker trekken voor hun hengst. MAAR.. er werd me netjes van tevoren gemeld waar de foto voor gebruikt werd. Heb zelf de prijs laag gehouden met als achterliggende gedachte de mogelijkheid deze hengst nog eens te kunnen vragen om iets mee te doen qua foto's. En eerlijk gezegd voelde ik me toen ook wel gevleid
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 30-06-14 12:03, in het totaal 4 keer bewerkt