Discussie over het OW-/ban-beleid, nieuwe poging!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaduuh

Re: Discussie over het OW-/ban-beleid, nieuwe poging!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:36

Tieneke schreef:
@Jaduuh: Maar ze moeten geen buitenstaanders gaan betrekken in hun ruzie, ook zie ik niet echt waarom die ruzie opgelost moet worden waar iedereen op staat te lezen, ipv achter de schermen...

De mods doen over het algemeen goed werk, ben ik mee akkoord, maar de laatste tijd zijn er veel vertrokken en er zouden dan ook nieuwe moeten bijkomen om "de orde te handhaven", net zoals er bemiddelaars moeten bijkomen.

Daar heb je gelijk in, er worden wel snel groepen gevormd. Wanneer je de ruzie via pb e.d. uitvecht, wordt er geen zicht op gehouden en wordt het vaak meer schelden dan praten. Scheve mond Zelf wel is meegemaakt, mag je daar dan mee naar een modje stappen?

Merk zelf wel heel erg dat ik elke keer als ik diegene tegenkom hier op bokt, ik goed uit moet kijken met wat ik zeg en hoe ik denk. Scheve mond

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 20:41

Maar liever dat ze het per pb uitvechten en er openbaar niets van laten merken, dan mensen te vervelen met geruzie

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:44

Tieneke schreef:
Maar liever dat ze het per pb uitvechten en er openbaar niets van laten merken, dan mensen te vervelen met geruzie

Volgens mij vinden de meeste het maar al te mooi als er een ruzie aan de gang is en het over en weer vliegt .. Scheve mond

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 20:45

Ja, sensatiekonijnen, maar daar wordt bokt niet beter/gezelliger van...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:45

Tieneke schreef:
De mods doen over het algemeen goed werk, ben ik mee akkoord, maar de laatste tijd zijn er veel vertrokken en er zouden dan ook nieuwe moeten bijkomen om "de orde te handhaven", net zoals er bemiddelaars moeten bijkomen.

Dat laatste ben ik wel met je eens, maar ik denk dat dat zo simpel nog niet is om geschikte mods te vinden. En dan heb ik het nog niet eens over of iemand wel de capaciteiten heeft, maar nog meer of men wel de tijd heeft.
Ik heb bij de laatste mod-verkiezing gelezen dat er ongeveer per dag een uur werk in gaat zitten. Volgens mij moet dat haast wel meer zijn, wil je dat het forum echt goed functioneert.

Wat betreft het uitvechten van ruzies e.d.: in sommige gevallen zal dat best helpen. Vaak lost dat zichzelf ook wel op. Ruzie is ook niet per definitie slecht. Het kan goed de lucht klaren (als er al spanningen bestonden) tussen 2 (of meer) mensen.
Niettemin denk ik dat het in, zeg 75 (dan ben ik nog erg soepel), % van de gevallen niet zal werken en men zo'n gelegenheid aangrijpt om verder te rellen.
Verder moet je wel bereidt zijn ruzies bij te leggen. Dat zijn ook lang niet alle mensen in het heetst van de strijd. Ook vraag ik me af in hoeverre een bemiddelaar hier aan bij kan dragen. Irl een ruzie bijleggen met evt. een bemiddelaar... Mja, ik denk dat dat nog wel een goede kans van slagen heeft. Maar op internet? Moeilijk. En ik denk dat iedereen wel kan bedenken waarom.

Hmm.. straks zal er vast nog wel boven komen drijven. Alles werkt momenteel wat stroef door de hitte Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:46

Jaduuh schreef:
Tieneke schreef:
@Jaduuh: Maar ze moeten geen buitenstaanders gaan betrekken in hun ruzie, ook zie ik niet echt waarom die ruzie opgelost moet worden waar iedereen op staat te lezen, ipv achter de schermen...

Daar heb je gelijk in, er worden wel snel groepen gevormd. Wanneer je de ruzie via pb e.d. uitvecht, wordt er geen zicht op gehouden en wordt het vaak meer schelden dan praten. Scheve mond Zelf wel is meegemaakt, mag je daar dan mee naar een modje stappen?

Merk zelf wel heel erg dat ik elke keer als ik diegene tegenkom hier op bokt, ik goed uit moet kijken met wat ik zeg en hoe ik denk. Scheve mond

Je kunt ze toch ook niet openen en meteen deleten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:47

Mag ik trouwens even een zijstapje maken? Het is niet helemaal de discussie over het banbeleid per se, maar het heeft er wel mee te maken.

Als je op NM leest, is de trend duidelijk: geen begrip voor daders, maar hard aanpakken. Zwaardere straffen en extra zwaar voor veelplegers. Een einde aan het gedoogbeleid, een einde aan steeds maar weer nieuwe kansen geven, autoriteiten moeten respect eisen, desnoods met harde hand. En verzachtende omstandigheden of onbegrip over de regels zijn onzin: ze moeten zich maar aanpassen. Uitleg (bijv de reclassering of scholing of begeleiding) is niet nodig, straf is de enige taal die begrepen wordt.

Gaat het echter over Bokt, dan lijken die meningen precies omgekeerd te zijn: de mods zijn te streng, straffen te hard, geven je geen nieuwe kansen (want OW's blijven een tijdje staan) houden geen rekening met onbegrip over de regels, over de regels en de autoriteit van de mods wordt eindeloos gediscussieerd.

Heeft iemand een idee hoe dat verschil ontstaat? En welke lijn is het beste: een soepele lijn of een strenge? Of een tussenvorm?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:47

Jaduuh schreef:
Tieneke schreef:

Volgens mij vinden de meeste het maar al te mooi als er een ruzie aan de gang is en het over en weer vliegt .. Scheve mond

Inderdaad. Daarom geloof ik ook niet dat je dat soort dingen openbaar uit zou moeten vechten. En eigenlijk al helemaal niet via internet. Doe het dan irl of aan de telefoon ofzo.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:48

russel schreef:

Ik kan je garanderen dat bij 9 van de 10 de nieuwsgierigheid het wint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:51

Sjoert schreef:
Een soort openbare rel-mesthoop?

Ja en dan noemen we dat "het kussengevecht" In de psychologie moet men ook zijn agressie kwijt. Clown Bokt lijkt steeds meer een afspiegeling van de maatschappij te zijn. Als je al niet leest wat een ellende er op wordt gestort onder SA. Misschien die rellers een SA geven en lekker laten gillen, dan verliezen ze niet hun gezicht en kunnen nadat ze schor en leeg zijn weer onder hun normale naam verder bokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:52

Nerwen schreef:
russel schreef:

Ik kan je garanderen dat bij 9 van de 10 de nieuwsgierigheid het wint.

ja, klopt, maar dan ben je het nog niet beu, dus heb je er ook nog wat aan. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:53

Nerwen schreef:
[
[/quote]

Inderdaad. Daarom geloof ik ook niet dat je dat soort dingen openbaar uit zou moeten vechten. En eigenlijk al helemaal niet via internet. Doe het dan irl of aan de telefoon ofzo.
[/quote]

Ja en dan de privenummers bij Bart opvragen.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:54

@ Russel; Kun jij van te voren zien wat erin staat dan? Haha! En ik ben altijd onwijs nieuwsgierig, dus kijken doe ik toch wel. Nagelbijten / Gniffelen

Shadow0; Ik denk dat dat verschil ontstaat doordat de bokkers dan opeens zelf in de daderrol komen te staan, en ze het niet zo erg vinden wat ze zelf hebben gedaan.
En ik ga voor de tussenvorm. Je moet niet zó streng zijn dat niemand meer wat dúrft te zeggen wat tegen de mening van de rest ingaat, zodat het gelijk lijkt of je een ruzie uit lokt. Dan is er helemaal niets meer aan hier, vind wel dat je een normale discussie met elkaar moet kunnen voeren. Waar wel ieder zijn mening kan geven, die ook gerespecteerd wordt. Het is helemaal mooi als er dan ook nog over na wordt gedacht. Knipoog
Als je een soepele lijn neemt, dan gooit iedereen met scheldwoorden. Lokt elkaar uit, pakt elkaar op elke klein foutje in spelling en in denken. Nee dan is de gezelligheid hier gauw weg denk ik.

[edit] Jullie reageren me veelste snel. Vork

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:56

russel: Nou ja, het gebeurt wel eens dat bokkers die elkaar irl kennen het op Bokt aan de stok krijgen Clown.

(Het kussengevecht *LOL* ) Maar misschien toch zo slecht niet (al zet ik nog steeds mijn vraagtekens erbij). Ik weet het niet, dat zou dan uitgeprobeerd moeten worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:57

russel schreef:
In de psychologie moet men ook zijn agressie kwijt.

Dat blijkt trouwens niet echt zo te zijn, het uitleven van agressie (ook als het is op een manier die geen kwaad kan) heeft over het algemeen een toename van de agressie en frustratie tot gevolg, en geen afname. Systematisch onderzoek heeft uitgewezen dat het idee van 'stoom afblazen' niet helemaal klopt met de werkelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:59

Jaduuh schreef:
@ Russel; Kun jij van te voren zien wat erin staat dan? Haha! En ik ben altijd onwijs nieuwsgierig, dus kijken doe ik toch wel. Nagelbijten / Gniffelen

Shadow0; Ik denk dat dat verschil ontstaat doordat de bokkers dan opeens zelf in de daderrol komen te staan, en ze het niet zo erg vinden wat ze zelf hebben gedaan.
En ik ga voor de tussenvorm. Je moet niet zó streng zijn dat niemand meer wat dúrft te zeggen wat tegen de mening van de rest ingaat, zodat het gelijk lijkt of je een ruzie uit lokt. Dan is er helemaal niets meer aan hier, vind wel dat je een normale discussie met elkaar moet kunnen voeren. Waar wel ieder zijn mening kan geven, die ook gerespecteerd wordt. Het is helemaal mooi als er dan ook nog over na wordt gedacht. Knipoog
Als je een soepele lijn neemt, dan gooit iedereen met scheldwoorden. Lokt elkaar uit, pakt elkaar op elke klein foutje in spelling en in denken. Nee dan is de gezelligheid hier gauw weg denk ik.

[edit] Jullie reageren me veelste snel. Vork

ben het wel met je eens hoor, maar je zou toch die foei lijst hebben? Zou zo moeten zijn dat je die pb's niet kunt openen, en zou zo kunnen zijn dat je die foeilijst moet aanvragen bij een moddie zodat jij beschermt wordt tegen je eigen stress. Zij bepalen dan op jouw verzoek dat je die pb's niet kunt lezen.

Met de rest van je bericht ben ik het ook eens.

Kunnen we nog meer sensuur er in gooien en de scheldwoorden vervangen door lieve woordjes, eventueel lieve pennywoordjes. Zwakt alles af, maakt het humoristisch en worden we nog lekker in het zonnetje gezet ook. Dus ruzie is nu smijt met lievduh!! Clown Clown

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 21:00

Shadow0 schreef:
Mag ik trouwens even een zijstapje maken? Het is niet helemaal de discussie over het banbeleid per se, maar het heeft er wel mee te maken.

Als je op NM leest, is de trend duidelijk: geen begrip voor daders, maar hard aanpakken. Zwaardere straffen en extra zwaar voor veelplegers. Een einde aan het gedoogbeleid, een einde aan steeds maar weer nieuwe kansen geven, autoriteiten moeten respect eisen, desnoods met harde hand. En verzachtende omstandigheden of onbegrip over de regels zijn onzin: ze moeten zich maar aanpassen. Uitleg (bijv de reclassering of scholing of begeleiding) is niet nodig, straf is de enige taal die begrepen wordt.

Gaat het echter over Bokt, dan lijken die meningen precies omgekeerd te zijn: de mods zijn te streng, straffen te hard, geven je geen nieuwe kansen (want OW's blijven een tijdje staan) houden geen rekening met onbegrip over de regels, over de regels en de autoriteit van de mods wordt eindeloos gediscussieerd.

Heeft iemand een idee hoe dat verschil ontstaat? En welke lijn is het beste: een soepele lijn of een strenge? Of een tussenvorm?

Shadow0: laten we niet iedereen over 1 kam scheren, irl worden er nog steeds veel kansen aangeboden aan criminelen. De straffen zijn echt niet meer zo streng als vroeger, de doodstraf en verbranding/verdrinking zijn weg. Mensen zullen sneller vervroegd vrijkomen door tekort aan plaatsen in gevangenissen ed... Een moordenaar kan je echter niet vergelijken mijn een kind van 10 dei MSN-taal gebruikt of een Bokker die een schaduwaccount heeft aangemaakt.
Niet iedereen op Bokt denkt zoals jij hier aangeeft, het is zelfs een minderheid die "klaagt". Als er discussie is over de mods/regels/beleid/... kunnen daar ook goede dingen uitkomen, je hoeft niet altijd het negatieve in te zien.

Ik ben voor een goede tussenweg, een lichte aanpak voor lichte vergrijpen, een strenge aanpak voor zware herhaalde vergrijpen en relzoekers. Het strafsysteem met de OW's zit gewoon niet 100% juist voor iedereen, maar daar kun je wel naar streven.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:01

Shadow0 schreef:
russel schreef:
In de psychologie moet men ook zijn agressie kwijt.

Dat blijkt trouwens niet echt zo te zijn, het uitleven van agressie (ook als het is op een manier die geen kwaad kan) heeft over het algemeen een toename van de agressie en frustratie tot gevolg, en geen afname. Systematisch onderzoek heeft uitgewezen dat het idee van 'stoom afblazen' niet helemaal klopt met de werkelijkheid.

Opzich wel logisch, als je je opfokt en alles eruit wilt gooien maak je adrealine aan. Daardoor wordt je drukker en opgefokter, en zal je sneller nog is uit schieten. [weet niet of deze beredenering klopt, maar vond hem wel logisch klinken Schijnheilig ]

@ Russel ; Haha jaa lijkt me mooi, iedereen staat verstelt te kijken van wat er nou weer gezegt wordt. *LOL*
Nu je het zegt inderdaad, die foeilijst was ik alweer helemaal vergeten.

[edit]
Tieneke heb je gelijk in, vind dat het er netjes aan toe gaat hier. Ja
Laatst bijgewerkt door Jaduuh op 19-07-06 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 21:02

(Wil trouwens even kwijt dat het best goed gaat zonder namen te noemen en zo Haha! )

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:03

Shadow0 schreef:

Hele goede vraag.
Ik kies (probeer tenminste) persoonlijk altijd voor de gulden middenweg. Uitersten zijn nooit goed.
Maar hoe je dat in zou moeten vullen m.b.t. het Bokt-beleid: nog geen idee. Ben het wel eens met Jaduuh en Tieneke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:10

Shadow volgens mij voel jij je nog iets te veel aangesproken als moddie.

Er is nu ongenoegen over het banbeleid en dat is een signaal dat er bokgebruikers zijn die vinden dat ze op deze manier niet meer lekker kunnen bokken. Ik vind de dingen die soms gezegd worden niet in proportie met de straf en om dat over keiharde aanpak te praten, ik wil niet met een crimineel vergeleken worden hoor en ik denk de pittige discussiegangers met OW's en Bans toch echt wel hun moraal op de juiste plaats hebben, vaak juist heel erg goed op die plaats hebben en hun punt maken door andere bokkers aan te spreken op gedachtengoed die niet zo op zijn plaats zijn in de maatschappij. (sjonge wat een zin, te warm om aan te passen, hier in huis 32 graden!)

Is bokt zich wel bewust dat er binnen veel discussies over maatschappelijke zaken gediscussieerd wordt en dat er types aangesproken worden, dus bewust gemaakt worden op hun eigen vage/kromme denkbeelden door diegenen die nog durven te zeggen wat ze willen? Als er dan door die aangesproken figuren die minder vocabulair hebben gescholden wordt en dan gaat temmen of een vriendje gaat temmen omdat ze met een mond vol tanden staan en vinden dat ze door die scherpe bokker(s) onheus behandelt worden, in de hoek gezet wordt. Dan gaat het toch nergens meer over?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 21:14

Dat gaat idd nergens over, dan hangt het er vanaf of de mods daar doorheen kunnen kijken.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:14

Dan gaat het inderdaad nergens meer over. De fout ligt dan bij degene die zich in de hoek voelt gezet. In feite is dat ook zo, maar blijkbaar hadden ze dan toch niet zulke goede argumenten voor hun mening en werden ze daar even met de neus op de feiten gedrukt. Dit [vind ik] alleen maar goed. Zo leer je er ook nog wat van. Als er dan mensen zijn die daar niet tegen kunnen, tsja die zul je altijd blijven houden, daar doe je niets aan. De waarheid is hard en in het echte leven zal er ook heus wel is iemand je tegen spreken. Daar leer je vanzelf mee omgaan, mits je er voor open staat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:18

Russel het enige dat Shadow zegt, en ik kan me daar goed in vinden, is dat er een discrepantie bestaat tussen de algemene mening op LZP en NM, te weten: aanpakken die hap, zero tolerance, en de regels van bokt zoals die worden geinterpreteerd. Op het moment dat die zero tolerance aanpak - waar zo om geroepen wordt op AM - op bokt wordt gehanteerd is de wereld te klein. En dat heeft niets te maken met 'de gemiddelde bokker' als 'crimineel' beschouwen, maar alles te maken met 'ik sta boven die regels, wat voor een ander geldt zou niet voor mij mogen gelden'. Maw, meten met twee maten.
Iets waar het modteam ook regelmatig van beschuldigd wordt. Wat best mag, en misschien ook wel waar is ook af en toe, ook mods zijn mensen, maar wat door de bokkers zelf niet herkend wordt als iets dat ze zelf ook doen. En dan is het toch: de beste stuurlui staan aan wel, en zoals de waard is vertrouwd hij z'n gasten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:18

russel schreef:
Shadow volgens mij voel jij je nog iets te veel aangesproken als moddie.

Nee, niet als moddie, maar als iemand die de maatschappij niet zo goed snapt.

Want wat er eerder gezegd werd is wel waar: als het over anderen gaat zijn de meningen heel anders dan als het over jezelf gaat.
En ik vind dat zowel de maatschappij als Bokt een heel groot deel zelfreflectie mist: men heeft wel snel een oordeel klaar over anderen en hoe het zou moeten, maar wat het eigen aandeel is, is wat lastiger.
Ik ben gewoon erg benieuwd hoe mensen daar tegenaan kijken, niet alleen vanuit een verdedigend standpunt, maar ook vanaf een afstandje.

Ik vind het dan ook heel interessant dat je wel reageert, want ik wil het (gewoon voor mijn eigen interesse trouwens) ook van de andere kant kunnen zien.