Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:58

écht geen inzicht in spelling? Sorry hoor, ik vind dit belachelijk. De meeste mensen gooien het er op dat ze geen "taalgevoel" hebben, maar alle regeltjes enzo uit de MSN-taal, hebben ze allemaal erg snel onder de knie.
Als jij zelf slecht bent in spelling en je hebt bijles gehad, onderken je het probleem en heb je geprobeerd om er iets aan te doen. Chapeau. Maar het gaat om de meerderheid van de mensen die gewoonweg niet de moeite willen nemen om fatsoenlijk te schrijven. Ik lees soms stukken tekst (ook hier op kantoor, geschreven door stagiaires), waarvan ik na de derde keer lezen nog niet begrijp wat er staat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:02

Pruttel schreef:
enigste in plaats van enige, of:
beter als jij... beter dan jij
hij zij tegen me ipv hij zei tegen mij
en zo nog veel meer

Ik kan me hier ook heel erg aan ergeren. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik wél moeite heb met het: als, dan jij enzovoorts. Dat vind ik moeilijk.

Maar er worden zóveel spelfouten en compleet foute zinnen gemaakt dat ik zelfs schrik (en tuurlijk komen er bij mij wel eens verkeerde zinnen uit als ik te snel vanalles wil typen, maar ik probeer er wel op te letten.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:07

Yvonne, jij bent mij nog nooit opgevallen als iemand met veel spellingsfouten in je berichten, eerder het tegendeel. Jouw berichten lijken altijd juist heel weloverwogen en zorgvuldig geschreven vind ik.

Imo gaat de ergernis in dit topic ook meer om de mensen, zoals Chevax zegt, die de moeite niet willen doen om hun bericht nog eens na te kijken. Je ziet best regelmatig topics waarin iemand (Bokker, mod, submod... doet er niet toe) vraagt om de spelling nog eens na te kijken omdat het echt buitensporig is. Meestal volgt er dan een agressieve reactie. Uiteindelijk zegt de poster dan wel dat hij/zij er op zal letten en bij de volgende post zie je precies dezelfde fout weer staan (en dat is dan niet eens typfout of gebrek aan inzicht maar meer 'kben vandaag ma weer is na me paartjuh geweest'). Dat komt op mij ook wel over als 'Ik heb gewoon sch*t aan je!'

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:08

'Die ben ik nog nodig' kom ik ook heel vaak tegen, het is toch 'die heb ik nog nodig', of ben ik nou gek?
Laatst bijgewerkt door _Laura op 15-09-06 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:16

Ik lees mijn berichten altijd wel 5 keer na en verbeter zoveel mogelijk. Omdat ik in het onderwijs werk, ken ik wel alle spellingsregels heel goed uit mijn hoofd, vandaar dat ik het meeste er wel uit haal. Ik zie zonder het gebruik van de spellingsregels niet of ik een woord goed of fout heb geschreven; ik heb geen inzicht. Daarom is chatten met mij niet leuk (je moet heel lang wachten op bericht terug) en kan ik niet snel reageren in topics die snel lopen omdat ik er niet tussen kom. Als ik er uit eindelijk tussen kom, dan gaat het alweer ergens anders over.

Het is niet te beoordelen voor buitenstaanders hoe goed iemand zijn best doet of heeft gedaan om de spelling onder de knie te krijgen. MSN taal vind ik heel wat anders dan spellings fouten maken. MSN taal hoeft van mij ook niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:21

Op dit moment heb ik een stagiaire op kantoor. Een heel aardig meisje, hoor, maar vanhaar stageverslag begrijp ik helemaal niks! Ik heb met haar stagebegeleider hier een gesprek over gehad. Blijkt dus dat leerlingen tegenwoordig niet meer op spel- en grammaticafouten worden afgerekend. Uhhmmm... op wat dan nog wel? Ik probeer me momenteel door een stageverslag te worstelen, waarin zinnen staan, waarbij ik me niet eens kan vóórstellen wat er moet staan. En daar maak ik me dan op mijn beurt vreselijk druk over. Maar "sgatjhuusss" schrijven kan iedereen wel.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:23

@Yvonnelind: ik bedoel ook niet te zeggen dat ik jou be- of verdoordeel. Maar feit blijft dat mensen (en dan met name jongeren, spreekt deze ouwe doos) vaak te gemakkelijk zijn.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:25

chevax schreef:
Op dit moment heb ik een stagiaire op kantoor. Een heel aardig meisje, hoor, maar vanhaar stageverslag begrijp ik helemaal niks! Ik heb met haar stagebegeleider hier een gesprek over gehad. Blijkt dus dat leerlingen tegenwoordig niet meer op spel- en grammaticafouten worden afgerekend. Uhhmmm... op wat dan nog wel? Ik probeer me momenteel door een stageverslag te worstelen, waarin zinnen staan, waarbij ik me niet eens kan vóórstellen wat er moet staan. En daar maak ik me dan op mijn beurt vreselijk druk over. Maar "sgatjhuusss" schrijven kan iedereen wel.

Bijna geen enkele school rekent leerlingen af op spellingsfouten, zo ook bij mij het geval.
Overigens heb ik het hier wel over beroepsonderwijs en hoger.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:26

Of de zin: Dat kost heel duur. Clown
Aan msn/breezah taal kan ik me wel ergeren ja.
Zodra ik een reactie plaats op bokt lees ik het altijd wel een aantal keer na of er spelfouten zijn voordat ik op het knopje verzenden klik.

Chevax: Echt belachelijk. Ik moest laatst ook voor Nederlands een boekverslag maken.
Ik natuurlijk alles meerdere keren overlezen en kijken of er nog spellingsfouten in zaten.
Geen spellingsfouten te bekennen. Ik kreeg een onvoldoende omdat ik te moeilijke taal had gebruikt voor een 15 jarige. Scheve mond Echt vreemd.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:26

Jettie schreef:
Ben ik de enige die zich eraan ergert?

Steeds vaker zie ik in berichten 'is' staan in plaats van 'eens'.
Voorbeeld: Ik heb dat ook wel is gedaan.

Het valt mij best vaak op, en ik heb zoiets van "Je weet het verschil tussen 'is' en 'eens' toch wel?".

Tsja, aan sommige dingen erger ik me ook aan, maar niet iedereen is perfect. Clown

Nu ik zo naar je bericht kijk, zie ik ook een fout. Clown
Tussen ''op'' en ''en'' moet die komma weg. Knipoog
Correct me if I'm wrong. Knipoog

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:27

chevax schreef:

Goh wat raar, ik moet binnekort toch echt een se doen over grammatica en spelling!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:32

Ik heb het nagevraagd bij een andere opleiding en daar werd dit nog eens bevestigd. Schijnt een landelijke regel te zijn. Hoe het ook zij, de fouten blijven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:32

Yvonnelind schreef:
Of het nu dyslectie is, een 'gewoon' spellingsprobleem of dat je gewoon ècht geen inzicht hebt in spelling, bedenk wel: de meeste mensen maken niet met opzet fouten.
Maar de meeste mensen doen ook geen moeite om ze in elk geval een beetje te voorkomen.

Ik schrijf heel netjes, van mezelf, maar ik doe er wel moeite voor. Woorden die ik niet ken zoek ik op in het woordenboek, ik lees mijn berichten na, ik probeer mijn teksten logisch en duidelijk te houden.

Ook iemand met dyslexie kan dat. Ik vind het helemaal niet erg als er hier en daar een foutje staat. Maar hoofdletters, punten, alinea-indeling, dat kan iedereen. En het verschil tussen 'het interesseert me geen moer of mijn berichten slordig zijn' of 'ook al staan er foutjes in, ik probeer er wel op te letten' is vaak wel duidelijk.

Citaat:
Ja, ik wordt hier ècht heel boos van! Ik ben zelf heel erg zwak in spelling en nee; daar heb ik geen reden voor. Ik heb altijd bijles gehad, ik lees veel, plaats veel berichten op Bokt, schrijf veel verhalen (o.a. op mijn web log) en maak nog steeds te veel spellingsfouten.

Ze vallen mij overigens niet op. Jouw bericht is typisch iets wat verzorgd is: interpunctie, alinea-indeling, zinnen met een normale opbouw. Dat is meer dan genoeg, vind ik tenminste.

Citaat:
Taalbloopers; heel leuk voor de inteligente mensen die wèl netjes foutloos kunnen posten zonder er bij na te hoeven denken. Lekker andere mensen belachelijk maken die na 5 keer overlezen nòg niet alle fouten eruit hebben kunnen halen; veel plezier.

Het is nooit mijn bedoeling om de mensen belachelijk te maken, het gaat mij om de spelfouten op zich. Soms geven de fouten een heel ander beeld dan de schrijver in gedachten had. Soms zijn het gewoon schitterende vondsten waar je echt even op moet puzzelen om uit te vogelen wat iemand in gedachten had om het zo op te schrijven. Neem het kleurenlijstje (dat nog niet echt bestaat, maar een kniesoor die daar op let). Het is gewoon leuk om te zien op hoeveel manieren mensen het woord 'bordeaux' kunnen schrijven Lachen Het interesseert me helemaal niets wie dat schrijft, het gaat mij om het woord.

Maar wat je ook niet moet vergeten: teksten in fatsoenlijk Nederlands zijn gewoon makkelijker te lezen dan teksten met veel taal- en spelfouten. En dus vind ik dat iedereen daar op z'n minst enige aandacht aan kan besteden. Perfect hoeft dat niet, verzorgd moet wel.

Maar laat me af en toe genieten van de foutjes, zoals ik ook kan genieten van de beginnende ruiters die hun eerste poging tot lichtrijden doen, of mijn eerste pogingen tot skiën waarbij ik bijzonder snel met mijn benen omhoog in de sneeuw lag Haha!

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:43

jeetje iedereen maakt wel is een spellingsfout of grammaticale fout het is menselijk zet je zelf is er over langs en ja sommige zijn niet zo goed in schrijven en ja zommige schrijven erg berdroevent maar we zitten hier wel met zijn allen in het internet naar een forum te lezen gewoon er overheen lesen erger je je er toch van dan moet je er maar es iets van zeggen in een privebericht

Haha, sorry kon het niet laten Knipoog. Het is trouwens wel erg lastig om bewust fouten te maken en zonder leestekens te schrijven. Maar misschien is het wel een goed idee om i.p.v. iemand te corrigeren in een topic gewoon even een pb'tje te sturen. En voor de rest, tja gewoon maar negeren Knipoog.

edit: waar ik met trouwens echt door aan erger zijn dit soort berichten
HeB jE DAN niet GEz1en daT hIj etc.
en inderdaad het ontbreken van leestekens.
Laatst bijgewerkt door Ahtnamas op 15-09-06 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:46

Ik ben blij dat al mijn pogingen toet het typen van leesbare teksten zonder al te veel spellingsfouten gewaardeerd wordt.
Het is echter niet te doen voor mensen met zware dylectie om bij elk woord dat ze typen het woordenboek raad te plegen. Zelfs met een woordenboek erbij is het over typen vaak een probleem.

We zijn het erover eens dat MSN taal e.d. niet kan en niet fijn leest. Ook zijn we het erover eens dat het prettig zou zijn dat in ieder geval iedereen zijn best doet om een leesbare en foutloze tekst te typen, op Bokt, maar vooral ook op je werk, school en je stage.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:47

Ik voel me niet zo geroepen om mensen in een pb te vertellen wat ze "fout" doen, maar in dit topic wil ik daar wel graag over meepraten. hahaha, kan iemand me trouwens vertellen wat "vakpersonen" en "woordvervoerders" zijn? Kwam ik net tegen in het bewuste stage-verslag. Even 'n kleine toelichting waarom ik me hier zo druk over maak: ik heb een communicatie-bureau en wij zijn hier een hele dag met "taal" bezig.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:53

Vak mensen en woordvoerders; lijkt mij niet zo moeilijk om te ontcijferen hoor...
Ik begrijp dat je dit niet kunt hebben wanneer ze een brief zou schrijven naar een klant o.i.d., maar laat haar hier dan een leerdoel van maken (correcte teksten schrijven/typen). Ze doet vast wel haar best. Dit zijn ook geen spellingsfouten maar meer een soort van 'woordvindings problemen' lijkt het wel.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:56

Sorry, maar persoonlijk vind ik dat je, als je een commerciële vervolgopleiding kiest en stage wilt lopen bij een communicatiebureau, niet dergelijke fouten mag maken. Dat is geen kwestie van iemand afzeiken ofzo. Het is aan de school om hier een leerdoel van te maken, niet aan het stagebedrijf. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Een stage wil zeggen dat je de op school opgedane kennis in praktijk brengt/toetst aan de praktijk.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:58

met "vakpersonen" bedoelt ze onze contactpersonen bij de vakpers.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:03

En dan moeten ze dus alles kunnen, of zijn er ook nog leer momenten mogelijk binnen de stage op jouw bedrijf?
Ik begrijp dat stage lopen bij een communicatie bureau in jouw ogen niet logisch is als je dergelijke problemen hebt met schriftelijke taal, maar als je gaat redeneren zoals jij doet; dan zijn er maar weinig opleidingen geschikt voor een dergelijke leerling en daar kan ik het dan eigenlijk niet mee eens zijn.

Misschien heeft zij juist gekozen voor jouw bedrijf, omdat ze het idee had dat ze bij jouw nog veel bij zou kunnen leren over schriftelijke communicatie?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:03

In de praktijk leer je vaak het meest! Knipoog

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:04

Je moet ne nu niet persoonlijk aan gaan vallen, want ik doe ontzettend veel voor moeilijklerende mensen binnen mijn bedrijf. Oordeel nu zelf niet over een situatie die je niet kent, precies zoals je zelf van anderen vraagt. Daar word ik namelijk erg boos over!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:07

Toevoeging: omdat ik dus verwacht van iemand die al 11 jaar onderwijs geniet (basisschool buiten beschouwing gelaten) en die haar afrondende stage bij mijn bedrijf wil volgen, dat ze redelijk tot goed de Nederlandse taal beheerst, ben ik nu plots zoals jij boven omschrijft? Geen eerlijke benadering van je.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:10

Dames rustig Knipoog

Ik ben het met chevax eens in dit geval. Als je bij een bedrijf stage gaat lopen waarbij het draait om communicatie is het belangrijk dat je ook in staat bent om op een goede professionele manier te communiceren. Hieronder valt goed schrijven.

En dit moet je kunnen voordat je stage gaat lopen, niet tijdens de stage!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:13

@fallenangel3: misschien heb ik iets te fel gereageerd. Dus, Yvonne, no hard feelings, om het maar eens in keurig Nederlands te zeggen, oké?