Wordt het geen tijd voor een 'zwarte lijst'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kieffer

Re: Wordt het geen tijd voor een 'zwarte lijst'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:29

En als de zwarte lijst geen optie is, is een "groene" lijst dat dan wel? Waar bokkers op staan waar andere bokkers goede ervaringen mee hebben? Mocht je iets van iemand kopen en je wilt weten of de vorige transacties geod verlopen zijn kan je daar op kijken. Het is dan wel zaak dat die lijst actueel blijft en overzichtelijk is.
Het nadeel is dan dat bokkers die voor het eerst iets proberen te verkopen er niet op staan. Als de groene lijst voorzien is van een duidelijke soort handleiding, waarin staat hoe je op die groene lijst komt en dat het niet zo is dat bokkers die er niet op staan hun afspraken niet nakomen is de bedoeling ervan ook gelijk toegelicht.
De groene lijst is misschien niet dé oplossing, maar zal sommige bokkers misschien wel over de streep trekken toch wat te kopen bij de ander, omdat er minstens één iemand is die er positieve ervaringen mee heeft.
Er is dan het nadeel dat iemand een transactie doet om op de groene lijst te komen om daarna bokkers op te lichten, maar dan is in ieder geval bekend dat hij/zij actief is in het verkopen. Als er p's over en weer zijn over de verkoop die eventueel achteraf niet is nagekomen, kan deze persoon weer van de lijst afgehaald worden en eventueel op een andere lijst gezet worden.

Weet niet of jullie het wat vinden, het is maar een ideetje Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:29

Shadow0 schreef:
Natuurlijk Schimmelig, maar in welk opzicht zou een feedbacksysteem dan werken? Dat ziet immers evenmin of een gebruiker onder een andere naam + ander IP terugkomt?

Sowieso niet bannen om dat feit? Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:30

Karl66 schreef:
Schimmelig, hoe doe je dat met klanten die niet via bokt bij jou komen, hoe wentel je dan het ondernemersrisico af?

Ik heb nog geen wanbetalers gehad Karl Lachen
Als ik deze wel zou hebben, dan schakel ik het incassobureau in.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:31

Schimmelig schreef:
Karl66 schreef:
Schimmelig, hoe doe je dat met klanten die niet via bokt bij jou komen, hoe wentel je dan het ondernemersrisico af?

Ik heb nog geen wanbetalers gehad Karl Lachen
Als ik deze wel zou hebben, dan schakel ik het incassobureau in.

Probleem opgelost Pling

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:31

Schimmelig, dus jij wilt het probleem van niet-nette verkopers aanpakken door diezelfde verkopers meer mogelijkheden te geven om hier op Bokt te blijven en dingen aan te bieden? Dat snap ik niet geloof ik.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:32

Kieffer schreef:
En als de zwarte lijst geen optie is, is een "groene" lijst dat dan wel? Waar bokkers op staan waar andere bokkers goede ervaringen mee hebben? Mocht je iets van iemand kopen en je wilt weten of de vorige transacties geod verlopen zijn kan je daar op kijken. Het is dan wel zaak dat die lijst actueel blijft en overzichtelijk is.
Het nadeel is dan dat bokkers die voor het eerst iets proberen te verkopen er niet op staan. Als de groene lijst voorzien is van een duidelijke soort handleiding, waarin staat hoe je op die groene lijst komt en dat het niet zo is dat bokkers die er niet op staan hun afspraken niet nakomen is de bedoeling ervan ook gelijk toegelicht.
De groene lijst is misschien niet dé oplossing, maar zal sommige bokkers misschien wel over de streep trekken toch wat te kopen bij de ander, omdat er minstens één iemand is die er positieve ervaringen mee heeft.
Er is dan het nadeel dat iemand een transactie doet om op de groene lijst te komen om daarna bokkers op te lichten, maar dan is in ieder geval bekend dat hij/zij actief is in het verkopen. Als er p's over en weer zijn over de verkoop die eventueel achteraf niet is nagekomen, kan deze persoon weer van de lijst afgehaald worden en eventueel op een andere lijst gezet worden.

Weet niet of jullie het wat vinden, het is maar een ideetje Lachen

Kijk, dat is nou eens een goed idee! Bedankt voor het meedenken Kieffer! OK dan!
Een groene lijst zou ik ook top vinden Ja

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:33

Shadow0 schreef:
Schimmelig, dus jij wilt het probleem van niet-nette verkopers aanpakken door diezelfde verkopers meer mogelijkheden te geven om hier op Bokt te blijven en dingen aan te bieden? Dat snap ik niet geloof ik.

Dan staan deze mensen dus op de lijst. Je geeft ze juist meer kansen als je ze bant. Zo kijk ik er naar. Iemand neemt dat een nieuwe naam, etc etc. Je herkent de persoon helemaal niet meer, als je iemand niet bant, dan ben je 'gewaarschuwd'. I dunno, het is maar een suggestie. Ik vind het idee van Kieffer trouwens ook wel ok Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:35

Karl66 schreef:
Probleem opgelost Pling

Dat staat toch ook in de beginpost Lachen
Alleen hebben Bokkers (zonder bedrijf) niet de kans dit te doen. De situatie is dan gewoon een beetje sneu... Vooral als het voorkomen kan worden. Vind je ook niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:36

Het is toch heel simpel om in het topic zelf een reactie te plaatsen dat iets wel of niet snel/netjes afgehandeld is.
Mits de verkoper het topic niet snel op slot laat zetten dan Verdrietig

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:38

DubbelDun schreef:
Het is toch heel simpel om in het topic zelf een reactie te plaatsen dat iets wel of niet snel/netjes afgehandeld is.
Mits de verkoper het topic niet snel op slot laat zetten dan Verdrietig

Maar ik ga als ik van iemand iets wil kopen echt geen 10 pagina's doorzoeken om ergens eventueel een goede reactie te lezen..

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:39

Kieffer, imo behaal je zo het resultaat dat NIET gewenst is... Nl dat geen hond kan achterhalen of iemand niet op de lijst staat omdat ze nog niet gehandeld hebben cq geen mening hebben 'ontvangen' of omdat ie de kluit belazerd heeft. Ik denk dat dat een slechtere optie is dan een zwarte lijst op zich en dat vind ik al geen goed plan Clown

En Schimmelig, je zit hier vanuit een bedrijfsoogpunt toch? Wat let je om dan ook hier een incassobureau in te schakelen? Waarom anders handelen dan via je website? En niet om het één of het ander... Maar ik denk dat je in de toekomst echt nog wel vaker met wanbetalers van doen zult krijgen.

Dubbeldun, dat vind ik ook altijd zo onnozel... Iemand verkoopt of koopt iets en dan komt er een Bokker aan met een heel verhaal over hoe slecht TS iets al dan niet afgehandeld heeft... Elk verhaal heeft 2 kanten waarvan de waarheid meestal in het midden ligt en als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel aan mensen die me mijn fouten constant nadragen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:40

Schimmelig schreef:
Karl66 schreef:
Probleem opgelost Pling

Dat staat toch ook in de beginpost Lachen
Alleen hebben Bokkers (zonder bedrijf) niet de kans dit te doen. De situatie is dan gewoon een beetje sneu... Vooral als het voorkomen kan worden. Vind je ook niet?

Daar is een oplossing voor, de moddies inschakelen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:41

En als die vervolgens net zo denken als Sylvia dat het toch helemaal niet erg is als je 3 maanden op je geld moet wachten, dan schiet je daar dus niets mee op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:42

Schimmelig schreef:
Dan staan deze mensen dus op de lijst. Je geeft ze juist meer kansen als je ze bant.

Dat is natuurlijk niet zo. Als ze negatief opvallen kunnen ze net zo goed een nieuw account aan maken en onder nieuwe naam proberen wat te verkopen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:43

God Linsey, lezen is ook een kunst... Ik zeg niet dat ik dat niet erg vond en niet vervelend. Ik zeg alleen dat het afgehandeld is en dat ik mijn geld heb, en dat ik er klaar mee ben verder.

Wat ik heb gezien van dergelijke bemiddelingsacties wordt het meestal vrij vlug opgelost. Dus waarom zou je zo'n systeem veranderen als het in de praktijk goed blijkt te werken?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:44

lindsey schreef:
En als die vervolgens net zo denken als Sylvia dat het toch helemaal niet erg is als je 3 maanden op je geld moet wachten, dan schiet je daar dus niets mee op.

Tja, als je met die instelling via bokt gaat verkopen, moet je misschien je knopen nog eens tellen voor je het hier te koop zet.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:49

Persoonlijk zou ik eerst geld willen zien voordat ik de waren overhandig of opstuur. Hoor toch net iets te vaak dat het misgaat. Kopen doe ik ook alleen als ik het persoonlijk op kan halen. Mocht ik iets supergraag willen hebbben en woont de verkoper te ver weg dan wil ik telefoonnummer en adres waarbij in de telefoongids gecontroleerd wordt of nummer/adres/naam vd persoon bij elkaar kloppen.

Zal om die reden ook nooit iets uit limburg of friesland kopen.
Is dan toch te ver weg om verhaal te komen halen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:51

Sja, ik verkoop áltijd pas aan onbekenden als ik het geld binnen heb. Dat heeft me toevallig pas op MP nog een paar keer een hoop problemen bespaard, iemand die 2 dagen nadat ik haar adres en de belofte om geld over te maken kreeg ineens geen interesse meer had...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:55

Sylvia schreef:
En Schimmelig, je zit hier vanuit een bedrijfsoogpunt toch? Wat let je om dan ook hier een incassobureau in te schakelen? Waarom anders handelen dan via je website? En niet om het één of het ander... Maar ik denk dat je in de toekomst echt nog wel vaker met wanbetalers van doen zult krijgen.

Ehm, waarom ik hier handel? Deels voor het inkomen en ik ben hier ook voor het plezier. Nu doe ik meestal de leuke aanbiedinkjes via Bokt Lachen
Als het aan mij ligt heb ik natuurlijk niet met wanbetalers te maken, maar zoals ik al zei; is dit ook eigenlijk de eerste keer. Alles dat via de site gaat, verloopt vlekkeloos. Dit geval (niet via de site), laat misschien iets langer op zich wachten. Eniewee, ik heb al laten weten (in een paar post hiervoor), dat de betreffende Bokster contact heeft gezocht en het geld overmaakt. Ik wacht dus even rustig af, als het eenmaal zo ver is laat ik het weten Go jij! Go jij!

Ik ben de kwaadste niet, dus zal nooit direct een incasso inschakelen. Zoiets bewaar ik voor het laatst.

Echter ben ik nog steeds voor 'voorkomen, ipv genezen' en daar is vast wel een mogelijkheid voor, ookal kost dit enige moeite.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:58

Shadow0 schreef:
Schimmelig schreef:
Dan staan deze mensen dus op de lijst. Je geeft ze juist meer kansen als je ze bant.

Dat is natuurlijk niet zo. Als ze negatief opvallen kunnen ze net zo goed een nieuw account aan maken en onder nieuwe naam proberen wat te verkopen.

Zo kun je nog wel even doorgaan, helaas. Ik zoek door naar een mogelijke oplossing Lachen

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:03

Sylvia schreef:
Kieffer, imo behaal je zo het resultaat dat NIET gewenst is... Nl dat geen hond kan achterhalen of iemand niet op de lijst staat omdat ze nog niet gehandeld hebben cq geen mening hebben 'ontvangen' of omdat ie de kluit belazerd heeft. Ik denk dat dat een slechtere optie is dan een zwarte lijst op zich en dat vind ik al geen goed plan Clown

Ben ik het niet mee eens, als jij gehandeld hebt met iemand en dat is goed verlopen is het toch geen moeite om eventjes de naam door te spelen naar de groene lijst, eventueel met een bevestigend mailtje van de verkoper dat hij iets aan de meldende boker verkocht heeft. Zo zijn beide partijen gelukkig, heeft de een zijn spullen, de ander zijn geld en zijn reputatie als betrouwbaar (in de zin van: minstens één keer goede spullen afgeleverd.) Misschien is het zelfs wel een idee om iemand een sterretje erbij te geven naarmate het aantal goed verlopen transacties.
Naarmate de groene lijst langer bestaat en wat bekender wordt weet iedereen hoe hij/zij er op kan komen en dat het mogelijk is dat iemand er niet op staat omdat hij/zij nog nooit gehandeld heeft. Ik denk dat het sommige bokkers net even over de streep kan trekken.

Het is maar een ideetje, wie weet moet het nog verder uitgewerkt worden of gebeurd er helemaal niks mee, het kwam gewoon in me op.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:04

Maar hóe wil je bepalen of iemand erop staat omdat ie de boel belazerd heeft of omdat ie gewoon nog nooit iets verkocht heeft?

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:05

Schimmelig schreef:
Kijk, dat is nou eens een goed idee! Bedankt voor het meedenken Kieffer! OK dan!
Een groene lijst zou ik ook top vinden Ja

Bedankt Lachen
Het idee moet misschien wat verder uitgewerkt worden, maar op deze manier is het een positieve lijst, niet een lijst die gelijk al wantrouwen opwekt Lachen

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:08

Sylvia schreef:
Maar hóe wil je bepalen of iemand erop staat omdat ie de boel belazerd heeft of omdat ie gewoon nog nooit iets verkocht heeft?

Ja dat niet te achterhalen, daarom is misschien een zwarte lijst naast de groene lijst een optie? Al moet het zwarte-lijst-idee wat verder uitgewerkt worden, wie weet komen er nog mensen met goeie ideeen.
Ik vind 2 lijsten, een groene en een zwarte niet overbedig. Misschien zijn er mensen die graag willen kopen, maar niet helemaal durven, als er een groene lijst is, waar de ervaringen van bokkers die wat gekocht hebben van andere bokkers te zien is en daar staat de bokker op waarvan ze iets op het oog hebben, kan het ze overhalen. Of in ieder geval laten handelen met een veilig gevoel.
De zwarte lijst lijkt me logisch, die is er om te voorkomen dat de oplichters nog meer bokkers oplichten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:26

He idee van een groene lijst vind ik best leuk.

Mar daarmee ondervang je natuurlijk niet de relatief nieuwe mensen. Of mensen die voor t eerst iets verkopen/kopen. Dat is dan jammer.

Stel je voor: ik zie iets van A. Ze staat niet op de groene lijst (want heeft nog niks verkocht).
Dan zou ik dus snel afhaken, want het systeem zou me enig vertrouwen moeten geven.

Hoe kun je er dan voor zorgen dat A vertrouwen wekt in het handelen?