Subforumaanvraag FA: Exterieur beoordeling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Re: Subforumaanvraag FA: Exterieur beoordeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:15

Een submod is als eerste verantwoordelijk voor het goed reilen en zeilen van het subforum. Van hen wordt verwacht dat zij sturend optreden in discussies als dit nodig is en dat zij verder gebruikers wijzen op de regels. Bij onvoldoende effect is het de bedoeling dat de moderators ingeschakeld worden, en dat geldt ook voor het verplaatsen/sluiten van topics die elders horen.

Als je een niet al te druk subforum hebt is het niet heel veel werk. Tenminste, ik vind het bij IM wel meevallen.

Maar goed, ik zou best submod willen zijn voor dit subforum als het door gaat. Heb toch voldoende tijd Knipoog Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:13

Ik wil evt wel submod zijn, vind het een erg nuttig forum en ben veel uren per dag online op bokt te vinden Lachen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:11

Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Wie gaat de regels maken?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:16

jij? Wij? Doe eens een gooi Knipoog

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:42

kunnen we samen maken? iedereen kan een regel introduceren en wij beoordelen die?
liefs noraly

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:56

Sammie schreef:
jij? Wij? Doe eens een gooi Knipoog

haha ik ben er niet zo goed in maar we kunnen eens wat gaan bedenken..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:58

Antoinette schreef:
Nerwen had al een hele goede opzet gestuurd, ik weet niet of deze hier alvast geplaatst mag worden?

Overigens hoef ik niet zo nodig submoderator te zijn, ik weet wat het moderatorschap inhoud en heb vrij weinig tijd Bloos
Dus als anderen het wel leuk lijkt; graag Haha!

Volgens mij heeft Nerwen al een chapter geschreven.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:59

o dat zal mooi zijn!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:58

Inmiddels staat een paar posts lager een update van deze charter

Dit is de charter die ik geschreven heb:
(Suggesties voor naam van het forum, submods, motivatie, regels enzovoort zijn erg welkom!!)

Forumcharter schreef:
Regels en richtlijnen van [EX]
Exterieur

Moderator:
Submoderators: Antoinette (?) en ?

Datum en toelichting op wijzigingen
Deze regels en richtlijnen gelden vanaf DD-MM-2006. Er zal de eerste 2 weken coulant mee omgesprongen worden, door middel van een PB of opmerking in een topic; daarna zullen topics of reacties die niet aan de regels voldoen zonder bericht verwijderd of gesloten worden. Deze overgangsregeling zal ook bij wijziging van deze regels van toepassing zijn.

Motivatie en toelichting op het forum
[EX] Exterieur is bedoelt om je paard/pony te laten beoordelen op het exterieur, eventueel in verband met de juiste hengstkeuze voor je merrie. Waar moet je op letten als je de keuze moet maken door welke hengst je je merrie laat dekken? Wat is de rasstandaard? In hoeverre voldoet mijn paard daaraan? Waar letten de keurmeesters op bij een keuring?
Allemaal zaken waar je mee te maken krijgt als je ervoor kiest een veulentje te fokken bij je merrie of als je van plan bent keuringen te gaan bezoeken.

Vaste regels
- De algemene Bokt-regels zijn ook op [EX] van kracht.
- Als je een nieuw topic plaatst, zet dan in de titel tot welk ras of type je paard/pony behoort. Doe dat tussen []. Dus bijvoorbeeld: [KWPN] Exterieurbeoordeling.
- Topics over exterieur moeten een duidelijke standfoto bevatten (van opzij gezien) en evt. een foto van voren en van achteren (voor de beenstanden). Geen foto’s waar je paard schuin op staat, want dat wordt wat lastig beoordelen!

Richtlijnen
Probeer andere gebruikers in zijn/haar waarde te laten. Iedereen heeft een andere kijk op exterieur, wat de één een schuine schouder vindt, kan de ander wel een vrij steile schouder vinden. Het is prima als je daar over in discussie gaat, maar houd het netjes!
Bekijk in de FAQ of er niet al een topic/site is waar je het antwoord op je vraag zou kunnen vinden.

Rol van de submoderators
De submoderators zijn als eersten verantwoordelijk voor het goed reilen en zeilen van dit subforum. Van hen wordt dan ook verwacht dat zij sturend optreden in discussies als dit nodig is en dat zij verder gebruikers wijzen op de regels. Bij onvoldoende effect is het de bedoeling dat de moderators ingeschakeld worden, en dat geldt ook voor het verplaatsen van topics die elders horen.

Verwijzing naar de FAQ en andere nuttige topics/websites
De algemene Bokt-regels

Websites over exterieur/keuringen:

Boeken over exterieur:
Laatst bijgewerkt door Nerwen op 27-06-06 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:05

Ziet er goed uit Nerwen, ik mis nog wel één puntje, namelijk dat het niet de bedoeling is om met hengsten-namen te gaan strooien voor de fokkeuze, tenzij het in een welonderbouwd verhaal is waarom en op welke punten die hengst de merrie verbetert.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:10

Ik denk dat je het óf moet splitsen of samen moet doen. Dus bijv. Of gewoon exterieur beoordeling. Óf exterieur en hengstenkeuze forum. Want zoals het nu staat omschreven, lijkt het alsof er alleen merries beoordeeld kunnen worden.

verder zou ik, bij een combiforum wel graag een bewegingsfoto (stap,draf,galop oid) willen zien. (aan de hand)
standfoto ook aande hand, zonder zadel, been bescherming e.d.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:30

Goede punten (beide)!!

Ik heb een aanpassing gedaan (evt. op- of aanmerkingen zijn nog altijd welkom!):

Forumcharter schreef:
Regels en richtlijnen van [EHK]
Exterieur & Hengstenkeuze

Moderator:
Submoderators: Antoinette (?) en ?

Datum en toelichting op wijzigingen
Deze regels en richtlijnen gelden vanaf DD-MM-2006. Er zal de eerste 2 weken coulant mee omgesprongen worden, door middel van een PB of opmerking in een topic; daarna zullen topics of reacties die niet aan de regels voldoen zonder bericht verwijderd of gesloten worden. Deze overgangsregeling zal ook bij wijziging van deze regels van toepassing zijn.

Motivatie en toelichting op het forum
[EHK] Exterieur & Hengstenkeuze is bedoelt om je paard/pony te laten beoordelen op het exterieur, eventueel in verband met de juiste hengstkeuze voor je merrie. Waar moet je op letten als je de keuze moet maken door welke hengst je je merrie laat dekken? Wat is de rasstandaard? In hoeverre voldoet mijn paard daaraan? Waar letten de keurmeesters op bij een keuring?
Allemaal zaken waar je mee te maken krijgt als je ervoor kiest een veulentje te fokken bij je merrie, als je van plan bent keuringen te gaan bezoeken of als je gewoon graag wilt weten in hoeverre je merrie/ruin/hengst voldoet aan de rasstandaard.

Vaste regels
- De algemene Bokt-regels zijn ook op [EHK] van kracht.
- Als je een nieuw topic plaatst, zet dan in de titel tot welk ras of type je paard/pony behoort. Doe dat tussen []. Dus bijvoorbeeld: [KWPN] Exterieurbeoordeling.
- Topics over exterieur moeten een duidelijke standfoto bevatten (van opzij gezien) en evt. een foto van voren en van achteren (voor de beenstanden). Geen foto’s waar je paard schuin op staat, want dat wordt wat lastig beoordelen!
- Topics over de keuze van een hengst dienen een bewegingsfoto te bevatten aan de hand in stap, draf en galop, zonder zadel en/of beenbescherming.
- Bij topics over hengstkeuze is het niet de bedoeling dat er alleen met namen van hengsten gestrooid wordt, probeer te onderbouwen waarom je voor die hengst zou kiezen. Op welke punten verbetert de hengst de merrie?

Richtlijnen
Probeer andere gebruikers in zijn/haar waarde te laten. Iedereen heeft een andere kijk op exterieur, wat de één een schuine schouder vindt, kan de ander wel een vrij steile schouder vinden. Het is prima als je daar over in discussie gaat, maar houd het netjes!
Bekijk in de FAQ of er niet al een topic/site is waar je het antwoord op je vraag zou kunnen vinden.

Rol van de submoderators
De submoderators zijn als eersten verantwoordelijk voor het goed reilen en zeilen van dit subforum. Van hen wordt dan ook verwacht dat zij sturend optreden in discussies als dit nodig is en dat zij verder gebruikers wijzen op de regels. Bij onvoldoende effect is het de bedoeling dat de moderators ingeschakeld worden, en dat geldt ook voor het verplaatsen van topics die elders horen.

Verwijzing naar de FAQ en andere nuttige topics/websites
De algemene Bokt-regels

Websites over exterieur/keuringen:

Boeken over exterieur:

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:13

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 18:36

He 'Paard in Partjes' was ook mijn boeken inbreng Haha!

Overigens heel leuk om te zien dat er zoveel enthousiaste mensen zijn!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:55

Is er al iemand die het officieel heeft aangevraagd?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:57

Yvonniej schreef:
Is er al iemand die het officieel heeft aangevraagd?

Nope, bij mijn weten niet.
Kan nu toch haast wel dacht ik?
Al geloof ik dat er eerst nog submods gezocht moeten worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:01

charter ziet er imo heel goed uit! ook goede toevoegingen gedaan!
alleen nu de submods nog!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:04

Wie stelt zich vrijwillig om submod te worden?
Ik wil evt. wel Lachen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:05

Ik wil eventueel ook wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:05

ik had ook aangegeven evt wel te willen Lachen

ik word zo opgehaalt dus moet nu gaan!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:08

zoeken jullie maar iemand uit. Ik ben ook vrij veel op bokt te vinden. ong 3 uur per dag (schaam)

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:09

*leest al een tijdje dit topic.

Ik vind het een goed idee en als het aan mij ligt mag het er komen. Ja

Ik wil ook wel Submodje zijn (ben 'vrij veel' (minstens 3 uur per dag en in het weekend zeker het dubbele Nagelbijten / Gniffelen ) online), maar er zijn er al behoorlijk veel die dat willen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:52

Ik denk dat het voor het subforum het beste is als de hulpmoddies mensen zijn die ook regelmatig zullen gaan posten en dat het niet meelezers zijn omdat ze in zo'n forum veel kunnen leren. Dus wat mij betreft het liefst hulpmoddies met inhoudelijke fokkennis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:55

Bovendien is de kwantiteit (het veel meelezen) niet echt intressant Lachen . Het gaat er imo meer om of je snel ziet dat er iets fout gaat en dat je dit kan stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:48

ik ben van mening dat een submod, verstand van zaken moet hebben en het aanziet komen als iets fout gaat, en niet te vergeten dan in te grijpen!