Shadow0 schreef:Mag ik trouwens even een zijstapje maken? Het is niet helemaal de discussie over het banbeleid per se, maar het heeft er wel mee te maken.
Als je op NM leest, is de trend duidelijk: geen begrip voor daders, maar hard aanpakken. Zwaardere straffen en extra zwaar voor veelplegers. Een einde aan het gedoogbeleid, een einde aan steeds maar weer nieuwe kansen geven, autoriteiten moeten respect eisen, desnoods met harde hand. En verzachtende omstandigheden of onbegrip over de regels zijn onzin: ze moeten zich maar aanpassen. Uitleg (bijv de reclassering of scholing of begeleiding) is niet nodig, straf is de enige taal die begrepen wordt.
Gaat het echter over Bokt, dan lijken die meningen precies omgekeerd te zijn: de mods zijn te streng, straffen te hard, geven je geen nieuwe kansen (want OW's blijven een tijdje staan) houden geen rekening met onbegrip over de regels, over de regels en de autoriteit van de mods wordt eindeloos gediscussieerd.
Heeft iemand een idee hoe dat verschil ontstaat? En welke lijn is het beste: een soepele lijn of een strenge? Of een tussenvorm?
Shadow0: laten we niet iedereen over 1 kam scheren, irl worden er nog steeds veel kansen aangeboden aan criminelen. De straffen zijn echt niet meer zo streng als vroeger, de doodstraf en verbranding/verdrinking zijn weg. Mensen zullen sneller vervroegd vrijkomen door tekort aan plaatsen in gevangenissen ed... Een moordenaar kan je echter niet vergelijken mijn een kind van 10 dei MSN-taal gebruikt of een Bokker die een schaduwaccount heeft aangemaakt.
Niet iedereen op Bokt denkt zoals jij hier aangeeft, het is zelfs een minderheid die "klaagt". Als er discussie is over de mods/regels/beleid/... kunnen daar ook goede dingen uitkomen, je hoeft niet altijd het negatieve in te zien.
Ik ben voor een goede tussenweg, een lichte aanpak voor lichte vergrijpen, een strenge aanpak voor zware herhaalde vergrijpen en relzoekers. Het strafsysteem met de OW's zit gewoon niet 100% juist voor iedereen, maar daar kun je wel naar streven.