Hoofdletter- en leestekengebruik om te huilen....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: Hoofdletter- en leestekengebruik om te huilen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:23

Shadow0 schreef:
Dat is toch precies hetzelfde argument als jouw argument? Als zij hun puntjes en komma's horen te typen, waarom zou jij de hoofdletters dan wel mogen overslaan?

wie zegt dat ik die hoofdletters wel over zou mogen slaan? ik dóe dat en of mensen zich daar aan ergeren weet ik niet...
ik vind mijn tekst prima leesbaar door gebruik van leestekens en de entertoets. ik heb daarover nog nooit klachten gehoord, dus vind ik het prima!

als zij puntjes en komma's over slaan, maar de tekst nog duidelijk is vind ik het ook prima.
worden het hele lappen aan elkaar getikte tekst, zonder leestekens en alinea's maak ik er ook geen punt van, ik lees het dan alleen niet. wanneer ik dat irritant vind is als er een interessante discussie gaande is en er zo'n lap tekst tussendoor komt waar wel dingen in staan waar weer op verder gediscusseerd wordt... dan is het toch wel handig als je die tekst wél gelezen hebt.

Speciaal dan voor alle mensen die erover vallen....Kijk! Ik kan het wel! Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:27

Persoonlijk zet ik een komma neer waar ik anders een adempauze zou houden als ik het uit zou spreken.
Het zal dan vast niet altijd goed staan. Maar meer als je best kun je niet doen.
En dat vind (T geen idee) ik meer dan genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:48

runningkawa schreef:
Maar meer als je best kun je niet doen.

Oohh, meer dán Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:48

Ik snap trouwens niet waarom sommigen een bokt spellingscontrole knopje voorstellen, waarom het wiel opnieuw uitvinden. De google en msn toolbars bevatten ook spellingcontrole.

Misschien iemand aanstellen die de onoverzichtelijk geschreven topics (met vele fouten die een spellingcontrole er wel uithaald) tijdelijk onzichtbaar kan instellen. Met een pb melding naar de TS, dat als binnen 24 uur de spellingscontrole alsnog wordt toegepast dat dan het topic actief wordt en anders lekker naar de mesthoop ofzo Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:49

Haha, sorry
Meer dan je best Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:20

Bienotje schreef:
Ik snap trouwens niet waarom sommigen een bokt spellingscontrole knopje voorstellen, waarom het wiel opnieuw uitvinden. De google en msn toolbars bevatten ook spellingcontrole.

Überhaupt niemand kan mij wijsmaken dat er Bokkers zijn die niet leesbaar kunnen schrijven. In zowel Nederland als België geldt een leerplicht en ik neem aan dat de toetsen, proefwerken, werkstukken en dergelijke die ze daar moeten maken ook best leesbaar zijn. En (hoewel je nauwelijks onleesbare teksten van mensen die de schoolleeftijd wel ontgroeid zijn, tegenkomt) schrijven en spellen verleer je ook niet, lijkt me. En analfabeten komen sowieso niet op een forum.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:18

Inderdaad, het is meer het niet willen dan het niet kunnen. Al wil ik best geloven dat sommige mensen, die alleen maar zo (als in msntaal, Breezertaal etc) schrijven, het normaal in ABN en met de juiste interpunctie schrijven inderdaad verleren, en het dan niet meer kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:23

Maar niemand schrijft alléén maar zo. Zelfs die mensen zullen vast wel eens iets moeten schrijven waarbij het wel belangrijk is dat je het in correct Nederlands schrijft.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:30

als mijn tekst maar leesbaar is, ik gebruik af en toe hoofdletters.. komma's, punten en overige leestekens vind ik wel belangrijk, maar of ik nou vindt of vind schrijf maakt mij niet zo heel veel uit..

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:06

Ik probeel altijd leesbaar te schrijven.
Ik weet niet hoe het komt, maar van sommige woorden weet ik gewoon niet hoe je ze schrijft.
wort of word of wordt ik heb echt geen idee wat goed is.
Ik heb geen dyslecie, teminste niet dat ik weet.
Van mij mag er een spelling mod komen.
Een automatische spelling controle in nog handiger.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:41

Oké ik maak me vaak schuldig aan verhalen die aaneen geschreven zijn. Maar dan heb ik wat in mijn hoofd, hoe ik wil reageren en typ het zo in.
Wat ik wel altijd doe voor ik het bericht verstuur is het voorbeeld nalezen op fouten, vooral ook op hoe ik iets neer heb gezet, dit omdat ik al enkele malen misverstanden heb gehad over hoe ik iets bedoelde.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:07

ik erger me er ook af en toe dood aan. ik lees het soms nieteens als het niet goed te lezen is, vooral msn taal op bokt ik erg irritand.
op msn typ ik sommige woorden wel iets anders maar niet zo bijv.
HaLooo iCkk kEnnn goewdd msntaal typuhh hea en jj danggg
daar kan ik zelfs op msn niet tegen ,maar helaas komt het wel aardig beel voot .
zelf druk ik eerst op voorbeeld om alles nog even goed door te lezen voordat ik iets plaats. om bijv. misverstanden te voorkomen.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:09

Ik erger me daar ook heel erg aan.. Scheve mond
Echt zò irritant! Rolleyes

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:16

even mijn mening, ik zal wel aangevallen worden hierdoor maar goed, dit is nogmaals mijn mening!

Jongens en meisjes....dit is een forum! als ik een sollicitatiebrief schrijf zal ik mijn uiterste best doen op hoofdlettes e.d. maar dat er op een forum gevallen wordt op hoofdletters Boos! ??
Iedereen komt hier toch voor de lol en of hij/zij iets kwijt wil.
En dan nog maar niet te spreken over mensen die dus echt niet goed het a.b.n. beheersen...moeten die hier dan maar weg blijven??

marieke

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:17

p.s. heb het nu dus niet over de msn taal want dat vind ik ook 3 keer niks!

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:50

het gaat er ook niet om dat alles perfect foutloos moet zijn maar het moet wel leesbaar blijven want als je zo gaat typen zoals ik nu doe begrijp je er helemaal niets meer van en moet je er meer moeite voor doen om te begrijpen wat er staat en dat is nog wel eens irritant
snappie

Knipoog

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:53

Zoals die post van Quera bijvoorbeeld. Het is prima leesbaar, maar ik zie niet gelijk duidelijk waar de zin begint en eindigt.
Als ze hoofdletters had gebruikt, dan had ik het berichtje veel sneller en makkelijker gelezen!
Nu heb ik een beetje de neiging om dat berichtje over te slaan Bloos .

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:58

Ik probeer eigenlijk te typen zoals ik de tekst voor school zou moeten schrijven hebben. Haha!

Hoofdletters, leestekens en de woorden correct geschreven. Zal misschien een beetje een afwijking zijn van mij ? Haha!

Ik erger er mij niet aan als anderen dat niet doen, tenslotte is dit inderdaad een forum en gaan klas.
Afkortingen zoals DA, idd, wss gebruik ik ook wel en soms smijt ik er zelfs een dialect woord tussen (maar dan meestal alleen in de HK-topics waar ik vaak zit).

Het enige waar ik mij gruwelijk aan erger (ik lees die posts dan ook simpelweg niet eens) zijn teksten die volledig aan mekaar hangen, zonder leestekens tussen, en hele msn-zinnen.
O ja, en dt-fouten. Bloos Haat ik gewoon. Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:06

Het is geen schoolklas inderdaad, maar voor mij betekent dat nog niet dat mensen geen moeite hoeven te doen om leesbaar voor anderen te schrijven. Ik vind het niet meer dan logisch, om ook hier op bokt even kort mijn bericht na te lezen. Alleen al voor zinsopbouw, spelfouten en even checken of mijn tekst niet verkeerd geïnterpreteerd kan gaan worden.

Discussiëren met iemand die niet de moeite wil nemen om zijn tekst duidelijk neer te zetten. Die neemt niet actief/ serieus deel aan een discussie. Tja, dan vraag ik me wel af wat die op een discussieplatform doen. Die passen in mijn opzicht misschien beter in de chatbox Knipoog

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:36

Daar ben ik het mee eens Bientotje.
Bovendien vind ik dat correct Nederlands schrijven een gewoonte moet zijn/moet worden. De taal is hard achteruit aan het gaan, en daar is internet medeschuldige van.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:12

Ook ik maak weleens fouten in de taal en de zinsopbouw. Ik zie het gewoon niet. Als ik het een dag later terug lees zie ik het wel. Maar dan verander je er niks meer aan. Heb dat sinds ik een Whiplash heb opgelopen. Sinds een paar jaar woon ik in Duitsland en moet ik veel Duits schrijven en praten en gooi ik dus ook weleens dingen door elkaar. verbasterde woorden en de zinsopbouw in het Nederlands zo maken als dat ik het in het Duits zou zeggen. Dat is dus vaak een beetje krom. Maar heb wel het idee dat het wel duidelijk is wat er staat.

Erger me zelf niet zo aan de spelvouten van een ander. MSN taal en dergelijke wel.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:53

runningkawa schreef:
Persoonlijk zet ik een komma neer waar ik anders een adempauze zou houden als ik het uit zou spreken.
Het zal dan vast niet altijd goed staan. Maar meer als je best kun je niet doen.

Wat vetgedrukt is hoort aan elkaar geschreven te worden, het is maar even dat je het weet Knipoog
(En dan bedoel ik dus geen punt wanneer je een zin wilt vervolgen met ''maar'')

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:36

sronnie schreef:
runningkawa schreef:

Wat vetgedrukt is hoort aan elkaar geschreven te worden, het is maar even dat je het weet Knipoog
(En dan bedoel ik dus geen punt wanneer je een zin wilt vervolgen met ''maar'')

Dan moet er toch een komma voor de 'maar' staan. Dus:
Het zal dan vast niet altijd goed staan, maar meer dan je best kan je niet doen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:19

nou zijn jullie wel aan 't muggeziften hé. Lachen

M_C_Design

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:25

Arabesk schreef:
Ik kom het steeds vaker tegen, posts die moeilijk leesbaar zijn door het niet gebruiken van hoofdletters en leestekens. In de trant van:

Citaat:
ik heb een pony en als ik hem ga rijden heb ik het volgende probleem hij is dan soms zo lastig en dan weet ik niet wat ik moet doen hij gaat dan klieren in de hoek van de bak en ik weet niet hoe ik hem daar uit moet krijgen ik heb het al geprobeerd blablabla als ik sochtends zijn stal uitmest dan kijkt hij altijd zo lief naar me en dan ga ik hem borstelen

Hier word ik dus helemaal gestoord van. Alles wordt achter elkaar geplakt zonder leestekens en hoofdletters. Nou maak ik hier wel vaak een offtopic opmerking over, maar kunnen de mod's niet vaker wat taalkundige opmerkinge plaatsen i.v.m. de leesbaarheid? Ziek

uche uche... opmerkinge?!

maarja... het is idd wel iritand.
maar sommige mensen zijn daar gewoon niet goed in, of sommige (erger ik me wel aan) hebben gewoon geen zin om normaal Nederlands te typen.