Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hallow schreef:Als niet om tips over houding word gevraagt vind ik het niet erg dat het er staat. Ik vind dat je er geen opmerkingen over hoeft te maken als de TS er niet om vraagt. En als je een opmerking zo graag wil maken, vraag dat eerst aan de TS of zij het goed vind (het is haar topic!) .
Hypofocus schreef:Een ander reageerd erop, omdat hij zich er wellicht aan ergert, omdat een verkeerde houding vervelend is voor het paard, en dat belangrijker vind dan het respect naar een ander mens toe.
Daarbij negeert de persoon die reageert, het feit dat een goede houding niet zomaar uit de lucht komt vallen
Ilzjuh schreef:Hypofocus schreef:Een ander reageerd erop, omdat hij zich er wellicht aan ergert, omdat een verkeerde houding vervelend is voor het paard, en dat belangrijker vind dan het respect naar een ander mens toe.
Daarbij negeert de persoon die reageert, het feit dat een goede houding niet zomaar uit de lucht komt vallen
.
Als ik ergens "geen commentaar op mijn houding" zie staan, zou ik het liefst daarbij een goede reden zien. Dan zeg ik er voor de rest ook niks over.
Anders zie ik het "geen commentaar op mijn houding" eerder als een smoes, en als ik dan zie dat iemand het paard in de weg zit door een verkeerde houding zal ik dat ook zeggen, en daarbij misschien een paar goede tips geven over hoe je het kunt verbeteren.
Ilzjuh schreef:Als ik ergens "geen commentaar op mijn houding" zie staan, zou ik het liefst daarbij een goede reden zien. Dan zeg ik er voor de rest ook niks over.
Anders zie ik het "geen commentaar op mijn houding" eerder als een smoes, en als ik dan zie dat iemand het paard in de weg zit door een verkeerde houding zal ik dat ook zeggen, en daarbij misschien een paar goede tips geven over hoe je het kunt verbeteren.
Ilzjuh schreef:Als ik ergens "geen commentaar op mijn houding" zie staan, zou ik het liefst daarbij een goede reden zien. Dan zeg ik er voor de rest ook niks over.
Anders zie ik het "geen commentaar op mijn houding" eerder als een smoes
Falona schreef:Apple schreef:
In jouw ogen. Ik ken meer dan genoeg mensen die zich de blubber aan het trainen zijn op hun houding, maar het niet voor elkaar krijgen (vanwege allerlei diverse oorzaken). Om het dan af te doen als gemakzucht vind ik wat kort door de bocht.
Helemaal waar. Je houding is de basis van het rijden!!
Mijn houding klopt voor geen meter, ik zit veel te ver naar voren, kan niet in het zadel bijven zitten, klem mijn bovenbenen, trek mijn benen op als het me toe moeilijk wordt, etc. Daardoor krijg ik ook niet uit mijn paard wat ik eruit wil krijgen, niet omdat ik niet weet hoe het moet, maar omdat ik het verkeerd doe doordat ik verkeerd zit.
Als ik dan die ene dag ineens wel netjes recht kan zitten en met mijn kont in het zadel bijf zitten loopt mijn paard ineens wel waar ik hem wil hebben.
Ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer ik die juist houding onder de knie heb dat de rest vanzelf komt en dat merk ik ook. Af en toe sluit ik de training af met nog een kwartiertje zonder beugels rijden. Waar het vandaan komt weet ik niet, maar dan zit ik wel recht en op mijn kont. En ik merk het ook meteen aan mijn paard, die gaat veel ontspannender en netter lopen. Die zit en houding is dus zo belangrijk voor het rijden.
Falona schreef:Ilzjuh schreef:Als ik ergens "geen commentaar op mijn houding" zie staan, zou ik het liefst daarbij een goede reden zien. Dan zeg ik er voor de rest ook niks over.
Anders zie ik het "geen commentaar op mijn houding" eerder als een smoes
Jij verwoord precies waar ik al een dag mee in min hoofd zit
Redrumfox schreef:creool schreef:Misschien, maar een goede houding is in mijn ogen het minst moeilijke van het hele rijden.
Dát is pas kort door de bocht.Met een goede houding kan je heel ver komen, Z moet bij wijze van spreken dan makkelijk te doen zijn. Maar waarom rijden al die kinderen die al 5 jaar op concours gaan dan nog geen Z?
Jana_en_Ik schreef:Of "onbestuurbaar' met je ogen dicht galopperen he Falona?![]()
Mimpje schreef:Als ik sommige posts op HAW lees, denk ik soms wel dat sommige bokkers alleen maar opmerkingen maken om de TS af te kraken...Ik hoop dat Bokt daar nog eens in gaat veranderen, in dit (negatieve) milieu zal ik niet snel foto's plaatsen op HAW, en ik denk met mij vele andere bokkers.
Apple schreef:Precies Chev![]()
Stel dat je inderdaad al een poos bezig bent om bijvoorbeeld rechterop te zitten. Op gegeven moment zit je nog niet helemaal rechtop, maar al een stuk beter dan bijvoorbeeld een half jaar geleden.
Je hebt je paard in een mooie middendraf, leuke foto's van geplaatst, want je wilt die middendraf tonen. Voor de zekerheid zeg je er nog bij dat je aan het werken bent aan je houding.
Als je dan 35 keer te horen krijgt dat je rechter op moest gaan zitten dan kan ik me voorstellen dat zo'n TS dan iets heeft van. Weet ik, werken we al aan, is al verbeterd, maar ik wou die middendraf laten zien.
Zomaar een voorbeeld.
Neonlight schreef:Als je je paardje enkel maar wilt showen heb je ITP.
Wat betreft negatieve kritiek, daar heb je een punt. In de charters staat ook opbouwende kritiek, helaas is dat voor veel mensen erg moeilijk.
Mimpje schreef:Ik ga voor een groot deel wel met Hypofocus mee. Ik erger me niet aan: let niet op mijn houding, maar aan de vlijmscherpe negatieve kritiek die vaak gegeven wordt op diezelfde houding. Mensen dekken zich in omdat niemand erop zit te wachten om keihard afgekraakt te worden.
Ik vind echter niet dat je geen kritiek mag geven, maar het probleem is volgens mij dat veel bokkers erg slecht zijn in het geven van goede kritiek. En dan bedoel ik niet dat ze niet weten wat er mis is aan een foto, maar dat ze geen idee hebben hoe dat op een goede manier overgebracht kan worden aan de TS. Als je echt wilt dat de TS iets gaat doen met je kritiek (over houding of wat dan ook), zul je na moeten denken met welke woorden dat gaat gebeuren. Als je alleen maar klakkeloos neerzet: je houding is bagger, heeft de TS daar helemaal niks aan. Als je echter zegt: je zit naar voren, probeer eens voor jou gevoel naar achteren te gaan zitten, dan is dat 1) veel positiever en 2) kan de TS daar actief mee aan de slag.
Als ik sommige posts op HAW lees, denk ik soms wel dat sommige bokkers alleen maar opmerkingen maken om de TS af te kraken...Ik hoop dat Bokt daar nog eens in gaat veranderen, in dit (negatieve) milieu zal ik niet snel foto's plaatsen op HAW, en ik denk met mij vele andere bokkers.
Skwoesie schreef:Je moet ook geen kritiek geven, maar opbouwende feedback(leuk he, sph
)
dan komt het al heel anders over..
Ilzjuh schreef:Skwoesie schreef:Je moet ook geen kritiek geven, maar opbouwende feedback(leuk he, sph
)
Exactly my point!
Skwoesie schreef:Je moet ook geen kritiek geven, maar opbouwende feedback(leuk he, sph
)
Shadow0 schreef:Skwoesie schreef:Je moet ook geen kritiek geven, maar opbouwende feedback(leuk he, sph
)
Dat is zo, maar dat is helaas niet de praktijk op HAW.