Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:29

Anya en Wendy jullie slaan de spijker op z'n kop. Alles is inmiddels zo dichtgetimmerd binnen regels en nog meer regels en nóg meer regels, dat het straks niet meer beheersbaar blijkt. Bureaucratie is echt een raar fenomeen. Kan er wel een voorbeeldje van geven.

Ik werk bij een bedrijf en deed tot ca. 3 jaar geleden met een eigengebouwd (niet heel duur) planningsysteem dat op het intranet van ons bedrijf draaide en ons verder bijna niets kostte de planning voor zo'n 600 man in mijn eentje. Het werd landelijk ook gebruikt voor in totaal zo'n 2000 man (met nog een paar planningscollega's). Dat ging prima, tot het management zich ermee ging bemoeien en het ook als een financieel informatiesysteem ging zien. Er werd besloten om een duur extern programma aan te schaffen (waarvoor álle gebruikers in meer of mindere mate een licentie moesten hebben, wat per jaar heel veel geld kost): het programma zou ons na implementatie een omzetverhoging van 10% opleveren, doordat alles veel beter inzichtelijk werd gemaakt. Inmiddels zijn we 2 jaar verder. Zijn we van 6 collega's naar 12 planningscollega's gegaan om het allemaal nog uitvoerbaar te houden, met uiteraard bijbehorende salariskosten. Zit er een (qua uurtarieven) immens dure commissie van partners en managers bijna wekelijks te vergaderen over wat er allemaal voor regels gelden, moeten straks de managers (denk weer even uurtarief) eigenhandig 'budgetten' (en dus planningen) tot op een euro precies in gaan vullen in weer een ander systeem en zit ik als planner af en toe met grote vraagtekens me te bedenken waar die 10% omzetgroei gebleven is, afgezet tegen de kosten. Helaas is het management inmiddels zó gefocust op álle regels die ze her en der gesteld hebben, dat er geen weg meer terug is en het hele ding als een molensteen om de nek van iedereen hangt (even kortgezegd mijn mening met 11 jaar ervaring op dit gebied).

Ik zou dus willen zeggen: blijf oog houden voor degenen die Bokt groot hebben gemaakt, in dit geval dus de gebruikers.

Overigens met een diepe buiging naar iedereen die achter de schermen nu en in het verleden héél veel werk hebben verricht en het nog doen.

Bellona_K

Re: Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:32

Ik persoonlijk kijk ook niet meer op EA, terwijl ik voorheen best veel kocht, verkocht en ruilde met medebokkers.

Vind het waardeloos dat alles nu maar via pb moet gaan. Wat is er op welk artikel geboden? Voor welke prijs? Wie heeft het hoogste bod? Het schiet gewoon echt niet op zo.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 02:18

Het is wel grappig om te lezen dat er hier een beeld van de manier van werken achter de schermen geschetst wordt, dat totaal niet met de werkelijkheid overeenkomt.

Ik vond dit wel een heel passende quote:

Citaat:
Zoals Ford ooit al zei: "als ik had gedaan wat iedereen deed, dan had ik een sneller paard willen maken", en dan had de uitvoering en het management vast gezegd dat dat niet mogelijk was.

Mijn eerste reactie was de equivalent van een paard sneller proberen te maken is nog meer mods op EA zetten om het werkbaar te houden. Het idee van weer een blik mods (al dan niet volledig functionerend) opentrekken is de laatste jaren continu gedaan en zou juist alleen maar meer van hetzelfde zijn. In dit geval is er juist voor een andere werkwijze gekozen, omdat het team denkt dat dit op de lange termijn een betere oplossing is.

Als je heel sec naar het doel van EA kijkt, dan heeft EA maar één functie, verkopen en kopen van artikelen en dieren. De reden dat je iets op EA te koop zet is dat je daar (gratis) een hele specifieke doelgroep bij elkaar hebt. Daar verandert de nieuwe opzet van EA niks aan. De redenen om juist op EA te kopen zijn dat je veel keuze in specifieke artikelen hebt en dat er veiliger gevoel is door het kopen via een sociaal medium ipv op het grote en ongrijpbare internet. Daar verandert de nieuwe opzet ook niks aan.

Wat mij altijd opvalt is dat Bokt eigenlijk verschrikkelijk conservatief is en dat er bij elke wijziging gelijk heel veel ophef is. In de praktijk blijkt dat 80% van de wijzigingen na een poosje niet meer weggedacht kunnen worden en dat niemand er dan meer op zit te wachten om naar de oude situatie terug te keren. Eén van de voordelen zal bijvoorbeeld zijn dat verkopers heel snel zullen leren dat incomplete advertenties ontzettend veel PB-werk oplevert. En laten incomplete advertenties nou altijd één van de meest genoemde problemen over EA op FZ zijn geweest.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 02:28

Ah Karl, maar daar lees jij kennelijk niet goed. Want ik pleit er niet voor een sneller paard te maken, maar te kiezen voor een werkwijze die minder bureaucratisch is (voor heel bokt) en tegelijkertijd de eigen problemen niet op te willen lossen door dan maar op dezelfde wijze door te werken, door dan maar het 'langzaamste padvindertje af te stoten'. Dat langzaamste padvindertje (wat dus het meeste tijd kost, waar alles stokt), is EA in de huidige setting. Gooi dat eraf en je hebt een nieuw langzaamste padvindertje. Met andere woorden, het modteam is een sneller paard aan het maken ;) Beeldspraak kan soms moeilijk zijn kennelijk ;)

En met jouw mening over de klanten van bokt getuigt echt bijna van minachting. Met of zonder nieuwe opzet. Omdat EA op bokt wel degelijk nog andere functies heeft dan het sec verkopen en kopen van zaken. Maar als je dat niet zelf kunt bedenken, dat kan ik net zo goed tegen de deurpost praten.

Ik zou zeggen: tijd voor het gebruikelijke slotje hier.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 09:04

Karl66 schreef:
Als je heel sec naar het doel van EA kijkt, dan heeft EA maar één functie, verkopen en kopen van artikelen en dieren. De reden dat je iets op EA te koop zet is dat je daar (gratis) een hele specifieke doelgroep bij elkaar hebt. Daar verandert de nieuwe opzet van EA niks aan. De redenen om juist op EA te kopen zijn dat je veel keuze in specifieke artikelen hebt en dat er veiliger gevoel is door het kopen via een sociaal medium ipv op het grote en ongrijpbare internet. Daar verandert de nieuwe opzet ook niks aan.

Karl, met alle respect maar nu doe je afbreuk aan wat EA was: nl een SOCIALE verkoopsomgeving.
Je zat niet tegen anonieme bieders op te beuken, je zag live wie wat bood.
Om een idee te geven, in februari in 2 topics geboden:
- in het eerste kon ik zien dat een vriendin ook bood, dus hebben we mooi ons geld kunnen samenleggen, natuurlijk daardoor de artikelen gewonnen, en verzendkosten bespaard, dus TS, vriendin en ik blij
- in het tweede wilde ik per se een deken, maar het bijhorende dekje hoefde ik niet zo, maar TS wilde graag per set verkopen. Nou bied ik toch gewoon op de set, word ik via pb bijna gestalkt door een fan van dat dekje die in het topic ziet dat ik gewonnen heb, gevolg: ik heb de set betaald, en nu gaat het dekje weer naar die andere bokker voor haar collectie
Als je alles via pb gaat doen, verlies je net deze unieke situaties die bokt zo aantrekkelijk maken.
Of je moet als TS zowat op bokt wonen en alles live posten

Tweede grote nadeel: topics waarop je gereageerd hebt verschijnen niet in mijn berichten. Ik vind het ontzettend lastig volgen zo. MP is veel overzichtelijker nu.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:23

Anya, wij zijn bezig met beleidsveranderingen, daar zijn we hard mee bezig. Dit is juist daaruit gevloeid. En doordat we met beleidsveranderingen bezig zijn, hebben we ook minder tijd voor andere zaken, er is nog een tijdrovend iets bij gekomen. Dat probeer ik al een tijdje duidelijk te maken, op het moment dat we juist op de oude voet verder gaan zitten we zo weer in het ronde tafel topic. Dit is juist om veranderingen te maken op bokt, om juist niet op de oude voet verder te gaan.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:10

Volgens mij gaan er nu 2 discussies door elkaar lopen.
1. Beleidsmatige toekomst van Bokt. Kun je gaten in het team met de voorgestelde maatregel dichten?
2. Wat zijn de voor- en nadelen van het nieuwe EA en hoe kan e.e.a. geoptimaliseerd worden?

Alhoewel punt 1 boeiend is gaat het hier om 2. Aan de slag dus!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:10

@Hilli: precies. want tijdens de verbouwing moet de winkel gewoon open blijven.
En niet een dergelijk groot deel van het producten aanbod op deze manier 'om zeep geholpen worden'.
Los van dat het natuurlijk prachtig en noodzakelijk is als er wordt nagedacht over de toekomst.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:14

Neonlight, Oscar, en alle andere moderatoren, alvast bedankt dat er dan toch iets beweegt achter de schermen, we zullen wel zien wat het wordt.
Want alhoewel we hier met zijn allen zitten te balen als een stekker, gelukkig blijft bokt wel een vrije omgeving om te handelen.
En hoewel we met zijn allen met onze honger naar setjes en leuke koopjes een boel overlast veroorzaken, blijft EA (wel in ingeperkte vorm momenteel) gewoon vrij toegankelijk voor iedereen.
Ik blijf bokt wel waarderen hoor, sorry als dat in eerdere posts niet naar voren kwam! *\o/*

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:11

Gisteren op EA advertentie gezet maar was niet op de hoogte van het nieuwe beleid...Ik heb wel vaker wat verkocht via EA maar met deze opzet houd ik het voor gezien..Ik vind het vreselijk irritant om tientallen pb's te gaan beantwoorden, en niet direct antwoordt op vragen te kunnen geven in het topic.
Dit was voor mij onder deze regels de laatste advertentie die ik geplaats heb op EA.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:25

judithh schreef:
Gisteren op EA advertentie gezet maar was niet op de hoogte van het nieuwe beleid...Ik heb wel vaker wat verkocht via EA maar met deze opzet houd ik het voor gezien..Ik vind het vreselijk irritant om tientallen pb's te gaan beantwoorden, en niet direct antwoordt op vragen te kunnen geven in het topic.
Dit was voor mij onder deze regels de laatste advertentie die ik geplaats heb op EA.

Je kunt toch gewoon antwoord geven in het topic?
Dan zet je gewoon even alle vragen die je hebt gehad + antwoorden in het topic..
Geen probleem toch?

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:14

Ik was ook nog niet op de hoogte van de nieuwe regels.
Maar ik wil toch wel even kwijt dat ik het erg onhandig, en ook een beetje flauw vind, dat je niet meer als gebruiker kan reageren in topics op ea.
Dat was voor mij een groot pluspunt boven bijv. advertentiesite's als marktplaats.
Door te kunnen reageren in de advertentie maak je het naar mijn idee; persoonlijker, toegangelijker en meer transparanter naar alle gebruikers.
Ervaringen kunnen open gedeeld worden naar iederen, waardoor mensen een beter beeld kunnen krijgen van het product/dienst. Daarnaast is het gewoon erg handig om te zien dat er al vragen zijn gesteld, en wat daar de antwoorden op zijn.....

Jammer....... Valt er nog iets terug te draaien? Of is het nieuwe systeem definitief???

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:26

Een pluspuntje begint zich nu wel te vormen. Van alle (pb-)reacties die ik heb gehad, heb ik nu bij 9 van de 10 tot een daadwerkelijke deal kunnen komen. Voorheen was dat misschien maar bij de helft van de reacties. Ik merk dus wel dat alleen diegene reageren die het daadwerkelijk ook willen hebben en die niet alleen reageren om vervolgens nooit meer te reageren.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:48

toch blijf ik het een prut systeem vinden!
@ magda je hebt misschien een punt, maar zoals vele zeggen mis ik de openheid van elkaar in topics waar dingen worden aangeboden, Ik reageer nergens meer op en kijk ook niet meer

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:27

Ook ik moet toegeven dat ik bijna niet meer op EA kijk.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:34

Hier nog iemand die nu weinig gebruik maakt van eenmaal andermaal.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:51

al met al een hele NEGATIEVE verandering dus!! mensen kijken niet meer! was dat nu de bedoeling? d8 het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:54

@ bart: zou je misschien op nieuw zo'n grafiek willen plaatsen over hoe het nu staat met het aantal topic's en views? aangezien dit systeem inmiddels een paar weken gehanteerd word? En veel mensen hier zeggen minder te kijken?

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:07

Anoniem schreef:
@ bart: zou je misschien op nieuw zo'n grafiek willen plaatsen over hoe het nu staat met het aantal topic's en views? aangezien dit systeem inmiddels een paar weken gehanteerd word? En veel mensen hier zeggen minder te kijken?

Er kijkt geen kip meer op EA commercieel. Wij zijn zelf nu regelmatig aan het testen hoeveel mensen er nog op Commercieel komen en er staat regelmatig gewoon 0 bezoekers of anders 1 a 2 bokkers. Daarbij lees je ook inderdaad erg veel van bokkers dat ze niet meer kijken. Wij merken het ook echt heel erg. Er kijkt en koopt bijna niemand meer terwijl we eerder altijd enorm veel kijkers en kopers hadden.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:34

Nogmaals:
Kan er voor worden gezorgd dat als je iemand een pb stuurd er niet de advertentie word gequote? Ik kan het in lettertype 90 zetten maar sommige mensen hebben daar maling aan en sturen alsnog een pb met de gehele tekst incl fotos..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:36

Ja, dat is inderdaad behoorlijk vervelend iedere keer. :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:15

Zeer herkenbaar ja :roll: en dan vooral de vraag onderaan die quote zetten, leuk als je een lange advertentie hebt. :=

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:10

Ik was er vrij zeker van dat ik hier al eens eerder wat neer gezet had. Maar om het nog een keer te vermelden. 400 kijkers en 2 pb's is erg onder de maat voor een advertentie van mij. Meestal levert dat wel rap meer op.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:58

puntje 2 vind ik ook wat minder.. vaak bied ik dan wel op dingen die ik graag wil.. nu kun je via pb bieden en blijf je heen en weer pben.. erg jammer

nu dat het veranderd is kom ik ook niet veel meer op te kijken.. misschien wat dat inderdaad toch een min punt.. verder vind ik het trouwens wel netter..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:24

ik vind het ook een erg negatieve verandering, we hebben dit als team op een ander forum ook gedaan, toen we verhuisden naar een andere forum omgeving ook met gang weer teruggedraaid zodat iedereen weer gewoon in de topics kon reageren ...
het word zo omslachtig, verkoop daalt ook gewoon met het niet reageer systeem
waardoor de regels de werkbaarheid en productiviteit beperken

ben blij dat ik vrijwel alles wat de deur uit moest verkocht heb op dressuur/engels gebied, hoef ik op zich nog maar 1 bokt EA ad te maken voor ik niet meer hoef :+