Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:28

Zwerte schreef:
het gaat idd om de verwoording en niet om de inhoud. Alhoewel ik wel vind dat je erg snel als "te dik" word gezien. Hierboven gaat het over een moeder van 1,80 met een gewicht van 85 kilo. Eh hallo, dat is een BMI van 26 dus nauwelijks te zwaar te noemen! Hangt wel van je bouw af natuurlijk maar als ik minder dan 80 kilo weeg met mn 1,80 dan zou ik echt mager worden, ben erg breed gebouwd. In deze maatschappij word gezond al vaak als te dik gezien. Beetje jammer.
Ik vind de topics die bedoeld worden ook erg storend. Dat iemand er op een respectvolle manier wat van zegt, prima. Als de TS dan op een normale manier terug reageert moet het klaar zijn, net als met alle andere commentaar (rijtechnisch dan) Maar er wordt altijd zo over doorgehamerd omdat de TS dan niet reageert zoals ze willen... dat vind ik erg jammer!

Wat betreft dat dun zijn... tja daar gaat dit topic niet over... Sommigen reageren gelijk heel aangevallen alsof we beweren dat iemand naroepen vanwege ondergewicht wel goed is... nee dat zegt niemand, het gaat hier gewoon over overgewicht. Prima dat iemand het even aankaart maar het moet wel ontopic blijven, en dan gaat het nou eenmaal over overgewicht.

Ik verdedig 'ons' maar even ROFL
Ik voelde me niet aangevallen hoor, maar ik vind het wel eigenlijk hetzelfde probleem, dus vond ik wel dat het er ook bij paste Lachen. Maar goed, als jullie vinden van niet, dan ben ik ook net zo snel weg hoor. Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:29

Lizzle schreef:
KiWiKo schreef:
als ik dingen zie op HAW die imo niet kunnen zeg ik daar absoluut wat van.........

Ik wil de mensen niet veroordelen die feedback geven, integendeel, daar is zo'n topic immers voor. Die post was meer wáárom 'afzeiktopics' populairder zijn dan goed-gereden-paardentopics.

Inderdaad, valt me ook vaak op Nagelbijten / Gniffelen

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:29

Leven en laten leven

(Zo, daar moeten jullie het mee doen Cool )

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:30

haha je hoeft niet gelijk weg hoor Haha!
Maar ik denk dat je hier op bokt er weinig commentaar op krijgt? Ik kom namelijk nooit een topic tegen met commentaar dat je te dun voor je paardje bent... en dat is volgens mij de strekking van het topic?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:30

dovish schreef:
Tja, even een post om dit topic bij te houden. Ik zit met mijn dikke kont op een kleine pony van 1.40, zie profiel. Ik kom later nog wel een nuttigere post doen Knipoog

Lekker kontje hoor meis niks mis mee, vind het makkelijk kunnen.
Kontje van fjord Haha! is trouwens ook niet mis

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:35

Ik vind dat er nog een flink taboe ligt op zwaardere mensen op paarden. Zodra het gewicht van de ruiter ter discussie wordt gesteld wordt er van alle kanten geroepen dat daar niks van gezegd mag worden, want dikke mensen moeten ook kunnen paardrijden.

Ik vind dat je het verplicht bent aan je paard om zelf in enigzins goede conditie en een normaal gewicht/lichaamsverhouding te hebben. Wij verwachten van onze paarden toch ook dat zij in goede conditie zijn?

Verder kun je nooit goed leren paardrijden als je (veel) te zwaar bent; met hele dikke bovenbenen kunnen je benen nooit goed langs je paard liggen wat altijd een negatieve invloed zal hebben op je zit en balans. Als je te zwaar bent ga je jezelf en je paard gewoon in de weg zitten.

Daarnaast: als je als ruiter bezig bent met je eigen conditie is dat niet alleen voor jezelf van belang; het geeft je ook inlevingsvermogen. Je kunt je dan beter verplaatsen in je paard; bijvoorbeeld wanneer er spierpijn optreed, hoe lang herstel duurt etc. hoe kun je leren ene paard zijn buikspieren aan te spannen als je zelf niet eens weet hoe het moet?

Verder is de richtlijn voor ruitergewicht iets van 15% van het gewicht van het paard. Dus voor een normaal (luxe) rijpaard van 500 kg is een ruitergewicht van 75 KG acceptabel. (voor zwaarder gebouwde paarden ligt het percentage iets hoger, zo rond de 18%, heeft eens een heel artikel in de hoefslag over gestaan)

Verder verschuilen veel dikke mensen zich achter de stelling: liever 100KG dat meewerkt, dan 50 kg dat tegen werkt. Klopt in theorie, maar er zijn maar weinig (vrouwlijke) ruiters van 100 kg die een lichaamsverhouding hebben die hen in staat stelt goed mee te bewegen met het paard. DAT is dan de praktijk (wat langere mannen met een iets forsere bouw, wegen al snel 100 kg) Weegt iemand 100KG bij een lengte van 1.70m of 100 KG bij 1.95? Dat zal een wezenlijk verschil maken voor de rijtechnische mogelijkheden van een ruiter.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:35

hmmm ff topic van Neroo opgezocht, idd ipv een rijtechnisch commentaar topic een afzeiktopic geworden

schandalig!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:36

Het is wel een trend dat de Nederlandse bevolking steeds zwaarder wordt en dat begint nu ook al met jonge kinderen behoorlijk uit de hand te lopen. Het is toch ook niet voor niets dat hier een paar weken geleden op de voorpagina over een workshop bij Academy Bartels wordt geschreven waarbij gekeken wordt naar het paard en de ruiter en of deze combinatie wel passend is. Uitgangspunt in deze workshop is ook het feit dat mensen steeds dikker worden en het paard misschien op een bepaald moment niet meer past. Ik ken ook iemand die zelf een maatje meer heeft (ik ben ook niet een van de slanksten), maar haar paard nu behoorlijk heeft vetgemest (100 kg te zwaar) wellicht met het idee dat het plaatje dan mooier is. Ik heb haar gezegd dat ik het paard te zwaar vind voor de dunne beentjes die het gewicht moeten dragen, zo eerlijk ben ik dan ook wel om het rechtstreeks te zeggen. Ik vind ook dat zwaardere mensen paard moeten kunnen (blijven) rijden, maar let dan wel op eventuele gevolgen voor de gezondheid van je paard. Mijn eigen gewicht moet ik ook in de gaten houden, ik kan nog niet eens op mijn paardje rijden omdat ze nog te jong is, maar ik heb wel een maximumgewicht voor mezelf in mijn hoofd en liefst zorg ik ervoor dat ik daar nog 5 kilo onderzit. Dan pas ik goed op mijn paard en overbelast ik haar niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:38

Idd jasmijn! Dat idee heb ik ook, mooi verwoord.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:39

ik vind dat zwaarlijvige mensen best kunnen paardrijden,maar dan wel op een paard wat er op gebouwd is en niet op een iel paardje of een pony. Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:43

jasmijn78 schreef:
Ik vind dat er nog een flink taboe ligt op zwaardere mensen op paarden. Zodra het gewicht van de ruiter ter discussie wordt gesteld wordt er van alle kanten geroepen dat daar niks van gezegd mag worden, want dikke mensen moeten ook kunnen paardrijden.

Ik vind dat je het verplicht bent aan je paard om zelf in enigzins goede conditie en een normaal gewicht/lichaamsverhouding te hebben. Wij verwachten van onze paarden toch ook dat zij in goede conditie zijn?

Verder kun je nooit goed leren paardrijden als je (veel) te zwaar bent; met hele dikke bovenbenen kunnen je benen nooit goed langs je paard liggen wat altijd een negatieve invloed zal hebben op je zit en balans. Als je te zwaar bent ga je jezelf en je paard gewoon in de weg zitten.

Daarnaast: als je als ruiter bezig bent met je eigen conditie is dat niet alleen voor jezelf van belang; het geeft je ook inlevingsvermogen. Je kunt je dan beter verplaatsen in je paard; bijvoorbeeld wanneer er spierpijn optreed, hoe lang herstel duurt etc. hoe kun je leren ene paard zijn buikspieren aan te spannen als je zelf niet eens weet hoe het moet?

Verder is de richtlijn voor ruitergewicht iets van 15% van het gewicht van het paard. Dus voor een normaal (luxe) rijpaard van 500 kg is een ruitergewicht van 75 KG acceptabel. (voor zwaarder gebouwde paarden ligt het percentage iets hoger, zo rond de 18%, heeft eens een heel artikel in de hoefslag over gestaan)

Verder verschuilen veel dikke mensen zich achter de stelling: liever 100KG dat meewerkt, dan 50 kg dat tegen werkt. Klopt in theorie, maar er zijn maar weinig (vrouwlijke) ruiters van 100 kg die een lichaamsverhouding hebben die hen in staat stelt goed mee te bewegen met het paard. DAT is dan de praktijk (wat langere mannen met een iets forsere bouw, wegen al snel 100 kg) Weegt iemand 100KG bij een lengte van 1.70m of 100 KG bij 1.95? Dat zal een wezenlijk verschil maken voor de rijtechnische mogelijkheden van een ruiter.

Deze richtlijnen komen uit 1 onderzoekje die niet eens zo best was opgezet. Deze richtlijn is een mooi idee maar hou je er niet te sterk aan vast. Uit een ander onderzoek kwam namelijk dat paarden pas last kregen bij meer dan 30% van hun lichaamsgewicht. Nogal wat anders he? Beide onderzoeken zijn niet heel goed maar een mooie opening voor meer onderzoek. Tot die tijd hou ik me niet te strak aan de richtlijnen vast maar kijk naar het paard en de ruiter.

Je hebt het trouwens ook over 2 verschillende dingen, namelijk overgewicht en conditie. Dit word vaak samen genomen: overgewicht = geen conditie. Dit zal vaak kloppen maar lang niet altijd! Ik heb overgewicht maar een betere conditie dan de gemiddelde slanke den. Wie zegt dat een dikker persoon niet weet wat spierpijn is? Een beetje kort door de bocht hoor!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:44

Inderdaad Montoya.
En ik denk ergens ook dat mensen met een maatje meer zelf graag in het verdom hoekje kruipen.

Ik ben zelf van mening dat je als je erg breed bent, inderdaad beter niet op een paard kan gaan.
Daar doe je je dier echt geen plezier mee, ook al zegt de fisio etc. dat het wel kan.
Zowieso, als ik er zelf over zou twijfelen of ik er wel of niet op kan, zou ik er al niet eens aan beginnen.

En inderdaad, er zijn zoveel mensen met een maatje meer in nederland, dat maakt echt niet uit hoor.
Maar maten meer, maakt wel uit.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:50

montoya schreef:
ik vind dat zwaarlijvige mensen best kunnen paardrijden,maar dan wel op een paard wat er op gebouwd is en niet op een iel paardje of een pony.

Sorry, maar als jij over de 100kg weegt blijven wordt de spoeling qua passende paarden erg dun hoor... En het gaat ook niet alleen om het feitelijk gewicht van de ruiter (lengte is ook een belangrijke factor) Maar ook de instelling van de ruiter, en het inlevingsvermogen voor een paard. Als jij voor jezelf al niet eens de discipline op kan brengen om dat taartje eens te laten staan, of voor het welzijn van je paard voor wat meer lichaamsbeweging te zorgen (dan niet OP het paard, maar ernaast) Wat voor ruiter/sporter ben je dan?

Zwerte schreef:
Je hebt het trouwens ook over 2 verschillende dingen, namelijk overgewicht en conditie. Dit word vaak samen genomen: overgewicht = geen conditie.

Ik heb het niet over twee verschillende dingen, daarom stelde ik ook al dat lengte er ook toe doet. Dat het een heel ander verhaal is als iemand bij 1.70 100 KG weegt, dan iemand van 1.95 die 100 kg weegt.

Zwerte schreef:
Wie zegt dat een dikker persoon niet weet wat spierpijn is? Een beetje kort door de bocht hoor!

Beetje beter lezen: Ik stelde dat als iemand nooit aan zijn conditie werkt, dan niet weet wat spierpijn, spiergebuik en herstel is...

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:53

ja klopt jasmijn maar tussen zwaarlijvigheid en zwaarlijvigheid zit verschil .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:55

Ik heb een vriendin die weegt 85 kilo, meiske is 1.81 lang en die heeft een mooier lijf dan ik met mijn 60 kilo en 169 lang Lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:57

als iemand hier foto's plaatst op bokt en diegene is (op de foto te zien) echt veels te zwaar voor zijn/haar pony, dan zeg ik er wel wat van

en elke keer erbij zeggen dat je geen commentaar wilt op je gewicht, ja sorry... dan moet je geen foto's plaatsen
ik heb soms echt het idee dat dikke mensen geen rekening houden met het paard/pony waar ze opzitten.. hebben echt geen idee dat ze met hun gewicht hun paard/pony enorm in de weg zitten

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:03

Moeilijk onderwerp hoor!
Lijkt me inderdaad geen pretje als je op je gewicht beoordeeld word.
Ik kan er eigenlijk geen zinnig woord over zeggen, volgens mij is er nooit echt serieus onderzoek gedaan(kan me vergissen)
dus tot die tijd ga ik niets zeggen.

WEl denk ik dat we snel iets zielig vinden zonder echt de feiten te kennen, hoe zit het dan met kleine shetjes, die kunnen het gewicht van een volwassen man dragen en met Fjorden en Haffies en ijslanders.
Ik heb wel eens een documantaire gezien over paardjes in Mongolie, hele kleine paardjes waar grote kerels op zaten.
Is dat ook allemaal zielig of niet.
Ik weet het niet hoor is gewoon echt een serieuze vraag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:07

kom ik ook aan.
ik ben ook veel te zwaar,rijdt op een stevige kwpner op de manege maar ik stop met paardrijden.
ik eet uit verveling en dat heb ik niet echt in de hand.
had gehoopt vaker naar school te gaan zodat ik niet veel kansen had op veel te eten,maarja dat wil ook n iet vanwege verschillende dingen.
ben in een paar jaar van 80 naar 105 gegaan.
ik zit er aan de ene kant wle mee maar aan de andere kant is het mijn leven,en ik bepaal hoe ik het wil.

want toen ik uit huis woonde(verschillende redenen,heeft anderhalf jaar geduurd voor ik weer thuis was.had je het in de hand,je mocht maar 1 snoepje per dag sávonds een appel.

maar in de middeleeuwen reden ze ook op soms iele paarden met hun eigen gewicht en een heel harnas.
paarden worden soms gewoon klein gehouden als ware

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:11

berpie schreef:
WEl denk ik dat we snel iets zielig vinden zonder echt de feiten te kennen, hoe zit het dan met kleine shetjes, die kunnen het gewicht van een volwassen man dragen en met Fjorden en Haffies en ijslanders.

Gaat dat, wat betreft Shetjes, niet over trekkracht?
Het zijn natuurlijk wel sterkere rassen die je opnoemt, maar ik denk dat het maximum toch wel wat overschat wordt.
-edit- Een te lange ruiter brengt natuurlijk sowieso belemmeringen met zich mee, waar je mijns inziens niet echt vaak over hoort. "Ik ben wel wat lang, máár zeker niet te zwaar."

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:13

takkie_muis schreef:
ik zit er aan de ene kant wle mee maar aan de andere kant is het mijn leven,en ik bepaal hoe ik het wil.

Kijk en daar gaat het om: JIJ bepaald hoe jij het wil. Dus hoe dit jij nu bent is van jouw een keuze. En daat ben jij je bewust van, anders zei je dit niet. Dus dan moet je niet klagen dat je te zwaar bent om te paardrijden. Je hebt zelf geen zin in sporten en wel in snoepen, en jij bepaald nu hoe je het wil.... Dan krijg je het ook zo.

takkie_muis schreef:
want toen ik uit huis woonde(verschillende redenen,heeft anderhalf jaar geduurd voor ik weer thuis was.had je het in de hand,je mocht maar 1 snoepje per dag sávonds een appel.

(goede regel! Zouden meer ouders in moeten voeren, en dan maar een max een half uurtje per dag TV of achter de computer en verder lekker buiten spelen. Zou een hoop schelen qua jonge kinderen met overgewicht...)

takkie_muis schreef:
maar in de middeleeuwen reden ze ook op soms iele paarden met hun eigen gewicht en een heel harnas.

Wat is nu je punt Wil jij terug naar de middeeeuwen? Denk je dat die tijd een pretje was voorpaarden? Dan zou ik je geschiedenisboeken er nog maar eens op nalezen....

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:16

Wat ik mij nog het meeste aan stoor, is niet zozeer het commentaar op zich maar de manier waarop.
Iemand in z'n waarde laten en respectvol commentaar geven is tegenwoordig niet meer mogelijk.

De meeste antwoorden in "dat soort topics" zijn weinig respectvol en ronduit bot en beledigend.

De meesten weten van zichzelf heus wel dat ze te zwaar zijn. En als je daar toch iets over wilt zeggen, doe het dan op een normale manier. Misschien moeten we de rollen maar eens gaan omdraaien Knipoog
Kijken wat er dan gebeurd Haha!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:18

Misterylady schreef:
Wat ik mij nog het meeste aan stoor, is niet zozeer het commentaar op zich maar de manier waarop.
Iemand in z'n waarde laten en respectvol commentaar geven is tegenwoordig niet meer mogelijk.

De meeste antwoorden in "dat soort topics" zijn weinig respectvol en ronduit bot en beledigend.

De meesten weten van zichzelf heus wel dat ze te zwaar zijn. En als je daar toch iets over wilt zeggen, doe het dan op een normale manier. Misschien moeten we de rollen maar eens gaan omdraaien Knipoog

maar ze beseffen niet dat ze te zwaar zijn voor hun pony/paard Knipoog

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:21

Lizzle schreef:
berpie schreef:

Gaat dat, wat betreft Shetjes, niet over trekkracht?
Het zijn natuurlijk wel sterkere rassen die je opnoemt, maar ik denk dat het maximum toch wel wat overschat wordt.
-edit- Een te lange ruiter brengt natuurlijk sowieso belemmeringen met zich mee, waar je mijns inziens niet echt vaak over hoort. "Ik ben wel wat lang, máár zeker niet te zwaar."

Ja zou kunnen over die shetjes hoor weet het ook niet allemaal precies.
Toch denk ik dat paarden meer kunnen hebben als wij denken alleen is het maar een gedachte hoor kan het net zo goed verkeerd hebben.

(edit) ik vond trouens van mezelf, ik weeg nu zon 17 kilo zwaarder als vroeger.
Ik heb altijd een fries gehad en als ik naar fotoos kijk van vroeger, mager skeletje met die spillepootjes, echt geen gezicht. Haha! Haha! Haha! (ik heb het over mezelf en niet de fries)
Kan er wel om lachen maar ben wel blij met me extra kilootjes.
Jammer dat het zon beladen iets is en we er niet normaal over kunnen praten.
Is ook vaak moeilijk om wat te zeggen want vaak voelen mensen zich zelf gauw aangevallen.

Mijn man is bijna 90 kilo afgevallen, hij weegt nu nog 145 kilo(nog steeds te zwaar )
Wij gaan eigenlijk heel makkelijk hier mee om, hij lijnt nog steeds maar doet het heel rustig aan.
hij is ook nog een 2 meter groot dus een opvallende verschijning.
Als mensen opmerkingen maken over zijn gewicht, tja moeten ze zelf weten mensen mogen heus wel wat erover zeggen natuurlijk, waarom niet.

Ik denk dus dat de felle reacties van 2 kanten komt, al maken sommige het gewoon te bont.
Laatst bijgewerkt door berpie op 27-08-08 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:22

LimaMambo schreef:
Misterylady schreef:

maar ze beseffen niet dat ze te zwaar zijn voor hun pony/paard Knipoog

Maar daar gaat het dus niet om. Het gaat erom dat de zwaardere bokker meteen aangevallen wordt op een ronduit botte en respectloze manier. En dan vind ik het logisch dat de zwaardere bokker daar dwars van wordt.
Als het nou op een respectvolle manier gebracht wordt, nemen ze eerder iets aan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:24

Misterylady schreef:

Ik vind dat op zich nog wel meevallen. Er wordt gewoon veel opgemerkt over het gewicht, en degene die zwaarlijvig is gaat dan in de verdediging met allerlei argumenten. En die argumenten worden dan weer ontkracht. Zo gaat het over en weer.

Echt beledigend is zeggen: je bent dik dus dom en lelijk en je bent te dom op op je paard te zitten, om maar een voorbeeld te geven. DAT is pas echt beledigend. Een discussie over gewicht, al dan niet veroorzaakt door het plaatsen van foto's van een zware ruiter op een paard wordt al snel als beledigend opgevat. Mensen willen dat namelijk niet horen, net zoals ze niet willen horen dat ze te groot zijn voor hun paard, beter die slof er af kunnen doen etc. Als je geen (on)terechte kritiek kunt verdragen, dan moet je geen foto's van jezelf plaatsten op een forum waar mensen van allerlei leeftijden en allerlei niveau's komen.