Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nickyu schreef:Sammie schreef:Dyslectie wordt idd te pas en te onpas gebruikt. Het lijkt haast wel een vrijbrief te zijn om maar fouten (en zelfs fouten die niet met dyslectie te maken hebben) te mogen maken. Juist als je hier last van hebt, zou je extra op je typewerk moeten letten.
Ik ben boven de 13.Breezuh en MSN taal is ook van na mijn tijd
![]()
Maar deze opmerking zie ik wel vaker voorbij komen.
(Is het overigens niet "niets"ipv "niet"?)
En vraag me dan af hoe iemand kan zeggen of iets wel of niet aan dislectie ligt. Er zijn nogal wat vormen en gradaties .
Heel eerlijk , ik zit nu dus stinken mijn best te doen op mijn nederlndse schrijfwijze .Dit kost zoveel tijd en kost zoveel moeite , dat "het leuke"van bokken er snel afgaat .(en waarschijnlijk zal het nog wel niet goed zjin maar okee, dat zeg ik uit mijn school ervaring)En heel eerlijk zit ik nie te wachten op een taal mod (die mij eventueel ivm mijn schrijfwijze een ow zal geven
)
Soms zie je idd stukjes tekst voorbij komen waar ik ook niet uitkom .
Maar meestal als zo'n jonge meid of jongen aangesproken word op de
(breezuh f MSN taal) is dat wel snel over , verder de een heeft talent voor
putjes scheppen de ander in de nedrlandse taal.
En sommige bokkers leggen wel heel snel zout op alle slakken[***] schreef:[
Dyslexie word ook sneller door deskundigen als stempel gegeven. Een beetje moeite met lezen en schrijven en hoppa.. je hebt een dyslexie verklaring.
De fouten tussen slecht Nederlands en dyslectisch zijn over het algemeen vrij makkelijk te herkennen.
Hum niet dus ..wij zijn al 2 jaar bezig om die stempel voor mijn zoon te krijgen. Die helaas veel dezelfde fouten maakt die ik ook maak .Zo kwamen we bij hem er ook achter .Bepaalde fouten herkende ik (sommige fouten wet ik van mijzelf en verbeter ik/let erop . Vele andere fouten zit geen logica in en hebben we geen ezelsbruggetje voor kunnen vinden of zie ze gewoon echt niet ..zelfde ggeld helaas vor hem.Hij komt thuis met een zelf geschreven verhaaltje , pappa komt er niet uit , ik darintegen lees het zo op....we mogen vanmiddag weer terug naar school , zoals het er nu naar uit ziet gaat hij eindelijk extra hulp krijgen ivm de dislectie .Bij mij daarintegen kwamen ze er pas op het Athenuem er achter dat ik het uberhaubt had..)
maar we gaan offtopic
nickyu schreef:En hoe weet een "taalmod"welke schrijver er wel of niet dyslectie heeft???
Shadow0 schreef:Daarnaast gaat het niet alleen om spelling, maar vooral om leesbaarheid en tekstverzorging.
Sammie schreef:En heeft dus meer te maken met denktaal wat ze op schrijven. Men schrijft zoals ze het denken, en daardoor komen er dus veel fouten in. Punten, komma's en correcte zinnen verdwijnen.
nickyu schreef:denk dat in de nieuwe regels het belangrijker is om DUIDELIJKE KORTE regels te maken die ook op een MAKKELIJKE te vinden plek staan
bv bij het inloggen of als hoofdpagina en niet meer her en der verstopt
er zijn nu teveel , te lange , te moeilijk te vinden regeltjes
mensen LEZEN het niet
karuna schreef:Ik zie genoeg berichten van 16 17 18 jarige die onleesbaar zijn en niet de jonkies gek genoeg.
Wildwings schreef:Waarom wordt er dan deze vraag gesteld als het kennelijk al duidelijk is dat er toch geen geheel wetboek komt, maar een set beknopte regels??
Sammie schreef:Ik vind dat de mod's zelf eens de regels binnenste buiten moeten weten en dan dit tevens eenduidig gaan toepassen.
Sylvia schreef:Wel denk ik dat ze duidelijker moeten worden geplaatst, voor mijn part een extra link bij FAQ, Zoeken, Leden en UCP.
Ellende schreef:Sammie schreef:Ik vind dat de mod's zelf eens de regels binnenste buiten moeten weten en dan dit tevens eenduidig gaan toepassen.
Dat is dus iets wat vrijwel niet op te lossen is. En dat is meestal niet omdat de moderators de regels niet kennen, maar omdat het niet zo makkelijk is om regels eenduidig toe te passen. Een topic wat overduidelijk tegen de regels is, zal door elke moderator op slot gezet worden. Maar er zijn genoeg situaties denkbaar die toch lichtelijk van elkaar verschillen, waardoro verschillende moderators verschillende beslissingen nemen.
Sammie schreef:Maak dan gewoon heel duidelijk afspraken in welk forum wél oudere topic's omhoog gehaald mag worden. (bijv. wél in FB en OV en niet in (...)). Zo heel moeilijk lijkt mij dat niet.
Shadow0 schreef:.....
Toch valt dat tegen... of tenminste, het is mij tegengevallen. Je ziet als mod hele andere dingen dan als gebruiker... En het blijft lastig.
......
Daarnaast kun je niet alle regels kennen, ..
.....
nickyu schreef:ff tussen de regels door .. als zelfs een oud modie zegt je kan niet alle regels onthouden / kennen (niets persoonlijks overigens !!)
is het voor de simpelebokker dan wel / niet aanvaardbaar dat men niet alle regels kent ??
Shadow0 schreef:[Maar voor een deel echter zijn er regels die niet direkt leiden tot OW's. ...
Shadow0 schreef:Maar er worden nog steeds oude topics omhooggeschopt. Ik vraag me dan ook af of het echt veel zou uitmaken?
En maakt dat de situatie voor de gebruikers dan beter of duidelijker?
Alane schreef:mischien een startschermpje als je een topic plaatst... net zoals je een waarschuwing krijgt bij een 'oud' topic...