"je hebt geen cap op"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: "je hebt geen cap op"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:42

Als een cap werkelijk zoveel bescherming geeft,waarom word hij dan niet verplicht?Net zoals een helm op de brommer?Een gebroken arm,been,enz.komt veel vaker voor en is niet te voorkomen door het dragen van een cap.De dreun door je hersens heen word er echt niet minder op met een cap.Maar iedereen beslist zelf of hij/zij met of zonder cap rijd.Niemand hoeft zich daar mee te bemoeien.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:46

Het verbaasd me dat iedereen het over 10 pagina's doorzeuren heeft. Ik heb ook wel eens een paar keer een topic op HAW gezet zonder cap op (om verschillende redenen) en daar kwam nauwelijks commentaar op.
Misschien wordt er wel zoveel doorgezeurd omdat het beeld zo onverantwoordelijk lijkt dat mensen zich zorgen maken.

gohya schreef:
Een gebroken arm,been,enz.komt veel vaker voor en is niet te voorkomen door het dragen van een cap.De dreun door je hersens heen word er echt niet minder op met een cap.
Dat laatste heb je gebasseerd op feiten? Een cap vangt wel degelijk een enorm gedeelte van de klap op. Beetje jammer om zulke onzin neer te zetten.
En de verhouding tussen botbreuken en hersenletsel bij ruiters gaat idd steeds meer in de richting van botbreuken. Exacte cijfers zijn niet bekend maar vermoeden is dat dit komt doordat steeds meer ruiters met cap rijden. Voordeel van een botbreuk is dat er minder vaak sprake is van blijvend letsel in tegenstelling tot hersenletsel.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:54

Kunnen we niet de regel stellen dat er alleen nog foto's op HAW mogen waarop ruiters voorzien zijn van een veilige rij uitrusting, hebben we ook niks meer op te "zeuren", want hetzelfde is er voor gymschoenen, ik erger me er groen en geel aan. Ik zie het zo: Jullie vinden jezelf verantwoordelijk genoeg om met een verkeerde uitrusting te rijden (geen cap, gympies) en ik voel mezelf verantwoordelijk om er wat van te zeggen Bloos .
Misschien moeten alle mensen zonder cap het verhaal van Barmat nog eens doorlezen, wat je kwijt kan raken zonder cap, en wat is er nou zo erg aan dat ding op je kop. Ze zijn tegenwoordig zo licht en lucht doorlatend...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:58

Dit hele topic is een typisch voorbeeld van de "pampermaatschappij". Gaaaap Iedereen heeft het zo goed voor met zijn medemens en wil hem voor het onheil behoeden. In een buurgemeente staat er bv in het politiereglement : "het is verboden iemand te laten schrikken". Haha!
Wat ik daarmee wil zeggen is : het al dan niet dragen van een cap of veiligheidsvest is je eigen verantwoordelijkheid. Wil jij (of je kinderen) het risico lopen je een schedelbreuk te vallen ? Fijn, dan, heb ik geen problemen mee !
Zelf draag ik alleen een cap bij het buitenrijden, maar mijn kinderen komen zonder cap geen paard op. Zelfs niet voor de foto. Een veiligheidsvest dragen ze enkel bij springen. Wil ik zelf het risico lopen ? Mijn keuze. Maar mijn kinderen, daar wil ik geen risico mee lopen. Ik moet niet denken aan het schuldgevoel...
Afbeelding
Op de foto zie je dat mijn dochter de "cap-plicht" niet altijd toejuicht Clown

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:01

Cap is eigen keus, maar ik vind wel dat er ergens op bokt duidelijk gemaakt moet worden wat de gevaren zijn van geen-cap dragen.

Als er voor eens en voor altijd (bijvoorbeeld als Sticky bij HAW) een stuk geschreven wordt over de veiligheid van cap/goed schoeisel/bodyprotector e.d. dan hoeft daar niet meer over gezeurd te worden Lachen

Een ook hoe je een goede cap herkend e.d. Gewoon algemene en duidelijke info.

Mocht iemand geen cap ophebben, kan de regel gesteld worden dat 1 iemand de link naar eerder genoemde uitleg kan geven. Verder geen discussie.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:03

Ik vind het wel overdreven dat je schrijft dat bij elk topi waar foto's zijn met mensen zonder cap er het de hele topic overgaat...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:05

saskiakefie schreef:
Ik vind het wel overdreven dat je schrijft dat bij elk topi waar foto's zijn met mensen zonder cap er het de hele topic overgaat...

Soms is dat wel zo.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:05

Elaine schreef:
saskiakefie schreef:

Soms is dat wel zo.

Ja inderdaad, SOMS

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:08

Clown

Als het nooit zou gebeuren zou niemand erover klagen, maar het gebeurd regelmatig.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:14

sevke schreef:
Afbeelding
Op de foto zie je dat mijn dochter de "cap-plicht" niet altijd toejuicht Clown

Wél erg mooie blauwe Crocs!! Haha!

Tja, die pampermaatschappij... Met zoveel opmerkingen over wat je vooral moet doen en laten wat cap betreft vind ik het niet gek dat déze regering gekozen is! Tong uitsteken
En zoals al eerder gezegd, de verzekerings premies zijn behoorlijk hoog en je moet die mensen toch ook bezig houden? Stel dat iedereen gezond bleef en nooit meer een risicootje nam. Dan is er ineens heel weinig werk in de gezondheidszorg. En we zijn hier op de wereld om elkaar bezig te houden tenslotte... Cool

Wat ik wel zou willen plaatsen bij de zonnige HAW topics dat ze zich in moeten smeren met zonnebrand! Weer 's wat anders Cool

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:42

Elaine schreef:
saskiakefie schreef:

Soms is dat wel zo.

Dat zijn vaak topic waarin jonge paarden worden ingereden of zadelmak gemaakt worden met een ruiter zonder cap.. hier hebben veel mensen meer problemen mee vooral als er dan wel voor de veiligheid een martingaal omhangt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:43

Ik kan mij er niet aan storen of iemand dat nu wel of niet zegt. We gaan daar toch geen nog een regel voor invoeren? Dat je een OW krijgt omdat je roept in een topic dat je een cap op moet?

Heeft bokt helemaal geen tolerantie meer?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:44

Equinecoach schreef:
Wat ik wel zou willen plaatsen bij de zonnige HAW topics dat ze zich in moeten smeren met zonnebrand! Weer 's wat anders Cool

ROFL

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:45

Ik stoor me er echt niet aan of iemand een cap op zijn hoofd heeft of niet, zoeken ze maar uit. Ik stoor me wel, net als TS, aan tig reacties waarin mensen gaan zeuren over dat ding.

Want dan kun je overal wel op gaan zitten muggenziften, die foto hierboven vind ik dan geen goed voorbeeld vanwege die crocs! Dan gaat er vast weer iemand zeuren over niet het juiste schoeisel en dan blijf je dus aan de gang.

Reageer gewoon op wat er gedaan wordt (gereden,gesprongen whatever) en laat die cap,chaps,laarzen,gympies etc. lekker aan degene die erop zit over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:53

Mijn hemel stef, ik zou maar een andere hobby gaan zoeken, jij ergert je tegenwoordig werkelijk overal aan!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:56

ik wist het ! ik wist het ! ik wist het !! Go jij! Go jij!

Haha! ROFL

dat er reaktie ging komen op de foto. Bokt is zooo voorspelbaar.
Kan nog wel even doorgaan, hoor : "dat kan niet, een kind met crocs op een paard", "waarom rijd je dat paard met een bosal ?", "het is onverantwoord een kind zo'n groot paard te laten vasthouden", "past dat zadel wel ?", "het paard kan op het touw trappen", "de stijgbeugels zijn veel te lang" Haha!
"ze hebben geen zonnebrandolie op !!!" Whoosh!

sorry mensen, het is hilarisch ! Go jij! Go jij!
Ik stel voor dat jullie allemaal in de politiek gaan. Of in het onderwijs ! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:10

volgensmij was het als grapje bedoeld...dus snap je reactie niet...Afbeelding

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:17

@Sevke: Ik vind het mooie blauwe crocs, that's all! Rij zelf ook op zeer zonnige warme dagen met crocs aan! ...Ik snap 'm ook niet... Verward *edit* Nibbit snapt 'm wel kennelijk Knipoog

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:22

@iedereen : mijn reaktie was ook een grapje ! (zie maar de smilies !!!!) Haha!
Citaat:
"ze hebben geen zonnebrandolie op !! Whoosh!
Kun je nu toch geen ernstige reaktie noemen ?
Ik wou maar eventjes met bokt grappen ! Lees maar eens een willekeurig topic in HAW, dan lees je wel andere dingen !
@equinecoach : met crocs rijden ? Heb ik nog niet geprobeerd ! Wel al met blote voeten. Is ook heerlijk trouwens Ja. De felblauwe zijn trouwens geen crocs, maar Holley's Haha! Haha!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:30

sevke schreef:
@iedereen : mijn reaktie was ook een grapje ! (zie maar de smilies !!!!) Haha!
Citaat:
"ze hebben geen zonnebrandolie op !! Whoosh!
Kun je nu toch geen ernstige reaktie noemen ?
Ik wou maar eventjes met bokt grappen ! Lees maar eens een willekeurig topic in HAW, dan lees je wel andere dingen !
@equinecoach : met crocs rijden ? Heb ik nog niet geprobeerd ! Wel al met blote voeten. Is ook heerlijk trouwens Ja. De felblauwe zijn trouwens geen crocs, maar Holley's Haha! Haha!

Okay, pfiew.. Wél smilies maar zelfs dan weet je het af en toe niet hé... Pling
Inderdaad, op m,n crocs! Sinds m,n nieuwe houten stijgbeugels (net effe wat breder) passen m,n voetjes er net in! Tja, en dan maar bidden dat er niet plotseling een ufo land, want dan schrikt m,n merrie en hang ik in een boom... zonder crocs want die zitten nog in de beugels! Tong uitsteken

HAW is af en toe hilarisch! Hoe kun je in vredesnaam in een splitsecond-momentopname zien wat paard en ruiter allemaal niet goed doen!? Maar goed, als je maar een Anky-indigo-rose-bruine-setje hebt gaat het allemaal goed!

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:47

stef schreef:
Git: Daar betaal je je zorgverzekeringspremie voor. Dat hoeft niet op een forum tot in den treuren herhaalt te worden.

Ik vraag me trouwens wel af hoe dat dat gaat met de verzekering. Ik ben eens met een zware hersenschudding en buiten-westen per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Achteraf moest ik wel een formulier invullen van mijn verzekeraar. Daarop stonden vragen als:
- Of ik een cap droeg?
- Of het mijn eigen paard was waar ik vanaf gevallen was?

Op beide vragen kon ik ja antwoorden, maar denk even verder... Stel je wordt (tijdelijk) arbeidsongeschikt en je werkgever moet voor de kosten daarvan opdraven, is die daartoe bereid?
En misschien is je werkgever daartoe zelf wel bereid, maar meestal is je werkgever daar weer voor verzekerd en dan heb je weer goede kans dat de verzekeraar van je werkgever daartoe niet bereid is. Dit omdat je onzurgvuldig gehandeld hebt door zonder cap op een paard te stappen...

((dit even afgezien van het feit dat het risico op hersenletsel vele malen groter is wanneer je geen cap draagt. Je lichaam is bestand tegen snelheden die je zelf kan halen. Je hoofd is niet bestand tegen een val van een paard in volle vaart!))

Maar ik snap wel dat het vervelend is als je een leuk HAW-topic hebt wat vol komt te staan met cap-opmerkingen. Maar ja, de opmerkingen zijn natuurlijk vaak terecht, maar helaas een "unconvenient truth"...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:53

Vaak vraag ik me af: Leef ik voor mezelf of voor 'het systeem'... De uitdaging voor mij is zo veel mogelijk voor mezelf te leven. De consequenties neem ik dan voor lief, een onbezorgd gevoel in het 'nu' vind ik belangrijker.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:55

Waarom maak je nou weer zo'n topic, je weet dat er weer een grote discussie komt...
Enne, je moet het dan gewoon lekker negeren of zet er duidelijk bij: "Geen commentaar op cap, cap is eigen keuze"
Klaar Vork

Edit: Niet dat ik zonder cap rijd hoor, maar zo'n topic loopt toch weer uit de hand... Clown
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 09-08-07 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

magrietJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:01

stef schreef:
Git: Daar betaal je je zorgverzekeringspremie voor. Dat hoeft niet op een forum tot in den treuren herhaalt te worden.

Daar betaal je zorgverzekeringspremie voor vind ik een beetje een labiele opmerking. De kosten zijn erg hoog en dat moeten we dan wel met zijn allen dokken (anders kan de premie naar beneden) Ik ben zelf ook iemand die vaak zonder cap rijd maar dan moet ik het paard wel goed kennen anders gaat de cap toch echt op mijn hoofd. Ook met buitenrijden en springen.

Wel ben ik het erover eens dat er veel gezanik over wel of geen cap op is op dit forum

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:02

Eigen keuze klopt, maar de vraag is of iedereen de gevolgen van die keuze kan/wil overzien. Ik denk dat iedereen die zo'n cap-opmerking plaatst, alleen maar de ander wil overtuigen. Dat zal helaas nooit lukken.

Voor mijn gevoel zijn er 2 opties:
1. toch een cap als voorwaarde instellen voor HAW??
2. er mag 'e'en opmerking over geplaatst worden en daarna houden we erover op??

Oh nee, optie 3: iedereen maakt zijn cap-opmerking en we zijn weer 3 pagina's verder... haha