Wordt er met 2 maten gemeten criteria VN?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:04

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:14

Elisa2 schreef:
Bij12 test niet of een wolf hybride is of niet, dus ze kunnen dat wel leuk zeggen dat er geen hybride wolven zijn maar als je niet test zal er uiteraard ook nooit wat gevonden worden. Wat er in het artikel staat over WenR blijkt niet te kloppen. Annemieke van Straaten heeft hier bewijs van.

Er wordt wel getest. Staat letterlijk in het Nieuwsuur artikel:
Citaat:
In Nederland onderzoekt Wageningen Environmental Research (WENR) het dna van wolven op mogelijke hybridisatie. De resultaten van deze analyses worden gedeeld met BIJ12, dat in hun openbare data vermeldt of het om een wolf of een wolfshond gaat. Uit onderzoek van WENR blijkt dat er tot nu toe geen hybride wolven in Nederland zijn aangetroffen. Desondanks blijven vragen over hybridisatie regelmatig opduiken in de politiek

Wie is Annemieke van Straaten en wat zijn haar wetenschappelijke credentials?
Sorry, maar het tussen aanhalingstekens zetten van 'experts' en 'deskundigen' geeft een behoorlijke wappie-vibe.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:14

Precies, het is geen wonder dat mensen wappies gaan worden want er wordt zoveel achtergehouden of aan elkaar gelogen door alle partijen. Die oliebol haalt Annemieke regelmatig naar boven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:15

Je weet dat iemand een wappie noemen een zwaktebod is bij gebrek aan inhoudelijke argumenten?

De bron staat hier boven, wie denk je dat er gelijk heeft? Een nieuwsuur artikel zonder bron of de provincie Gelderland? Download het afwijzingsbesluit maar en het staat er letterlijk zwart op wit.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:19

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de regels voldoet.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 14-12-24 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderator opmerking

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:21

Zwaktebod, je zet alleen maar jezelf voor paal.

Om een goede discussie te voeren is het belangrijk om met inhoudelijke argumenten te komen. Het is niet fair om de ander de schuld te geven bij gebrek aan argumenten.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 14-12-24 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:22

Experts tussen haakjes is best logisch.

Ze hebben op nog geen enkel vlak gelijk gehad in wat ze vooraf beweerde.

Zijn schuw.
De loterij winnen was meer kans op dan een wolf zien.

Ze pakken geen vee , later werd het ze pakken geen grote dieren. Ze pakken geen paarden.

Ze pakken geen honden.
Nou ze doen het in het bos maar ook al 2 keer aan de mensen hun achterdeur.

Ze bijten geen kinderen.
DNA bewezen wel.

Ze komen niet voorbij de wolfwerende rasters... Geen uitlegt nodig.

Dan is expert iets wat wel tussen een haakje mag.
Denk in elke andere beroepsgroep mensen uit hun functie gegooid worden met zoveel fouten.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wordt er met 2 maten gemeten criteria VN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:26

Moderatoropmerking:
het onderwerp van het topic is hier wat de criteria zijn voor het plaatsen van nieuws over wolven. Ik wil dat de hele wolvendiscussie die hier nu gaande is nu dan ook stopt, dat mag in het NM topic!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:27

Mensen gaan uitschelden omdat ze met feiten je achterhaalde beweringen onderuit halen is niet netjes...

Daarom is deze podcast ook zo belangrijk.
Daarin komt heel duidelijk naar voren hoe het (wan) beleid van Bij12 is.

Nee dat is niet wappie. Gewoon duidelijk feit.
Of is zeggen dat het UWV fout na fout maakt ook wappie?
Beetje hetzelfde idee

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:29

Precies, daarom is deze podcast zo belangrijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:31

Ik denk wel dat door ieder topic aan te grijpen om fel over de wolf te discussiëren het punt waarvoor dit topic initieel geopend werd niet ten goede komt.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:34

Voor de niet-meer-meelezers; ik ben het met jullie eens dat de toon in het wolventopic soms wat hard is. Echter; in het nieuwe deel is dit beduidend minder. Ja, een enkeling reageert vanuit de emotie, maar de het gros van de reacties zijn grijs en constructief. Uitzettingstheorieen heb ik de afgelopen ca 100 pagina's niet gezien (of het is me niet opgevallen).

Ja, de toon is overwegend grijs en leunend richting anti-wolf, maar dat komt wellicht omdat pro-wolf niet meer reageert en er dus geen oeverloze welles-nietes discussies meer zijn. Ook dat matigt de toon. Het zijn nu vooral waarnemingen, medeleven, en uitingen van angst/onrust.

Maat nogmaals, gezien de hvh pagina's in het wolventopic en de snelheid waarmee het loopt, verdienen de grotere dingen zoals deze podcast imo een eigen VNtopic. Want iedereen is een andere mening toegedaan en moet deze zelf vormen, maar informatie om dit mee te kunnen doen sneeuwt zo onder.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:56

Een ecoloog is wat anders dan een expert op het gebied van wolven.
Een bioloog is ook niet per definitie een wolvendeskundige.
Hybrides zijn niet "tammer" hoe moet ik het anders zeggen, dan volle wolven, maar vooral onvoorspelbaarder. De "tamheid" zegt dus niets over wel of geen kruisingen. Eerder misschien juist het tegenovergestelde: wilde wolven hebben een groot adaptatievermogen, passen zich dus goed aan aan de leefomstandigheden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:12

Moderatoropmerking:
nogmaals het verzoek, de inhoudelijke wolvendiscussie graag hier: [NM] Wolf Nl, Be, Du deel 3, niet in elk topic waar het onderwerp 'wolf' is hoeft dezelfde discussie gevoerd te worden, ik verzoek jullie nogmaals met klem om het hier op BoktZaken te houden bij de vraag in de openingspost

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:20

Polly schreef:
nogmaals het verzoek, de inhoudelijke wolvendiscussie graag hier: [NM] Wolf Nl, Be, Du deel 3, niet in elk topic waar het onderwerp 'wolf' is hoeft dezelfde discussie gevoerd te worden, ik verzoek jullie nogmaals met klem om het hier op BoktZaken te houden bij de vraag in de openingspost

Met je eens dat dit topic daar niet voor is. Maar als er mensen komen binnen vallen die enkel kunnen schelden, dan wordt er op gereageerd. Mi zijn dat de mensen die het topic op een ander spoor zetten. Misschien daar iets aan doen. Ik zit hier niet om ongefundeerd uitgemaakt te worden voor wappie, kwaadaardig, enkel wit te denken, dierenleed te verheerlijken, activist of fanatiekeling.

Maar om on topic de gaan.

Door deskundigen wordt genoemd dat grote paarden veilig zijn voor wolven, dat wolven raster helpt. Maar in deze combi is het enkel een gevaar. Grote paarden worden wel degelijk gepakt en een wolven raster heeft voor paarden haken en ogen.

En hoe handelt Bij12 deze zaken af, wat als je dure paard gepakt wordt, krijg je iets vergoed? Hoe werkt het in de praktijk. Daar gaat de podcast over en het lijkt me een nuttige bijdrage aan het voorpagina nieuws. Hopelijk worden paardenhouders er waakzamer van. Veel mensen houden paarden in wolvengebied, dus ik kan het alleen maar als toegevoegde waarde zien.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:27

Ik denk Wintu, dat een boel mensen die podcast en evt extra info mbt de (on-)veiligheid van paarden zeker interessant vinden.

En als iemand mij een wappie of idioot of mafklapper of fanatiekeling noemt, zal ik eerst grommen in mezelf en daarna keihard lachen. Die wedstrijd over wie het hardst kan schelden, mogen ze van mij winnen

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:13

On topic:
Wanneer zou een wolf gerelateerd artikel, podcast of nieuws volgens jullie in het nieuwsoverzicht op de voorpagina van Bokt moeten staan?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 18:22

Als het met paarden en wolven te maken heeft. Zoals wat die eigenaresse is overkomen.
Aanvallen, gedode paarden,pony’s en ezels.
Bij uitzonderlijke situaties ook verder dan pak weg 60 km over de grens.
(Aangezien een wolf in korte tijd een grote afstand af kan leggen)
De grote aanval op kudde ezels in Italië. Als ik het goed heb 28 dood.
Aanvallen op kudde merries met veulens in Frankrijk en Spanje.
De aanval op ezels in Nederland.
Uitgebroken kuddes en verkeersongevallen, dat soort dingen.

In het algemene wolven topic is een mooie post gedeeld van Stichting Wijs met Wolven dat heel veel mensen dat het met zo’n vaart niet loopt omdat zij vertrouwen op de voorlichting.

Hier de link naar het bericht van stichting wijs met wolven.

https://www.facebook.com/share/v/15q439g629/?

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:27

Wanneer het feitelijk paard gerelateerd nieuws is, een combinatie van feiten.
Een podcast, blog etc is voor mijn meer een opiniestuk. Kan ook zijn plaats hebben op bokt hoor, maar ik hoef geen bericht te zien van elk dier dat wellicht door een wolf is aangevallen. Het is een paardenforum en geen pro/anti wolf forum, en daar lopen veel topics op uit. Terwijl ik mag hopen dat we allemaal in de eerste plaats ooit zijn begonnen als dierenliefhebbers.
Een gesprek/discussie over de wolf kan prima op bokt denk ik. Is het niet interessant om een serie blogs te doen vanuit verschillende gezichtspunten? Het is een onderwerp waar begrijpelijk veel emotie mee gemoeid gaat en de gemoederen oplopen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:30

Emj_23 schreef:
Wanneer het feitelijk paard gerelateerd nieuws is, een combinatie van feiten.
Een podcast, blog etc is voor mijn meer een opiniestuk. Kan ook zijn plaats hebben op bokt hoor, maar ik hoef geen bericht te zien van elk dier dat wellicht door een wolf is aangevallen. Het is een paardenforum en geen pro/anti wolf forum, en daar lopen veel topics op uit. Terwijl ik mag hopen dat we allemaal in de eerste plaats ooit zijn begonnen als dierenliefhebbers.
Een gesprek/discussie over de wolf kan prima op bokt denk ik. Is het niet interessant om een serie blogs te doen vanuit verschillende gezichtspunten? Het is een onderwerp waar begrijpelijk veel emotie mee gemoeid gaat en de gemoederen oplopen.

Als het een paard(-achtige) betreft lijkt me dat zeker op z'n plaats. Elk paard dat door de brandweer bevrijd wordt komt op de voorpagina, waarom zou elk paard dat door een wolf aangevallen is daar dan ineens geen plek hebben?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:35

Tienus, jij hebt contact gehad met de eigenaresse van het paard van de betreffende podcast, toch? Is zij een Bokker? Misschien is het een idee om haar te interviewen en haar verhaal te laten doen en dat dan als topic te posten? Geen idee wat de voorwaardes hiervoor zijn of waar het dan gepost kan worden hoor.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 18:39

Ik weet niet of zij (actief)bokker is.
Maar ze leest dit in ieder geval wel mee. Evenals de makers van de podcast.
Lang leve transcriptie voor blinden.

In wezen heeft ze haar verteld in de podcast.
Dat was natuurlijk een interview/ gesprek over hetgeen haar gebeurd.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:51

Elke paardachtige waar de brandweer aan te pas komt hoeft voor mij ook niet op de voorpagina. Dat heb ik ook niet gezegd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:53

Elk aangevallen dier hoeft van mij ook niet.
Maar paarden, pony's en ezels op een paarden forum. Ja dat hoort op vn.
Mochten daar dan veel berichten komen geeft het alleen maar aan hoe triest het gesteld is ;(

Dat een topic gesloten word voor berichten en verwezen naar het algemene wolven topic. Zoals vaker is op Vn is imo uiteraard helemaal oké.

Maar als dit geen nieuws meer is, wat dan nog wel?

En aanklikken hoeft niet. Dat is een keuze.
Ik klik ook niet op de zoveelste hengsten keurig.
Maar een ander vast wel.
Laat men die keuze zelf maken :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:15

Ik zou denken, voorpagina nieuws met podcast en het bericht er bij dat grote paarden ook aangevallen kunnen worden. Dan reacties sluiten en discussie in het algemene wolven topic. Dan komt er ook niet steeds iedere dezelfde discussie onder wolven topics en zijn mensen toch gewaarschuwd.