Bokt Manegetest?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fliam

Re: Bokt Manegetest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:21

Sanniejj schreef:
En als het testteam nu geen mening en beoordeling geeft,
maar gewoon een soort verslag met voor en na delen?

Dat houdt het wel objectiever... alleen wat de een een nadeel vind, kan de ander een voordeel vinden. Dus subjectiviteit kan je niet uitsluiten.

Kitty84

Ik denk (hoe banketstaaf ik het ook vind voor de mensen onder de 18) dat 18 wel een minimum leeftijd is.
Daarnaast, je zou op alle maneges een les kunnen rijden in 'dezelfde' groep.
Je zou een soort van 'standaard' profiel kunnen opstellen van een ruiter. Je gaat immers toch een afspraak maken op een manege voordat je komt. Dan zou je op alle maneges kunnen zeggen dat je ongeveer 2 jaar rijdt, altijd op maneges hebt gereden, dat je weet hoe je moet zitten en dat je een B of L proef kan rijden. Laat het dan aan een manege over in welke les je geplaatst wordt. Zij zullen dan allicht proberen de groep te zoeken die het beste bij je past. Vergt enig aanpassingsvermogen en inlevingsvermogen van de testruiter...maar om op een manege nou 3 lessen te gaan rijden a gemiddeld 15 euro de les...dat is nogal wat.

En wat ik al zei, inderdaad een zo objectief mogelijke opsomming van wat een manege te bieden heeft....en dan niet een uitslag met een eindoordeel eraan. Maar het is nogal een geregel...dat wel Lachen

Winged

Dan blijf je bij het punt: Wat is een voor- en wat is een nadeel?

Bovendien wordt nu de naam 'bokt' ergens aan gehangen waar (nog?) geen toestemming voor is gegeven.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:22

@zammetje, vandaar dat je een standaard moet hebben voordat je begint.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:23

Dan zou ik moeten afhaken, ik ben 14.

fliam

Kitty84 schreef:
@zammetje, vandaar dat je een standaard moet hebben voordat je begint.

Maar dan nog, zelfs met een standaard wordt het een moeilijke klus.
Als je alleen ja/nee antwoorden hebt, dan zal het wel meevallen, maar als je bv. 5 mogelijke antwoorden geeft (zeergoed, goed, gemiddeld, matig, slecht) dan wordt het al een stuk lastiger....

Iris82

Ik vind die manege testen uit de Bit ook goed, maar idd jammer dat ze niet na te kijken zijn ergens ofzo. Want ik ga niet alle Bits bewaren voor die testen..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:24

MonicaG schreef:

ik hetzelfde,
jammer, leek me wel leuk

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 17:24

Foto's zouden trouwens al een hoop helpen, maar ik weet niet of dat mag...

@ A_lette: Ik hang de naam van bokt nog nergenst aan, ik wou alleen het idee opperen, omdat het me toch wel onwijs handig leek, en een mooie aanvulling.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:24

Sanniejj schreef:
MonicaG schreef:

ik hetzelfde,
jammer, leek me wel leuk

Mij ook, maargoed. Veel succes en plezier allemaal !

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:25

Je kunt wel alles eerst zoveel mogelijk standaardiseren door middel van vragen waar je 1 tot en met 10 punten voor kan geven, met ruimte voor op- en aanmerkingen onderaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:27

edit: Sorry mijn fout Bloos

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:27

Miss_Malfoy: de informatie die jij zoekt heb je nu toch eigenlijk al op Bokt? Je kunt gewoon de naam van een manege invullen op Bokt en je krijgt al voldoende informatie omhoog Lachen.

Als je dan nog vragen hebt dan ga je kijken op de website, sterren van de FNRS bekijken en dan ga je een keer langs om te kijken of de lessen je aan staan of niet.

Onder de vlag van Bokt kun je geen manegetest systeem uitvoeren.

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:28

Ik vind de basis van het idee goed!
Maar er moet wel nog heel wat aan geschaafd word denk ik..
Wat Rytm inderdaad zegt, het is denk ik belangrijk dat er iemand meegaat die gekwalificeerd is in het lesgeven. Wat gezegd wordt over het beschrijven wat er in een les gedaan wordt zodat er geen waarde oordeel aan vast komt, vind ik niet helemaal waar. De lezer gaat zo zelf bepalen wat hij van de les, op basis van de oefeningen, vindt. MAAR stel het boktteam zou komen kijken in een week dat er net bijvoorbeeld heel veel wordt uitgelegd en de afwisseling van de oefeningen iets minder spetterend is. Bij een pure beschrijving van de oefeningen zou dit een hele slechte les worden (wordt immers bijna niets gedaan) terwijl de ruiter misschien juist heel veel heeft geleerd. Aan de andere kant kan je er dan bijschrijven als boktteam dat het meer een uitleg-les was. Maar stel dat er niets zinnigs wordt verteld in de uitleg. Klinkt het als een goede op-maat les, terwijl niets verteld wordt. Je moet dus bijna zelf wel een mening geven over de les. En in dat geval moet er, mijn mening, iemand bijzijn die daar echt verstand van heeft. En die moeten er dan maar net genoeg zijn op bokt!

De punten/vragenlijst is een goed plan. Houd er rekening mee dat het wat opzichtig is om met een aftekenlijst rond te gaan lopen Knipoog Ook moeten er inderdaad richtlijnen en standaarden worden gesteld aan wat goed/redelijk/slecht is. Dit zouden de testteams onderling ook goed moeten overleggen zodat er geen verschil onderling is. Betekent dat er ieder geval aan het begin een keer een meeting daarover moet zijn.

en houdt inderdaad ook rekening met de kosten. Zowel de vervoerskosten als de kosten voor het evt volgen van een les. Wat is gezegd over kosten delen van de lessen klinkt prima, maar houdt er rekening mee dat er mensen zullen zijn die dit niet willen (ik niet rijden=ik niet betalen Zij zijn groot en ik is klein! Klinkt stom maar dat zal je te horen gaan krijgen!

Inderdaad de topics oid waar het geplaatst gaat worden, alleen-lezen stukken houden. Zowel om het overzichtelijk te houden als om de testteams te "beschermen" (bijv manege heeft slecht tuig: jaaaaaaaaa maaaaaaaaaaaaaaaaar blablabalabla en jullie hebben het fout en jullie hebben er geen kijk op etc etc *hoop gezeur*)

Wel een leuk plan Haha!
oja en er moet inderdaad toestemming worden verleend door de "boktgoeroe"/eigenaar omdat het toch wel vanuit bokt ondernomen wordt..

zie dat er al een aantal dingen inmiddels genoemd zijn, in de tijd dat ik dit hele verhaal zat te typen Bloos

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:31

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk in mijn posts:

Er komt geen toestemming om dit onder de vlag van Bokt te doen.

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:34

excuus niet zo begrepen en achteraf gelezen Bloos

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 17:36

Jammer, maar ik heb toch het idee geopperd, dus ik ben allang blij. Lachen
Mocht het er ooit toch van komen(want je weet maar nooit) , dan ben ik nog steeds beschikbaar.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:45

jammer hoor, dan moeten we het daalijk onder een andere naam doen Bloos

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 19:45

Hmm er zijn wel mensen die bv alle pensionstallen op een website hebben staan, dus als die mee willen werken, zou je het ook voor pensionstallen kunnen doen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:00

ik zag de naam Wiki voorbijkomen, dus piep hier ook maar even langs Clown

De Bokt Wiki is een verzamelplaats voor informatie. Deze informatie moet objectief en neutraal zijn. Hoe je het ook wendt of keert, een manegetest is een weergave van een mening van een testpersoon, dus niet objectief. Ik denk ook niet dat een dergelijke test een goede aanvulling voor de Bokt Wiki zal zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:25

Misschien wel een idee: een sticky op Manegepraat met daarop de maneges per provincie (+ België?) die doorgaans positief worden bepraat door Bokkers? Een soort van "Bokkers hebben goede ervaringen met de volgende maneges"-sticky?

Kwalificaties simpel: (vrijwel alleen) positief = op de aanbevelingen-lijst, al het overige = jammer maar helaas.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:28

Wanneer is iets positief en wanneer mag je het bestempelen als negatief? Wanneer noem jij iets slecht/goed en wanneer noem ik iets slecht en goed.
Heel leuk dergelijke sticky's maar je schiet er helemaal niets mee op Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:32

Ik wil wel meedoen voor de belgische bokkers! Dan voor de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 00:37

manutjuh schreef:
jammer hoor, dan moeten we het daalijk onder een andere naam doen Bloos

Steigert Manegetest dan Clown

Ik denk trouwens niet dat je een manege kunt beoordelen op 1 les,
je zult er wel een tijdje moeten rijden,
om te kijken of het een manege is waar je veel leert,
of een waar je constant stil staat.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:32

ja maar het ging niet alleen over de lessen. je kan geweldige lessen geven op een manege, maar als de paarden er belabberd bijstaan en het is er ongezellig, dan gaat er nog steeds iets fout daar. als het alleen over de lessen ging was het simpel, dan ga je gewoon kijken wat de mensen in de ver gevorderde les allemaal kunnen en dat vergelijk je dan met andere maneges.