Doneeracties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:22

Ik lees hier dingen over doneeracties om een paard te kopen, gebeurd dat echt? Dan zou je juist verwachten dat mensen daar niet voor doneren want als iemand de aanschaf al niet kan betalen dan wordt de rest ook lastig. Dan komt iemand nog krapper in geld en dat is toch geen hulp?
Los daarvan vind ik doneeracties voor zo'n luxe opzetten ook nogal... tja. Brutaal.

Kan me wel voorstellen als je ziek bent, bepaalde dure behandelingen nodig hebt of bvb een ramp hebt meegemaakt, je huis kwijt bent etc. Dat vind ik een ander verhaal. Vaak worden crowdfundings dan door anderen opgezet, niet door getroffene zelf.

Die 'ik heb gedoneerd' berichten onder zo'n post vind ik ook wel wat bijzonder.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:22

Als diegene nog meerdere andere goede werkende fietsen heeft zou ik inderdaad niks geven. En dan vind ik ook dat diegene moet zeggen dat hij/zij nog goede fietsen heeft staan. :)

Zodat het niet lijkt alsof diegene moet stoppen met fietsen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:29

MarlindeRooz schreef:
Als diegene nog meerdere andere goede werkende fietsen heeft zou ik inderdaad niks geven. En dan vind ik ook dat diegene moet zeggen dat hij/zij nog goede fietsen heeft staan. :)

Zodat het niet lijkt alsof diegene moet stoppen met fietsen.

Dat is jou interpretatie van het geschreven stuk. En dat is je ook al verteld :+
Daarnaast staat het niet in een landelijk dagblad. Maar komt het terecht bij mensen die het verhaal en persoon kennen.

En zoals ik hier ook al schreef. Ik doneer zelden.
Ook nu niet. Terwijl ik het nog steeds verschrikkelijk vind. En daarin is mijn gevoel niet veranderd.

Ik doneer zelden omdat het 9 van de 10 keer redenen zijn waar ik niet achter sta. Zoals op fb heel vaak niet verzekerd voor een uitvaart.
Tja.. Rot niet mijn probleem.
Ik betaal er mijn volwassen leven al aan.

En ook levens rekkende niet vergoede buitenlandse operaties doe ik niet aan mee.
Want ik heb de genezende niet vergoede nog nooit gezien.

Terwijl andere aan deze voorbeelden juist ruim geven.

Prima. Zo heeft ieder zijn kader.

Leven en laten leven.

MarlindeRooz

Re: Doneeracties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:33

Ik heb het niet over één specifiek voorbeeld. Kan er zo al meerdere bedenken waar dit op van toepassing is. Niet alleen op Bokt hoor. Ik zie het overal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:37

Tuurlijk heb je het daar niet over want dat mocht niet _O-

Ik zou zeggen kom dan met een goed ander voorbeeld waarbij je tekst ook zo nauw aansluit :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:41

pien_2010 schreef:
Iemand indirect voor een oplichter uitmaken gaat verder als negatief uitlaten.
Waarom San zou je dat doen?
Het gaat over topics van Bokkers waarin dit eventjes genoemd is waar een hoop ellende aan vooraf is gegaan.

Dus waarom iets dat vroeger en nu in de wijk zo normaal was, namelijk hulp vragen en krijgen, op Bokt in het verdachte hoekje zetten terwijl iedereen de geschiedenissen kent die er aan vooraf ging. Het wordt alleen maar in een zinnetje genoemd and that it is. Dus waarom zo boos hierover? Ik begrijp dat echt niet.

Dat zie je goed Tineke. Ik veroordeel het oordelen over anderen ook. Ik ben daar volledig transparant over dat ik dat veroordeel. Ik begrijp het ook niet dan heb je al die ellende meegemaakt en dan krijg je er die nare bak ook nog over heen.

Ik lees niet dat de TS iemand voor oplichter uitmaakt?

En over welke geschiedenis hebben we het?

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:03

Sommige ervaren Bokkers, al dan niet met mod-ervaring, lappen de heldere Bokt-regels aan hun laars en dulden geen kritische blik. Best bijzonder.

Volgens mij draait dit topic in basis over het toepassen van de Bokt-regels over inzamelingen. Vandaar mijn verbazing over bepaalde reacties. Juist van wie al wat langer meeloopt, zou ik anders verwachten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:04

En dat het 'vroeger normaal was', doneeracties mogen gewoon niet zo in topics gezet worden. Je mag het nog steeds in een onderschrift, je mag nog steeds pben. Er mag alleen geen reclame voor gemaakt worden, want hoe verkeerd sommige hier dat ook opvatten, het is reclame maken als er in een topic telkens berichten langskomen over het doneren. En bokt heeft besloten dat niet te willen, vanwege diverse redenen, waar ik de uitleg helemaal van snap en ik het mee eens ben. Dat is ook niet nieuw en ik hoop juist dat ze dat NIET aan gaan passen, omdat de topics waar zulke acties in kwamen altijd veranderden.
Net als dat je geen spullen en paarden te koop mag aanbieden in topics, hoewel er dan dus bij de veulentopics ook wat beter gekeken moet worden.

Ik snap niet waarom er zo lelijk gedaan moet worden tegen mensen die een andere mening hebben. Ja, je kan aangeven dat je bepaalde verwoording te ver vindt gaan natuurlijk, maar het terug belachelijk maken snap ik gewoon niet ook. Dan ben je zelf geen haar beter, ookal lijkt men dat wel van zuchzelf te vinden dan.
Ik heb geen idee waar dit allemaal over gaat, dit hele gedoe met doneeracties speelt al zo lang bij zo veel topics. Maar als ik dan nu zie dat mensen die het niet eens zijn met een actie aangevallen worden en er gedaan wordt alsof ze dat expres doen om de andere bokker bewust te kwetsen? Sorry, dat zegt voor mij meer over degene die zo lelijk doet.

Dat is dus nog iets wat ik al aan gaf. Op het moment dat er in welk topic dan ook een doneeractie naar voren komt mag er nooit meer een kritische vraag gesteld worden. En zelfs mensen die alleen om opheldering vragen, omdat ze iets niet begrijpen worden aangevallen door andere bokkers, want stel je voor dat iemand vragen heeft. Terwijl als je ergens hulp en dus geld bij vraagt ik het doodnormaal vind dat mensen dingen vragen als het voor hen niet helemaal duidelijk is.
Het hele stuk van de bokkers die wel voor de actie zijn is dan, voor mij, nog veel storender, want zo'n topic wordt gewoon doodgeslagen dan. Vanaf dat moment mogen kritische of normale vragen niet meer en moet je maar weg gaan als je niet doneert of niet 'positief' bent, terwijl daarvoor het een topic was waar zulke vragen wel gewoon gesteld konden worden.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:07

Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de Bokt regels

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:10

Waarom moet bokt per definitie altijd alleen maar overal positief over zijn?

Je kunt alles gewoon wegklikken en doorscrollen ja, daarom raakt bokt lekker leeg :')

"gaan alle remmen los" is ook nogal overdramatische woordkeuze zeg :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:11

Ik had niet eens een idee dat er een specifiek topic liep. :+

Pas door de reacties hier die het gemeen vinden ben ik verder gaan kijken. Voor mij was het gewoon een algemeen topic en had ik nooit een topic gevonden waar het gedeeltelijk op gebaseerd kon zijn als de 'voorstanders' niet meteen erop zouden duiken.

Mijn mening blijft hetzelfde, trouwens. Ik kan de omstandigheden van mensen enorm naar vinden en tegelijkertijd nog steeds vinden dat een GFM niet in een topic hoort. Los van de mening of een doneeractie voor de aankoop van een luxe product nu oké is of niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:12

Marocje schreef:
Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de regels van Bokt

Juist dat.

En dat is precies zo zoals het in heel veel topics gaat.
Bokkers vinden het rot en zeggen, als ik je kan helpen met een gift dan zeg het maar.

Dan zouden de mensen die negatief zijn tegenover een actie daar al op moeten reageren met, nee dat mag niet, nee nu krijg je groepsdruk en die kunnen mensen niet weerstaan, enz enz.

Geef je niet dat is toch prima.
Daar kijkt niemand je op aan. Zowel, boeiuh...
Laatst bijgewerkt door Polly op 11-04-25 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van verwijderd bericht aangepast

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:13

MyWishMax schreef:
Op het moment dat er in welk topic dan ook een doneeractie naar voren komt mag er nooit meer een kritische vraag gesteld worden. En zelfs mensen die alleen om opheldering vragen, omdat ze iets niet begrijpen worden aangevallen door andere bokkers, want stel je voor dat iemand vragen heeft. Terwijl als je ergens hulp en dus geld bij vraagt ik het doodnormaal vind dat mensen dingen vragen als het voor hen niet helemaal duidelijk is.
Het hele stuk van de bokkers die wel voor de actie zijn is dan, voor mij, nog veel storender, want zo'n topic wordt gewoon doodgeslagen dan. Vanaf dat moment mogen kritische of normale vragen niet meer en moet je maar weg gaan als je niet doneert of niet 'positief' bent, terwijl daarvoor het een topic was waar zulke vragen wel gewoon gesteld konden worden.

:j :j :j

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:15

Marocje, ik weet welk topic jij bedoelt, maar dat betekent niet dat alle reacties daar ook over gaan. Die van mij bijvoorbeeld niet. Ik denk dat verschillende bokkers net als ik het net bewust in hun reacties algemener willen houden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:18

Tieneke schreef:
Marocje, ik weet welk topic jij bedoelt, maar dat betekent niet dat alle reacties daar ook over gaan. Die van mij bijvoorbeeld niet. Ik denk dat verschillende bokkers net als ik het net bewust in hun reacties algemener willen houden.

maar zo gaat het in veel topics.
Zelden dat een ts er in eerste instantie zelf over begint.
Maar de bokkers die zeggen, ik wil je wel helpen.

De keren dat een bokker het wel zelf doet heb ik ook meer moeite mee.
Maar ook dan haal ik mijn schouders op

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:22

Maar wat is het probleem dan om je gewoon aan de regels te houden? Het mag in het onderschrift. Op de pagina van de actie zelf kan het hele verhaal geschreven worden. Dat hoeft dus niet in een bericht op bokt wat tegen de regels in gaat.
Zo blijft het topic gewoon voor de situatie waarvoor die geopend is. En als we dan ook gewoon van alle kanten normaal tegen elkaar blijven doen, dus ook gewoon de vragen de gesteld worden niet meteen afschieten omdat je het als bedreiging ziet. Dan heb je een topic dat hetzelfde door blijft lopen en heb je de mogelijkheid om te doneren als je wilt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:34

Samenvattend denk ik dat de conclusie zou kunnen zijn om de regels een beetje beter te verduidelijken:

Doneertopic mogen niet - staat al in de regels. Link in onderschrift mag altijd.
Als er een topic met een ernstige situatie is dat zich ontwikkelt tot 'iemand start een GFM op', dan mag de link naar die GFM in (desnoods meerdere) onderschriften - zie de bestaande regel.

Oneliners/nietstoevoegende reacties worden volgens de bestaande regels ook niet toegestaan.
Dingen als 'stipje', 'ingevuld' (bij enquetes), zijn niet de bedoeling.

Het is dus niet heel lastig - lijkt me - om extra duidelijk te communiceren dat een reactie als 'ik heb gedoneerd' dus ook niet de bedoeling is. Of 'oh wat erg' voor de 1000ste keer. Want 'je beugels zijn te kort' of 'het zadel is te klein' mag ook niet eindeloos herhaald worden, toch?

Wijd er een keer een bericht aan in het BBB dat daar op getemd mag worden en klaar.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:42

Tieneke schreef:

Klopt hoor, maar is dit topic wel over gestart, laten we eerlijk zijn.

De algemene reacties pik je er zo uit en das helemaal prima.

In het algemeen: ik kom vaak doneer acties tegen. Soms trek ik mijn wenkbrauw op, en laat het hierbij. Soms vind ik het naar, de situatie, maar laat ik het. Een enkele keer doneer ik wat, maar dat is dan wel gegeven geld en het boeit me écht niet wat ermee gebeurt. Of het nou in potje da beland of dat er een zadel van gehaald wordt. (Tenzij het om oplichting zou gaan natuurlijk maar zelf nooit meegemaakt)

Net als mensen die werven op straat. Ik zeg vriendelijk gedag maar daar laat ik het bij. Wil ik doneren, zoek ik zelf bewuste actie wel op.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:55

MyWishMax schreef:
En dat het 'vroeger normaal was', doneeracties mogen gewoon niet zo in topics gezet worden. Je mag het nog steeds in een onderschrift, je mag nog steeds pben. Er mag alleen geen reclame voor gemaakt worden, want hoe verkeerd sommige hier dat ook opvatten, het is reclame maken als er in een topic telkens berichten langskomen over het doneren. En bokt heeft besloten dat niet te willen, vanwege diverse redenen, waar ik de uitleg helemaal van snap en ik het mee eens ben. Dat is ook niet nieuw en ik hoop juist dat ze dat NIET aan gaan passen, omdat de topics waar zulke acties in kwamen altijd veranderden.
Net als dat je geen spullen en paarden te koop mag aanbieden in topics, hoewel er dan dus bij de veulentopics ook wat beter gekeken moet worden.

Precies. En @Ibbel: het gaat niet alleen om de oneliners, zat mensen die twee of drie zinnen schrijven waarvan er 1 is: ik heb gedoneerd. Het gaat om het benoemen van het doneren, volgens de geest van de regel is dat niet de bedoeling (en dat haal ik ook uit de moderatoropmerking in een topic dat tot aardig tot doneertopic was verworden).
Ik zou het fijn vinden als daar (mede door dit topic) op gemodereerd blijft worden nu.

Citaat:
Dat is dus nog iets wat ik al aan gaf. Op het moment dat er in welk topic dan ook een doneeractie naar voren komt mag er nooit meer een kritische vraag gesteld worden. En zelfs mensen die alleen om opheldering vragen, omdat ze iets niet begrijpen worden aangevallen door andere bokkers, want stel je voor dat iemand vragen heeft. Terwijl als je ergens hulp en dus geld bij vraagt ik het doodnormaal vind dat mensen dingen vragen als het voor hen niet helemaal duidelijk is.

Dat zie ik inderdaad vaak, er wordt erg negatief gereageerd op kritische vragen over de doneeractie want dan ben je zuur of gun je een ander niets. En volgens de geest van de boktregel mag het ook niet hoor, die kritische vragen, want ze gaan over de doneeractie. Maar dan wel twee kanten op: alle anderen opmerkingen over het doneren ook achterwege laten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:03

Ik denk ook dat het belangrijk is om te beseffen dat er aan de andere kant van het scherm ook iemand zit met emoties en gevoel.
Afhankelijk van de reden van de doneeractie, bijvoorbeeld een ongeluk of een zwaar verlies, kan ik me voorstellen dat het lezen van bepaalde berichten in dit topic best heftig kunnen zijn voor de starters van zo'n actie.
Iemand zit misschien nog vol verdriet en heeft een lichtpuntje gevonden en start daarvoor zo'n actie in de hoop om weer iets positiefs in het leven te kunnen hebben.
Dat jij zelf een andere keuze zou maken, betekent niet dat de keuze van de ander dan verkeerd is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:09

Natuurlijk kun je als team de regels verduidelijken.

Of je kunt ze ook aanpassen aan de tijd van nu.
Die regel komt nog uit het begin van bokt, dat er niet eens een CF pagina bestond.
Maar dat mensen zelf gingen zeggen: je mag wel aan mij doneren en ik zorg wel dat het bij ts komt.
Zonder enig inzicht welk bedrag er binnen kwam.
En of het daar ook terecht kwam of iemand zelf de helft in zak stopte.
En vervolgens bokt beheer op de donder kreeg want die lieten dat toe.

Ik zou zeggen;

- een topic speciaal aanmaken voor een CF mag niet.

- In een topic langer dan 2 pagina's wat oorspronkelijk niet is geopend voor een donatie mag het wel door de TS, niet door iemand anders die het zo rot vind.

- geen cf dus voor een vriend of een link naar fb/nieuwsbericht van die dat zielig persoon die dat en dat heeft mee gemaakt.

- En dan enkel ook op een CF pagina zodat duidelijk is wat er binnen komt. Dus geen losse rekening te verkrijgen in pb.

Zo houd je echte bokt crowdfundings en kan iedereen lezen van waaruit deze is ontstaan.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-04-25 10:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:12

Eens met Polar, het gaat toch ook om de toon waarop de kritische noot vaak gebracht wordt, het gaat wel om mensen…
Verder lijkt het me dat als er niet over een doneeractie gepost mag worden, die kritische noot überhaupt ook niet toegestaan is, dat is net zo hard de actie bespreken als iemand die aangeeft graag ermee te helpen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:17

Miran schreef:
Eens met Polar, het gaat toch ook om de toon waarop de kritische noot vaak gebracht wordt, het gaat wel om mensen…
Verder lijkt het me dat als er niet over een doneeractie gepost mag worden, die kritische noot überhaupt ook niet toegestaan is, dat is net zo hard de actie bespreken als iemand die aangeeft graag ermee te helpen.

Dat zei ik (ook) al. En wat mij betreft helemaal prima: laat het bij de link in het OS en verder niet bespreken (niet positief, niet negatief, niet vragend, gewoon niet).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:21

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk kun je als team de regels verduidelijken.

Of je kunt ze ook aanpassen aan de tijd van nu.
Die regel komt nog uit het begin van bokt, dat er niet eens een CF pagina bestond.
Maar dat mensen zelf gingen zeggen: je mag wel aan mij doneren en ik zorg wel dat het bij ts komt.
Zonder enig inzicht welk bedrag er binnen kwam.
En of het daar ook terecht kwam of iemand zelf de helft in zak stopte.
En vervolgens bokt beheer op de donder kreeg want die lieten dat toe.

Ik zou zeggen;

- een topic speciaal aanmaken voor een CF mag niet.

- In een topic langer dan 2 pagina's wat oorspronkelijk niet is geopend voor een donatie mag het wel door de TS, niet door iemand anders die het zo rot vind.

[...]
Zo houd je echte bokt crowdfundings en kan iedereen lezen van waaruit deze is ontstaan.

Als er dan een aanpassing zou moeten komen omdat het bij de huidige tijd zou horen dan hoogstens een Centraal Donatietopic. Dan zet je daar het linkje naar in je OS, kan het daar allemaal besproken (én bevraagd) worden en hou je het oorspronkelijk topic gewoon waar het voor was ipv dat het een tot een doneertopic wordt.

Overigens is die regel al aangepast naar de 'huidige' tijd, want je mag je linkje naar je CF in je OS zetten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:23

In het onderschrift of profiel mocht al vanaf het begin :j
Dus dat is niet aangepast.

In een centraal topic vind ik het juist groter worden.
In een topic dat je volgt heb je al snel enkel de volgers.
Want of onderschriften altijd zo goed gelezen worden? Mobiel zie ik ze niet eens.