Irritaties -> slechte spelling!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Re: Irritaties -> slechte spelling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:17

Ik ben dagelijks veel met taal bezig. Sowieso lees ik veel kranten en tijdschriften en vanwege mijn beroep (journalist) schrijf ik zelf ook veel. Ik ben daarom denk ik ook veel bewuster met taal en spelling bezig dan andere mensen en kan me dus ook storen aan sommige fouten.

Maargoed, andere mensen zijn weer in andere dingen heel goed die ik niet kan. Tekenen bijvoorbeeld.
Als het echt onleesbaar is (weinig alinea's, geen leestekens), haak ik ook meestal af.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:20

dees_daan schreef:
ik irriteer me aan "me paard" bijv. ipv "mijn paard" ik vind dat zo irritant!

Ja, daar erger ik mij ook aan!

Ik vind het ook storend als er veel fouten in een berichtje staan.
Maar ja, wat doe je eraan?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:25

Ik erger mij aan bijna niks Lachen.

Waar ik wel niet tegen kan is: een lap tekst zonder leestekens, alinea's... dat leest echt niet. En msn taal kan ik ook wel missen als kiespijn.

Maar wat kunnen de mods/het team hier aan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:11

op echte msn taal mag je temmen, dat wordt dan meestal ook verwijderd.

@Sigrid, ik kan me dan best voorstellen het je opvalt en het dan niet fijn leest.
Maar wat ik aan jou post enorm waardeer is dat je er bijzet dat een ander bijv. weer goed kan tekenen.
En zo is het imo ook.
De een is goed in taal en kan niet snappen dat een ander die voor hen simpele regeltjes niet kan onthouden.
Maar een ander kan makkelijk tekenen en denkt misschien ook, dat is toch niet zo moeilijk? Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:18

Nino94 schreef:
Ja, ik vind het ook altijd irritant lezen. Vooral als het een heel lang verhaal is dan heb ik al meteen geen zin meer om het te lezen. Tong uitsteken

Inderdaad, net als lappen tekst zonder punten, komma's e.d.
Zwaar irritant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:36

runningkawa schreef:
De een is goed in taal en kan niet snappen dat een ander die voor hen simpele regeltjes niet kan onthouden.
Maar een ander kan makkelijk tekenen en denkt misschien ook, dat is toch niet zo moeilijk? Lachen

Zo is het ook, en ik heb geen problemen met d/t fouten en dergelijke. Wat me vooral stoort is dat 'me' in plaats van 'mij', en dat doen echt niet alleen mensen die uit een streek komen waar dat spreektaal is Knipoog
Ik kom overigens uit de Achterhoek en typ ook niet in dialect Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:03

RedPassion schreef:
runningkawa schreef:

Zo is het ook, en ik heb geen problemen met d/t fouten en dergelijke. Wat me vooral stoort is dat 'me' in plaats van 'mij', en dat doen echt niet alleen mensen die uit een streek komen waar dat spreektaal is Knipoog
Ik kom overigens uit de Achterhoek en typ ook niet in dialect Clown

ik ben fries, zou wat zijn als alle friezen, fries gingen typen, dan kan de rest van bokt het niet lezen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:22

met het kleine verschil dat fries geen dialect is, maar een aparte taal Knipoog

als ik al de reacties even zou samenvatten, zijn er best wat mensen die zich ergeren aan d/t en andere spellingsfouten, maar zijn er ook een hoop anderen die zich daar niet druk in maken.
maar iedereen schijnt lange stukken tekst zonder leestekens en msn-taal wél behoorlijk irritant te vinden.

edit: spellingsfout ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:23

fojoe schreef:
met het kleine verschil dat fries geen dialect is, maar een aparte taal Knipoog

als ik al de reacties even zou samenvatten, zijn er best wat mensen die zich ergeren aan d/t en andere spellingsfouten, maar zijn er ook een hoop andere die zich daar niet druk in maken.
maar iedereen schijnt lange stukken tekst zonder leestekens en msn-taal wél behoorlijk irritant te vinden.

dan nog.. in een dialect kunnen ook 'aparte' woorden zitten, die voor iemand uit een ander deel van het land, niet te begrijpen zijn. maar goed, daar gaat het nu niet over Lachen

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:26

Ik vind het ook heel iritant! Iedereen kan wel eens een typefoutje maken, maar die hele lappen tekst zonder leestekens zijn vervelend! Ik lees ze niet eens meer!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:28

Als ik al die stukjes vol met spelfouten lees dan vraag ik me af waar alle leraren mee bezig zijn. Wordt er tegenwoordig geen nederlandse les meer op school gegeven ofzo? Zoiets simpels als me paard is toch echt een grove grammatica fout en niet een klein typ foutje. Ben je boven de 8 jaar moet je het verschil wel weten lijkt mij.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:31

Tja, ik vind dat iedereen een zeker 'basis' Nederlands zou moeten beheersen, en daar hoort in mijn ogen ook de vraag bij of een werkwoord op d, t, dan wel op dt moet eindigen. En NATUURLIJK maakt iedereen typfouten (ik ook, en bij bosjes zelf!), maar hoeveel moeite is het nu om je post even na te lezen en de (ergste) grammatica-fouten weg te halen? Of om bij twijfel even het woordenboek te raadplegen? Leestekens te gebruiken? Hoofdletters?

Overigens is een heel makkelijk regeltje om te weten te komen op wat voor letter(s) een voltooid deelwoord eindigt, het woord verlengen in de verleden tijd meervoud:

reageren>>>(zij) reageerden>>>gereageerd
missen>>>(zij) misten>>>gemist

En daarbij moet je natuurlijk ook onthouden dat een voltooid deelwoord nooit eindigt op dt... Knipoog Zo moeilijk is dit nu toch niet?

Oh, en RK: jij schrijft nu wel dat jij niet zo'n spellingswonder bent, maar de meeste posts die ik van jou gezien heb (en dat zijn er toch best wat) bevatten weinig tot geen fouten. En omdat ik nogal een taal-purist ben, was mij dit heus wel opgevallen als dit wél het geval was geweest.

En voor de duidelijkheid: ik heb dit bericht inmiddels al drie keer nagelezen, maar zal er niet gek van opkijken als ik onmiddelijk een fout zie zodra het geplaatst is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:37

Dank je
Op deze pc valt het mee, zit firefox op met controle.
Op een andere pc zit dat niet op en kan het ook niet installeren, dan weet ik dat ik wel veel fouten maak.
Maar helaas, ik herken ze dan niet. DT fouten herken ik sowieso niet. Zet overal al fietst neer, maar soms vind ik dat fiets en fietst wel kan Bloos
En het lijkt me gewoon dat ik daarin niet de enige zal zijn. Het is geen onwil, maar die regeltjes blijven gewoon niet hangen in die zeef van me Lachen

Ik probeer wel punten en komma's te plaatsen zodat het iig leesbaar blijft, ook een open regel.
Maar goed, nee dat is het niet. Maar ieder zijn ding. Vroeger (mag hier geen vroegah typen Tong uitsteken )
kon ik redelijk goed onthouden, telefoonnummers, kentekens, datums en dus ook spellingsregels, maar dat is helaas allemaal verdwenen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:42

Tja, we worden er niet jonger op, hè? Knipoog
Ik heb daar ook last van hoor; vroeger (vroegah) op school hoefde ik zelfs niet na te denken over de juiste spellingswijze van een woord, maar tegenwoordig...(nu vraag ik mij bv. af: is het spellingSwijze, of spellingwijze?)
Komt ook door al die veranderingen, Groene Boekjes e.d.. Het wordt het allemaal niet makkelijker!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:45

VeerenAshley schreef:
Overigens is een heel makkelijk regeltje om te weten te komen op wat voor letter(s) een voltooid deelwoord eindigt, het woord verlengen in de verleden tijd meervoud:

reageren>>>(zij) reageerden>>>gereageerd
missen>>>(zij) misten>>>gemist

En daarbij moet je natuurlijk ook onthouden dat een voltooid deelwoord nooit eindigt op dt... Zo moeilijk is dit nu toch niet?

Tja, voor iemand met taalgevoel geen probleem nee. Maar ik ken genoeg mensen die er rustig missen--> misden--> gemisd van maken hoor... zij horen/voelen gewoon niet dat dat niet klopt... En waarom kan een voltooid deelwoord niet op dt eindigen?? gemisdt is vast hartstikke goed (ja, ik weet dat het niet kan en dat het fout is, maar ik ken genoeg mensen die me dan ook nog eens uit kunnen leggen hoe ze aan die dt komen....). Kwestie van de juiste regels op de verkeerde dingen toepassen.
Ik kan er af en toe ook niet bij wat voor fouten mensen maken en hoeveel problemen ze er mee kunnen hebben, ik begrijp de regels, kan ze toepassen en dús is het voor mij simpel. Daarnaast ben ik geboren met gevoel voor taal (Nederlandse taal dan wel te verstaan, frans, duits etc is niks). Maar voor iemand zonder taalgevoel is het bijna niet te behappen, hoe simpel je het ook stelt.

Kreeg een tijd terug dit gedicht, om even te laten zien dat Nederlands niet zo simpel is als sommige mensen wel vinden:

Citaat:
Nederlands is (ook voor buitenlanders) moeilijk te leren, maar weten we ook waarom?
Na het lezen van onderstaand gedicht is het u vast duidelijk.

Men spreekt van één lot, en verschillende loten,
maar 't meervoud van pot is natuurlijk geen poten.
Zo zegt men ook altijd één vat en twee vaten,
maar zult u ook zeggen: één kat en twee katen?
Laatst ging ik vliegen, dus zeg ik vloog.
Maar zeg nou bij wiegen beslist niet: ik woog,
want woog is nog altijd afkomstig van wegen,
maar is dan 'ik voog' een vervoeging van vegen?

Wat hoort er bij 'zoeken'? Jazeker, ik zocht,
en zegt u bij vloeken dus logisch: ik vlocht?
Welnee, beste mensen, want vlocht komt van vlechten.
En toch is ik 'hocht' niet afkomstig van hechten.
En bij lopen hoort liep, maar bij kopen geen kiep.
En evenmin zegt men bij slopen 'ik sliep'.
Want sliep moet u weten, dat komt weer van slapen.
Maar fout is natuurlijk 'ik riep' bij het rapen.
Want riep komt van roepen. Ik hoop dat u 't weet
en dat u die kronkels beslist niet vergeet.

Dus: kwam ik u roepen, dan zeg ik 'ik riep'.
Nu denkt u: van snoepen, dat wordt dan 'ik sniep'?
Alweer mis, m'n beste. Maar u weet beslist,
dat ried komt van raden, ik denk dat u 't wist.
Komt bied dan van baden? Welnee, dat wordt bood.
En toch volgt na wieden beslist niet 'ik wood'.
'Ik gaf' hoort bij geven, maar 'ik laf' niet bij leven.
Dat is bijna zo dom als 'ik waf' hoort bij weven.

Zo zegt men: wij drinken en hebben gedronken.
Maar echt niet: wij hinken en hebben gehonken.
't Is moeilijk, maar weet u: van weten komt wist,
maar hoort bij vergeten nou logisch vergist?
Juist niet, zult u zeggen, dat komt van vergissen.
En wat is nu goed? U moet zelf maar beslissen:
hoort bij slaan nu: ik sloeg, ik slig, of ik slond?
Want bij gaan hoort: ik ging, niet ik goeg of ik gond.
En noemt u een mannetjesrat nu een rater?
Dat geldt toch alleen bij een kat en een kater.

Je ziet, onze taal beste dames en heren,

is, net als ik zei, best moeilijk te leren!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:50

schitterend gedicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:51

Super gedicht Ja
En dan maar zeggen, het is heel simpel hoor Haha!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 13:54

Leuk om te lezen hoe iedereen er hier anders over denkt.
Heel mooi gedichtje! Het klopt inderdaad ook dat Nederlands een van de moeilijkste talen is om te leren ben ik volkomen met jullie eens.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:55

[quote="Lalidan"]Tja, voor iemand met taalgevoel geen probleem nee. Maar ik ken genoeg mensen die er rustig missen--> misden--> gemisd van maken hoor... zij horen/voelen gewoon niet dat dat niet klopt... En waarom kan een voltooid deelwoord niet op dt eindigen?? gemisdt is vast hartstikke goed (ja, ik weet dat het niet kan en dat het fout is, maar ik ken genoeg mensen die me dan ook nog eens uit kunnen leggen hoe ze aan die dt komen....). Kwestie van de juiste regels op de verkeerde dingen toepassen.
Ik kan er af en toe ook niet bij wat voor fouten mensen maken en hoeveel problemen ze er mee kunnen hebben, ik begrijp de regels, kan ze toepassen en dús is het voor mij simpel. Daarnaast ben ik geboren met gevoel voor taal (Nederlandse taal dan wel te verstaan, frans, duits etc is niks). Maar voor iemand zonder taalgevoel is het bijna niet te behappen, hoe simpel je het ook stelt.

[quote]

Haha, wat een grappig gedicht! Niemand zal denk ik ook beweren dat het Nederlands een makkelijke taal is - en zeker niet voor buitenlanders!
Maar dan nog: leerlingen op scholen (en anderen) zouden gewoon moeten AANNEMEN dat een bepaalde regel alleen in een bepaalde situatie geldt. Taal is nu eenmaal niet (altijd) logisch, en zelf verbuigingen en vervoegingen verzinnen zou alleen iets van kleine kinderen moeten zijn. Het onderwijs is ook gewoon prut! Maar goed, je hebt wel gelijk, sommige mensen hebben geen taalgevoel, zoals ik een absolute druif ben op bv. computergebied (alleen Bokken gaat me goed af - veel te goed, want ik moet eigenlijk werken Knipoog ).

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:56

RZDLover schreef:
Leuk om te lezen hoe iedereen er hier anders over denkt.
Heel mooi gedichtje! Het klopt inderdaad ook dat Nederlands een van de moeilijkste talen is om te leren ben ik volkomen met jullie eens.

Dan moet je het deens eens proberen. Dan krijg je er ineens nog wat letters bij ook. Å Æ Ø

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:58

De d's en t's vind ik nog niet eens zo'n probleem (denk dat veel dingen te maken hebben met begrijpen), maar ik irriteer me wel aan het 'me paard', het typen zonder leestekens, -met opzet- verkeerde worden (laggen, etc.). Kom op! We hebben allemaal op school gezeten (ga ik voor het gemak maar even vanuit), maar blijkbaar is het onderwijs erg achteruit gegaan ofzo?

Editje: vind het gedicht wel heel erg leuk en inderdaad ook heel erg waar Haha!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:12

Waar ik mij aan erger, (en ik ben echt geen taalkundige hoor).
Nadat ik een bericht had gepost, zo'n reactie te krijgen
(naam ed zijn verwijderd)

"Wij hadden al wel wat gepraat en toen zij je dat zei een paard was
Aleen ik heb best lang rij ervaring en van een camprie ruiter les gehad
Dus kan best goed rijden
Denk je niet dat ik het paard aankan
Mijn buurvrouw heeft ook 2 paarden daar rij ik ook vaak om
Want je ei dat hij dan best mag verhuizen dat was jou toch
ik hoor het wel van je"

het ging er dus om dat ik evt opzoek ben naar een wat "oudere" bijrijder.
hmm, hier word ik niet warm van...

camprie = grand prix (duurde even voordat ik daar achter was)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:16

runningkawa schreef:
en ik erger me (of dat goed is weet ik niet) ondertussen aan topic 9001 hier over.

Helaas niet iedereen is een taal wonder...
En dit is nog altijd bokt.nl, niet Nederlandse-taal.nl

Inderdaad, hier nog iemand...

Ik ben zelf vrij goed in de Nederlandse taal, maar ik snap ook heel goed dat niet iedereen dat is.

Vergeet niet dat hier ook kinderen op bokt zitten die niet alle regeltjes kennen.

Ik praat die topics die jij aanhaalde in je openingspost niet goed, maar om je druk te maken om een spimpele fout, lees daar dan gewoon lekker overheen.

Taalpolitie?? Asjeblieft...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:17

lijntje87 schreef:
camprie = grand prix (duurde even voordat ik daar achter was)

Ja, die had ik ook niet door

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:20

tsja, het enigste waar ik me echt aan stoor is dat mensen "me" schijven ipv mijn.