slotjes??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Re: slotjes??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:46

ThePast03 schreef:
Als mensen lopen te rellen in een topic van iemand anders pak dan de mensen die rellen aan ipv een slotje te zetten.
De TS wordt gestraft op deze manier omdat anderen zijn/haar topic lopen te verzieken.

Af en toe verdenk ik sommige mensen er zelfs van dat ze expres gaan lopen rellen om maar een slotje op zo'n topic te krijgen.

Ik blijf het maar een rare regel vinden dat een topic op slot gaat als andere mensen het verzieken.

hier ben ik het ook helemaal mee eens!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:22

Dat is ook vaak wat we proberen. Relschoppers aanpakken, een OW sturen en het topic openlaten. Maar bij sommige topics is dat gewoon niet te doen.

Even een voorbeeld: stel je een HAW topic waarin een paard van 3 met sporen, zonder cap en met slof in de krul getrokken wordt voor. De TS is erg trots op haar rijprestaties, zij heeft Z2 gereden en weet heus wel wat goed voor haar paard is.

In zo'n topic kan je na 3 pagina's denk ik minstens 10 OW's uitdelen voor reacties als: "wat ben jij een dierenbeul, ze zouden jou het ziekenhuis moeten inslaan met die zweep van je" "Jullie moeten allemaal je bek houden, stelletje *******" en "Jij verdient geen paard, vuile ***** " et cetera et cetera et cetera. Topic gaat tijdelijk op slot voor overleg tussen de mods. Stel: je split alles wat niet volgens de regels is, TopicStarter een OW (misschien een afkoelban) alle mensen die te ver gaan en niet op een normale manier kritiek geven een OW, en dan het topic weer open? Mag je drie keer raden wat er op dat moment gebeurt, ook al zit je daar als moderator van HAW behoorlijk heftig bovenop... binnen no time weer dezelfde reacties. Weer overleg, weer OW's, weer splitten.

Bottomline is dat het soms te veel tijd kost om een topic fatsoenlijk te kunnen modereren dan er moderatortijd aanwezig is. En ja, 'dan maar een slotje'.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:35

arno8 schreef:
Ik ben het met de TS eens dat sommige slotjes echt ondoordacht zijn. Neem nu dit topic:

viewtopic.php?f=136&t=729740&hilit=

daar was een ontzettend interessante discussie bezig waar ik heel veel van opstak. Het ging over minder libido en hoe daar mee om te gaan.
Komt er een mod aanvliegen die zegt: Er is al een topic dat over seks gaat, dus hup, slotje er op.

Ja hallo. Als je een topic over problemen met een kreupel paard opent, dan zeggen ze toch ook niet: er is al een topic over paarden, dus hup, slotje er op? De discussie in dat topic is gewoon afgestorven, dat andere topic had al meer dan 160 bladzijdes, je gaat zo'n discussie echt niet voortzetten in een huiskamer vol met 'vreemden' die al tijden loopt.

Van mij mogen er wel wat strengere regels komen voor het sluiten van een topic. Bijvoorbeeld dat minstens 2 (liever 3) mods het er over eens zijn dat het topic dicht gaat.

Ik heb hierover dus een mod gepm't. Ik kreeg dus als reactie dat we de discussie voort moesten zetten in de huiskamer. Ik heb even een paar bladzijdes doorgekeken in dat topic. Maar dat topic draaide helemaal niet om sex, laat staan over problemen ermee. Er was een discussie waarom mensen wel of niet meer posten in dit topic. Nou in zo'n topic ga ik echt niet mijn problemen vertellen.

Het topic wat gesloten werd, was heel netjes, geen vieze praatjes en dergelijke

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:20

Ellende schreef:
Dat is ook vaak wat we proberen. Relschoppers aanpakken, een OW sturen en het topic openlaten. Maar bij sommige topics is dat gewoon niet te doen.

Even een voorbeeld: stel je een HAW topic waarin een paard van 3 met sporen, zonder cap en met slof in de krul getrokken wordt voor. De TS is erg trots op haar rijprestaties, zij heeft Z2 gereden en weet heus wel wat goed voor haar paard is.

In zo'n topic kan je na 3 pagina's denk ik minstens 10 OW's uitdelen voor reacties als: "wat ben jij een dierenbeul, ze zouden jou het ziekenhuis moeten inslaan met die zweep van je" "Jullie moeten allemaal je bek houden, stelletje *******" en "Jij verdient geen paard, vuile ***** " et cetera et cetera et cetera. Topic gaat tijdelijk op slot voor overleg tussen de mods. Stel: je split alles wat niet volgens de regels is, TopicStarter een OW (misschien een afkoelban) alle mensen die te ver gaan en niet op een normale manier kritiek geven een OW, en dan het topic weer open? Mag je drie keer raden wat er op dat moment gebeurt, ook al zit je daar als moderator van HAW behoorlijk heftig bovenop... binnen no time weer dezelfde reacties. Weer overleg, weer OW's, weer splitten.

Bottomline is dat het soms te veel tijd kost om een topic fatsoenlijk te kunnen modereren dan er moderatortijd aanwezig is. En ja, 'dan maar een slotje'.

In jouw voorbeeld snap ik het probleem.
Maar ik heb meerdere malen gezien dat een stel mensen (vaak opgeroepen vanuit een huiskamertopic) bewust proberen een topic op slot te krijgen en dat dat meestal ook nog lukt ook.
En in dit soort gevallen mag er van mij best hard opgetreden worden tegen de relschoppers in plaats van ze hun zin te geven door een slotje op het topic te zetten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:47

goh ThePast03,deed jij dat dan ook niet in dit topic?

viewtopic.php?f=73&t=737581&hilit=

door het hele gezeik is ie nu op slot en dat is niet het eerste topic wat je op slot weet te krijgen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:49

naadje24 schreef:
goh [*olduser*],deed jij dat dan ook niet in dit topic?

viewtopic.php?f=73&t=737581&hilit=

door het hele gezeik is ie nu op slot en dat is niet het eerste topic wat je op slot weet te krijgen

Ga je me nu stalken ofzo? Haha!

In dat topic reageerde ik gewoon met feiten en argumenten, dat jullie dat liever niet hebben is een andere zaak.
Persoonlijk denk ik eerder dat dit topic op slot is gezet vanwege jouw persoonlijke aanvallen dan vanwege mijn reacties.

Topic is trouwens tijdelijk op slot voor overleg en je bent zelf degene die getemd hebt en weet dat je daardoor vaak een slotje krijgt. Knipoog

Verder zou ik graag willen zien welk topic ik volgens jou nog meer op slot heb gekregen?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 10-03-07 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:52

nee hoor geen stalking ik had al een abbo(gepost) op dit topic en las het telkens mee....
jij beelf doorgaan op iets waarvan er al was gezegd dat je standpunt duidelijk was...en tja jij geeft mij nou eenmaal weer graag de schuld Haha!

er is eerder een topic geweest van die topicstartster over de RAD....die is ook op slot gegaan...

edit: an by the way....als ik het echt persoonlijk had gemunt op je dan had ik je niet in een topic gelijk gegeven...(maar dat zal je wel over het hoofd hebben gezien)
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 10-03-07 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:53

Ik liever niet, persoonlijke zut graag buiten dit topic Clown

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:54

naadje24 schreef:
nee hoor geen stalking ik had al een abbo(gepost) op dit topic en las het telkens mee....
jij beelf doorgaan op iets waarvan er al was gezegd dat je standpunt duidelijk was...en tja jij geeft mij nou eenmaal weer graag de schuld Haha!

er is eerder een topic geweest van die topicstartster over de RAD....die is ook op slot gegaan...

Ik heb geen zin dit topic te verpesten door hier dezelfde discussie te starten als in dat andere topic.
Ik heb gewoon antwoord op vragen gegeven. Maar goed dat kan iedereen teruglezen.

Dat andere topic is helemaal niet vanwege mij gesloten. Als je iemand wilt beschuldigen kom dan op zijn minst met feiten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:55

die staan in het topic.....
en was ook niet van plan dit topic te verknallen maar er werd gesproken over mensen die topics verpesten en worden links en rechts voorbeelden gegeven
zo ook dus mijn voorbeeld
jij vind van niet ik wel......tja ieder zijn mening toch

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:59

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:01

naadje24 schreef:
die staan in het topic.....
en was ook niet van plan dit topic te verknallen maar er werd gesproken over mensen die topics verpesten en worden links en rechts voorbeelden gegeven
zo ook dus mijn voorbeeld
jij vind van niet ik wel......tja ieder zijn mening toch

Weet je wat het maffe was in dat andere topic? Ik had het met TS al opgelost en zou voorlopig niet reageren, maar jij bleef doorgaan.
Verder wil ik het hier niet over hebben.

De moderators bepalen waarom een topic op slot gaat, niet jij.
En ik heb zelfs nog nooit een waarschuwing ontvangen Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:28

Alane schreef:
Dat er soms zeer snel geslotterd wordt is niet goed, maar zo hoeft het ook niet Clown
viewtopic.php?f=22&t=736826

daar reageerd de mod ook wel erg onvakkundig
ellende, heb jij het bovenstaande topic al gezien?
en dan met name de reactie van betreffende mod

kan er niet een systeem komen met klachten over mods, die tot een ow leiden Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:13

Sorry, ik vind de reactie OP de mod behoorlijk onbeschoft.

mod wijst gewoon, herhaaldelijk, omdat de betreffende personen gewoon eigenwijs zijn, op een regel, dat one liners niet zijn toegestaan. Heeft verder niks met het onderwerp of de kennis van mod te maken.

Ik vind niet dat je in een topic op een dergelijke manier op wie dan ook, laat staan een mod kunt reageren, al vind je honderd keer dat je gelijk hebt.

Op een ander forum waar ik actief ben, wordt zo´n topic gewoon zonder pardon verwijderd als men zo´n toon aanneemt. (Daar moet je trouwens ook voorzichtig zijn met personen bespreken, daar zijn regels voor, ik weet niet of dat hier ook zo is, zal het even nazoeken).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:37

Ik schrok anders behoorlijk, van dat grote groene vlak Ja
En het is niet persoonlijk bedoelt, net zoals de voorbeelden van slotjes aangehaalt zijn niet tegen een mod is maar als voorbeeld dienende Haha!
Een mod kan het toch in een normaal lettergrote neerzetten, zie niet in warom er 'geschreeuwd' zou moeten worden, en al helemaal niet na 2 reacties

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:33

Nee, dat is waar, het had gewoon klein gekund, maar, dat neemt niet weg dat een opmerking als "ga maar weer met je poppen spelen" of weet ik wat er stond, natuurlijk niet door de beugel kan. Dat is opzettelijk kwetsen en dat ik overtreden van boktregel nr 1.

Maar goed, natuurlijk hebben we het inderdaad hier niet over dat topic, maar over slotjes, maar ik vind iets zeggen over of er geen klachtensysteem kan komen tegen mods en dan dat als voorbeeld, een beetje omgekeerde wereld.

Ik merk, en dat is ook met de slotjes in het algemeen vaak het geval, dat men eigenlijk er gewoon slecht tegen kan als er wat gezag bij te pas komt. Men wil gewoon alles uitvechten op een eigen manier. Die eigen manier is lang niet altijd even netjes genoeg voor een forum. En dan moet er ingegrepen worden. Dan richt men de boosheid op de ingrijpende, omdat men de zin niet krijgt of niet kan blijven doen waar men zin in had. Maar een mod kijkt gewoon of een en ander aan de regels voldoet... Die hoeft niet echt te kijken waar het over gaat, of wie er post, dus het is echt geen persoonlijke actie om iemand te pesten ofzo, maar zo wordt het bij een heetgebakerd iemand, die nog niet "uitgevochten" was, niet zo gezien (zie openingspost van TS).
Als je een paar dag later zo´n discussie met alle kalmte terugleest, zie je vaak dat de mod echt wel gelijk had. Zo niet, als gezegd: je kunt een slotje soms ongedaan krijgen als je het goed kunt motiveren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:10

Lusitana schreef:
Nee, dat is waar, het had gewoon klein gekund, maar, dat neemt niet weg dat een opmerking als "ga maar weer met je poppen spelen" of weet ik wat er stond, natuurlijk niet door de beugel kan. Dat is opzettelijk kwetsen en dat ik overtreden van boktregel nr 1.
Die opmerking heb ik dan gemist, vandaar mischien dat ik je niet geheel snapte wat er verkeerd aan was Lachen

Lusitana schreef:
Maar goed, natuurlijk hebben we het inderdaad hier niet over dat topic, maar over slotjes, maar ik vind iets zeggen over of er geen klachtensysteem kan komen tegen mods en dan dat als voorbeeld, een beetje omgekeerde wereld.
Waarom? is er oa ook voor artsen, politie ed..
Ik zeg niet gelijk dat er een of ander iets moet komen, maar met de nieuwe regels hebben ze die deur behoorlijk dichtgespijkerd... krijg je via PB geen gehoor dan zit je als bokker behoorlijk op een eiland, en daar zijn ook genoeg voorbeelden van. Of dat nu regels of de uitzonderingen zijn komt dan helemaal in een schemerwereld terecht. maar dat is offtopic Tong uitsteken

Lusitana schreef:
Ik merk, en dat is ook met de slotjes in het algemeen vaak het geval, dat men eigenlijk er gewoon slecht tegen kan als er wat gezag bij te pas komt. Men wil gewoon alles uitvechten op een eigen manier. Die eigen manier is lang niet altijd even netjes genoeg voor een forum. En dan moet er ingegrepen worden. Dan richt men de boosheid op de ingrijpende, omdat men de zin niet krijgt of niet kan blijven doen waar men zin in had. Maar een mod kijkt gewoon of een en ander aan de regels voldoet...

En daar is niets mis mee, mits het altijd volgens dezelfde regels gebeurd.
Neem nu onlangs het topic over een witte pony, daar werden dingen gezegd en geschreven en daar lusten de honden geen brood van, tig X is er getemt, sancties? bij mijn weten geen... (helemaal niets terug te vinden in de OW/ban lijst, en bij stoutedingen schrijvers navraag gedaan noppes zelfs geen UN ) en een ander hoeft maar een verdwaalde scheet te laten en hoppa... Is het toch niet echt vreemd dat er bokkers in verweer wegens al die rare grijze zones die niet te bevatten zijn.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:19

Modjes zetten geen slotjes voor de lol.

Waarschijnlijk gewoon om de lol van de relschoppers oid er af te halen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 14:44

Alane, er zal inderaad wel verschil zitten in het optreden. De een mod is de andere niet en ze kunnen ook nog zomaar eens een bui hebben, het zijn ook maar mensen. Ze kunnen ook gewoon een hekel aan iemand hebben, of iemand voortrekken. Daarom moet veel ook overlegd worden.
Ik heb ook het idee dat een aantal het ontbreekt aan inzicht en dan is het veilig voor ze om alleen de regels te hanteren, maar soms komt dat een discussie inderdaad niet altijd ten goede.

Supervisie lijkt handig, maar ik neem aan dat de beheerder dat eigenlijk al doet. Misschien is er plek voor een supervisor, maar dan niet een actieve bokker maar een echt neutraal persoon.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 14:49

suus_ schreef:
Modjes zetten geen slotjes voor de lol.

Waarschijnlijk gewoon om de lol van de relschoppers oid er af te halen.

Aan de een kant geeft het wel een rustiger beeld op een forum als rellen worden gestopt, aan de andere kant worden zaken dan vaak door nijdige mensen per pb of nieuw geopende topics afgehandeld. Vandaar dat er dan vaak ook waarschuwingen en bans volgen. Zo´n ban stopt een nijdig persoon ook niet, die maakt dan een schduw acoount aan, waar vervolgens weer een ban op volgt, maar ik wil maar zeggen dat een slotje wel het topic stopt, maar niet de personen.

Het heeft dus tot nut op het forum "schoon te houden" maar het kan nauwelijks relschoppers inbinden. Dat moet dus veel door modereren gebeuren. Maar, een aantal typische relschoppers trekken zich daar ook weer niks van aan. Het valt niet mee Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:47

Lusitana schreef:
Aan de een kant geeft het wel een rustiger beeld op een forum als rellen worden gestopt, aan de andere kant worden zaken dan vaak door nijdige mensen per pb of nieuw geopende topics afgehandeld.

Als je actief modereert en ergernissen voorkomt voor ze uit de hand lopen, is dat vaak niet het geval. Ik weet dat veel mensen denken dat slotjes niets uitmaken, net zomin als foeis, maar vaak is het voorkomen van de discussie al van grote invloed.

Natuurlijk gaan sommige personen door, ook na een waarschuwing, maar het grootste deel koelt een beetje af, bedenkt dat het ook allemaal de moeite niet waard is, en gaat door met andere zaken. Dat is niet alleen mijn mening, maar ook mijn ervaring op verschillende fora, mailinglijsten en discussiegroepen.

Het punt is dat reacties elkaar in stand houden en opjagen. Als je dat voorkomt, dooft het enthousiasme meestal heel snel uit. Als niemand je reacties ziet dan is er meestal ook niet veel aan om boos te blijven - ruzie maken doe je niet in je eentje. Dat werkt gewoon niet.

Citaat:
Vandaar dat er dan vaak ook waarschuwingen en bans volgen. Zo´n ban stopt een nijdig persoon ook niet, die maakt dan een schduw acoount aan, waar vervolgens weer een ban op volgt, maar ik wil maar zeggen dat een slotje wel het topic stopt, maar niet de personen.

Once again: dat is niet zo. Er zijn altijd mensen die doorgaan, het blijven proberen, maar dat zijn echt de uitzonderingen. Het grootste deel doet dat niet. Modereren heeft op alle manieren heel veel invloed, en er zijn echt maar een paar uitzonderingen die non-stop door blijven gaan. Het heeft dus absoluut zin om te blijven modereren. Het geeft geen 100% garanties, natuurlijk blijven er dan negatieve situaties, je kunt nooit alles voorkomen, maar het heeft toch echt ontzettend veel invloed!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:55

he ja, gaan nadenken voor een ander, en het liefst voor meerdere personen. Je hebt regels en zolang die regels niet worden worden geschonden... en het is niet van Jan rijdt in een Porsche we zetten de straat af zodat ie niet te hard kan gaan rijden. En die beslissing als die in de krant komt kan ervoor zorgen dat andere bestuurders denken dat wanneer de straat vrij is je ook gewoon te hard mag rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:30

Alane schreef:
he ja, gaan nadenken voor een ander, en het liefst voor meerdere personen. Je hebt regels en zolang die regels niet worden worden geschonden...

Wie heeft het hier over 'zolang de regels niet worden geschonden'? Volgens mij komen vrijwel alle slotjes op topics die op een bepaalde manier de regels overtreden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:58

Shadow0 schreef:
Alane schreef:
he ja, gaan nadenken voor een ander, en het liefst voor meerdere personen. Je hebt regels en zolang die regels niet worden worden geschonden...

Wie heeft het hier over 'zolang de regels niet worden geschonden'? Volgens mij komen vrijwel alle slotjes op topics die op een bepaalde manier de regels overtreden.

Ik wil er geen: "schop tegen het beleid" topic van maken. En ook niet persoonlijk worden.
Je zegt het zelf al: op een bepaalde manier de regel over treden... Je ovetreed een regel of je overtreed hem niet.
Ik rijd door rood of ik rijd niet door rood, en de kleur van mijn auto doet dan niet terzake

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 00:11

Alane schreef:
Je ovetreed een regel of je overtreed hem niet.
Ik rijd door rood of ik rijd niet door rood, en de kleur van mijn auto doet dan niet terzake

Terwijl andere aspecten van verkeersdeelname al weer veel vrijer interpretabel zijn (het hinderen van overig verkeer bijvoorbeeld.) Je kunt die regels overtreden, en toch is hinderen niet een absoluut gegeven.