"Let niet op mijn houding" ?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mandy13

Re: "Let niet op mijn houding" ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:54

dat is idd een beetje raar, waarom zouden ze dan foto's plaatsen? en wat er gezegt werd over commentaar geef je zelf al, dat is idd ook zo'n nutteloze zin. ik doe meestal gewoon: ik zet commentaar erbij, van mij mogen ze commentaar geven maar níet herhalen! als ik BV zeg: uuuuh hier zit ik naar voren, krijg ik een reactie met: wel opletten dat je niet naar voren gaat zitten aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahh Stoom uit je oren dan heb ik zo iets van: lezen is ook een vak Vork en er niet op letten zegt wel een beetje hoe je met rijden omgaat --> ik weet het wel, maar het maakt niet zo uit. maar er wordt ook vaak GEZOCHT naar verbeterpunten, vaak móeten ze iets zeggen en er zal dan ook absoluut niet naar die zin gekeken worden denk ik Nagelbijten / Gniffelen

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:57

hallow schreef:
Als niet om tips over houding word gevraagt vind ik het niet erg dat het er staat. Ik vind dat je er geen opmerkingen over hoeft te maken als de TS er niet om vraagt. En als je een opmerking zo graag wil maken, vraag dat eerst aan de TS of zij het goed vind (het is haar topic!) .

daar ben ik het niet mee eens Knipoog het is haar topic? dit is een forum en iedereen heeft het recht om ergens op te reageren. (maar zo denk ik erover Clown )

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:58

Hypofocus schreef:
Een ander reageerd erop, omdat hij zich er wellicht aan ergert, omdat een verkeerde houding vervelend is voor het paard, en dat belangrijker vind dan het respect naar een ander mens toe.
Daarbij negeert de persoon die reageert, het feit dat een goede houding niet zomaar uit de lucht komt vallen Knipoog

Ja .
Als ik ergens "geen commentaar op mijn houding" zie staan, zou ik het liefst daarbij een goede reden zien. Dan zeg ik er voor de rest ook niks over.
Anders zie ik het "geen commentaar op mijn houding" eerder als een smoes, en als ik dan zie dat iemand het paard in de weg zit door een verkeerde houding zal ik dat ook zeggen, en daarbij misschien een paar goede tips geven over hoe je het kunt verbeteren.

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:00

Ilzjuh schreef:
Hypofocus schreef:
Een ander reageerd erop, omdat hij zich er wellicht aan ergert, omdat een verkeerde houding vervelend is voor het paard, en dat belangrijker vind dan het respect naar een ander mens toe.
Daarbij negeert de persoon die reageert, het feit dat een goede houding niet zomaar uit de lucht komt vallen Knipoog

Ja .
Als ik ergens "geen commentaar op mijn houding" zie staan, zou ik het liefst daarbij een goede reden zien. Dan zeg ik er voor de rest ook niks over.
Anders zie ik het "geen commentaar op mijn houding" eerder als een smoes, en als ik dan zie dat iemand het paard in de weg zit door een verkeerde houding zal ik dat ook zeggen, en daarbij misschien een paar goede tips geven over hoe je het kunt verbeteren.

als het komt door bv rugproblemen of iets dergelijks dna vind ik het idd ook kunnen, maar zonder reden niet zoals jij al zei Bloos

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:01

Ilzjuh schreef:

Je bent me net voor Ilzjuh, wilde net gaan posten dat ik het niet zo erg vind als iemand het zegt, maar dan wel met een goede reden erbij. Zeg dan "ik ben aan mijn houding aan het werken, vind het nog erg moeilijk" of "door rugproblemen heb ik moeite in de goede houding te zitten".
Ik denk dat er dan niet veel mensen zullen zijn die er iets over zeggen (hoewel ik denk dat er toch altijd mensen zijn die er dan nog iets over kwijt moeten).
Klinkt dan al heel anders dan wanneer je alleen zegt "geen commentaar op mijn houding", zie ik ook eerder als een smoes zoals Ilzjuh zegt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:04

Ilzjuh schreef:
Anders zie ik het "geen commentaar op mijn houding" eerder als een smoes

Jij verwoord precies waar ik al een dag mee in min hoofd zit Haha!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 12:12

Falona schreef:
Apple schreef:

In jouw ogen Knipoog. Ik ken meer dan genoeg mensen die zich de blubber aan het trainen zijn op hun houding, maar het niet voor elkaar krijgen (vanwege allerlei diverse oorzaken). Om het dan af te doen als gemakzucht vind ik wat kort door de bocht.

Helemaal waar. Je houding is de basis van het rijden!!

Mijn houding klopt voor geen meter, ik zit veel te ver naar voren, kan niet in het zadel bijven zitten, klem mijn bovenbenen, trek mijn benen op als het me toe moeilijk wordt, etc. Daardoor krijg ik ook niet uit mijn paard wat ik eruit wil krijgen, niet omdat ik niet weet hoe het moet, maar omdat ik het verkeerd doe doordat ik verkeerd zit.
Als ik dan die ene dag ineens wel netjes recht kan zitten en met mijn kont in het zadel bijf zitten loopt mijn paard ineens wel waar ik hem wil hebben.

Ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer ik die juist houding onder de knie heb dat de rest vanzelf komt en dat merk ik ook. Af en toe sluit ik de training af met nog een kwartiertje zonder beugels rijden. Waar het vandaan komt weet ik niet, maar dan zit ik wel recht en op mijn kont. En ik merk het ook meteen aan mijn paard, die gaat veel ontspannender en netter lopen. Die zit en houding is dus zo belangrijk voor het rijden.

Of "onbestuurbaar' met je ogen dicht galopperen he Falona? Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:15

Ik ga voor een groot deel wel met Hypofocus mee. Ik erger me niet aan: let niet op mijn houding, maar aan de vlijmscherpe negatieve kritiek die vaak gegeven wordt op diezelfde houding. Mensen dekken zich in omdat niemand erop zit te wachten om keihard afgekraakt te worden.

Ik vind echter niet dat je geen kritiek mag geven, maar het probleem is volgens mij dat veel bokkers erg slecht zijn in het geven van goede kritiek. En dan bedoel ik niet dat ze niet weten wat er mis is aan een foto, maar dat ze geen idee hebben hoe dat op een goede manier overgebracht kan worden aan de TS. Als je echt wilt dat de TS iets gaat doen met je kritiek (over houding of wat dan ook), zul je na moeten denken met welke woorden dat gaat gebeuren. Als je alleen maar klakkeloos neerzet: je houding is bagger, heeft de TS daar helemaal niks aan. Als je echter zegt: je zit naar voren, probeer eens voor jou gevoel naar achteren te gaan zitten, dan is dat 1) veel positiever en 2) kan de TS daar actief mee aan de slag.

Als ik sommige posts op HAW lees, denk ik soms wel dat sommige bokkers alleen maar opmerkingen maken om de TS af te kraken... Lips are sealed Ik hoop dat Bokt daar nog eens in gaat veranderen, in dit (negatieve) milieu zal ik niet snel foto's plaatsen op HAW, en ik denk met mij vele andere bokkers.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 12:18

Falona schreef:
Ilzjuh schreef:
Anders zie ik het "geen commentaar op mijn houding" eerder als een smoes

Jij verwoord precies waar ik al een dag mee in min hoofd zit Haha!

Precies mijn idee... Al is die lijn dus maar heel vaag, wat vaak tot misvattingen leidt blijkbaar...

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:19

Redrumfox schreef:
creool schreef:
Misschien, maar een goede houding is in mijn ogen het minst moeilijke van het hele rijden.

Dát is pas kort door de bocht. Scheve mond Met een goede houding kan je heel ver komen, Z moet bij wijze van spreken dan makkelijk te doen zijn. Maar waarom rijden al die kinderen die al 5 jaar op concours gaan dan nog geen Z? Knipoog

Ik zeg niet dat je makkelijk Z wordt als je een goede houding hebt. Een goede houding is wel dé basis om verder te kunnen komen. Vergeet niet dat je ook nog de juiste hulpen moet geven op de juiste momenten. Het is een combinatie. Zoals jouw paard in de basis goed moet zijn om verder te komen moet jij ook een goede houding en zit hebben om verder te kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:22

Precies Mimpje! Amen!

@Falona & Ilzjuh:
Ik snap jullie prima. Het is inderdaad klote voor 't paardje.
Maar ook als iemand zegt: geen commentaar.
Dan hoeft dat niet te betekenen dat ze nooit van iemand commentaar krijgen.
Vaak hebben ze rijles van een gediplomeerde instructeur, die veel effectiever commentaar kan geven, dan WIJ, bokkers, vanaf 1 fotootje.
Dan werken ze er toch hard aan.

En mensen zijn niet blind... de TS die de foto's post WEET en ZIET dat hij naar voren zit, of bijv. zijn tenen naar buiten heeft staan.
Als hij dat niet wist, dan zou hij er ook niet bij zetten: geen commentaar. Mensen weten 't wel.
En 99,9% van de mensen werken er ook hard aan om 't te verbeteren.

En juist hun harde werk, is de reden dat ze geen commentaar willen. Ze zijn nog aan het leren; nog niet in perfectie, en willen daarom nog niet beoordeeld worden als "eindresultaat", want ze weten dat ze er nog niet zijn.

Ik denk dat er maar een HELE kleine groep mensen is, die het zinnetje 'geen commentaar' erbij zet, puur omdat ze weten wat ze fout doen, er NIETS aan doen en er toch ook geen commentaar op willen hebben.

Ik denk dat vrijwel alle mensen heel hard werken om aan hun zit te sleutelen, en niet teleurgesteld willen worden door te te harde kritieken die mensen hier soms geven. Want het kan erg demotiverend werken, als zoveel mensen alleen maar zeggen wat je fout doet.

Opbouwende kritiek is iets dat er te weinig is.

Misschien moet bokt een kritiek cursus gaan schrijven hahah Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:27

Wat ook een punt is:

Veel mensen rijden paard voor hun plezier.
Als hobby.

Niet iedereen WIL naar het Z dressuur rijden, maar gewoon lekker een buitenritje met hun "maatje" het paard.
En niet iedereen heeft de tijd om aan z'n zit te werken (ja, dat klinkt stom... maar als je 80 uur in de week rijd en dan eens of 2x per week op een verzorgpaard, dan gaat het niet zo snel).

En dat is natuurlijk 'zielig' voor het paard. Maar laten we DIE discussie maar niet aan gaan, want dan kunnen we beter met z'n allen stoppen met paardrijden. Want voordat IEDEREEN een perfecte zit heeft waardoor het paard voor 0% gehinderd wordt... tja, dan zijn er nogal wat paardenruggetjes versleten Knipoog

Maar om dus nogmaals op plezier terug te komen: mensen zijn trots op hun paardje, en willen die trotse ervaring graag delen.
Mensen weten dat ze niet perfect rijden en verontschuldigen zich daar voor (ze zeggen dus al "sorry" tegen jullie, omdat ze weten dat het voor hun paardje niet zo fijn is). En hopen dan, dat ze het respect van de "bokker" toch krijgen, om wat van ze heel te laten met goede kritieken, en geen harde, negatieve kritieken.

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:30

als ik héél eerlijk ben, doe ik er niet veel mee, ze mogen zeggen wat ze willen. ik heb hele goede instructeurs en instrcutrices en heb heel veel les, als ik dan wat verkeerd doe zeggen hun het wel en ik neem dat niet aan van vreemden op het internet Bloos (niet met alles hoor) maar ik vind wel dat het gegeven mag worden en niet iedereen heeft álles in de gaten + sosm is het leuk om te weten wat andere vinden dat beter moet, als je daar aan hebt gewerkt zet je over een tijdje weer een topic neer en dan kan je dat gaan vergelijken (commentaar)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:38

Jana_en_Ik schreef:
Of "onbestuurbaar' met je ogen dicht galopperen he Falona? Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

Die heb ik gisteren ook nog geprobeerd (was toch alleen in de bak), maar ik was meer bezig met in evenwicht blijven dan met in het zadel blijven. Geen idee waarom dat nu niet meer werkt Verward Verdrietig

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:40

Mimpje schreef:
Als ik sommige posts op HAW lees, denk ik soms wel dat sommige bokkers alleen maar opmerkingen maken om de TS af te kraken... Lips are sealed Ik hoop dat Bokt daar nog eens in gaat veranderen, in dit (negatieve) milieu zal ik niet snel foto's plaatsen op HAW, en ik denk met mij vele andere bokkers.

Mimpje: ik ben het helemaal eens met je verhaal (je hele bericht, al heb ik alleen dit stukje geknipt). Ook ik zal niet snel foto's op HAW plaatsen, terwijl ik het best leerzaam zou vinden om eens feedback te krijgen op foto's. Maar wel op een leuke en leerzame manier, en dat vind ik nauwelijks terug op HAW.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:41

Apple schreef:
Precies Chev Lachen

Stel dat je inderdaad al een poos bezig bent om bijvoorbeeld rechterop te zitten. Op gegeven moment zit je nog niet helemaal rechtop, maar al een stuk beter dan bijvoorbeeld een half jaar geleden.

Je hebt je paard in een mooie middendraf, leuke foto's van geplaatst, want je wilt die middendraf tonen. Voor de zekerheid zeg je er nog bij dat je aan het werken bent aan je houding.

Als je dan 35 keer te horen krijgt dat je rechter op moest gaan zitten dan kan ik me voorstellen dat zo'n TS dan iets heeft van Rolleyes . Weet ik, werken we al aan, is al verbeterd, maar ik wou die middendraf laten zien.

Zomaar een voorbeeld.

Hier ben ik het helemaal mee eens en ook wat Cheveyo zegt! Ja

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:00

Neonlight schreef:
Als je je paardje enkel maar wilt showen heb je ITP.
Wat betreft negatieve kritiek, daar heb je een punt. In de charters staat ook opbouwende kritiek, helaas is dat voor veel mensen erg moeilijk.

Maar zogauw je er op zit is het HAW en geen ITP...was het maar waar dan had ik geen schaamte om ze te plaatsen.
Want ja...mijn houding is ook (nog) niet goed.....

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:59

Mimpje schreef:
Ik ga voor een groot deel wel met Hypofocus mee. Ik erger me niet aan: let niet op mijn houding, maar aan de vlijmscherpe negatieve kritiek die vaak gegeven wordt op diezelfde houding. Mensen dekken zich in omdat niemand erop zit te wachten om keihard afgekraakt te worden.

Ik vind echter niet dat je geen kritiek mag geven, maar het probleem is volgens mij dat veel bokkers erg slecht zijn in het geven van goede kritiek. En dan bedoel ik niet dat ze niet weten wat er mis is aan een foto, maar dat ze geen idee hebben hoe dat op een goede manier overgebracht kan worden aan de TS. Als je echt wilt dat de TS iets gaat doen met je kritiek (over houding of wat dan ook), zul je na moeten denken met welke woorden dat gaat gebeuren. Als je alleen maar klakkeloos neerzet: je houding is bagger, heeft de TS daar helemaal niks aan. Als je echter zegt: je zit naar voren, probeer eens voor jou gevoel naar achteren te gaan zitten, dan is dat 1) veel positiever en 2) kan de TS daar actief mee aan de slag.

Je moet ook geen kritiek geven, maar opbouwende feedback Knipoog (leuk he, sph Haha!)
dan komt het al heel anders over..

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:00

Maar je hebt natuurlijk ook commentaar en commentaar.
In het ene geval willen mensen je alleen afkraken, dit vind ik niet goed. Maar in het geval dat mensen je gewoon tips geven zie ik echt niet in wat er mis mee is?
Stel je voor, je weet best dat je je hakken wat optrekt maar zet dit er niet bij, dan zegt iemand; "maar je trekt je hakken nog wat op, daar zou ik wat meer op letten als ik jou was".
Dan zou ik als TS als antwoord geven; "dat weet ik, daar let ik al op". Oid.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:01

Skwoesie schreef:
Je moet ook geen kritiek geven, maar opbouwende feedback Knipoog (leuk he, sph Haha!)

Exactly my point! Haha!

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:09

Ilzjuh schreef:
Skwoesie schreef:

Exactly my point! Haha!

korte versie van jouw verhaal ilzjuh Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:24

Skwoesie schreef:

Dat is zo, maar dat is helaas niet de praktijk op HAW.

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:38

Shadow0 schreef:
Skwoesie schreef:

Dat is zo, maar dat is helaas niet de praktijk op HAW.

dan moeten die mensen die niet op een normale manier feedback kunnen geven (iemand bekritiseren dus) of niet posten, of eens goed naar zichzelf kijken of een cursus 'hoe geef ik opbouwende feedback' gaan volgen

maar ja, dat is de ideale situatie, vrees inderdaad dat dat niet zal werken :S

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:44

Skwoesie: idd, opbouwende feedback is een moeilijk woord voor kritiek waar je wat aan hebt Knipoog

Natuurlijk, als je alleen maar wilt dat mensen je de hemel inprijzen met een berg complimenten, moet je als dat niet gebeurt niet op je teentjes getrapt zijn.

Het gaat echter om de manier waarop dingen gezegd worden. Misschien komt het omdat het internet is, maar afkrakende opmerkingen en eindeloze herhalingen worden in real life ook niet gepikt, waarom op een forum dan wel?

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:38

maar wat het ook is bij HAW, dan geven ze bv commentaar over je houding, laatst werd er al in een topic 30x gezegt dat ze veel te ver achter in het zadel zit, toen heb ik dat haar uitgelegd wat er nou gebeurde enzo en hoe ze het evt. kan oplossen. wat heb je er aan als ze alleen zeggen wat je fout doet? ik vind dat je erbij MOET zetten hoe het wél moet of hoe je het moet verbeteren.