Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sevke schreef:Mijn dochter is ook (vrij ernstig) dyslectisch. Toch slaagt zij erin om redelijk foutloos en mét leestekens en hoofdletters een tekst te schrijven. Ze is pas 9.
Als ik sommige stukjes van sommige bokkers zie, komt mijn haar rechtop. Sommigen doen niet eens moeite om iets op een degelijke manier te verwoorden, en dat heeft m.i. niets, maar dan ook NIETS met dyslexie te maken, maar wel met laksheid en gebrek aan respect voor de boktregels (geen msn taal enz).![]()
Ik heb geen problemen met een taalfoutje, maar als ik zaken lees zoals "ik ben kwaat" en "de wint waaid hart ", dan denk ik "ga terug naar school". Ook mensen met dyslexie kunnen taalregeltjes onthouden !! Dyslexie is geen synoniem voor dom !Petje af dus voor de dyslectische mensen onder ons die toch hun best doen.
En aan de anderen, dyslectisch of niet : ga buiten spelen !
En int dialekt schrijven is misschien wal leutig, moar as ekik da goan beginne doen ten goat er ier giëneniënen niemiër verstoane wa da kik probeer te zeigen. En ter meug ten nog ne galjaar van een toalfoute in stoane, gunder goant toch nie weten, want ik keunt evegoed int frauns of int spoans schrijven, miër zalfs : gunder goat op under gat pletsen en peizen : wa veur ne ziëvereir is dè no weral ?
Citaat:Dat heet ik "moeite doen".
Pauline schreef:Ik vind er een verschil in zitten of het "een foutje" is of een posting die bijna onbegrijpelijk is.
Voor mensen die moeite hebben met lezen is het overigens nog ondoenlijker een verhaal te lezen zonder zgn. witregels, die lappen tekst.
Maar als je alle fouten uit postings wilt zien lijkt mij persoonlijk zinvoller om lid te worden van een ned. spellingsforum (ze bestaan!!).
Leesproblemen en spelproblemen zijn voor de eigenaar erg vervelend. Maar ik ben het met de TS eens dat somminge mensen erg makkelijk in bv hun onderschrift zetten: ik heb dyslexie en er vervolgens op los "MSN"talen...(zou dat een nieuw woord kunnen worden?)
nickyu schreef:Katja schreef:Ik word er echt doodmoe van. Heb zelf dyslexie en zorg toch echt dat ik netjes schrijf.
Volgens mij misbruiken veel mensen het om laksheid te verdoezelen en daarbij is het tegenwoordig met een spellingcheck ook niet meer nodig.
margareth: jouw berichten zouden al veel fijner te lezen zijn als je gewoon leestekens en hoofdletters zou gebruiken.
Sorrie hoor Katja
Maar ik heb ok dislexi en jij als echte disleect moet dan toch echt wel weten
dat een spellincheck alles behalve zaligmakend is
[*knip*]
en NEE spellingscontrolle haalt er zeker niet alles uit
en is dodelijk vermoeiend in gebruik
wjerdo schreef:Hoi Katja,
Met de spellingscontrole haal je echt niet alle fouten eruit. Ik ben zelf ook dyslectisch en merk (zeker bij het schrijven van verslagen) dat er écht spelfouten in blijven staan.
Sommige woorden zijn nu eenmaal op verschillende manieren te schrijven.
nickyu schreef:Heb ik ook last van maar ik zorg in ieder geval dat er aan het begin van m'n zin een hoofdletter staat en aan het einde (of het punt waarvan ik denk dat daar het einde is) een punt staat.leestekens werken voor mij persoonlijk althans vaak verwarrend ..
imd schreef:Als ik sommige (de meeste) dyslectische bokkers hier zie wil ik daar echt mijn complimenten voor geven, hoe jullie schrijven (of faken jullie de dyslexie voor aandacht?![]()
) Héél netjes bij de meesten. Verder wil ik nog even kwijt dat voor zover ik weet msn-taal níets met dyslexie te maken heeft. Dus dat mag harder afgestraft als iemand dat met dyslexie in verband brengt - lijkt me erg frustrerend voor de echte dyslecten.
Ik geloof wel dat er misschien een paar neppers tussen zitten, maar het merendeel is "echt" en doet erg zijn/haar best.
Was trouwens altijd in de veronderstelling dat het dyslecte is, maar heb het even opgezocht en het is dus dyslexie.
Rashja schreef:Dat doe ik ook. Meestal zegt Google dan wel: "bedoelt u ...." en dan weet ik weer hoe het geschreven wordt. Als dat ook niet werkt dan probeer ik een ander woord te zoeken.Ik probeer altijd spellings controle te gebruiken voor dat ik hier iets post.
Kom ik er met spelling controle er niet uit probeer ik er met google er achter te komen.
oOoKellyoOo schreef:Haha ik ben een Limburger en maak dus geregelt fouten.
Maar het valt wel op ja dat er mensen zijn die de boel belazeren. Ik vind het al sneu genoeg voor de mensen die ht echt hebben.
Msn taal heefd niks met dyslectie te maken.
Laat ik zo zeggen , ik vind het knap van de mensen die het hebben, het toch goed neerschrijven.
Citaat:Dankje doet me goed![]()
Ik probeer altijd spellings controle te gebruiken voor dat ik hier iets post.
Kom ik er met spelling controle er niet uit probeer ik er met google er achter te komen.
Helaas lukt het me niet altijd maar goed.
Beter dan niets heb me best gedaan denk ik dan maar.
Alleen zins op bouw blijft voor mij moeilijk.