ChatGPT/AI reacties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: ChatGPT/AI reacties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:41

Het probleem met dat systeem is ook dat nog niet iedereen daarmee rijdt. Als de ene chauffeur zelf rijdt, beslissingen neemt en net aan invoegt, wat waarschijnlijk ook net kan, is dat een andere auto er dan op gaat reageren.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:43

janderegelaa schreef:

Er is een groot verschil te bemerken tussen het participeren in een intellectueel diepgaande conversatie aangaande discursieve gebruiken ter bevordering of stremming van een communicatieve hegemonie passend bij de huidige tijdsgeest, met daarbij als streven om als intellectueel individu te ogen...

...of gewoon een formele schrijfstijl te hebben omdat er een behoorlijk gevoel voor taal aanwezig is en dit al vanaf de vroege kindertijd is (door)ontwikkeld omdat hele bibliotheken werden uitgelezen, waardoor iemand niet alleen over een uitgebreide woordenschat beschikt, maar óók een gevoel voor contextueel passend gebruik van die woordenschat heeft.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:46

Marjo, ik ben zelf chauffeur geweest en heb zelf met dat soort lading gereden. En ja ik weet wel hoe het zit anders zet ik het hier niet neer toch? Dat is dus precies ook mijn punt. Dus mooi dat je dat zo even zegt.
Want wat chatgpt zegt klopt ook niet altijd maar word voor zoete koek soms aangenomen .

Dus ja het rijhulpsysteem is de oorzaak want het maakt een noodstop terwijl dat met deze lading gewoon niet kan. Dat gaat schuiven als je echt een noodstop maakt. En deze chauffeur mag dat dan niet uitzetten omdat het er op zit, dan is hij niet verzekerd. De man die dit veroorzaakt heeft is aangehouden. Deze is doorgereden na dit voorval.
En is kort voor de vrachtwagen langs geschoten, bevestigd door meerdere getuigen. Dus nee ik banketstaaf niet zomaar wat...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:47

Misschien klink ik heel dom hoor, maar moet je dan wel met zulke lading willen rijden? Want een noodstop kan altijd een keer gebeuren. En ik kan me niet voorstellen dat een chauffeur in een noodsituatie niet vol op de rem zal trappen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:48

MarlindeRooz schreef:
Misschien klink ik heel dom hoor, maar moet je dan wel met zulke lading willen rijden? Want een noodstop kan altijd een keer gebeuren. En ik kan me niet voorstellen dat een chauffeur in een noodsituatie niet vol op de rem zal trappen.

Dan doe je het gedoseerd.
Dat doe je op een andere manier dan. Niet zo abrupt als dat het systeem dat doet.

Het kan prima, als mensen om je heen besef hebben dat het bijzondere lading is. Ik heb het altijd prachtig werk gevonden. Maar was blij dat ik een oude vrachtwagen had waar ik het zelf kon bepalen.
Deze foto maakt daarom misschien ook wel wat extra los bij mij daarom. Besef dat het zo kan lopen zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 28-03-25 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:49

Marjo

Afstand houden doen de systemen ook al.

Er rekening mee houden, uitwijken?
Maar je hebt niets aan zelf veel afstand houden als iemand hem er voor gooit.
En dat gebeurt tientallen keren op een dag.
Als chauffeur zie je dat het er een is die hem er voor gooit, dat systeem gaat remmen.
Die houd dus minder rekening dan de chauffeur zou doen.

Maar tip, ga eens een dagje mee op de vrachtwagen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:50

Mellow schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dan doe je het gedoseerd.
Dat doe je op een andere manier dan. Niet zo abrupt als dat het systeem dat doet.

Ah dat snap ik ja. Ik dacht dat het systeem hetzelfde effect had als de rem vol intrappen. Wat me soms ook gewoon nodig lijkt.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:52

Als chauffeur rijd je heel anders, scan je je omgeving constant. Maar tegen een auto die voor je langs schiet doe je dan niks. Dan had deze chauffeur wel geremd. Maar niet tot stilstand. En ja dan had hij de auto waarschijnlijk geraakt maar was de lading wel blijven liggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:57

Dan kan ook nog het noodremsysteem worden aangepast natuurlijk

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:03

Cer schreef:
Dan kan ook nog het noodremsysteem worden aangepast natuurlijk

Ja of beseffen dat het bij sommige dingen misschien geen vooruitgang is.
Of het maken dat je WEL mag kiezen het uit te zetten en dan alsnog verzekerd bent.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:15

Ik zie dat regelmatig die zelfdenkende autos die schaduw aanzien als auto en ingrijpen bij 120 km per uur terwijl er niks aan de hand is, goddank houd ik altijd ruim afstand maar ik ben toch een aantal keren al uitgeweken omdat er weer een auto bijna stilstaat op de snelweg.

Die chauffeur heeft echt zo n gruwelijke pech gehad. Ik blijf erbij zelf nadenken en reageren is wel toch het belangrijkste wat er is in het verkeer. Systemen kunnen falen.

Maar die chat gp teksten zie ik vaak op bokt. Of er staat chat gp zegt dat ......... en dan is get deels gewoon gezwam zonder zinnige dingen. Mensen zelf nadenken houdt je hersens gezond.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:17

Nou ja ik doe aanrijdingen / verzekeringsdingen voor werk maar mensen zijn zonder ai prima in staat elkaar in de prak te rijden.. dat ai dat slechter zou doen, zou ik dan wel eens in cijfers willen zien :j en dan niet “ja maar die ene” :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:38

Mellow schreef:
Marjo, ik ben zelf chauffeur geweest en heb zelf met dat soort lading gereden. En ja ik weet wel hoe het zit anders zet ik het hier niet neer toch? Dat is dus precies ook mijn punt. Dus mooi dat je dat zo even zegt.
Want wat chatgpt zegt klopt ook niet altijd maar word voor zoete koek soms aangenomen .

Dus ja het rijhulpsysteem is de oorzaak want het maakt een noodstop terwijl dat met deze lading gewoon niet kan. Dat gaat schuiven als je echt een noodstop maakt. En deze chauffeur mag dat dan niet uitzetten omdat het er op zit, dan is hij niet verzekerd. De man die dit veroorzaakt heeft is aangehouden. Deze is doorgereden na dit voorval.
En is kort voor de vrachtwagen langs geschoten, bevestigd door meerdere getuigen. Dus nee ik banketstaaf niet zomaar wat...

Je bericht kwam erg generaliserend over, zonder enige vorm van bronvermelding; dus nee ik vind het niet zo gemakkelijk te 'geloven' dat hier niet meer aan de hand kon zijn. Naar mijn idee trek jij een conclusie op basis van jouw ervaringen. Heb je een bronvermelding naar het onderzoek dat uitwijst dat het automatisch remsysteem hierbij de schuldige is? Ik zeg nergens dat ik zomaar wat banketstaaf, maar ik geloof ook niet zomaar alles wat iemand online neerzet.

Want áls dat remsysteem hierin duidelijk de oorzaak is van een dodelijk ongeval, dan is dat iets wat serieus onderzocht moet worden en waar de ontwikkelaars van dit systeem iets mee moeten doen om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst voorkomen wordt.

En volgens mij moet een voertuig ten alle tijden een veilige noodstop kunnen maken. Ik vind het moeilijk te geloven dat een automatisch remsysteem in een auto al makkelijk gedoseerd/pompend kan remmen, maar dat een automatisch remsysteem dat niet doet.

DuoPenotti schreef:
Marjo

Afstand houden doen de systemen ook al.

Er rekening mee houden, uitwijken?
Maar je hebt niets aan zelf veel afstand houden als iemand hem er voor gooit.
En dat gebeurt tientallen keren op een dag.
Als chauffeur zie je dat het er een is die hem er voor gooit, dat systeem gaat remmen.
Die houd dus minder rekening dan de chauffeur zou doen.

Maar tip, ga eens een dagje mee op de vrachtwagen.

Ik merk dat ik mij er enorm aan irriteer dat je maar op een deel van mijn bericht reageert. Volgens mij zei ik namelijk ook nog het volgende:

Citaat:
Daarbij, geldt het 'leren ermee omgaan' voor iedereen. Dus ook voor die persoon die denkt op het laatste moment nog even voorlangs te kunnen gaan, dat die ook leert dat dit niet heel handig is met zo'n automatisch systeem.

Cer schreef:
Nou ja ik doe aanrijdingen / verzekeringsdingen voor werk maar mensen zijn zonder ai prima in staat elkaar in de prak te rijden.. dat ai dat slechter zou doen, zou ik dan wel eens in cijfers willen zien :j en dan niet “ja maar die ene” :)

Eens. Naar mijn mening zijn deze ontwikkelingen alleen maar positief. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat het automatisch 112 bellen mensenlevens heeft gered. En als het er al 1 is, is dat het al waard.

Daarbij, het automatisch remsysteem is niet van gisteren. Hoeveel ongelukken zijn er daardoor gebeurd? En hoeveel ongelukken zijn erdoor voorkomen? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. En pas dan zal ik een oordeel vellen of het wel of niet positief is.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:46

Nee jou berichten zijn lekker.
Mij voor leugenaar uitmaken. En nu nog want je wil bewijs en een bron. Ik zou zeggen zoek het nieuws gewoon op. Want het staat gewoon op internet. Dus nee ik trek geen conclusies uit mijn eigen ervaringen.
Daarbij noem je mijn bericht generaliserend wat totaal niet zo bedoeld is. Zie nu wel dat dat zo geïnterpreteerd kan worden. Had het misschien beter helemaal in de ik en ik vind kunnen schrijven. Maar jou bericht insinueert dat ik dit even uit mijn dikke duim zuig, VIND IK niet echt prettig.

Zeg ik dat die systemen slecht zijn, nee. Maar het is nu zwart wit. En volgens mij heb ik dat gewoon geprobeerd uit te leggen. Maar lees wat je wil lezen.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 28-03-25 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:48

Ik ga binnenkort mijn nieuwe auto met al die toeters en bellen ophalen, ben benieuwd hoe dat bevalt :=

Ik heb hier wel eens een transport stil laten leggen met een niet goed gezekerde portaalcontainer, ik was ook bang dat dat ding vol puin bij een noodstop de cabine in zou komen zetten :\

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:52

Mellow schreef:
Mij voor leugenaar uitmaken. En nu nog want je wil bewijs en een bron. Ik zou zeggen zoek het nieuws gewoon op. Want het staat gewoon op internet. Dus nee ik trek geen conclusies uit mijn eigen ervaringen.
Daarbij noem je mijn bericht generaliserend terwijl jou bericht insinueert dat ik dit even uit mijn dikke duim zuig.

Zeg ik dat die systemen slecht zijn, nee. Maar het is nu zwart wit. En volgens mij heb ik dat gewoon geprobeerd uit te leggen. Maar lees wat je wil lezen.

Ik maak je nergens uit voor leugenaar? Maargoed, als je mijn bericht zo enorm persoonlijk op wil vatten, houdt het gesprek hierbij op. Iemand die zó in de slachtofferrol kruipt simpelweg omdat anderen niet 1-2-3 geloven wat er op internet gezegd wordt, daar kan ik niet tegenop.

Zo was het niet bedoeld, iets met 'lees wat je wil lezen'?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:53

Marjo schreef:
Mellow schreef:
Daarbij noem je mijn bericht generaliserend terwijl jou bericht insinueert dat ik dit even uit mijn dikke duim zuig.

Ik maak je nergens uit voor leugenaar? Maargoed, als je mijn bericht zo enorm persoonlijk op wil vatten; houdt het gesprek hierbij op. Zo was het niet bedoeld, iets met 'lees wat je wil lezen'?

Marjo, je zegt dat je mij niet geloofd. Dan ben ik toch aan het liegen? Of hoe kan ik dat dan anders opvatten?

Maar hoe moet ik dan wat ik schrijf aan jou bewijzen? Als je niet alles wat op internet staat geloofd.

En ja ik vat het persoonlijk op ja.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... %20verkeer.

Bij deze.

Maar het was niet mijn bedoeling dit topic een hele andere draai te geven. Dus excuus TS.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 28-03-25 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:56

Mellow schreef:
Marjo schreef:
Ik maak je nergens uit voor leugenaar? Maargoed, als je mijn bericht zo enorm persoonlijk op wil vatten; houdt het gesprek hierbij op. Zo was het niet bedoeld, iets met 'lees wat je wil lezen'?

Marjo, je zegt dat je mij niet geloofd. Dan ben ik toch aan het liegen? Of hoe kan ik dat dan anders opvatten?

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... %20verkeer.

Bij deze.

Maar het was niet mijn bedoeling dit topic een hele andere draai te geven. Dus excuus TS.

Ik geloof niet zomaar alles wat op internet gaat, is dat zo gek? Dat is nu júist waar dit hele topic over gaat; als ik zeg dat ik al jarenlang expert ben in remsystemen, en jou vertel dat dit juist komt door verkeerde lading, ben ik dan een leugenaar als jij wil checken of dit waar is of niet?

Ik zeg ook nérgens dat ik jou niet geloof; ik zeg dat jouw bericht generaliserend overkomt op mij, omdat je geen bronvermelding erbij hebt gezet. Hoe moet ik ruiken dat jij ervaring hebt in de branche?

Ik nodig je uit om mijn bericht nog eens te lezen ;)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:59

Oké, dank voor je nuance. Dan snap ik het nu beter. Misschien dat ik iets te fel reageer dan. My bad.

Ik geloof ook niet alles. Maar je reageerde specifiek op mij. Waardoor het voelde alsof je mij niet geloofd.

Maar ik zet niet zomaar iets neer. Ik zoek dat dan uit, meerdere bronnen en anders houd ik mijn mond.

Ik snap dat je dan bronnen wil zien omdat het vaak genoeg ook anders is. Alleen ik zelf ben niet zo ingesteld omdat ik niet zomaar iets zeg en het als waarheid stel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:04

Mellow schreef:
Oké, dank voor je nuance. Dan snap ik het nu beter. Misschien dat ik iets te fel reageer dan. My bad.

Ik geloof ook niet alles. Maar je reageerde specifiek op mij. Waardoor het voelde alsof je mij niet geloofd.

Maar ik zet niet zomaar iets neer. Ik zoek dat dan uit, meerdere bronnen en anders houd ik mijn mond.

Ik snap dat je dan bronnen wil zien omdat het vaak genoeg ook anders is. Alleen ik zelf ben niet zo ingesteld omdat ik niet zomaar iets zeg en het als waarheid stel.

Zitten we weer op dezelfde pagina :j
Ik ben erg kritisch, ik ken jou persoonlijk niet. En er zijn zó vaak dingen waarbij je in een fuik terecht komt van onwaarheden, of berichten die compleet uit het verband gerukt worden dat ik erg voorzichtig ben geworden.

Over je bron; wat ik daar voornamelijk lees, is dat er eerder schade gemeld wordt en dat vind ik niet zo heel gek; deze systemen zijn kostbaar. Al die sensoren, technologie etc moet gemaakt worden na een ongeluk/aanrijding. Het zegt mij nog niet zoveel over of de systemen zelf voor meer ongelukken zorgen. Maar mijn interesse is gewekt dus ik ga nog eens verder zoeken.

Een quote die ik er wel even uit wil pikken, en wat mij betreft ook hetgeen waar we tegenwoordig mee te maken hebben. Technologie is mooi, het zijn hulpmiddelen, maar we moeten wel zelf blijven nadenken.

Citaat:
‘‘Rijhulpsystemen hebben veel potentie om verkeersongevallen en schade te voorkomen, maar zijn te beperkt om deze zonder interactie met de bestuurder te benutten. We moeten ons realiseren dat deze technologie een aanvulling is op onze rijvaardigheid, niet de vervanging ervan”, aldus de schadedirecteur, die automobilisten op het hart drukt om samen te werken met hun auto. ‘‘Wanneer we daarin slagen, zullen we echt de vruchten plukken van rijhulpsystemen.”

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:10

Een quote die ik er wel even uit wil pikken, en wat mij betreft ook hetgeen waar we tegenwoordig mee te maken hebben. Technologie is mooi, het zijn hulpmiddelen, maar we moeten wel zelf blijven nadenken.

Even zo, mijn telefoon werkt niet mee. Dit is dus precies wat ik ook bedoel.

En ik vind dat die keuze er moet zijn het aan of uit te zetten. (Soms zijn er omstandigheden dat dat gewoon moet) maar dan zou je gewoon verzekerd moeten blijven omdat het in sommige gevallen dus veiliger is om het uit te zetten.

En zo zie ik dat AI en chatgpt ook. Maar als ik in mijn werk van bepaalde (dus niet iedereen) jongeren al hoor: gewoon even invoeren op chatgpt en even wat zinnen veranderen. Over een werkstuk dat ingeleverd moet worden.

Ja dan maak ik me zorgen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:14

Mellow schreef:
Even zo, mijn telefoon werkt niet mee. Dit is dus precies wat ik ook bedoel.

En ik vind dat die keuze er moet zijn het aan of uit te zetten. (Soms zijn er omstandigheden dat dat gewoon moet) maar dan zou je gewoon verzekerd moeten blijven omdat het in sommige gevallen dus veiliger is om het uit te zetten.

Helemaal mee eens. Ik denk wel dat daar een goede reden voor moet zijn, niet dat je het lukraak uit kan zetten wanneer je het gewoonweg niet prettig vindt.

En dit is misschien wat offtopic, maar over het algemeen mogen mensen wel wat minder ikke-ikke-ikke doen op de snelweg en wat meer rekening met elkaar houden. Ruimte geven waar nodig, en die idiote brake-checks zouden wat mij betreft flink bestraft mogen worden :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:27

Citaat:
Ik merk dat ik mij er enorm aan irriteer dat je maar op een deel van mijn bericht reageert. Volgens mij zei ik namelijk ook nog het volgende:

Marjo

Dan zijn we klaar...

Ik irriteer me namelijk mateloos aan de manier hoe jij hier dingen schrijft.
Mij beticht van maar op delen reageren terwijl dit geen bewuste actie is maar van mij een antwoord op jou, mij inziens dus onduidelije schrijven.

Dus ga fijn met zo rond denderen... Mij niet bellen :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:03

Mellow schreef:

Dan zit niet de chauffeur “fout” maar het vervoersbedrijf. Dit had een convoi exceptionnel moeten zijn. Dan is een noodstop nooit mogelijk. Zo’n auto heeft dan vrij baan. Hoe dan ook, de man is overleden. Zeer tragisch. AI had hier m.i. niets mee te maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:08

VuurVleugels schreef:
janderegelaa schreef:

Er is een groot verschil te bemerken tussen het participeren in een intellectueel diepgaande conversatie aangaande discursieve gebruiken ter bevordering of stremming van een communicatieve hegemonie passend bij de huidige tijdsgeest, met daarbij als streven om als intellectueel individu te ogen...

...of gewoon een formele schrijfstijl te hebben omdat er een behoorlijk gevoel voor taal aanwezig is en dit al vanaf de vroege kindertijd is (door)ontwikkeld omdat hele bibliotheken werden uitgelezen, waardoor iemand niet alleen over een uitgebreide woordenschat beschikt, maar óók een gevoel voor contextueel passend gebruik van die woordenschat heeft.

Doe ermee wat je wilt…I don’t care. Maar dit is de publieke opinie.