'Sorry, ik heb dyslexie!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melody21

Re: 'Sorry, ik heb dyslexie!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:27

ja, sorry. Maar ik ben ook te vaak voor dom/lui uit gemaakt met o.a. faalangst als gevolg.Ik denk niet dat SEVKE zich dat realiseert.Ik denk dat het moeilijk te begrijpen is voor iemand die toevallig geen dyslexie heeft,dat je een fout als 'kwaat' gewoon niet ziet! ook niet na honderd keer oefenen. SEVKE heeft zich duidelijk totaal niet verdiept in het "dyletisch zijn" en neemt zijn/haar dochter volgens mij als voorbeeld.Tuurlijk, ik vraag me ook wel eens af of iemand het niet als smoes gebruikt.En nee, het heeft niets te maken met taalregeltjes onthouden!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:30

Hold your horses ! Knipoog
Je hoeft niet direkt boos te worden, ik wou niemand voor het hoofd stoten !
Het is inderdaad zo dat dyslectische kinderen tegenwoordig goed opgevangen en begeleid worden. Je hoort mij niet zeggen dat dat vroeger ook zo was. Je hoort mij ook niet zeggen dat ik mij erger als dyslectische mensen fouten schrijven. Ik erger mij alleen als mensen geen moeite doen. En dan zijn het meestal de niet-dyslectische mensen ! Die zijn gewoon lui, m.i. (ik denk dan aan woorden als : nix, w8ten, ...) Wat heeft dat met dyslexie te maken ? Helemaal nix ! Clown
Mensen die écht dyslexie hebben doen meestal wél hun best. Er is niets mis met jouw stukje, toch ? Ik vind het heel goed geschreven, zelfs al ben je kwaad. No hard feelings.
En ik moet soms nog eens heel hard lachen met sommige van de creaties van mijn dochter (en nee : niet "uit"lachen ) Woorden die ze nog niet goed heeft geleerd gaat ze dan fonetisch schrijven.
Onlangs kwam ik in een stukje tekst van haar het woord "biebieliejooteek" tegen. Schitterend toch ?
Dat heet ik "moeite doen".
Het kind zit ook twee taalniveaus onder het gemiddelde van haar klas en zal waarschijnlijk nooit het AVI 9 niveau halen in lezen. Dat was ook mijn punt niet. En ik ben heus wel op de hoogte van wat dyslexie is, en de verschillende gradaties en gevolgen ervan.

De opzet van het topic was : het misbruik van het woord dyslexie. En dat is ook hetgeen ik wou duidelijk maken. Het is zo makkelijk om te zeggen : "sorry ik heb dyslexie", maar niet weten waarover je het hebt.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:39

sevke schreef:
Mijn dochter is ook (vrij ernstig) dyslectisch. Toch slaagt zij erin om redelijk foutloos en mét leestekens en hoofdletters een tekst te schrijven. Ze is pas 9.
Als ik sommige stukjes van sommige bokkers zie, komt mijn haar rechtop. Sommigen doen niet eens moeite om iets op een degelijke manier te verwoorden, en dat heeft m.i. niets, maar dan ook NIETS met dyslexie te maken, maar wel met laksheid en gebrek aan respect voor de boktregels (geen msn taal enz). Lijst
Ik heb geen problemen met een taalfoutje, maar als ik zaken lees zoals "ik ben kwaat" en "de wint waaid hart ", dan denk ik "ga terug naar school". Ook mensen met dyslexie kunnen taalregeltjes onthouden !! Dyslexie is geen synoniem voor dom ! Vork Petje af dus voor de dyslectische mensen onder ons die toch hun best doen. Afgod En aan de anderen, dyslectisch of niet : ga buiten spelen !

En int dialekt schrijven is misschien wal leutig, moar as ekik da goan beginne doen ten goat er ier giëneniënen niemiër verstoane wa da kik probeer te zeigen. En ter meug ten nog ne galjaar van een toalfoute in stoane, gunder goant toch nie weten, want ik keunt evegoed int frauns of int spoans schrijven, miër zalfs : gunder goat op under gat pletsen en peizen : wa veur ne ziëvereir is dè no weral ? Koe

Okey, maar misschien moet je het dan anders formuleren!

Er staat toch echt:
ik heb geen problemen met een taal foutje, maar....................
ook mensen met dyslexie kunnen taalregeltjes onthouden!!enz enz.
ga terug naar school.
Ik kan er niet uit opmaken dat dat gaat over niet-dysletisch bokkers!

En mijn stukje is dan misschien niet erg verkeerd,maar ik heb het niet in heel ernstige mate en heb mijzelf getraind.En ben erg goed in het vermijden van(voor mij) moeilijke woorden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:46

Dat is net wat ik wou zeggen ! Petje af voor jou. OK dan! En het is tevens duidelijkste bewijs dat het gaat !!
En als ik in mijn dochters stukjes zie staan : "ik ben kwaat", dan zeg ik : "Sophieke, maak 'kwaat' eens langer !" En dan zegt ze : "o ja, kwaDe !", dus het lukt wel, maar vraagt moeite. Foutloos zal ze nooit kunnen schrijven en ze zal altijd woorden als "paard" en "draad" door elkaar halen, maar het gaat mij om de inspanning die men levert.

Ik erger mij dan ook veel meer om de niet-dyslectische bokkers, die gewoon lak hebben aan elke taalregel en er maar wat op los kladden.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:50

Ik vind er een verschil in zitten of het "een foutje" is of een posting die bijna onbegrijpelijk is.
Voor mensen die moeite hebben met lezen is het overigens nog ondoenlijker een verhaal te lezen zonder zgn. witregels, die lappen tekst.

Maar als je alle fouten uit postings wilt zien lijkt mij persoonlijk zinvoller om lid te worden van een ned. spellingsforum (ze bestaan!!).
Leesproblemen en spelproblemen zijn voor de eigenaar erg vervelend. Maar ik ben het met de TS eens dat somminge mensen erg makkelijk in bv hun onderschrift zetten: ik heb dyslexie en er vervolgens op los "MSN"talen...Knipoog (zou dat een nieuw woord kunnen worden?)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:51

ook ik kom soms een woord tegen dat ik denk hoe schrijf je dat nou ook alweer
en schrijf dan maar een ander woord daarvoor in de plaats

heb persoonlijk meer moeite met dit soort zinnetjes
Citaat:
Dat heet ik "moeite doen".

daar kom ik dus haast niet uit
en moet ik echt 2 x lezen voordat ik denk te waten wat er staat
en heeft waarschijnlijk of met een of
ander dialect te maken of gewoon te snel willen

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:57

@sevke:Maar als je het dus veel erger hebt dan ik, gaat het dus NIET! en dat is wat ik probeer te zeggen.En niet iedereen heeft een moeder die steeds zegt,maak het woord eens langer.Of die het dan nog niet zien.Dat heeft dus niets met luiheid te maken.Je kunt mij of je dochter niet als gemiddelde dyslect nemen!
En ik erger mij ook erg aan bokkers die de moeite niet nemen om even spelfouten,punten en hoofdletters na te kijken.MAAR, niemand kan zien aan de hand van spelfouten,of iemand wel of niet dyslectisch is. En of het dus luiheid is.
Ik ben geen bewijs dat het gaat,en jou dochter ook niet....Verder denk ik dat veel mensen die (erg)dyslexie hebben het op een gegeven moment opgeven en dat kan ik me wel voorstellen..Het kan erg frustrerend zijn en ook niet iedereen heeft trouwens zin om iedereen te vertellen dat hij/zij dysletisch is.(zoals ik)...en op zo'n forum valt het gewoon minder op.En dat kan misschien ook wel eens lekker zijn.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:43

Pauline schreef:
Ik vind er een verschil in zitten of het "een foutje" is of een posting die bijna onbegrijpelijk is.
Voor mensen die moeite hebben met lezen is het overigens nog ondoenlijker een verhaal te lezen zonder zgn. witregels, die lappen tekst.

Maar als je alle fouten uit postings wilt zien lijkt mij persoonlijk zinvoller om lid te worden van een ned. spellingsforum (ze bestaan!!).
Leesproblemen en spelproblemen zijn voor de eigenaar erg vervelend. Maar ik ben het met de TS eens dat somminge mensen erg makkelijk in bv hun onderschrift zetten: ik heb dyslexie en er vervolgens op los "MSN"talen...Knipoog (zou dat een nieuw woord kunnen worden?)

@Melody21 : Pauline kan het beter zeggen dan ik ! Haha! Dat was dus exact wat ik bedoel ! En zo'n post zonder leestekens, vol fouten en msn taal is dan zeker voor iemand met dyslexie onmogelijk te lezen ! Ik ben niet thuis in de msn taal (ik kom niet op msn), maar ik kan mij niet voorstellen dat op die manier schrijven (of lezen) wel gemakkelijk is voor een dyslectisch iemand. Knipoog
Mijn dochter slaagt er bv helemaal niet in een woord als W88 te lezen. Dan slaat ze compleet tilt.

Het is tegenwoordig met alles zo. Wordt je erop gewezen dat je msn-taal gebruikt, dan is het "ik ben dyslectisch". Anders heb je wel ADHD of ben je autistisch. Het lijkt wel of je abnormaal bent als je niet in een vakje te stoppen bent. Zo wordt de échte problematiek van dyslexie en aanverwanten te niet gedaan. En daar erger ik mij aan.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:02

Het is inderdaad zo dat als iedereen maar met de term dyslexie gaat smijten, de Echte Dysletische mensen minder snel serieus worden genomen.
Maar je moet ook niet te snel oordelen of iemand het wel of niet 'is' vind ik. Iemand met echt behoorlijke dylexie,kan een ongebrijpelijk stukje schrijven en er toch zijn best voor gedaan hebben.
Iemand met Dys.van een minder ernsige vorm,heeft af en toe een foutje inderdaad... Over MNS taal laat ik mij niet eens uit,dat is echt een verschrikkelijk iets wat de Nederlandse taal verkl**t......
Ik denk wel dat als het "sorruy heb dyslexie en let dus niet op mijn fouten" in een onderschrift staat, dat dat wel kan, maar dat je wel moeite moet blijven doen om jezelf te verbeteren. (maar het is natuurlijk een stuk minder leuk als je over elke post een half uur doet,snap je? daarom denk ik dat veel dat niet doen,zeker als je veel "bokt",niet dat ik daar een voorstander van ben hoor)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:31

Zo is het ! Ja Het is al moeilijk genoeg om ermee te moeten leven, en als je dan nog doodgegooid wordt met het msn-broebeltaaltje, wordt het helemaal een ramp. En het is voor de Echte Dyslectici ook niet zo fijn als iedereen die niet geleerd heeft (of niet de moeite wil doen) om behoorlijk te schrijven, zichzelf dyslectisch gaat noemen.
Geloof mij maar, ik kan het weten uit héél goede bron, maar het gaat fel achteruit met de jeugd en de Nederlandse taal. Nagelbijten / Gniffelen En dat heeft he-le-maal niets met dyslexie te maken.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:19

Ook ik kan niet helemaal foutloos schrijven.
Dan vooral de d, t, dt en de wat moeilijkere woorden.
Ik kan zinnen ook niet ontleden, zoals voornaamwoord, bijwoord, dat soort dingen die je vroeger op school moest doen.
Om die reden volg ik ook de uitleg niet wanneer je nu een d, t, of dt gebruikt.
Toch schrijf ik vrij goed, tevens met hoofdletters, punten, enters en alinea's. Waar de komma moet, wil zo nu en dan wel eens een nadenkertje zijn.

Het hebben van dyslextie is helemaal niet erg. Je ziet het ook aan de schrijfstijl dat er per ongeluk fouten gemaakt worden.
Dubbel aa of oo, au en ou omgedraaid enz. Zelfs al is de dyslexie zo erg dat alle woorden geschreven worden zoals je ze hoort, toch is het leesbaar, omdat er geprobeerd word om hele en correcte zinnen te maken.

Ik snap de TS absoluut met haar gedachten, dat er zoveel mensen dyslexie zeggen te hebben.
In mijn werk zie ik zo'n grote groep mensen gewoon lui zijn en daardoor zo onzorgvuldig schrijven. Dat heeft niets met dyslextie te maken en die pik ik er dan ook zo uit. Je ziet het verschil namelijk. Spelfouten zijn anders en ook msn taal word er doorheen gegooid.

Gisteren zat mijn kleine schoonzusje haar huiswerk te maken. Ze moest een verhaaltje schrijven voor nederlands.
Dat ging dus op de computer in een programma met spellingscontrole. Nadenken over hoe je iets schrijft hoeft dus niet, want dat doet de computer wel voor je.
Aan de ene kant vroeg ik me af hoe zij later met pen en papier foutloos denkt te kunnen schrijven, want dan is er geen pc die je helpt. Aan de andere kant dacht ik, nu begrijp ik waarom ik dagelijks teksten voor mijn neus krijg, bomvol met fouten. Het hoeft tegenwoordig ook allemaal niet meer zo netjes blijkbaar.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:25

Er zit zoals veel mensen een groot verschil tussen msn-taal en dislexie (?) mijn vriend heeft dan ook dislexie maar dat is dan ook wel te merken.. bijv. gister met gedichten van sinterklaas. maar er zijn ook mensen die het als excuus gebruiken. en dát vind ik best wel triest... kijk als je msn-taal gebruikt, best maar ga dan niet zegge: ja heb dislexie..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:27

Denk ga niet reageren, heb al iets gezegt. Maar na het lezen van de 4 pagina,s denk ik ho ho, Zo gemakelijk krijg je geen briefje en die brief is zeker geen vrijbrief om fouten te maken. Op scholen lopen ze niet hard om een kind te laten testen.Dat kost teveel geld, of er zijn al 2 kids aan de beurt.Bovendien kost zo,n kind extra inspanning/tijd/geld vele scholen hebben of willen dat niet. Zit jou kind op zo,n school waar ze hemel en aarde bewegen om zo,n kind goed te beglijden, klap dan in je handen en dank de heer.

Gelukkig heeft mijn zoon op dit moment een leraar is het fantisch vind om dingen uit te zoeken. manieren te vinden in de spelling om het Dennis zo aangenaam mogelijk te maken. Doet veel mondeling. ( engels en aardrijkskunde) Maar trekt hem ook niet voor, hij is gewoon gelijk aan de rest.
Het is gewoon zo lastig als je wel goed kan lezen, maar je spelling een drama is. Er zijn al zoveel gingen geprobeert. Maar wat er deze week instoken is, is volgende week zo goed als kwijt.

Soms denk ik weleens dat er teveel druk/moeite in een dyslecties kind word gestoken. In de hoop dat er toch nog iets blijft hangen. Denk ook dat overbaad, schaad. Iedere dyslect is anders. wat voor de een goed is, is voor de ander niks. Je krijgt zo snel een stempel. Je hoort het zo vaak: o die heeft het ook en die deed , dit of dat. Nou fijn voor die persoon dat het hielp, maar dat hoeft niet bij jou te helpen. En die fout word zoveel gemaakt. Alles op dezelfde lijn, maar dyslecten zijn net als alle andere mensen. Geen een dezelfde, maar uniek. En onthou dat ten alle tijden Bloos

Ik ben een moeder van een kind met dysorthografie.( niet kunnen spellen, maar wel goed lezen)
Heb zoveel verdriet gezien/gehad.
Vanwege het simpele feit, onbegrip

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:43

inderdaad! Go jij! Go jij! go jij!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:48

Als ik sommige (de meeste) dyslectische bokkers hier zie wil ik daar echt mijn complimenten voor geven, hoe jullie schrijven (of faken jullie de dyslexie voor aandacht? Clown Tong uitsteken ) Héél netjes bij de meesten. Verder wil ik nog even kwijt dat voor zover ik weet msn-taal níets met dyslexie te maken heeft. Dus dat mag harder afgestraft als iemand dat met dyslexie in verband brengt - lijkt me erg frustrerend voor de echte dyslecten.

Ik geloof wel dat er misschien een paar neppers tussen zitten, maar het merendeel is "echt" en doet erg zijn/haar best.

Was trouwens altijd in de veronderstelling dat het dyslecte is, maar heb het even opgezocht en het is dus dyslexie. Bloos

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:55

nickyu schreef:
Katja schreef:
Ik word er echt doodmoe van. Heb zelf dyslexie en zorg toch echt dat ik netjes schrijf.
Volgens mij misbruiken veel mensen het om laksheid te verdoezelen en daarbij is het tegenwoordig met een spellingcheck ook niet meer nodig.

margareth: jouw berichten zouden al veel fijner te lezen zijn als je gewoon leestekens en hoofdletters zou gebruiken.

Sorrie hoor Katja
Maar ik heb ok dislexi en jij als echte disleect moet dan toch echt wel weten
dat een spellincheck alles behalve zaligmakend is
[*knip*]
en NEE spellingscontrolle haalt er zeker niet alles uit
en is dodelijk vermoeiend in gebruik
wjerdo schreef:
Hoi Katja,

Met de spellingscontrole haal je echt niet alle fouten eruit. Ik ben zelf ook dyslectisch en merk (zeker bij het schrijven van verslagen) dat er écht spelfouten in blijven staan.
Sommige woorden zijn nu eenmaal op verschillende manieren te schrijven.

Natuurlijk haalt een spellingcheck niet alles eruit maar wel een hele boel. (in deze zin voor mij al 2 fouten) Dat het vermoeiend is vind ik eigenlijk niet zo'n goed argument nickyu. Voor alle mensen die jouw teksten lezen is het ook vermoeiend als er fouten instaan.

nickyu schreef:
leestekens werken voor mij persoonlijk althans vaak verwarrend ..
Heb ik ook last van maar ik zorg in ieder geval dat er aan het begin van m'n zin een hoofdletter staat en aan het einde (of het punt waarvan ik denk dat daar het einde is) een punt staat.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:16

imd schreef:
Als ik sommige (de meeste) dyslectische bokkers hier zie wil ik daar echt mijn complimenten voor geven, hoe jullie schrijven (of faken jullie de dyslexie voor aandacht? Clown Tong uitsteken ) Héél netjes bij de meesten. Verder wil ik nog even kwijt dat voor zover ik weet msn-taal níets met dyslexie te maken heeft. Dus dat mag harder afgestraft als iemand dat met dyslexie in verband brengt - lijkt me erg frustrerend voor de echte dyslecten.

Ik geloof wel dat er misschien een paar neppers tussen zitten, maar het merendeel is "echt" en doet erg zijn/haar best.

Was trouwens altijd in de veronderstelling dat het dyslecte is, maar heb het even opgezocht en het is dus dyslexie. Bloos

Dankje doet me goed Haha!
Ik probeer altijd spellings controle te gebruiken voor dat ik hier iets post.
Kom ik er met spelling controle er niet uit probeer ik er met google er achter te komen.
Helaas lukt het me niet altijd maar goed.
Beter dan niets heb me best gedaan denk ik dan maar.
Alleen zins op bouw blijft voor mij moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Rashja op 10-12-07 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:17

Ik merk er eigenlijk niet zoveel van

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:19

voor sommige zal de spellingscontol zeker helpen, maar wat als de computer jou woorden niet herkent, omdat ze dusdanig fout geschreven zijn! Dan zou je over moeten gaan op spraakspelling. Lijkt ideaal, maar helaas. En ook voor deze 2 dingen geld, voor de een wel en de andere niet.
En je kan kort en lang over dit onderwerp door gaan, maar DE oplossing is er niet. Zou die er wel zijn, waren er ook geen dyslexie problemen meer.
Tuurlijk kan je proberen het advies te volgen wat een ander schrijft, niks mee.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:56

Rashja schreef:
Kom ik er met spelling controle er niet uit probeer ik er met google er achter te komen.
Dat doe ik ook. Meestal zegt Google dan wel: "bedoelt u ...." en dan weet ik weer hoe het geschreven wordt. Als dat ook niet werkt dan probeer ik een ander woord te zoeken.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:33

oOoKellyoOo schreef:
Haha ik ben een Limburger en maak dus geregelt fouten.
Maar het valt wel op ja dat er mensen zijn die de boel belazeren. Ik vind het al sneu genoeg voor de mensen die ht echt hebben.
Msn taal heefd niks met dyslectie te maken.
Laat ik zo zeggen , ik vind het knap van de mensen die het hebben, het toch goed neerschrijven.

Wat heeft limburger zijn er mee te maken??? Slapen

Zoals al meer aangehaald hierboven krijg ik vaak het idee dat het van veel mensen laksheid is. Als je dyslexie hebt, moet je nu eenmaal wat meer moeite doen om zonder fouten te schrijven. En de mensen MET dyslexie die wel (vrijwel) foutloos kunnen typen bewijzen dat het zeker kan! Natuurlijk zijn er ook gradaties en hebben sommigen er meer moeite mee dan anderen.
Maar veel mensen lijken dan het idee te hebben totaal niet meer op hun spelling te hoeven letten. Ik moet ook wel eens nadenken over hoe ik een woord schrijf, maar dat doe ik dan en schrijf het pas op als ik weet hoe ik het schrijf.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:35

Citaat:
Dankje doet me goed Haha!
Helaas lukt het me niet altijd maar goed.
Beter dan niets heb me best gedaan denk ik dan maar.
Alleen zins op bouw blijft voor mij moeilijk.

Kijk, daar heb ik nou respect voor. Je hebt een 'ziekte' (om het maar even zo te noemen) dus je moet er meer moeite voor doen om foutloos te schrijven. Maar je doet er tenminste alles aan om zo weinig mogelijk fouten te maken. Daar kunnen veel dyslecten nog een voorbeeld aan nemen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:51

Kan je wel vertellen dat als je ieder woord iedere zin altijd moet checken,
via spellingscheck en google en noem maar op.
Dat dat zeer vermoeiend is en zeer tijd rovend
we zitten hier op bokt voor onze lol
die er dan wel snel vanaf gaat..

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:37

Weet je waar ik zo val baal?

Op de eerste plaats, dyslexie is geen ziekte, het is een handicap! Mijn nek haren gaan recht overeind staan wanneer iemand dat zegt. Nu even no hard feelings, maar denk daar a.u.b. aan.
Iedere dyslect is anders, wanneer ik kijk naar mij zelf, kan ik prima lezen.
Nee niet prima, super. Ik verslind boeken bij het leven. En begrijp het dan ook nog Clown
Wanneer ik dit zo zeg tegen mensen dan krijg ik het antwoord: Maar dan ben jij ook NIET dyslectisch.
Gaan we weer, weer aan onbegrijpende mensen moeten uitleggen wat dyslexie inhoudt...

Dyslecten kunnen, in mijn geval dan, met heel veel dingen herhalen en heel veel keer het zelfde doen, bepaalde dingen trainen. Zo heb ik mijn leesvaardigheid moeten trainen omdat er op school niets bekend was van het feit dat ik een dyslect was (is pas op 3 atheneum ontdekt).
Dus ja ik kan goed lezen.

Kan ik goed schrijven, redelijk. Door uren trainen, 1000x iets overlezen, laten na lezen en nog eens overlezen. Komen er redelijke zinnen uit mijn vingers.
Maar vergeet daarbij niet dat mijn grammatica een ramp is, een DT, of een T is voor mij het zelfde als geen D of T. Ik wéét dus echt niet wanneer iets nu met een D of met een T of zelfs met DT geschreven moet worden. Door veel te schrijven en te herhalen, herken ik woorden zoals; ik word morgen 10 maar hij wordt morgen 10.
Je kan me 1000 keer dat regeltje uitleggen, maar ik zal het nooit kunnen toepassen. Voor mij is het herkenning van het woord en niet weten waarom dat zo is.
Maakt mij dat dan dom?

Ik begrijp de TS haar insteek, maar voel me als dyslect toch (wéér) een beetje aangevallen.. Er is al zoveel onbegrip over deze handicap....
Je vraagt een man met één been toch ook niet om een trap op te lopen, waarom vragen jullie aan ons dyslecten dan wel om een foutloos stukje op een forum te schrijven?

Ja die man kan de trap op komen met heel veel moeite, dan is het toch zeker ook niet leuk meer om naar boven te gaan? Laat bokt voor ons leuk, en neem dan genoege met die ene D, T, DT, oo, aa en een n die te veel of te weinig is.

Voor iedereen die het wil lezen,
Voor iedereen die het wil begrijpen.

Ik kruip zo graag in mijn pen.
Ik schrijf zo graag, verhalen en gedichten.
Allen die schrijffouten deden mij telkens weer zwichten.

Er zit toch totaal geen logica in onze taal.
Op papier of verbaal.
We hebben maar een zon, dus ook een zonnebloem.
Of het ik het nu al weer fout ?

Ik zeg toch zeker niet, ik haalde gisteren boodschappen.
Zal ik Nederlands dan ooit snappen.
Wanneer nu een +a of een -n..
En toch kruip ik graag in mijn pen.

Is het nu 45 wat ik daar schrijf of lees ik 54...
Is het nu weif of wijf ?
Ik wieg de babie een en weer.
AL weer fout, tekelkens weer.
Ik woog de baby in zijn bed.

dat deed ik met de tomaten net.
Dus had ik dan de baby gewiegen ?
Of zit ik alweer te liegen.

Help mij toch met deze taal...
Ookal is dit een raar verhaal.
Dyslexie een zeer vreemd woord.
Werd door sommigeN nooit gehoord.

Maar toch hebben vele mensen het..
Is het nu bet of bed.
Ach laat ook maar zitten, ik zal er niet meer om zwichten.
Ik ga steenvast door met dichten

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:12

o,wjerdo.Ik begrijp je verhaal erg goed. Ik kan ook erg goed lezen en schrijven gaat me ook goed af na veel oefening. En dan lijkt het onbegrip vaak nog groter.En ik heb behoorlijke last van dyscalculie en daar is nog minder over bekend.Of minder mensen hebben er over gehoord.O,wat voel ik me soms dom....Maar als ik dit topic zo doorlees is het voor de meeste dysletische mensen een erg gevoelig onderwerp.En hebben de meeste er behoorlijk last van zo af en toe.(van het onbegrip van anderen bijvoorbeeld).