Goed bedoelde acties niet toegestaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Goed bedoelde acties niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:26

Diablo schreef:
Karl66 schreef:
Dat is ook gelijk het grote verschil met de acties voor een server en de rouwkrans, wil je geld overmaken prima, doe je het niet dan zijn we even goede vrienden. De kans op problemen en een nasleep waren in dit geval veel minder.

Ben je bij de actie van Swieb dan verplicht om wat over te maken? Ik zie het grote verschil, wat jij noemt, niet zo....

\ik denk dat daarmee meer bedoeld wordt: geld overmaken kun je doen of niet. een deken beloven kun je doen en dan vervolgens niet waarmaken. dan heb je een teleurgestelde swieb (in dit geval dus he) die andere dekenaanboden al heeft afgeslagen omdat ze er al 1 zou krijgen...

ik vind het jammer dat een goede actie als deze voor swieb niet mogen en dus worden gesloten, maar ik kan het wel begrijpen... maar ik vind wel dat het dan ind e regels moet komen te staan...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:32

Ik had laast ook een voorstel gedaan bij de mods.
In limburg is nog niet zo lang een nieuw paardenrusthuis (de enige in Limburg) Ik had nog oude dekens over en wat vriendinnen hadden ook nog wat spullen om daarheen te brengen.
Dus ik een mod een pm gestuurd of ik een topic mocht openen, ze gingen het overleggen.
Kreeg ik terug dat ze het een goed initiatief vonden maar omdat zij niet konden weten waar de spullen zouden eindigen mocht het niet.
Ik had al aangeboden om er dan een heel verslag van te maken met foto's en alles zodat iedereen het kon zien, maar nee inzamelingsacties waren gewoon niet toegestaan.
Aan de ene kant kan ik het wel begrijpen omdat er misschien misbruik van kan worden gemaakt, maar aan de andere kant is het erg jammer want het rusthuis was blijer geweest met wat meer dekens denk ik, heb ze niet horen klagen maar toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:37

lindsey schreef:
Nee sronnie er is absoluut geen sprake van jaloezie. Want wat heb ik er aan als er geld wordt overgemaakt aan Warchild, artsen zonder grenzen, Brooks hospital of het Rode Kruis om maar een paar organisaties te noemen?. In mijn ogen veel zinvollere doelen dan een deken of een zadel voor een paard.

Ik vind het gewoon onzinnig om iemand financieel te steunen die de kosten best zelf kan opbrengen.
Bovendien is een paard kunnen houden nog altijd een luxe. Zolang er mensen in Nederland zijn die afhankelijk zijn van voedselbanken vind ik niet dat je andere mensen hoeft te steunen om in luxe te kunnen leven.

Swieber mag dan wel veel kosten hebben gemaakt maar dat is haar eigen keuze geweest.
Iedereen is vrij om zijn geld naar eigen goeddunken te besteden. Dus als jij je geroepen voelt om Swieber financieel te ondersteunen, ga gerust je gang maar ik denk dat er gewoon veel mensen / organisaties zijn die het geld veel harder nodig hebben. En dan niet voor luxe dingen maar voor dingen die pure noodzaak zijn.

DUS dan geef jij je geld lekker aan Brooke Hospital (terwijl er in ons eigen land overigens óók enorme misstanden zijn... maar dat terzijde). No problem. Blijf je gewoon weg uit het topic voor Swieb. Zoals je zelf al aangeeft kunnen andere mensen ook zelf bepalen waar ze hun geld aan uitgeven, dus dan mag daar wat mij betreft ook een topic over bestaan. Iedereen mag namelijk zelf kiezen hoe 'ie z'n geld uitgeeft, dat zeg je zelf ook al. Hoe jij nu redeneert komt op mij over als "ik vind goede doelen als Brooke Hospital of Rode Kruis veel nuttiger dus een topic voor Swieb mag wat mij betreft gesloten worden omdat ik daar m'n geld niet aan uit wil geven".

Iedereen is vrij om z'n geld op een manier te spenderen waar diegene zich goed bij voelt. Dan moet je ook die mogelijkheid krijgen om te laten weten hóe je je geld allemaal uit kunt geven.

AaronYve: lijkt me in deze niet zo van toepassing, het gedeelte "niet weten waar het terecht komt". Swieb is meerdere malen voorpaginanieuws geweest, met stapels foto's erbij etc. Het hele verhaal en de hele gang van zaken zijn nota bene gevolgd op Bokt.

Ik durf bijna te wedden dat die inzamelingsactie die jij bedoelt wél was toegestaan op het moment dat een Bokker dat rusthuis had geopend en lief en leed rondom het opzetten van dat rusthuis had gedeeld hier op Bokt. Want "dan weet je waar het terecht komt".

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:39

Ikenindi, bij Swieb gaat het er toch ook om geld over te maken voor het zadel?
Kijk, voor dingen als dekens, halsters e.d. inzamelen kan ik er nog inkomen en dat kan ook wel per pb, maar geld inzamelen voor een rouwkrans, voor bokt of voor Swieb is toch allemaal hetzelfde?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:42

Dat denk ik ook ja.
Ik ken de hele actie van swieber niet sorry Bloos
Maar dan weten ze idd wel wat ze doet en waar het terecht komt, vooral als het voorpagina nieuws is geweest en al. Denk eerlijk gezegd dat ze hier geen verschil mee willen maken, met bekende bokkers en niet bekende.
Want als ze er eenmaal aan zijn begonnen met toestemming geven, dan willen meer mensen zoiets doen.
Ik ga eens kijken naar die acties van swiebber, wat was bij haar de reden dat het niet mocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:44

AaronYve: Dat "zulke inzamelingsacties niet zijn toegestaan op Bokt". Zo'n kromme reden als wat, dus.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:44

vind het nogal vaag dat dit topic dicht moet, kan me genoeg inzamelings acties herinneren hier op bokt. Waar nooit een slotje op moest! Weer lekker dubbel dit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:47

Kimonoo schreef:
vind het nogal vaag dat dit topic dicht moet, kan me genoeg inzamelings acties herinneren hier op bokt. Waar nooit een slotje op moest! Weer lekker dubbel dit

Misschien een idee om voorbeelden te verzamelen van wat er (schijnbaar) dan wél is toegestaan?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:47

Nouks schreef:
AaronYve: Dat "zulke inzamelingsacties niet zijn toegestaan op Bokt". Zo'n kromme reden als wat, dus.

Ik weet niet of ik het mag plaatsen maar zoiets was het :
Er is echter ook een grote "maar" - het is voor ons erg moeilijk te controleren of de spullen daadwerkelijk op de juiste plek terechtkomen en daarom zijn inzamlingstopics niet toegestaan op Bokt.

Het is echter een ander verhaal als je een oproepje plaatst, waarin mensen gemotiveerd worden spullen op te sturen. Zo'n oproepje kan dan op PP geplaatst worden. Het is dan de bedoeling dat iedereen zelf spullen naar het rusthuis opstuurt (de actie verloopt dus niet via een centraal persoon).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:50

AaronYve schreef:
Ik weet niet of ik het mag plaatsen maar zoiets was het :
Er is echter ook een grote "maar" - het is voor ons erg moeilijk te controleren of de spullen daadwerkelijk op de juiste plek terechtkomen en daarom zijn inzamlingstopics niet toegestaan op Bokt.

Het is echter een ander verhaal als je een oproepje plaatst, waarin mensen gemotiveerd worden spullen op te sturen. Zo'n oproepje kan dan op PP geplaatst worden. Het is dan de bedoeling dat iedereen zelf spullen naar het rusthuis opstuurt (de actie verloopt dus niet via een centraal persoon).

In deze actie ging het over spullen die rechtstreeks naar Swieb gingen, hier ging het dus ook niet via een centraal persoon.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:52

Dan is het raar dat het op slot is gegaan, ik heb nu dus het idee, dat het wel mag als men maar de spullen naar de eindgebruiker kunnen sturen.
In dit ook het geval dus toch.. vaag hoor Lachen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:00

En als we nu eens een subforum zouden hebben waar dit soort problemen terug te vinden zijn? Enkel een omschrijving van de noodsituatie, wat er nodig is (geld. dekens,...) en een contactmogelijkheid. Geen reacties. Geen "groepsdruk".
Zo neemt het niet veel plaats weg en kan iedereen die zijn spullen aan een goed doel kwijt wil er zelf iets uitkiezen. En de mensen / goede doelen profiteren er ook van.
Ik weet niet of zoiets wenselijk of haalbaar is maar het was een spontaan idee.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:08

soesita schreef:
En als we nu eens een subforum zouden hebben waar dit soort problemen terug te vinden zijn? Enkel een omschrijving van de noodsituatie, wat er nodig is (geld. dekens,...) en een contactmogelijkheid. Geen reacties. Geen "groepsdruk".
Zo neemt het niet veel plaats weg en kan iedereen die zijn spullen aan een goed doel kwijt wil er zelf iets uitkiezen. En de mensen / goede doelen profiteren er ook van.
Ik weet niet of zoiets wenselijk of haalbaar is maar het was een spontaan idee.

Kijk, dit vind ik nou echt een goed idee. Zo kan iedereen die wil, wat doen en die niet wil, gewoon niets doen. Goed idee!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:35

Citaat:
Nakisha, soms is de praktijk iets weerbarstiger dan de theorie en dat is hier ook het geval. Wat we van de Azië-actie, maar ook van EA-transacties geleerd hebben is dat het veel gemakkelijker is om iets op een forum iets toe te zeggen dan het in de praktijk waar te maken. En linksom of rechtsom komt het uiteindelijk toch weer bij ons terecht. Want Pietje heeft een deken toegezegd, maar dat blijkt een uiteindelijk een vod vol gaten te zijn en Jantje een halster dat na tien PB's en mailtjes nog niet is opgestuurd.

Dan zou je vraag en aanbod ook moeten sluiten, toch?? Opnieuw, een paar duidelijke regels kunnen toch genoeg zijn om dit soort ellende te voorkomen? Denk aan Marktplaats, die zichzelf vrijwaard van juridische aansprakelijkheid bij problemen met de ver- en aankoop daar....
Bokt moet zichzelf juist kunnen distancieren van dergelijke dingen. Bokt is een paardenforum, geen handelsforum. Vraag- en aanbod is een dienst die Bokt geeft, maar moet niet onder zijn verantwoordelijkheid vallen. Dan blijf je bezig! Dan moet je inderdaad steeds bemiddelen, sancties opleggen, ect... dat is toch geen doen?
Reden te meer om juist regels hiervoor op te stellen; in dit geval zijn ze nuttig.

Citaat:
Ook al is er een coördinator, op een gegeven moment worden wij als team toch aangesproken met de vraag of wij die personen geen sanctie kunnen opleggen. En als wij dan met de regel dat wij niet aansprakelijk in de hand zeggen dat we er niks aan doen, dan komen die verhalen vanzelf op Bokt terug. Want als Pietje ergens een keer wat op Bokt roept, dan kan je wachten op de reactie "Loop je weer mooi weer te spelen, net als bij die actie..." en kunnen wij weer de nodige ruzies en vetes gaan lopen beslechten. De ervaring heeft ons geleerd dat het op de één of andere manier altijd terugslaat op Bokt en dat we daarom in dit soort gevallen dat we de problemen liever bij voorbaat voorkomen.

Maar dat gebeurd toch nu óók al?? Mijn idee was juist door duidelijke regels dit soort problemen voor ééns en altijd de kop in te drukken. Bokt moet een medium zijn om dingen aan te bieden of eventueel geld in te zamelen, maar moet alle verantwoordelijkheid van zich af zetten. De leden kunnen daar wel boos om worden, maar dat worden ze nu toch ook? Kijk maar eens naar dit topic. De Mod's zijn nu weer de kwaaie pieren, toch?

Citaat:
Dat is ook gelijk het grote verschil met de acties voor een server en de rouwkrans, wil je geld overmaken prima, doe je het niet dan zijn we even goede vrienden. De kans op problemen en een nasleep waren in dit geval veel minder.

Oeps... want tussen die acties en de actie van Swieb zit geen verschil! Dat is immers ook geheel op basis van vrijwilligheid. Dan snijd je jezelf in de vingers door die actie stop te zetten... Er word nu verweten dat jullie met twee maten meten, en eigenlijk klopt dat op dit moment ook. Het lijkt me niet leuk om zulke verwijten naar je hoofd te krijgen als Mod.

Opnieuw; Ik begrijp volkomen dat Bokt geen zin heeft steeds de klappen te vangen bij problemen met transacties en inzamelingen! Daar hebben jullie ook groot gelijk in. Maar door de ene keer iets toe te staan, de volgende keer niet, en ''misschien in de toekomst wel weer''... ja, dat wekt wrevel. Zorg voor eenduidigheid. Maak duidelijk wánneer wel, en wánneer niet. Nu hangt dat af van willekeur, en dat zou niet moeten. Er moeten echt richtlijnen komen.

BTW - Dat idee van soesita klinkt ook goed!!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:39

Karl66 schreef:
Wat we van de Azië-actie, maar ook van EA-transacties geleerd hebben is dat het veel gemakkelijker is om iets op een forum iets toe te zeggen dan het in de praktijk waar te maken.

ik vraag me af in hoeverre hier intern over gesproken is... uit je post begrijp ik dat er tussen de mods een interne discussie is geweest, want jij was nog helemaal geen lid van Bokt toen de Actie voor Azie liep...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:42

Maar dat er wordt gesproken dat er met twee maten wordt gemeten komt doordat er geen duidelijke regels zijn en daardoor dus ook daadwerkelijk met twee maten wordt gemeten.

Daarom gaan Mod's zelf een grens stellen en daar naar handelen. (niets ten nadelen van mod's, ben juist heel erg blij dat ze er zijn en vind het super dat ze vrijwillig het forum draaiende houden! ).

Het is dan denk ik niet echt een verwijd maar meer een punt waar het beheer zijn hersens over moet gaan kraken om te beslissen wat bokt.nl als standpunt in neemt op het gebied van acties in welke vorm dan ook.

Tuurlijk kunnen regels veranderen, maar als de regels op dit gebied nog zo vaag zijn dat ze op diverse manieren geinterpreteerd kunnen worden is het toch tijd om eens duidelijkheid te krijgen.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:45

Ik wil absoluut niet de boel opjutten,maar sommige mensen vinden dat er nogal negatief over de moderators wordt gedaan en de meesten dat ze(ook naar mijn inziens)wel met twee maten meten.Ik heb geen flauw idee hoe ik een link moet plaatsen,zal dat toch eens vlug uitvogelen,maar zouden jullie alsjeblieft eens het topic willen zoeken van : "bokker schenkt veulen aan gedupeerde familie" en dan scrollen naar het bericht van moderator Cayenne,mogen jullie mij eens uit leggen waarom dat dan wel mag,hoe dubbel mag het zijn dan,ik snap er in ieder geval echt helemaal niets meer van,groetjes Linda

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:58

Je bedoelt dit topic: [VN] Bokker schenkt veulen aan gedupeerde familie

Dit was een prive iniatief van een bokker en als zodanig door de nieuwsredactie op de voorpagina geplaatst (Cayenne is lid van de nieuwsredactie en geen moderator).

Zoals je ook ziet in dat topic liep het uit de hand waardoor het hele initiatief op losse schroeven kwam te staan. Ik heb daar een slotje op gezet (en ook met motivatie dat als mensen iets wilden doen dat ze dan direct contact met betrokkenen konden opnemen: met andere woorden inzamelingen niet via Bokt).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:59

Cayenne is geen moderator, tyleysmiley Knipoog

Meten met 2 maten? Misschien, maar waarom wordt dat steeds als negatief gezien?

Ik begrijp heel goed dat acties niet zomaar toegestaan worden. Hier werd ook een voorstel gedaan voor een soort subforum, waar er buiten de openingspost geen reacties geplaatst kunnen worden. Maar ik denk dat als het dus dan wel toegestaan wordt, dat het ook zeer nadelig kan werken om geen reacties toe te staan. Dan kan ik net zo goed een topic openen dat een paard hier zwaar in nood is, terwijl dat niet zo is. Sommigen zullen daar dan toch in trappen, omdat er door een buurtgenoot niet gezegd kan worden: "Hé, wat zeg jij nu? Dat klopt helemaal niet!" En ondertussen krijg ik geld gestort op mijn rekening? Lijkt me niet zo'n goed plan Bloos

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:01

Apple schreef:
Je bedoelt dit topic: [VN] Bokker schenkt veulen aan gedupeerde familie

Dit was een prive iniatief van een bokker en als zodanig door de nieuwsredactie op de voorpagina geplaatst (Cayenne is lid van de nieuwsredactie en geen moderator).

Zoals je ook ziet in dat topic liep het uit de hand waardoor het hele initiatief op losse schroeven kwam te staan. Ik heb daar een slotje op gezet (en ook met motivatie dat als mensen iets wilden doen dat ze dan direct contact met betrokkenen konden opnemen: met andere woorden inzamelingen niet via Bokt).

Dat was toch ook geen inzamelingsactie???

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:11

Tieneke schreef:
Meten met 2 maten? Misschien, maar waarom wordt dat steeds als negatief gezien?

Omdat meten met twee maten in deze maatschappij niet als eerlijk wordt beschouwd.
Mij doet dit denken aan lagere school scenario's waar je op je verjaardag snoepjes mag uitdelen aan andere klassen, maar dan zelf mag kiezen wie wel of niet krijgt Clown

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:14

Slimmerik, het was ook geen inzamelingsactie, maar later werd er gesproken over het 'openen van een rekening' endergelijke voor de gedupeerden. Het ging toen wel die kant op.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:18

Maar is dat niet altijd een probleem op Bokt? Mensen zeggen eerst dat er met twee maten gemeten wordt, maar als het dan over sancties en bans en ... gaat, zou er meer gedifferentieerd moeten worden en moeten de mods geval per geval gaan bekijken? Dat valt me toch zo altijd op.

Ik vind het logisch dat sommige acties gewoon sneller zullen misgaan dan andere. Die actie die bokkers voor de servers zijn opgestart, is toch niet te vergelijken met een actie waar spullen gedoneerd worden?

Er wordt hier gezegd dat heel EA dan maar opgeheven moet worden. Persoonlijk vind ik een transactie tussen 2 personen net ietsje anders dan eentje tussen een man of 1000.

Dus dan ben ik blij dat ze die ene maat niet doortrekken voor heel Bokt, anders was er geen EA.

Zo kan je het ook bekijken. Mods hebben voor elke actie die ze doen wel een reden, ook al lijkt dat voor ons soms verre van logisch.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:55

1. ik vind het erg jammer dat dit nu zo moet lopen, we maken hier swieb en haar gezin niet echt blij mee.

2. mensen die willen helpen kunnen dus idd een pb naar mij of swieb sturen.

3. zoals ik het nu begrijp mogen inzamelings acties wel, als bokt het maar krijgt...
jammer...

Karl66 schreef:

dit zijn precies mijn woorden in het andere topic...

maar goed ik ga hier verder niet meer over in discussie, wij "gebruikers" van bokt zullen toch nooit het laatste woord hebben.
en ik vind dit sneu voor swieb en haar gezin, dit heeft ze niet verdient na al die jaren vechten voor haar paard.
nogmaals aan iedereen die swieb wil steunen heel erg bedankt!
en stuur swieb of mij gewoon een pb!! Haha!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:30

Thats_Me schreef:
Bij het feit dat het topic niet weer geopend wordt leg ik mij neer. (al vraag ik mij nog steeds af wat als een externe link komt met info etc. en hier verder op bokt op deze manier over gepraat kan blijven worden?)

Zou ik misschien nog antwoord op mijn vraag mogen hebben. Dus of er weer een topic geopend mag worden op EA-gezocht/commercieel oid met externe link. Zodat bokt dus niet verantwoordelijk is en het zoals alle andere EA dingen geregeld gaat worden.

Aangezien hier in het topic over gepraat werd dat het wel kon als bokt niet verantwoordelijk was en externe link aanwezig moest zijn.